abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51754763
quote:
Christenen worden Irak uitgetreiterd
Door Hans Kuitert

Amsterdam, maandag

Onder het toeziend oog van de Amerikanen en de Britten worden de laatste christenen Irak uitgewerkt. Dit constateren de Assyrisch-christelijke kerken in Irak. Het signaal is vorige week ook opgepikt door de Tweede Kamerdelegatie die het Midden-Oosten bezocht. CU- kamerlid Joël Voordwind meldde zelfs ‘kruisigingen’ van christenen.

Bij de val van Saddam Hoessein in 2003 waren er nog 1,5 miljoen christenen, zo’n 8 procent van de Iraakse bevolking. Nu zijn het er minder dan 500.000 en ze blijven hun vaderland ontvluchten, weggetreiterd door soennitische, sjiitische of Koerdische groeperingen. De christenen worden gezien als bondgenoten van de gehate westerse, vooral Amerikaanse troepen in Irak. Ruim 40 procent van de naar Jordanië en Syrië gevluchte Irakezen is christen. Het lot van de christenen in Irak heeft ook een etnisch tintje. Reden waarom de Assyrische gemeenschappen, ook in Nederland, spreken van ‘etnische zuivering’. Het gaat namelijk louter om Assyriërs, een volk dat al minstens 5000 jaar in Mesopotamië – het huidige Irak – leeft en 2000 jaar geleden tot het christendom overging. Deze Assyriërs, verdeeld over drie kerken van orthodoxe signatuur, zijn als het erop aankomt inheemser dan de Arabische en Koerdische stammen die nu de dienst uitmaken in Irak. Zij spreken een moderne versie van de oorspronkelijke taal van de bijbel, het Aramees.

Doelwit

Het is echter hun religieuze overtuiging die hun tot doelwit maakt. In de strijd tussen sjiieten en soennieten valt het lot van de christenen nauwelijks op, verzuchtten Assyrirsch- christelijke leiders in Irak en Syrië.

Het meest sprekende voorbeeld is het stadsdeel Dora in Bagdad. Dat was het Assyrische, dus christelijke stuk van de Iraakse metropool. Dora stroomt in rastempo leeg en wordt overgenomen door soennitische groepen gelieerd aan Al-Qaeda. In Dora worden de christenen zonder pardon vermoord, kerken platgebrand en priesters doodgeschoten. In de wijk alleen zijn zeker 500 winkels van Assyriërs in vlammen opgegaan. Ook in Mosoel, in het Koerdische noorden van het land, hebben de Assyrische christenen het zwaar te verduren. Een extra dimensie van de gedwongen vlucht is dat de christenen tot de beter opgeleide klasse behoren. Hun uittocht is dus ook een braindrain.

De patriarch van de Assyrische kerk van het oosten, Dinkha IV, lanceerde eerder deze maand een noodkreet. Hij heeft de Iraakse autoriteiten gevraaagd de Assyriërs te beschermen. Patriarch Dinhka IV:’Terroristen in Dora vragen de christelijke families zich tot de islam te bekeren. Willen ze dat niet, dan moeten ze vertrekken of een jizya of beschermbelasting betalen. Het sociale en religieuze mozaïek van Irak wordt door bepaalde krachten totaal veranderd.’
Bron: De Telegraaf van 23 juli 2007

Dat is toch wel schrikbarend. Een religieuze minderheid van 1,5 miljoen mensen is sinds 2003, toen 8 procent van de bevolking, afgenomen tot minder dan een zwaar vervolgde 500.000. Ik vind dat de Amerikanen en ook de Iraakse regering de plicht hebben om deze minderheid te beschermen die zoals te lezen is in het nieuwsbericht daar al zeer lang leven.

pi_51754995
Tja, en dan komen er nu mensen die reageren dat je niet naar zulke kleinigheden moet kijken. Blijkbaar zijn etnische zuiveringen in zulk soort landen minder erg dan als het hier in de omgeving gebeurt.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_51755007
-edit- flame

