Lekkere liftzondag
Optimaal weertje, afgelopen zondag. In de ochtend vertrok ik. In mijn Limburgse dorpje rijd dan bijna geen verkeer. Dus wandelde ik naar de liftersplaats in Maastricht, door de velden en door het Geusseltpark. Na twintig minuten kan ik meerijden naar Weert. Bij tankstation Meiberg (AC restaurant) stap ik uit, dan weer door naar Tilburg, A58 afrit 10. Chauffeur verder richting Breda, ik richting ’s-Hertogenbosch. Grassen en kruiden in de bermen, lekker. Bordje Den Bosch. Chauffeur stopt, kan me meenemen tot Helvoirt. Als ik roep dat ik eigenlijk naar Vlijmen ga, blijkt dat dat ook zijn bestemming is, we rijden dus over Helvoirt en Cromvoirt, binnendoor, over Brabants land. Hij gaat naar zijn moeder die in de straat woont waar ik opgroeide. Maar brengt me tot vlak aan de straat waar míjn moeder woont.
Na een middagje waarin ik al mijn ouders en zussen en hun geliefden heb bezocht wandel ik naar de oprit Nieuwkuijk (A59). Kan meteen met de eerste mee, die rijdt naar eigen zeggen 15 km richting Maastricht. Dan op oprit 22 van de A2, bij het provinciehuis van Brabant en De Pettelaar, alweer snel mijn volgende ritje. Mevrouw gaat naar Valkenswaard, ik ga mee tot tankstation Velder aan de A2 bij Boxtel. Ik maak een ronde over het parkeerterrein. Voor de ronde klaar is kan ik alweer mee met de eigenaresse van een kinderdagverblijf in Amsterdam, die tijdens haar vakantie in Noorbeek, Zuid-Limburg, even op en neer moest voor wat belangrijke post. Fijne rit alweer, goed gesprek. In heuvellanddorp Noorbeek stap ik uit, wandel het dorp weer uit, loop richting de wat grotere weg. Niet zo veel verkeer, prachtig landschap. Ik krijg weer een ritje, de mensen gaan naar Maastricht (om de EK-finale te zien), ik ga naar Aken (om de EK-finale te zien). Bushalte aan de rijksweg van Maastricht naar Vaals, bij afslag De Plank. Snelheid van het verkeer 80 kmh. Bus net weg. Eerste Duitser, een jonge gast, gaat in de ankers bij zien van mijn bordje Aachen. De straten zijn rustig, de Duitsers zitten al thuis bij de buis voor de laatste voetbalwedstrijd van dit toernooi. Hij brengt me op het Theaterplatz, Aken, in een zijstraatje daarvan kijk ik met wat vrienden in een Spaans restaurant naar de verrichtingen van de Duitsers tegen de Spanjaarden.
Kom warempel nog een paar bekende gezichten tegen, al heb ik daarna een dik half uur nodig om op de naam van Alissa te komen.
Maandagavond verneem ik van Marten uit Maastricht dat hij succesvol met Reka naar Lyon is gelift en terug, erg voorspoedig zouden we mogen zeggen. En ook Frank uit Rotterdam deed het maandag goed op zijn route van Salzburg naar Wenen. “Bedankt voor de tips, Frank”, zegt ie. Gelukkig, en liftmaand juli is nog niet eens begonnen!
Liften, dát zouden meer mensen moeten doen.