abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51497457
Heeft iemand een idee waar ik die kan vinden ? Op marktplaats ff gezocht maar daar komen de tangen , eentje, niet verder dan 95 cm.
Sergeants zou leuk zijn maar die zijn al helemaal niet te vinden.

Iemand een idee waar ik ze kan vinden ? Liefst huren ( of lenen ) ofzo?

Boels heeft iig niks.

Zoek een stuk of 3-4 tangen die de 175 overbruggen en verder een riedel die iig 80 cm hout klem kunnen zetten....

In m'n achterhoofd heb ik ook overwogen om een frame te maken met wigjes maar... das wel een beetje het uiterste
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_51498355
http://jan.rekersmegens.nl/linnenkast/middenstuk/index.html
Ga is naar deze site daar vind je de nodige ideen van Jan Rekers
Stuur hem anders een mail hij weet vast wel waar je die kunt krijgen)(kopen)
pi_51506002
slik... oops...

dan moet ik er dus weer heen...

afgelopen donderdag er ook al geweest. beitels, slijpspul, olie etc gehaald....
pi_51506706
Kun je niets met spanbanden doen?
pi_51509961
spanbanden of lijmklemmen/sergeants. Ze kunnen alle twee maar het hangt een beetje af van de montage methode. Vandaar dat ik die maar even in de groep gooi.

Het is een snel paint schetjes dus daar moet je even niet naar kijken. Waar het op neer komt is dat
1 is een reeds verlijmt en geschuurd eiken blad.. die is dus klaar.
de planken daarom heen is de lijst die rondom komt. even voor d ebeelvorming, ze zijn hier recht maar alles is reeds in verstek gezaagt. Al het hout heeft een dikte van 4 cm en is van massief eiken.

A
Ik lijm de omlijsting er koud tegen aan en maak hierbij gebruik van lamello's. Omdat het 4 cm dik hout is wil ik een dubbele rij lammelo's plaatsen . verspringend overigens. Deze komen een cm van boven /onderkant.
Als ik op deze manier ga verlijmen heb ik tangen nodig die het blad in de lengte kunnen omvatten. Das dus 175cm en moet ik dus sergeants aanschaffen. In dat geval kies ik voor de record sergeants die ik op een balk kan monteren.

B
Ik lijm eerst de lijst in elkaar en leg daar het blad dan los in. Dit zou dan kunnen doordat ik een rand frees die 2 bij 2 cm diep is. Zowel in de lijst als het middenblad. De lijst maak ik dan in verstek koud tegen elkaar maar dan wel met een veer. Hoewel ik denk dat lammelo's ook kunnen, is een veer ws toch sterker.
Het midden blad komt er dan dus los in te liggen en zet ik hooguit vast met een paar klosjes aan de onderkant.

Kies ik voor B dan heb ik iets als een spanband nodig.

Voordeel bij B is dat de lijst alleen natuurlijk een stuk lichter is en ik die exact pas kan maken/bij werken, voordat ik dat massieve blad in het midden leg.

Voordeel van A is dat je kant voor kant kan verlijmen, ik heb dan echter wel die tangen nodig en dat tikt kwa euries toch best ff aan als ik ze niet kan huren.
Daarnaast lijkt het mij een stukje eenvoudiger en minder risico vol Bij de B variant dien je bij het frezen absoluut foutloos te werken anders ben je de sjaak.... Ik neig naar versie A en dan misschien met de constructie die ik hieronder uitleg,

[ Bericht 52% gewijzigd door Gompy58 op 16-07-2007 02:14:37 ]
pi_51510282
Ik heb ook even na gedacht over een alternatief dat ik zelf in elkaar frutsel.

Ik lijm op deze manier lijst voor lijst koud met lammelo's tegen het middenblad.

