abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 24 juli 2007 @ 14:56:48 #91
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_51783968
quote:
Op maandag 23 juli 2007 23:43 schreef Geqxon het volgende:
Anyhow, iemand een goed adresje? 100 megabyte webspace, 3 gigabyte dataverkeer de maand, unlimited mail-adressen (catch-all), minimaal 5 MySQL databases en PHP ondersteuning inclusief een domeinnaam, voor ongeveer 30-40 euro per jaar?
Ik ben zelf wel tevreden met Webreus

Trouwens, ik kwam er net achter dat magic_quotes_gpc ook default aanstaat bij XS4ALL Gelukkig weet ik nu dus dat ik het via m'n eigen php.ini kan aanpassen, maar serieus, waarom hebben providers van die waardeloze default settings?
  dinsdag 24 juli 2007 @ 16:34:20 #92
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_51787032
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 07:53 schreef WyriHaximus het volgende:

[..]

[ code verwijderd ]
Moet wel werken gok ik zo .
Ja, die had ik al geprobeerd Even dat concat onderzoeken.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_51789542
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 09:22 schreef SuperRembo het volgende:

[..]

Het zou logischer zijn als het een error gaf, of anders NULL.
Op deze manier is het net zo vaag als php. 'a'+'b' geeft 0, 'a' + '1' geeft 1, 'a' + 0x1 geeft 1, maar 'a' + '0x1' geeft dan weer 0 Aan de warnings te zien probeert ie er een double van te maken.

Als ik het goed heb kan je MySQL wel zo instellen dat dit soort dingen wel een fout geven.
Goed, wat dat betreft is het stricte van Java dan ook wel weer fijn. Non compatible!
pi_51790950
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 09:22 schreef SuperRembo het volgende:

[..]

Het zou logischer zijn als het een error gaf, of anders NULL.
Op deze manier is het net zo vaag als php. 'a'+'b' geeft 0, 'a' + '1' geeft 1, 'a' + 0x1 geeft 1, maar 'a' + '0x1' geeft dan weer 0 Aan de warnings te zien probeert ie er een double van te maken.

Als ik het goed heb kan je MySQL wel zo instellen dat dit soort dingen wel een fout geven.
1
2
3
4
5
6
<?php
'a' 'b' = (int)'a' + (int)'b' 0
'a' '1' = (int)'a' + (int)'1' 1
'a' 0x1 = (int)'a' 1
'a' '0x1' = (int)'a' + (int)'0x1' 1  //  en niet 0 zoals jij beweert
?>

och het is zo logisch mensen

(gave site heb je trouwens )
pi_51791043
tvp
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_51792077
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 18:43 schreef Thomass het volgende:

[..]
[ code verwijderd ]

och het is zo logisch mensen
Ja, ik snap ook wel wat er gebeurt. Handig vind ik het niet. Ik heb in zo'n geval liever dikke vette foutmelding.
quote:
(gave site heb je trouwens )
Thx!
Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
| Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
pi_51799478
Weer een performance vraag, maar deze keer eentje met een groter effect. Alsin: 0.2 seconden versus 8 seconden.

Een simpele query, met een LEFT JOIN op een bookmarktabel. Nu wil ik dus graag alle nieuwsartikelen zien die de user gebookmarked heeft. Dus hop, de LEFT JOIN, en dan op de koppelende ID van de bookmarktabel een IS NOT NULL. Gaat zelfs over duizenden nieuwsartikelen prima, supersnel dus.

Nu wil ik zien welke nieuwsartikelen de user niet gebookmarked heeft. (For the record: Dit zijn er minder dan de wel gebookmarkte nieuwsartikelen). Dit doe ik door een IS NULL op het koppelend ID van de bookmark tabel te zetten. Probleem dus: Dit gaat vreselijk traag...