[ Bericht 96% gewijzigd door paddy op 23-07-2007 22:33:29 ]
pi_51755091
Zullen we hier ook doen met moslims, kijken of ze het daar ook nog zo leuk vinden
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_51755152
quote:
Op maandag 23 juli 2007 18:12 schreef SuperHarregarre het volgende:
Tja, en dan komen er nu mensen die reageren dat je niet naar zulke kleinigheden moet kijken.
Ik zou het geen kleinigheid noemen maar Irak kent inderdaad wat problemen met hogere urgentie. Je kan toch niet serieus van de Irakezen of Amerikanen verlangen dat ze deze groepring meer bescherming moeten geven als zelfs de hoofdstad een puinzooi is ? Er zijn zoveel vluchtelingen van allerhande origine dat je daar niet eens onderscheid in kan maken.
  maandag 23 juli 2007 @ 18:19:50 #6
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_51755178
Dit zijn kleinigheden waar je zeker naar moet kijken!
pi_51755201
"etnische Zuiveringen" ??...whatever....de enige mensen die doen aan "etnische Zuiveringen" zijn die walgelijke redneck amerikanen.. en trouwens hoe kan het "etnische" zuivering zijn. Of je nou een christen bent of een moslim je bent gewoon een arabier.
niet te geloven hoe dom sommige mensen wel niet kunnen zijn
pi_51755243
quote:
Op maandag 23 juli 2007 18:17 schreef bijdehand het volgende:
Zullen we hier ook doen met moslims, kijken of ze het daar ook nog zo leuk vinden
  maandag 23 juli 2007 @ 18:32:32 #9
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_51755530
quote:
Op maandag 23 juli 2007 18:20 schreef alwaysanicegirl het volgende:
"etnische Zuiveringen" ??...whatever....de enige mensen die doen aan "etnische Zuiveringen" zijn die walgelijke redneck amerikanen.. en trouwens hoe kan het "etnische" zuivering zijn. Of je nou een christen bent of een moslim je bent gewoon een arabier.
Zij komen weer uit een andere etnische groep dus zijn het wel etnische zuiveringen. Dat jij dat nu niet wil zien tsja.
mai pen rai
  maandag 23 juli 2007 @ 18:45:38 #10
159979 G.Fawkes
Libera eas de ore leonis!
pi_51755934
quote:
Op maandag 23 juli 2007 18:32 schreef niet_links het volgende:

[..]

Zij komen weer uit een andere etnische groep dus zijn het wel etnische zuiveringen. Dat jij dat nu niet wil zien tsja.
vertel sherlock, uit welke etnische groep komen, de gristenlijke arabieren?
pi_51756162
Wanneer je dan vanuit je geloofsmotieven maar meent dat je je niet meer aan je eigen regels hoeft te houden als het om andere geloven gaat, dan heb je je eigen geloof niet goed begrepen. Als het dan toch jouw geloof blijkt te zijn, dan keer ik me er ver van weg. Nee, geloven is niet makkelijk, maar flik het niet om de verantwoordelijkheid bij een ander te plaatsen.
  maandag 23 juli 2007 @ 18:54:49 #12
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_51756203
quote:
Reden waarom de Assyrische gemeenschappen, ook in Nederland, spreken van ‘etnische zuivering’. Het gaat namelijk louter om Assyriërs, een volk dat al minstens 5000 jaar in Mesopotamië – het huidige Irak – leeft en 2000 jaar geleden tot het christendom overging. Deze Assyriërs, verdeeld over drie kerken van orthodoxe signatuur, zijn als het erop aankomt inheemser dan de Arabische en Koerdische stammen die nu de dienst uitmaken in Irak. Zij spreken een moderne versie van de oorspronkelijke taal van de bijbel, het Aramees.
Deze groep G.Fawkes
mai pen rai
pi_51756404
Religieuze zuiveringen zijn er anders ook aan de orde van de dag. Op een iets grotere schaal. Neem de vervolging van soennieten door sjieten, en andersom bijvoorbeeld.
Allah Al Watan Al Malik
pi_51756938
quote:
Op maandag 23 juli 2007 18:54 schreef niet_links het volgende:

[..]

