Oh, wat een topic
![]()
In de OP staat er een opmerking over geen rare ingrediënten, maar er is al een Indisch recept gepost en ik post er nog eentje
![]()
Gejat uit een kookboek met nog wat op- en aanmerkingen.
Ongol ongol (kokosblokjes) voor 4 personen
Benodigdheden (te halen bij de toko):
1 pakje hunkweemeel
200 g goela djawa (palmsuiker) in blokjes
1 zakje vanillesuiker
1/4 tl zout
100 g gemalen kokos
Breng een halve liter water met de goela djawa, vanillesuiker en het zout roerende aan de kook. Erger je je eraan hoe langzaam de goela djawa oplost, zoals ik deed, wrijf de goela djawa fijn met een vijzel
![]()
Of gebruik vloeibare goela djawa, maar dan moet je erg opletten dat je niet te weinig gebruikt, want daar wordt de pudding erg smakeloos van.
Roer het meel in een kom en roer er met 1 dl water een glad papje van. Begin met een klein beetje water en giet er steeds om en om een klein beetje meel en dan water bij, blijf roeren. Hunkweemeel lost erg slecht op en er is veel geduld voor nodig, maar hoe gladder je het krijgt, hoe beter het is.
Neem de pan van het vuur en roer het meelpapje door de siroop. Breng het geheel aan de kook en laat het mengsel 5 minuten op laag vuur pruttelen;
blijf roeren.
Bekleed een ondiepe schaal (een ovenschaal bijvoorbeeld) met plastic folie en schenk het puddingmengsel erin. Laat het buiten de koelkast een uur opstijven.
Stort de pudding op een platte schaal, verwijder het folie en snijd de pudding in blokjes van circa 2 1/2 cm.
Strooi het kokos in een diep bord en wentel de puddingblokjes erdoor. De kokos blijft helaas niet erg goed kleven, een idee is misschien om de pudding al als die warm is in kokos te wentelen en in stukjes te snijden, maar ik heb die optie nog niet geprobeerd.
Het resultaat ziet er apart uit, maar is erg lekker