De Liftkoning van Nederland moest een uur langs de kant van de weg staan!
23 november 2007, 08.30 van Bemelen naar Meerssen
Voor de deur steek ik mijn duim op. Binnen vijf minuten stoppen drie auto's. Twee rijden niet in de goede richting. De derde komt wel langs de Maastrichter liftersplaats en bovendien ook de A2 op, zodat ik niet op de liftersplaats hoef te staan.
Afstand 7 km, reistijd inclusief wachten en lopen ca. 25 minuten, waarvan 10 minuten in de auto
23 november 2007, 18.30 van Meerssen naar Limbricht
Ik wandel tien minuten naar tankstation Kruisberg aan de A2 bij Meerssen. Er is matig veel verkeer op dit relatief kleine snelwegtankstation. Na wel een half uur wachten kan ik mee naar het volgende tankstation ter hoogte van Sittard, terwijl mijn chauffeur door rijdt naar Breda. Vanaf het tankstation wandel ik naar Limbricht, waar ik door een jonge Amerikaan uitgenodigd ben op een Thanksgiving diner.
Afstand ca 20 km, reistijd inclusief wachten en lopen ca. 90 minuten, waarvan 10 minuten in de auto
24 november 2007, 10.00 van Limbricht naar Hengelo
Ik wandel weer fijn door de velden vanuit Limbricht naar A2-tankstation Swentibold en zing onderweg een liedje. Op het tankstation ga ik eerst rustig wakker worden met twee koppen thermosflesthee, en steek een beetje afwezig de duim op naar iedere langskomende chauffeur. Na de thee wandel ik wat rond bij de pomp. Een half uur na aankomst krijg ik een rit van zo'n beetje 150 kilometer naar Almelo.
Een van de hobbys van deze chauffeur is rally-racen, al doet hij het niet meer zo vaak. Zo had hij op het circuit van Zandvoort 250 kmh gereden, met als passagier Olaf Mol. En hij had met Ralf Schumacher in een F1-wagen gezeten, die even door trok naar 430 kmh. Ook bleek het tijd dat mijn hoogste liftsnelheid in eigen land gebroken zou worden, want toen ik verteld had dat dat voor mij 175 kmh was -januari 2007- trok hij de Peugeot 309 even door naar 180.
Bij Almelo was een scherpe bocht aan het eind van de A35 verdwenen, want de snelweg was recent doorgetrokken. Daarom reed ik mee tot Almelo-West. Even een bordje met HENG. in elkaar geflanst en na een paar minuten had ik een rit naar Almelo-Zuid. Ik dacht dat ik mijn vrienden aldaar wel te voet bereiken kon, maar het bleek nog zeker drie kilometer lopen. Omdat ik daar geen zin in had heb ik nog een kort stukje doorgelift, en werd voor de deur gebracht.
Afstand ca 180 km, reistijd 300 minuten inclusief wachten en lopen
25 November 2007, 13.00 van Hengelo naar Maastricht
Met mijn vrienden liep ik op tot het station, want zij gingen nog naar Zandvoort en Amsterdam per trein, en liep door. Ik wilde liften aan de Borneseweg die naar de A1 leidt, maar al wandelend op gevoel kwam ik op de Deldenseweg die naar de A35 leidt. Voorbij een kruising met stoplichten, na een kwartier lopen, stak ik mijn duim op en de 2e auto stopte.
Op de A35-oprit heb ik een heel uur gestaan, in de zon, in regen, met een briesje wind en voor het eerst voor zover ik me kan herinneren met een regenboog aan de horizon. Maar ondanks de rainbow-feelings stopte er niemand, en ik werd kwaad, kwaad op die onbehulpzame Nederlanders, die zichzelf te goed vinden om hun stuk aan de natuur onttrokken blik te delen met mij. De laatste der Mohikanen geeft echter niet snel op. "Der Anhalter win"; luidt een oud Nederlands-Duits spreekwoord.
Ik word gered door een Skoda-rijder.