Deze groep G.Fawkes
Heel interessant, maar deze minderheid zijn nu gewoon ordinaire Arabieren. In het buitenland worden

ze

gewoon arabieren genoemd. Ze spreken gewoon arabisch en de cultuur is ook hetzelfde bijna.Gek

genoeg werden ze in de tijd toen Saddam hoessein nog leefde, beschermd door de Iraakse regering.

Maar toen kwam amerika"democratie" brengen en zij (iraakse christenen) maar feesten en feesten

en kijk ze nu.. rot voor ze

laten we maar zeggen .."karma is a bitch"!

'
pi_51757315
Stel atoombommen op Irak gooien! zijn we daar op klaar mee.
  maandag 23 juli 2007 @ 19:28:55 #16
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_51757369
quote:
Op maandag 23 juli 2007 19:15 schreef alwaysanicegirl het volgende:

[..]

Heel interessant, maar deze minderheid zijn nu gewoon ordinaire Arabieren. In het buitenland worden

ze

gewoon arabieren genoemd. Ze spreken gewoon arabisch en de cultuur is ook hetzelfde bijna.Gek

genoeg werden ze in de tijd toen Saddam hoessein nog leefde, beschermd door de Iraakse regering.

Maar toen kwam amerika"democratie" brengen en zij (iraakse christenen) maar feesten en feesten

'
Je leest nog niet eens wat er staat maar goed ik begrijp al wat voor iemand je bent.
mai pen rai
pi_51757443
quote:
Op maandag 23 juli 2007 18:19 schreef gelly het volgende:

[..]

Ik zou het geen kleinigheid noemen maar Irak kent inderdaad wat problemen met hogere urgentie. Je kan toch niet serieus van de Irakezen of Amerikanen verlangen dat ze deze groepring meer bescherming moeten geven als zelfs de hoofdstad een puinzooi is ? Er zijn zoveel vluchtelingen van allerhande origine dat je daar niet eens onderscheid in kan maken.
Dat slaat dus nergens op, je moet dit niet onder 't tapijt schoffelen en afdoen als iets wat minder erg is. Als er in een land duizenden mensen worden vermoord, betekent dat dan dat de honderden verkrachtingen maar gewoon genegeerd moeten worden?
pi_51757551
quote:
Op maandag 23 juli 2007 19:15 schreef alwaysanicegirl het volgende:

[..]

ze

'
Ik heb met je simpele kijk op de wereld te doen.

Dat Amerika democratie is komen brengen wil nog niet zeggen dat je dat op dit moment ziet in Irak. Het volk daar helpt zichzelf volledig naar de klote met het benadrukken van verschillen onderling. Oorlog verbroedert toch juist? Als ze verstandig zijn, zorgen ze dat ze eens wat minder aan religie tillen en gewoon de schouders eronderzetten. Des te eerder kunnen de Amerikanen weg en des te eerder zal iedereen ook zeggen dat de Amerikanen daar niet meer nodig zijn en dus weg MOETEN.
Maar goed, in deze chaos is iedereen de lul...
pi_51757577
quote:
Op maandag 23 juli 2007 19:28 schreef niet_links het volgende:

[..]

Je leest nog niet eens wat er staat maar goed ik begrijp al wat voor iemand je bent.
Luister .. ik heb meer kennis dan jij als het gaat over het middenoosten ok..dus ik hoef deze onzin niet

lezen(ik heb het wel gedaan trouwens)

O en je "weet" wat voor persoon ik ben??..vertel effe dan..
pi_51757682
quote:
Op maandag 23 juli 2007 19:35 schreef alwaysanicegirl het volgende:

[..]

