Precies, dat zijn belangrijke vragen. Ik denk er aan, lifters zijn nogal verschillend. Zelf heb ik nooit meer dan drie uur ergens gestaan, sommigen stonden meer dan een dag op dezelfde plek. Vorige week legde ik in 13 uur 1100 km af. Soms heb je geluk. In snelwegland trek ik gewoonlijk zo'n 700 tot 1100 km op een dag. 's Morgens vroeg vertrekken, en weet dat je de grenzen van het mogelijke tart
Vooral op de terugreis kan dat belangrijk zijn, mogelijk kun je je niet permitteren te laat terug te zijn. De afstand tot het schip in Barcelona is ca 1500 kilometer. In principe kan je dat in twee dagen liften (of 24 uur non stop). Het gaat niet altijd goed. Twee personen plus twee grote backpacks passen niet overal in. Dus als je voor de heenreis twee dagen telt en voor de terugreis drie (twee plus een reservedag) heb je netto vier dagen daar. Belangrijk: volg de optimale route (volgens mij: Wageningen-Maastricht-Lyon-Montpellier-Barcelona) en ga van tankstation naar tankstation. Vraag daar rond naar een rit, niet gehaast, kijk rustig naar geschikte wagens van bijvoorbeeld Fransen of Spanjaarden. In Frankrijk kan je ook bij tolpoorten liften, echter dit wordt door de gendarmerie niet altijd gewaardeerd. In Spanje is liften minder gebruikelijk, Spanjaarden nemen niet zo makkelijk lifters mee. Reden (vermoedelijk): in Spanje reden in de gouden decennia van het liften nog zeer weinig auto's, toen de Spanjaarden ("eindelijk" ahum) hun automobielen kregen had het imago van liften al een deukje opgelopen. Of iets dergelijks! Maar Spanje is maar een klein stuk, en tot Barcelona schijnt het allemaal erg mee te vallen!
Ik beveel je aan om op bepaalde sites (hitchwiki.org, hitchbase.com, liftershalte.info, autostopguide.com) te checken waar je o.a. Barcelona en Lyon goed uit kan liften. Niet dat ik aanraad om in Lyon langs de weg te gaan staan (remember: van tankstation naar tankstation), maar ik zou halverwege ergens een overnachting inplannen.
Naar het zuiden vind ik Luik wel een obstakel, reden, voor Maastricht lukt het vaak niet iemand te vinden die naar Luxemburg rijdt en op het tankstation tussen Maastricht en Luik duurt dat ook lang, reden: minder klanten vanwege Nederlandse "dure" benzine. In Luik is de beste plek richting Luxemburg m.i. de brug over de Ourthe op 200 meter van station Angleur. Bordje Lux (15 km verderop op de A25 tankstation Sprimont).
Ook Maastricht vormt misschien een obstakeltje, krijg je een lift naar Maastricht, dan kun je weer verder op de oprit op het Europaplein (N278), ligt op 500 meter van station Maastricht Randwyck. Staat er voor de eerste stoplichten bij Maastricht op de A2 een flinke file, al voor van links de A79 er bij komt, dan kun je ook nog op een kort stukje vluchtstrook links van de rijstroken staan, ik schat ongeveer 500 meter voor de stoplichten. Is maar een kort stukje, je bent er snel voorbij, en je mag er eigenlijk niet staan en een chauffeur mag er eigenlijk niet stoppen, en vaak is er geen file en rijdt het verkeer dus te snel... Afijn, maar soms lijkt het me een mooi punt. Ware het niet dat mijn reis altijd eindigt in Maastricht
. Bordje Lux.
Voor hetzelfde geldt tref je een chauffeur met een Luxemburgs kenteken, dat gebeurt soms.
Luxemburg heeft twee hele grote tankstations, zo druk dat ik meestal maar aan het eind sta met een bordje. Lyon bijvoorbeeld, of Espana. Verder naar het zuiden ken ik het zelf niet. Maar Lyon is ook nog een obstakel als grote agglomeratie.
Op de terugreis kan het handig zijn om op de boot alvast een eerste lift te scoren, kijk rustig rond op het dek waar de auto's vandaan komen, maak een inschatting of er wat bij is met plek en probeer die mensen te benaderen tegen het einde van de vaart. Dan kun je een kick-start maken, hoef je niet eerst heel Barcelona door. Je kan voor heen- en terugreis ook nog uitzoeken of het goedkoper / gratis is om in een auto te zitten als je het veer op gaat. Soms geldt bij veerboten dat de prijs voor een auto gelijk is ongeacht het aantal inzittenden.
Misschien heb je er wat aan om bv donderdagavond hier in Maastricht te overnachten. Stuur me dan even een mail (adres: zie mijn profiel) met wat meer info over jezelf, het zal wel in orde zijn verder, maar is altijd wel even een drempeltje om "vreemden" in huis te halen!
[ Bericht 9% gewijzigd door Frank__NL op 20-01-2009 01:09:00 ]