abonnement Unibet Coolblue
pi_51621787
In september vertrek ik voor een aantal maanden naar Zuid-Afrika en ik wilde graag een tijdje werken, betaald of als vrijwilliger. Ik heb al heel wat gespeurd op internet naar de mogelijkheden, maar ik vind hele tegenstrijdige berichten.

Wat ik graag wilde weten is het volgende: is het makkelijk om in Kaapstad ter plekke op zoek te gaan naar vrijwilligerswerk of moet dat per se via een (dure) organisatie thuis?
En hoe zit het met baantjes? Soms lees ik dat er tijdelijke baantjes genoeg zijn (seizoensgebonden werk) terwijl ik een andere keer lees dat het heel moeilijk is om een baantje te vinden.

Heeft er iemand ervaring met het zoeken van vrijwilligerswerk of een tijdelijk baantje in de buurt van Kaapstad?
pi_51622470
in australie hangen er meestal wel advertenties voor werk in de backpackers/hostels...
People will forget what you said or what you did,
but they'll never forget how you made them feel
pi_51622638
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 11:58 schreef Logical het volgende:
in australie hangen er meestal wel advertenties voor werk in de backpackers/hostels...
Kaapstad
pi_51622858
Logical doet zijn/haar naam weer eens eer aan...
Stargate SG-1 en Stargate Atlantis fan.
  donderdag 19 juli 2007 @ 12:54:48 #5
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_51624071
Zoek wat lokale organisaties en bel ze op om te vragen of ze nog een baantje hebben. Bedenk eerst maar eens welke skills jij hebt die een lokale ontwikkelingsorganisatie van pas kunnen komen.
pi_51625881
Probeer je vraag ook te stellen in: Zuid-Afrika deel 2

Daar zitten wat locals en studenten en kenners van de situatie
  donderdag 19 juli 2007 @ 14:34:32 #7
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_51627088
Als je "slechts" drie maanden gaat is het misschien wel kort dag om daar nog wat te gaan regelen (ik ken de situatie ter plaatse niet mbt vrijwilligerswerk). Ik heb ook geen idee hoe lang je wat wilt doen; de meeste dingen kosten natuurlijk iets meer tijd dan 3 maanden.

Overigens betekent iets vooraf regelen, natuurlijk niet dat het via een organisatie moet. Ook via internet kom je een heel eind. Wel handig om even na te gaan hoe bona fide de organisatie is waar je mee te maken hebt. Sommige organisaties maken er een "vrolijk zomerkamp" voor Europeanen van, terwijl de mensen ter plaatse er niet mee geholpen zijn of erger: eerder hinder van ondervinden.

Zoek ook even op "vrijwilligerswerk" (er zijn echt HEEL veel topics over!), heb hier en daar nog wel wat advies gegeven. Hieronder een eerder advies:
quote:
Wel even een waarschuwing vooraf… veel mensen die ik spreek zijn nogal teleurgesteld over de mogelijkheden om vrijwilligerswerk te doen in een ontwikkelingsland. Het is duur, of langdurig (of allebei), of er worden zeer specifieke vaardigheden gevraagd. Dat heeft er met name mee te maken dat veel ontwikkelingsorganisaties en locale organisaties (gelukkig) de laatste jaren een "professionaliseringsslag" hebben doorgemaakt: veel organisaties werken meer en meer met locale krachten (goedkoper, beter passend in de situatie en beter voor de economie) en áls ze al buitenlanders inzetten zijn dat inderdaad vaak mensen die daar echt aan het wérk gaan: voor langere tijd, met ervaring in een bepaalde sector en vaak ook nog eens ervaring ter plaatse. Hoe frustrerend dat ook als vrijwilligerswerk-zoeker is (believe me, I know J ), denk ik wel dat het uiteindelijk beter is voor de landen zelf.


Dit betekent niet dat je helemaal niets kunt met je wens, natuurlijk, alleen moet je misschien eens kijken wat jij binnen die marges te bieden hebt. Aangezien je maar (is best lekker natuurlijk 4-5 maanden! J ) "kort" gaat, zou ik niet te veel verwachten van een erg "inhoudelijke functie", aangezien je al naar huis gaat tegen de tijd dat ze je hebben ingewerkt. Persoonlijk (maar dit is mijn mening!) ben ik ook niet zo'n fan van een aantal maanden werken met kinderen. Ik heb veel mensen gesproken die dit hebben gedaan en de problemen die straat/weeskinderen daar hebben zijn natuurlijk onvergelijkbaar met die van kinderen in Nederland. Als je daar dan buitenlandse mensen bij gaat zetten zonder enige ervaring met die zware problematiek, en je wisselt die mensen ook nog eens om een paar maanden waardoor die (vaak al in de steek gelaten) kinderen ook nog eens iedere keer moeten wennen aan nieuwe gezichten… het lijkt mij geen succes. Maar nogmaals, het is geheel mijn mening en er zijn vast organisaties die dit wél goed oppakken. Wel zou ik, vóór je met een organisatie in zee gaat, eens goed doorvragen, met name als ze dit soort zaken voor relatief korte periodes aanbieden.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_51627447
Toen ik 7 maanden in Kaapstad zat ben ik genoeg mensen tegengekomen die ter plekke (vrijwillgers)werk hadden geregeld. Werk was meestal in een hostel, vrijwillgerswerk bijvoorbeeld in een township als Langa.. maar namen e.d. zou ik niet meer weten. Maar het moet dus te doen zijn Betalen voor vrijwilligerswerk vind ik persoonlijk grote onzin, dus ik zou het niet in NL regelen via dure organisatie..
  donderdag 19 juli 2007 @ 15:05:46 #9
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_51627830
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 14:51 schreef TuuT het volgende:
Toen ik 7 maanden in Kaapstad zat ben ik genoeg mensen tegengekomen die ter plekke (vrijwillgers)werk hadden geregeld. Werk was meestal in een hostel, vrijwillgerswerk bijvoorbeeld in een township als Langa.. maar namen e.d. zou ik niet meer weten. Maar het moet dus te doen zijn Betalen voor vrijwilligerswerk vind ik persoonlijk grote onzin, dus ik zou het niet in NL regelen via dure organisatie..
Betalen voor vrijwilligerswerk is geen grote onzin als dat geld ten goede komt aan de organisatie waar je voor werkt.

Moet je voor regulier werk geen werkvisum hebben trouwens?
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  donderdag 19 juli 2007 @ 17:32:36 #10
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_51632427
Vraag je eens niet af wat vrijwilligerswerk jouw kan bieden, maar wat jij mensen daar kunt bieden. Als je weinig specifieke vaardigheden hebt, geef dan gewoon geld en ga de lokale toerismesector stimuleren. Klusjes doen in een weeshuis, schooltjes bouwen, het zijn allemaal leuke dingen om je weldoenersgevoel als Westerling op te pimpen, maar Afrika heeft er niets aan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')