Ik uit mijn woede als ik in de auto zit op gepaste wijze en dat wordt met begrip opgepakt.
Bij het tankstation tussen Deventer en Apeldoorn had ik 20 minuten nodig om een rit te krijgen richting Arnhem. Een Masserati-chauffeuse zei, met Amsterdams of Goois accent: "Ik neem niemand mee! Duidelijk toch!!". Daarna vroeg ik om de gunst bij een Alto-rijdster, die niet in de goede richting reed. Een mooie dame durfde het niet aan, maar de jongen die in de tien jaar oude BMW bij de volgende pompplek in de wagen zat maakte een knikje, en toen was het kat in 't bakkie.
Op de oprit Arnhem-Noord bij Waterberg bleek de vluchtstrook te zijn verdwenen, maar bij het stoplicht had ik binnen de minuut een rit naar tankstation de Schaars.
Daar verdween ik even in de aangelegen Veluwebossen, maar ik had er het gevoel of ik in Oost-Polen was, omdat de plek erg leek op een stuk van het bos van Augustow, en er bovendien een lege fles van Noordoost-Poolse Zubrowka (=wisent / bison) wodka op de bosbodem lag. Er stond een auto uit Roermond of Venlo, maar de chauffeur bleef te lang weg. Ik vond iemand die naar Nijmegen reed en mocht mee, maar vroeg of ik nog even de dame aan de volgende pompplek mocht vragen. Die ging tot voorbij Venlo, en ik mocht mee. "Vrouwen ook altijd"; zei de chauffeur naar Nijmegen tegen de vrouw die mijn chauffeur werd.
Een sympathieke vrouw die een beetje carrière had gemaakt in de veehouderij vóór ze voltijds het huishouden ging doen voor het gezin met twee kinderen en twee grote honden. Ze reed een Volvo, wat deels kwam doordat ze (vanuit haar studietijd) het liefst in Noorwegen op reis ging, en omdat veeartsen "altijd" Volvo rijden, omdat ze zo goed bestand zijn tegen zandwegen met kuilen op het platteland van Scandinavië èn van Noord-Limburg! Ze hield een kruissnelheid van 150 tot 160 kmh aan. De auto had 250.000 op de teller en een gasinstallatie en het ding zou blijven rijden tot de 400.000, zo zwoer ze. En in Scandinavië had ze ook veel gelift als twintiger; voor jonge vrouwen zou liften in Scandinavië niet onveilig zijn. In Frankrijk zou ze nooit liften, omdat te veel mannelijke chauffeurs daar al te veel gevaar opleveren. Zelf denk ik dat dit zeker geldt voor onder andere Spanje, Portugal, Italië, Griekenland en Turkije, terwijl ik Noord-Frankrijk ook als veilig liftgebied zie voor vrouwen, hoewel de begrippen veilig, vrouwen en liften een moeilijke combinatie zijn. Dit alles hield ik in het gesprek wel voor mezelf.
Gezien het hoge tempo liftte ik in Baarlo verder vanaf de bushalte na de stoplichten, langs de N273 / Napoleonsbaan, de hoofdweg van Venlo naar Maastricht. Dit is een uitstekende liftplek. Hoewel het al juist donker was, dacht ik vrij vlot weg te zullen zijn. Reflecterend hesje en wat reflecterende bandjes om de veiligheid te vergroten en de wachttijd te verkleinen.
Na tien minuten stopt een doctoraalstudent in een Volvo, die me mee laat rijden tot de Viaductweg in Maastricht. De ervaring leert dat ik ook in het donker vaak nog vlot weg kom, en vandaag in ieder geval een stuk beter dan in het vervloekte Hengelo!
De laatste kilometers ben ik met een vriend uit Polen mee gereden, na een avondje gidsen in Maastricht, want hij was voor de eerste keer op bezoek en wilde de stad wel zien.
Afstand ca 200 km, reistijd 330 minuten inclusief wachten en lopen