Ik neem een een massieve balk, hier boor ik gaten in waar M10 draad door heen gaat. De lijst komt daar op de zijkant op te staan. Vervolgens plaats ik daar het middenblad op . Het eigen gewicht van het middenblad doet dan al eea maar das niet voldoende.
Om druk te zetten plaatse ik dan daarboven op een zelfde soort balk als waar het geheel al op staat. Ook hier zitten gaten in waar het M10 draad door heen komt.. Moeren erop en aandraaien, gelijkmatig uiteraard. Die steublokjes zijn volledige haakse blokjes war het m10 draad doorheen gaat. Dit zorgt voor de zijdelingse steun .

Eigelijk zie ik dit wel zitten, maar ik hoord eook iemand roepen dat je dan de boel nooit recht krijgt, Zelf twijfel ik daar een beetje aan maar goed.

Zou dit een alternatief zijn ?

[ Bericht 99% gewijzigd door Gompy58 op 16-07-2007 02:10:50 ]
  maandag 16 juli 2007 @ 04:26:01 #8
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_51511350
Wat zijn sergeants??
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  maandag 16 juli 2007 @ 08:49:03 #9
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_51512301
Ik denk dat het lastig wordt het goed recht te krijgen. Het lijkt me wel dat je zo dezelfde functie als lijmtangen krijgt.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_51513296
@ automatix rock, Sergeants zijn lijmklemmen zonder vast tussenstuk.. Je kent een gewone lijmtang ? bij een sergeant mis je dat die lange geleide staaf zeg maar. Je kunt dan een balk nemen, ze daarop vast maken en zelf bepalen welke afstand je wilt nemen.

@ Sanger dat zal idd even de uitdaging zijn, maar daarvoro bedacht ik dus die steun blokjes waar het M10 draad doorheen gaat. Ik zal idd wel dat draad zou moeten plaatsen dat als ze recht staan, er tussen de steunblokjes net zoveel ruimte is als dat het werkstuk stuk is .

Ik heb overigens groet lijmtangen gevonden. Groot als in max 150 cm. kosten 6 euro per week ex de btw. Daar ga ik niet voor knutsellen en moeilijk doen..

Feit blijft wel dat ik dat de lengte mis, maar goed daar kom ik dan ook wel uit.

Overigens iemand nog een opmerking voor wat betreft de montage ? versie A of B ? ik heb zo mooi zitten picasso-en...
pi_51513321
Een Serrejoint is een lijmklem die bestaat uit 2 losse klemelementen die je op een stuk blk kunt monteren van elke lengte die je wilt. Een buisklem is zeer vergelijkbaar maar ipv een houtenbalk kun je de klemelementen op een stuk stalen gas-/waterleiding schroeven.

Wat je ook kunt doen is een balk nemen waar je aan 1 kant een klos vast op lijmt. Aan de andere kant boor je een serie gaten van bv 12mm daar waar je nodig hebt. Je neemt een andere klos waar je ook zo'n gat in boort. Met een stukrondhout of draadeinde kun je de klos op de balk zetten. Via 2 wiggen kun je dan zeer goed iets inklemmen. Door een dunne loze klos tussen de wiggen en je werkstuk te plaatsen voorkom je beschadigingen. Om de klem kracht beter onder controle te hebben kun je 2 plaatjes kurk er op plakken. Met nog wat kleine stukjes hout kun je 2 geleidertjes vast maken op de verplaatsbare klos. Deze geleidertjes ondersteunen de wiggetjes zodat deze niet kunnen vallen tijdens het inklemmen van een werkstuk en ze houden de losse besscherm klos netjes haaks op de balk. Het mooiste is als je de balk en alle klossen uit het zelfde stuk hout zaagt.