Zou dit misschien sneller op te lossen zijn? Ik weet dat JOINS traag kunnen zijn, en hiermee is dat duidelijk te zien.
  dinsdag 24 juli 2007 @ 22:58:25 #98
84926 WyriHaximus
Release the hounds smithers!
pi_51801342
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 22:19 schreef Geqxon het volgende:
Weer een performance vraag, maar deze keer eentje met een groter effect. Alsin: 0.2 seconden versus 8 seconden.

Een simpele query, met een LEFT JOIN op een bookmarktabel. Nu wil ik dus graag alle nieuwsartikelen zien die de user gebookmarked heeft. Dus hop, de LEFT JOIN, en dan op de koppelende ID van de bookmarktabel een IS NOT NULL. Gaat zelfs over duizenden nieuwsartikelen prima, supersnel dus.

Nu wil ik zien welke nieuwsartikelen de user niet gebookmarked heeft. (For the record: Dit zijn er minder dan de wel gebookmarkte nieuwsartikelen). Dit doe ik door een IS NULL op het koppelend ID van de bookmark tabel te zetten. Probleem dus: Dit gaat vreselijk traag...

Zou dit misschien sneller op te lossen zijn? Ik weet dat JOINS traag kunnen zijn, en hiermee is dat duidelijk te zien.
Wat zijn je queries nu dan?
phluphy for president!
pi_51801480
In een simpele vorm:

1
2
3
4
SELECT Titel
FROM Artikel AS a
LEFT JOIN Bookmark AS bm ON bm.ArtikelID = a.ID
WHERE bm.ArtikelID IS NOT NULL

Dit is dus voor alles dat wel een bookmark heeft, en goed snel is.

In een simpele vorm:

1
2
3
4
SELECT Titel
FROM Artikel AS a
LEFT JOIN Bookmark AS bm ON bm.ArtikelID = a.ID
WHERE bm.ArtikelID IS NULL

Voor alle artikelen zonder bookmark, goed traag. Ik kan begrijpen dat hij dus elke keer naar een bookmark moet zoeken die niet bestaat, maar hoe krijg ik zoiets geoptimaliseerd?
  dinsdag 24 juli 2007 @ 23:19:10 #100
84926 WyriHaximus
pi_51802104
Is dit niet sneller?
1
2
3
4
SELECT field1 
FROM table1
 WHERE id1 IN
 (SELECT id2 FROM table2 WHERE condition1);

1
2
3
4
SELECT field1 
FROM table1 
WHERE id1 NOT IN 
(SELECT id2 FROM table2 WHERE condition1);

Werkt dat NOT? Of was het !? De ene keer lijkt het wel te werken en de andere weer niet .

EDIT: Of iig de 2e aangezien de eerste bij jouw al lekker rap is .
phluphy for president!
pi_51802327
Maar dan moet hij dus (in mijn geval) 6621 keer een select query uitvoeren? Ik heb wat moeite een testcase op te zetten, maar zo uit mijn hoofd lijkt dit niet bijster veel rapper.
  dinsdag 24 juli 2007 @ 23:33:07 #102
84926 WyriHaximus
pi_51802555
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 23:25 schreef Geqxon het volgende:
Maar dan moet hij dus (in mijn geval) 6621 keer een select query uitvoeren? Ik heb wat moeite een testcase op te zetten, maar zo uit mijn hoofd lijkt dit niet bijster veel rapper.
Zover ik weet voert hij eerst de sub query uit, en zet het resultaat daar van in IN. 2 queries afaik. Kan er totaal naast zitten. Jammer dat JortK op vakantie is die weet behoorlijk wat van SQL af .
phluphy for president!
pi_51802827
Volgens MySQL doe ik het iig goed:

1
2
3
SELECT table1.* FROM table1
  LEFT JOIN table2 ON table1.id=table2.id
  WHERE table2.id IS NULL;

