Voor als je nog eens minder dan vijf uur aan wachttijd over hebt, hier nog een lekker én makkelijk toetje. Hoeft maar twee uur in de koelkast. Ook iets romigs en fruitigs in een glaasje, want daar hou ik van.
![]()
Ooit eens uit zo'n obscuur weekblaadje van een b-supermarkt geplukt en naar smaak aangepast.
Sinaasappelcrème met chocoladesaus (4 personen)
Ingrediënten:- 3 blaadjes gelatine
- 100 ml sinaasappelsap (Mag vers, hoeft niet. Bij vers sap: eerst eventjes zeven.)
- 4 el witte basterdsuiker
- 250 ml crème fraiche
- 8 el chocoladesaus (flesje, Tova)
(optioneel: 1 blikje sinaasappelpartjes, of een in partjes gesneden verse sinaasappel)
Materiaal:steelpannetje, coupes/glazen (deze vooraf even in de koelkast zetten)
Bereiding:- Week de blaadjes gelatine vijf minuten in een bak met koud water.
- Verwarm ondertussen zachtjes het sinaasappelsap met de basterdsuiker in een steelpannetje. Het hoeft niet te koken, het hoeft alleen maar wat warmer te worden, zodat de suiker goed oplost.
- Knijp de gelatine goed uit, haal het sap van het vuur en roer de gelatine door het verwarmde sap.
- Laat het mengsel een minuut of tien afkoelen (even in de koelkast zetten, of in een bak met koud water)
- Roer de creme fraiche los en spatel dit voorzichtig door het sap, tot alles goed gemengd is.
- Giet het mengsel in coupes of glazen en laat minstens twee uur opstijven in de koelkast.
- Schenk voor het serveren voorzichtig een laagje chocoladesaus over de sinaasappelcrème en garneer eventueel met sinaasappelpartjes.
Ik vind dit zelf erg lekker, en mijn lief ook. Als je van de combinatie sinaasappel/chocolade houdt moet je het echt eens proberen. De sinaasappelcrème met een dun laagje vloeibare chocoladesaus erop in een mooi glaasje ziet er ook erg leuk uit.
Voor wat meer kauwgelegenheid bij je toetje kun je er ook voor kiezen om geen chocoladesaus te gebruiken, maar in plaats daarvan chocoladekoekjes te verkruimelen en die in een laag van ongeveer een centimeter dik op de sinaasappelcrème te strooien.
Oo, wat hou ik toch van toetjes.