pi_51513469
quote:
Op maandag 16 juli 2007 09:48 schreef Gompy58 het volgende:
Overigens iemand nog een opmerking voor wat betreft de montage ? versie A of B ? ik heb zo mooi zitten picasso-en...
Ik zou eerst de lange delen met lijm tegen het blad klemmen met een losse veer er tussen. Daarna de korte delen zonder lijm met een veer tussen het blad en de latten, en met lijm en een losse veer aan de lange latten. De veren kunen je vervangen door lammellos maar kun je ook maken van een smalle stip triplex in een dikte waar je ook een freesje in hebt. De korte delen zou ik zonder lijm doen om evt problemen met uitzetten en krimpen te voorkomen.
pi_51513481
he das idd een mooie crea bea oplossing Tnimble.complimentjes

alleen wel een vraagje,
Als je dit geheel vlak hebt liggen dat steunt je werkstuk dus op die lijmbalk, om het zo maar ff te noemen. Verlijm ik op die manier niet mijn werkstuk met de lijmtang ?
pi_51513789
quote:
Op maandag 16 juli 2007 09:56 schreef tnimble het volgende:

[..]

Ik zou eerst de lange delen met lijm tegen het blad klemmen met een losse veer er tussen. Daarna de korte delen zonder lijm met een veer tussen het blad en de latten, en met lijm en een losse veer aan de lange latten. De veren kunen je vervangen door lammellos maar kun je ook maken van een smalle stip triplex in een dikte waar je ook een freesje in hebt. De korte delen zou ik zonder lijm doen om evt problemen met uitzetten en krimpen te voorkomen.
ik heb het ff een paar keer moeten lezen maar nu snap ik het.

het middenblad zit dus enkel verlijmt aan de lijst op de 2 lange kanten. Op de kopse en schuine kant zitten ze niet verlijmt maar zit er wel een losse veer of lammellos tussen.

De lijst zelf zit overal verlijmt met veer of lammelos aan de kopse kanten van zichzelf in verstek, zeg maar :-)

overigens ff een ander vraagje tussen door, is toch me eigen topic dus

ik heb straks 2 gaten nodiog om kabels door te voeren. Nu heb ik twee van die staal geborstelde afdekplaatsje liggen, maar begin daar een beetje over te twijfelen. Kwa mooi enzo. Iemand nog een sugestie voor alternatieven. Ik ga iig ff kijken of ze in messing of nikkel verkrijgbaar zijn.

Overigens ik heb op een aantal stukken die toch tegen de muur zitten en dus uit het zicht blijven wat met die olie gespeeld. Er zit nu 1 laag sealer op van baptist. Dat spul glimt gelijk zeg. Gelukkig kan het nog wel wat opgeschuurd worden overigens. Maar moet hier dan nog die schellak overheen met eventueel kleur toevoeging amber ?

[ Bericht 27% gewijzigd door Gompy58 op 16-07-2007 10:15:45 ]
pi_51519540
quote:
Op maandag 16 juli 2007 10:10 schreef Gompy58 het volgende:

[..]

ik heb het ff een paar keer moeten lezen maar nu snap ik het.

het middenblad zit dus enkel verlijmt aan de lijst op de 2 lange kanten. Op de kopse en schuine kant zitten ze niet verlijmt maar zit er wel een losse veer of lammellos tussen.

De lijst zelf zit overal verlijmt met veer of lammelos aan de kopse kanten van zichzelf in verstek, zeg maar :-)
quote:
..
Overigens ik heb op een aantal stukken die toch tegen de muur zitten en dus uit het zicht blijven wat met die olie gespeeld. Er zit nu 1 laag sealer op van baptist. Dat spul glimt gelijk zeg. Gelukkig kan het nog wel wat opgeschuurd worden overigens. Maar moet hier dan nog die schellak overheen met eventueel kleur toevoeging amber ?
De sealer zelf bestaat voor een deel uit schellak en voor een deel uit een vuller die door het cntact met de shellak transparant is (denk aan papier, dat is niet doorzichtg maar gooi er wat olie overheen en het wordt het wel enigzins.) Door de vuller krijg je een egaal resultaat vergelijk het met voorstrijk op een muur. Maar door de vuller is het geen volledig dichte laag. Deze krijg je pas als je er nog een paar keer met pure schellak (of andere middelen) overheen gaat.
pi_51519637
quote:
Op maandag 16 juli 2007 09:56 schreef Gompy58 het volgende:
he das idd een mooie crea bea oplossing Tnimble.complimentjes

