Leuk topic, ik heb weer genoeg kunnen lachen.
Zelf ben ik net afgestudeerd als ICT beheerder en in mijn stage periodes heb ik natuurlijk ook genoeg dingen meegemaakt die te treurig waren. Vaak is het een gebrek aan basiskennis (afhankelijk van het bedrijf en werk) die gewoon essentieel is om je dagelijkse werkzaamheden goed te laten verlopen. Toch zag ik maar al tevaak dat men het niet wilden leren of weten. Desinteresse dus, waarvan mijn eigen moeder er eentje van is. Telkens dezelfde soort problemen en vragen met dezelfde uitkomst.
Werknemers zien naar mijn mening de ICT afdeling als een bureaucratie die door alle regeltjes zich als een grote muur voordoet. Een soort dictoriale firewall met als belangrijkste prioriteiten: bedrijfs processen via het netwerk werkende houden en een goede netwerk security die bedrijfsgeheimen veilig moeten houden. Virussen en trojans en al die ongein buiten de deur houden is natuurlijk van belang, maar als er dan toevallig iemand op een usb stick een virus op zijn pc krijgt om vervolgens een specifiek type OS over het netwerk te besmetten is altijd dolle pret. Tijdens mijn stage een keer zien gebeuren, vervolgens met een aantal man moeten overwerken om die vele tientallen pc's handmatig te patchen.
Begrijpelijk dat men altijd vanuit hun eigen standpunten naar een probleem kijken, maar vaak vergeten ze dat er meerdere belangen van het bedrijf ook hoog in vaandel staan. Werknemers willen dat verzoeken snel worden opgelost, maar niet via de gebruikelijke procedures want dat duurt veels te lang. Normaal gesproken moet het hoofd van de afdeling dit verzoek goedkeuren als er o.a. kosten aan verbonden zijn, vervolgens wordt het verzoek behandeld en mits het mogelijk is wordt het uitgevoerd / besteld. Dit kost volgens een werknemer gewoon vaak (teveel) tijd , maar als er uitzonderingen worden gemaakt op de regel dan heb je in korte tijd meer van deze gevallen die naar aanleiding van dat verzoek ook zo spoedig geholpen willen worden.
Het is dan ook van belang dat de ICT afdeling bij het maken van beslissingen in overleg gaan met de afdelingshoofden. Dit om erachter te komen wat er van die werknemers wordt verwacht en welke ruimte ze moeten hebben om hun werkzaamheden uit te voeren. We hebben het hier dan o.a. over de AD rechten, quota's en standaard software op pc's. Altijd leuk als er beslist wordt om quota's van een afdeling te verlagen als er vaak al mensen bijna aan hun max zitten. Werknemers op hun tenen getrapt en de eerstelijn van de helpdesk heeft het gezellig druk.
Sommige werknemers hebben meer werkzaamheden dan de ander en als er dan mensen met bijv. AutoCad werken dan gaat dat al snel in de vele MB's lopen. Goed overleg is dan ook vooraf noodzakelijk om dit voor de ICT afdeling te bepalen.
edit:
TopDesk
[ Bericht 0% gewijzigd door Mr.Silencer op 19-07-2007 19:23:40 ]