Luister .. ik heb meer kennis dan jij als het gaat over het middenoosten ok..dus ik hoef deze onzin niet

lezen(ik heb het wel gedaan trouwens)

O en je "weet" wat voor persoon ik ben??..vertel effe dan..
En bij deze is bevestigd dat meer kennis niet altijd leidt tot meer wijsheid.
pi_51759028
quote:
Op maandag 23 juli 2007 19:27 schreef Ivo1986 het volgende:
Stel atoombommen op Irak gooien! zijn we daar op klaar mee.
En heeft de rest van de wereld plezier van de fall-out
Lawamena hitihala Lawamena haulala
  maandag 23 juli 2007 @ 20:40:43 #22
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_51760246
TS, wat vind je van razzia's in Baghad? Waar wijken compleet gezuiverd worden van ieder persoon die fysiek in staat is een wapen te dragen, en vervolgens tijden lang weg mogen rotten in een gevangenis als Abu Ghraib?

Het land is in burgeroorlog, het is een ramp, een fucking berenput. Ik hoop wel dat het ooit nog eens goedkomt hoor, daar niet van, maar met miljoenen vluchtelingen en honderduizenden burgerslachtoffers kijk ik eerlijk gezegd niet zo heel raar meer op.

Als men dan ook nog eens gefrustreerd raakt, gaat men ook altijd afgeven op 'de ander', de minderheid. Voorbeelden zijn in dit topic al terug te vinden. Triest, maar niet verbazingwekkend.

Een oplossing? Nee, die heb ik niet.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_51760953
quote:
Op maandag 23 juli 2007 19:31 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Dat slaat dus nergens op, je moet dit niet onder 't tapijt schoffelen en afdoen als iets wat minder erg is. Als er in een land duizenden mensen worden vermoord, betekent dat dan dat de honderden verkrachtingen maar gewoon genegeerd moeten worden? [afbeelding]
Nee, maar wel dat je prioriteit moet geven aan die moorden of het voorkomen daarvan. Zoals ik in een ander topic over hetzelfde onderwerp al zei : het is net alsof je naar de kapitein van de Titanic loopt om te zeggen dat je kraan lekt terwijl het complete schip op punt van zinken staat en iedereen al in de reddingsboten zit.
pi_51761226
quote:
Op maandag 23 juli 2007 20:56 schreef gelly het volgende:

[..]

Nee, maar wel dat je prioriteit moet geven aan die moorden of het voorkomen daarvan. Zoals ik in een ander topic over hetzelfde onderwerp al zei : het is net alsof je naar de kapitein van de Titanic loopt om te zeggen dat je kraan lekt terwijl het complete schip op punt van zinken staat en iedereen al in de reddingsboten zit.
Maar dit is wel iets groter dan een kraan die lekt. Ik vind dat je het toch een beetje simpel afserveert. Minderheden zijn in dat land op dit moment de spreekwoordelijke piemel en dan tellen christenen en moslims even hard mee. Het is niet zo dat de moslims meer waard zijn dan de christenen.

Denk dat dit ook meer een punt is waarvan radicale mensen zeggen: "Kijk eens hoe er door moslims met minderheden wordt omgegaan. Laten we dat ook bij de moslim-minderheid in Nederland doen." Alleen al daardoor is dit een gevaarlijke situatie, die niet alleen voor de christenen zelf nare gevolgen heeft maar voor moslim-minderheden overal. Ik voorspel dat als er foto's opduiken van de kruisigingen dat er dan moslims in 't buitenland gaan sterven.
pi_51761580
quote:
Op maandag 23 juli 2007 21:01 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Maar dit is wel iets groter dan een kraan die lekt.
Op de schaal van ellende die zich in Irak afspeelt is het niet groter dan dat.
quote:
Denk dat dit ook meer een punt is waarvan radicale mensen zeggen: "Kijk eens hoe er door moslims met minderheden wordt omgegaan. Laten we dat ook bij de moslim-minderheid in Nederland doen." Alleen al daardoor is dit een gevaarlijke situatie, die niet alleen voor de christenen zelf nare gevolgen heeft maar voor moslim-minderheden overal. Ik voorspel dat als er foto's opduiken van de kruisigingen dat er dan moslims in 't buitenland gaan sterven.
Volgens mij is dat meer een wens van je dan realiteit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')