alleen wel een vraagje,
Als je dit geheel vlak hebt liggen dat steunt je werkstuk dus op die lijmbalk, om het zo maar ff te noemen. Verlijm ik op die manier niet mijn werkstuk met de lijmtang ?
Ja tenminste als je je gereedschap niet afwerkt. Olie werkt hierniet goed voor, maar b.v. een polyurethaan of shellak finish pakt gene lijm goed op. Druppels die je er op lekt laten opdragen en je pulkt ze er zo vanaf.
pi_51521797
Die sealer zit erop. Ik heb van Baptist ook die schellak meegenomen. Zowel in naturel als in Amber versie. Dat zijn van die 250 ml potjes. geen idee hoever ik er mee kom maar dat zien we wel.

Voldoet nu 1 laag sealer? en kan ik nu met 600 gaan schuren of juist niet schuren en gaan inwrijven met die schellak? Hoeveel lagen zouden het moeten zijn of is dat een smaak geval. Tussne die schellak lagen ook schuren ? of juist niet....

Ik vraag het maar...

Overigens... zit een beetje te tobben...

Heb dus afgelopen donderdag daar weer wat spul gehaald. Beitels slijp houder voor de beitels, diamanten slijpset met 3 levels en zo'n belgische wetsteen. Die wetsteen was ergens rond de 50 euro... Kijk ik thuis de bon nog eens na... nergens die steen op de bon.....

Is daty nu gevalletje mazzel of....toch nog ff gaan betalen...

overigens, die crea bea van Tnimble die ga ik even maken. Ik heb nog een nog een grenen balk van 2 meter liggen.

[ Bericht 20% gewijzigd door Gompy58 op 16-07-2007 14:45:47 ]
pi_51527421
quote:
Op maandag 16 juli 2007 04:26 schreef Automatic_Rock het volgende:
Wat zijn sergeants??
http://www.baptist.nl/sitemanager/shopimages/prod1_377.gif
pi_51528336
Ik haak als ik iets wat lang is moet klemmen gewwon twee of meer lijmklemmen aan elkaar.
Werkt perfect.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
pi_51530354
ik weet niet waar je woont anders kun je er 2 lenen ik moet alleen even meten hoe lang ze zijn
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  maandag 16 juli 2007 @ 19:14:51 #21
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_51531103
wat is hier mis mee dan?
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
pi_51532729
quote:
Op maandag 16 juli 2007 14:32 schreef Gompy58 het volgende:
Die sealer zit erop. Ik heb van Baptist ook die schellak meegenomen. Zowel in naturel als in Amber versie. Dat zijn van die 250 ml potjes. geen idee hoever ik er mee kom maar dat zien we wel.
Behoorlijk ver wel. Je verbruik per m2 is redelijk laag per laag.
quote:
Voldoet nu 1 laag sealer?
In vrijwel alle gevallen wel, je kunt het evt uittesten met wat alcohol in b.v. een plantenspuit. Komen er donkere vlekken dat is er nog niet overal gevut. Water kan ook maar water heeft de nare eigenschap de vezels van hout omhoog te laten doen komen. Maar eikenhout sluit erg makkelijk dus 1 laag moet voldoende zijn.
quote:
en kan ik nu met 600 gaan schuren of juist niet schuren en gaan inwrijven met die schellak?
Je kunt nu gaan schuren met 400, 600 en evt 800 en 1200. Hangt ervanaf of alles vlak en glas is. Heb je ruwe stukjes of is het ietswat wollig dan kan schuren geen kwaad. Heb je glimmende plekken dan ook schuren. Is alles even dof / glimmend dan niet, tenzij je het nu te veel vind glimmen. Schuren in dit stadium is meer 1 a 2 keer zonder druk uit te oefen het hout 'afnemen' of 'aaien'.
quote:
Hoeveel lagen zouden het moeten zijn of is dat een smaak geval.
Ten minste 2 a 3 flinter dunne laagjes. Meer als het nog niet overal even het zelfde uiterlijk heeft. Tussen de laagjes is 5 a 10 minuten ruim voldoende. Om de 4 laagjes ongeveer een uurtje tussen laten. Je kan stoppen met laagjes toevoegen zodra:
- tenminste 2 laagjes er op zitten;
- en het overal even het er het zelfde uit ziet;
- en je het tenminste voldoende vind glimmen.