.... nu moet ik wel zeggen dat ik heel stout weer implicit en explicit joins dwars door elkaar gebruik, maar dit maakt op de performance weinig uit.
  dinsdag 24 juli 2007 @ 23:44:45 #104
84926 WyriHaximus
pi_51802940
Heb je indexes? Hoeveel data is het eingelijk? (Aantal reccords totale tabel grote.)
phluphy for president!
pi_51803237
2,500 bookmarks, 6,500 nieuwsartikelen, 70 categoriën en 250 categorië abbonementen. Niet veel dus

En jep, waar nodig geindexed.
  woensdag 25 juli 2007 @ 00:47:10 #106
84926 WyriHaximus
pi_51804743
Niet bar veel dus . Maar geen idee verder waarom het zo traag is .
phluphy for president!
  woensdag 25 juli 2007 @ 01:09:49 #107
71919 wonderer
pi_51805154
Hoe kan ik uitvogelen hoeveelste in een resultset een bepaald record is? Bijvoorbeeld "select from producten where klant_id='1'" en dan wil ik weten hoeveelste de barbecue is in die lijst. Is daar iets makkelijks voor?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
pi_51805604
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 01:09 schreef wonderer het volgende:
Hoe kan ik uitvogelen hoeveelste in een resultset een bepaald record is? Bijvoorbeeld "select from producten where klant_id='1'" en dan wil ik weten hoeveelste de barbecue is in die lijst. Is daar iets makkelijks voor?
Puur SQL, of ook met PHP?
pi_51805662
- laat maar -

[ Bericht 82% gewijzigd door -Orion- op 25-07-2007 01:53:42 ]
Hier komt ooit nog iets interessants te staan.
  woensdag 25 juli 2007 @ 01:45:43 #110
71919 wonderer
pi_51805748
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 01:36 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Puur SQL, of ook met PHP?
Ook met PHP.
  woensdag 25 juli 2007 @ 07:48:16 #111
84926 WyriHaximus
pi_51807621
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 01:45 schreef wonderer het volgende:

[..]

Ook met PHP.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?php
$i 
0;
$result executequery("blablabla");
while(
$row fetchrow($result))
{
$i++;
echo(
$i "e reccord:" $row);
}
?>

Zoiets?
phluphy for president!
pi_51807945
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
<?php
$result 
mysql_query("SELECT product FROM producten WHERE klant_id='1");

$i 0;
while (
$row mysql_fetch_assoc($result)){
    if (
$row['product'] == "Barbecue"){

$row_number $i;
        break();
    }

$i++;
}

if (isset(
$row_number)){
    echo 
"Barbecue was nummer " $row_number " op de lijst.";
}
?>

Oid.
pi_51809295
Ik heb niet echt een vraag over MySQL maar wel één over PHP dus... ik verwacht dat-ie hier wel mag of niet?

Ik ben een beetje met classes aan het rommelen maar ik zie net iets over het hoofd waardoor het niet werkt... Kortom, tijd voor meer ogen.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
<?php

require_once('anotherclass.php');

class 
Baap

{

private $linkie;

public function doSomething()
                {
                        echo 
"zomg ";

var_dump($linkie);
                }

public function __construct()
                {

$linkie = new AnotherClass();

var_dump($linkie);
                    echo 
"<br>";
                }
        }
?>

Ik heb dus twee classes waarvan er één in een include zit (en dus bovenin wordt eengeroepen). Nu heb ik dus in de __construct() dat-ie de tweede classe initialiseert en deze in de private variabele pleurt. Of tenminste dat wil ik, PHP denkt daar kennelijk anders over want in de functie doSomething is $linkie dus NULL. Ik ben al waar meer aan het proberen geweest maar ik zie 't niet meer... Kan iemand ff een aanwijzing geven?
Iemand dood maken met een blije mus is nooit grappig...
  woensdag 25 juli 2007 @ 10:09:39 #114
84926 WyriHaximus
pi_51809429
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 10:03 schreef DikkeSmikkel het volgende:
Ik heb niet echt een vraag over MySQL maar wel één over PHP dus... ik verwacht dat-ie hier wel mag of niet?