Nu kun je eventueel de glans aanpassen. Dit kan op 2 manieren:
- poetsen met heel fijn staalwol nummer 000 waarbij je evt een klein beetje wasbenzine, parafine olie of lijnzaad olie als glij middel gebruikt. Hoe unner de olie hoe beter het werkt.
- zoeten met een poeder zoals puimsteenpoeder, marmermeel, fijne kalk of gips. Doe wat op een zachte katoenen doek en vrijw hier zachtjes mee er overheen.

Bij zowel het poetsen en het zoeten geld dat eerste alle alcohol verdampt moet zijn, er geen water of alcohol tijdens het werk bij mag komen en dat je niet mag drukken of heel snel bewegen waardoor warmte ontstaat. dit geeft nl een witte waas.
quote:
Tussen die schellak lagen ook schuren ? of juist niet....
Nee werkt averechts.
quote:
Ik vraag het maar...
Je kunt beter te veel dan te weinig vragen
quote:
Overigens... zit een beetje te tobben...

Heb dus afgelopen donderdag daar weer wat spul gehaald. Beitels slijp houder voor de beitels, diamanten slijpset met 3 levels en zo'n belgische wetsteen. Die wetsteen was ergens rond de 50 euro... Kijk ik thuis de bon nog eens na... nergens die steen op de bon.....

Is daty nu gevalletje mazzel of....toch nog ff gaan betalen...
Ik zou het aangeven, dat ik het op de bon mis en waarschijnlijk dus niet betaalt is, de volgende keer dat ik er kom of bellen of een mail sturen. Maar misschien ben ik wel gewoon te eerlijk. Het is dan aan de ander om het als nog in rekening te brengen, te laten zitten of aan te geven dat het toch betaalt is of wat dan ook.
quote:
overigens, die crea bea van Tnimble die ga ik even maken. Ik heb nog een nog een grenen balk van 2 meter liggen.
Leuk, ze zijn relatief makkelijk en snel te maken en werken uitstekend. Ik ben ook nog een versie ontworpen met een snel span sluiting. Die is alleen iets minder universeel omdat het klemberijk per 'slot' kleiner is. Misschien dat ik daar nog eens wat op bedenk.
pi_51535750
Je dient niet alleen in de lengte te klemmen. Maar ook in de dikte.
Op en onder het object dunne latten en dieklemmen zodat het object plat blijft.
Kijk op die site van Jan Rekers.
pi_51541271
@ solling jan, daar ben ik me idd van bewust anders gaat het zwikken. Als ik de Ynimble constructie maak dan zal het idd stevig zitten en niet zwikken aangezien ik idd dan ook met een paar balkjes de boel recht houd.

@ Tnimble, thn xvoor de info. Dat poetsen of zoeten.... ik wil graag een beetje matte/satijnen glans erop krijgen.. dat betekent ws zoeten ??? mijn gevoel zegt me dat gips of fijn kalk namelijk dof maakt.
Dat proef stukje, war 1 laag sealer goed is ingetrokken en alles heeft afgesloten, dat glimt me veel t e veel....

@ClintOosthout
Daar heb ik even aan gedacht. Nadeel is dat je op die manier de kracht niet recht overbrengt. Althans dat is het gevoel dat ik heb.

@densmee
thnx voor het aanbod, dat waardeer ik, volgens mij wonen we echter een flink stuk uit elkaar en heb vandaga even rond gebeld. Voor 6 euro per week ex heb ik 150 cm jongens bij een verhuur baas in utrecht.

@ boertie
Bij een lijst contructie zou ik het doen. Ik heb echter besloten ze stuk voor stuk tegen het middenblad te verlijmen, op de kopsekanten na dan. Daarbij, een tang levert een constante kracht. Misschien vergis ik me, maar een spanband van nylon rekt op en verliest aan kracht.

[ Bericht 19% gewijzigd door Gompy58 op 16-07-2007 23:30:39 ]
pi_51549051
quote:
Op maandag 16 juli 2007 23:22 schreef Gompy58 het volgende:
@ solling jan, daar ben ik me idd van bewust anders gaat het zwikken. Als ik de Ynimble constructie maak dan zal het idd stevig zitten en niet zwikken aangezien ik idd dan ook met een paar balkjes de boel recht houd.
OM alles goed recht en vlak te houden heb je bij deze serre joints al het voordeel dat je werk vlak op de klem komt te leggen en hij vrijwel volledig zuiver parallel aandrukt. Met een paar kleine klemmen kun je het werkstuk ook nog strak tegen de serre joint drukken zoals Solingjan al aangaf.
quote:
@ Tnimble, thn xvoor de info. Dat poetsen of zoeten.... ik wil graag een beetje matte/satijnen glans erop krijgen.. dat betekent ws zoeten ??? mijn gevoel zegt me dat gips of fijn kalk namelijk dof maakt.
Dat proef stukje, war 1 laag sealer goed is ingetrokken en alles heeft afgesloten, dat glimt me veel t e veel....
Bijde methoden geven vergelijkbar zeideglans of mat effect. De methode met staalwol werkt iets makkelijker, de andere methode geeft sneller een egaal effect. Hoe langer je doorgaat hoe matter het wordt tot een grens. Daarna zul je met grovere structuur moeten verdergaan zoals staalwol 00 of b.v. het poeder vervangen door fijn zilverzand. Je gaat dan alleen risico lopen op krassen dus je moet dan zeer goed opletten dat je niet perongelukt gaat drukken. Experimenteer flink uit probeer op zo veel mogelijk manieren tot een resultaat te komen, genoeg rest stukjes of plekken uit zicht. Als het echt niets is krijg je het ook zo weer er af als het moet. (katoenen doek met flinkt wat alcohol (keton), aceton of sterke spiritus)

Wat trouwens nog een derde methode is om zeideglans te krijgen. Er overheen poetsen of deppen met een katoenen doek met een heel klein beetje alcohol of aceton er in. Ik heb hem eerder niet genoemt omdat ik het lastig vind om daarmee een egaal effect te krijgen.
quote:
@ClintOosthout
Daar heb ik even aan gedacht. Nadeel is dat je op die manier de kracht niet recht overbrengt. Althans dat is het gevoel dat ik heb.
Dat is sowieso bij veel typen (goedkope) klemmen het geval dat je klem schuin aandrukt en zo je werkstuk scheef drukt.

[ Bericht 5% gewijzigd door tnimble op 17-07-2007 09:31:40 ]
  woensdag 18 juli 2007 @ 23:56:32 #26
173976 dirtyolero
I need my cappu!
pi_51612162
quote:
Op maandag 16 juli 2007 23:22 schreef Gompy58 het volgende:
Misschien vergis ik me, maar een spanband van nylon rekt op en verliest aan kracht.
Ik heb al een paar maanden de zijkant van m'n bank gespannen (hoe bedoellu lui) met een spanband (wel een zware met ratel), en het blijft zodanig strak staan dat je er nog steeds een (vrij) hoge toon uit krijgt als je even tokkelt...
pi_51622427
ik heb gisteravond gecreabeaat met de tekening van Tnimble en nu dus 2 home made serre joints.

Heb er maar hardhout voro gebruikt. dat was het enige dat bij de bouwshop nog recht was. Als pin gebruik ik M10 slotbouten. Het uiteinde heb ik draaibaar gemaakt zodat ik straks ook de schuine zijde kan klemmen.

Nu ff in de grondverf en daarna in de sikkens hoogglans wit alkahyde verf...
Luxe verfje maar die heb ik nog staan dus....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')