Ik ben een beetje met classes aan het rommelen maar ik zie net iets over het hoofd waardoor het niet werkt... Kortom, tijd voor meer ogen.
[ code verwijderd ]

Ik heb dus twee classes waarvan er één in een include zit (en dus bovenin wordt eengeroepen). Nu heb ik dus in de __construct() dat-ie de tweede classe initialiseert en deze in de private variabele pleurt. Of tenminste dat wil ik, PHP denkt daar kennelijk anders over want in de functie doSomething is $linkie dus NULL. Ik ben al waar meer aan het proberen geweest maar ik zie 't niet meer... Kan iemand ff een aanwijzing geven?
self::linkie ipv $linkie . Omdat linkie een member is van je class kan je hem niet als een gewonen $var opschrijven maar moet je aangeven dat je de member wilt self::var . Of en $this->linkie kan ook maar dat vind hij niet leuk als je in je constructor zit .

Ow en dit is het PHP en/of (My)SQL topic dus PHP dingen zijn nooit een probleem .
phluphy for president!
pi_51809760
In de constructor een nieuwe klasse definieëren, pas je wel op dat je geen lus krijgt?
pi_51809883
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 10:09 schreef WyriHaximus het volgende:

[..]

self::linkie ipv $linkie . Omdat linkie een member is van je class kan je hem niet als een gewonen $var opschrijven maar moet je aangeven dat je de member wilt self::var . Of en $this->linkie kan ook maar dat vind hij niet leuk als je in je constructor zit .

Ow en dit is het PHP en/of (My)SQL topic dus PHP dingen zijn nooit een probleem .
Bedankt voor je snelle antwoord! Ik ga even verder puzzelen. Als ik er niet uit kom dan merk je dat vanzelf...
pi_51809916
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 10:22 schreef Geqxon het volgende:
In de constructor een nieuwe klasse definieëren, pas je wel op dat je geen lus krijgt?
De __contructor wordt toch maar 1x uitgevoerd toch?
pi_51810051
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 10:28 schreef DikkeSmikkel het volgende:

[..]

Als je in de constructor van "Auto" een nieuw "Auto" object aan maakt, krijg je een aardige lus. .

Trouwens: CSV.
XML.
  woensdag 25 juli 2007 @ 10:35:51 #119
84926 WyriHaximus
pi_51810104
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 10:27 schreef DikkeSmikkel het volgende:

[..]

Bedankt voor je snelle antwoord! Ik ga even verder puzzelen. Als ik er niet uit kom dan merk je dat vanzelf...
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 10:28 schreef DikkeSmikkel het volgende:

[..]

Niet als je in de constructor van de class waar je in zit die zelfde class ook weer initialiseerd . Dan krijg je een loop .
phluphy for president!
pi_51810793
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 10:35 schreef WyriHaximus het volgende:
Niet als je in de constructor van de class waar je in zit die zelfde class ook weer initialiseerd . Dan krijg je een loop .
Nee ok dan wel, maargoed dan is zit het geheel wel heel brak in elkaar. De opzet is, is dat ik een class heb met een aantal functies. Voor deze functies wordt een andere class gebruikt (AnotherClass). Daarom wil ik in de class Baap bij initialisatie de AnotherClass alvast zodat ik vanuit iedere functie in Baap AnotherClass kan gebruiken en dus niet bij iedere functie apart
1
2
3
<?php
$var 
= new AnotherClass();
?>

hoef uit te voeren.

Ik heb nu dus
1
2
3
<?php
self
::$linkie = new AnotherClass();
?>

wat ik voor zover ik heb gezien op PHP.net etc goed zou moeten zijn maar dan geeft var_dump($linkie) welke recht onder bovenstaande regel staat een NULL terug. Terwijl deze nu toch ingevuld had moeten zijn lijkt me.

$linkie is nu
1
2
3
<?php
private 
static $linkie;
?>
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')