Ik zou eerst de lange delen met lijm tegen het blad klemmen met een losse veer er tussen. Daarna de korte delen zonder lijm met een veer tussen het blad en de latten, en met lijm en een losse veer aan de lange latten. De veren kunen je vervangen door lammellos maar kun je ook maken van een smalle stip triplex in een dikte waar je ook een freesje in hebt. De korte delen zou ik zonder lijm doen om evt problemen met uitzetten en krimpen te voorkomen.quote:Op maandag 16 juli 2007 09:48 schreef Gompy58 het volgende:
Overigens iemand nog een opmerking voor wat betreft de montage ? versie A of B ? ik heb zo mooi zitten picasso-en...
ik heb het ff een paar keer moeten lezen maar nu snap ik het.quote:Op maandag 16 juli 2007 09:56 schreef tnimble het volgende:
[..]
Ik zou eerst de lange delen met lijm tegen het blad klemmen met een losse veer er tussen. Daarna de korte delen zonder lijm met een veer tussen het blad en de latten, en met lijm en een losse veer aan de lange latten. De veren kunen je vervangen door lammellos maar kun je ook maken van een smalle stip triplex in een dikte waar je ook een freesje in hebt. De korte delen zou ik zonder lijm doen om evt problemen met uitzetten en krimpen te voorkomen.
quote:Op maandag 16 juli 2007 10:10 schreef Gompy58 het volgende:
[..]
ik heb het ff een paar keer moeten lezen maar nu snap ik het.
het middenblad zit dus enkel verlijmt aan de lijst op de 2 lange kanten. Op de kopse en schuine kant zitten ze niet verlijmt maar zit er wel een losse veer of lammellos tussen.
De lijst zelf zit overal verlijmt met veer of lammelos aan de kopse kanten van zichzelf in verstek, zeg maar :-)
De sealer zelf bestaat voor een deel uit schellak en voor een deel uit een vuller die door het cntact met de shellak transparant is (denk aan papier, dat is niet doorzichtg maar gooi er wat olie overheen en het wordt het wel enigzins.) Door de vuller krijg je een egaal resultaat vergelijk het met voorstrijk op een muur. Maar door de vuller is het geen volledig dichte laag. Deze krijg je pas als je er nog een paar keer met pure schellak (of andere middelen) overheen gaat.quote:..
Overigens ik heb op een aantal stukken die toch tegen de muur zitten en dus uit het zicht blijven wat met die olie gespeeld. Er zit nu 1 laag sealer op van baptist. Dat spul glimt gelijk zeg. Gelukkig kan het nog wel wat opgeschuurd worden overigens. Maar moet hier dan nog die schellak overheen met eventueel kleur toevoeging amber ?
Jaquote:Op maandag 16 juli 2007 09:56 schreef Gompy58 het volgende:
he das idd een mooie crea bea oplossing Tnimble.complimentjes
alleen wel een vraagje,
Als je dit geheel vlak hebt liggen dat steunt je werkstuk dus op die lijmbalk, om het zo maar ff te noemen. Verlijm ik op die manier niet mijn werkstuk met de lijmtang ?
Behoorlijk ver wel. Je verbruik per m2 is redelijk laag per laag.quote:Op maandag 16 juli 2007 14:32 schreef Gompy58 het volgende:
Die sealer zit erop. Ik heb van Baptist ook die schellak meegenomen. Zowel in naturel als in Amber versie. Dat zijn van die 250 ml potjes. geen idee hoever ik er mee kom maar dat zien we wel.
In vrijwel alle gevallen wel, je kunt het evt uittesten met wat alcohol in b.v. een plantenspuit. Komen er donkere vlekken dat is er nog niet overal gevut. Water kan ook maar water heeft de nare eigenschap de vezels van hout omhoog te laten doen komen. Maar eikenhout sluit erg makkelijk dus 1 laag moet voldoende zijn.quote:Voldoet nu 1 laag sealer?
Je kunt nu gaan schuren met 400, 600 en evt 800 en 1200. Hangt ervanaf of alles vlak en glas is. Heb je ruwe stukjes of is het ietswat wollig dan kan schuren geen kwaad. Heb je glimmende plekken dan ook schuren. Is alles even dof / glimmend dan niet, tenzij je het nu te veel vind glimmen. Schuren in dit stadium is meer 1 a 2 keer zonder druk uit te oefen het hout 'afnemen' of 'aaien'.quote:en kan ik nu met 600 gaan schuren of juist niet schuren en gaan inwrijven met die schellak?
Ten minste 2 a 3 flinter dunne laagjes. Meer als het nog niet overal even het zelfde uiterlijk heeft. Tussen de laagjes is 5 a 10 minuten ruim voldoende. Om de 4 laagjes ongeveer een uurtje tussen laten. Je kan stoppen met laagjes toevoegen zodra:quote:Hoeveel lagen zouden het moeten zijn of is dat een smaak geval.
Nee werkt averechts.quote:Tussen die schellak lagen ook schuren ? of juist niet....
Je kunt beter te veel dan te weinig vragenquote:Ik vraag het maar...
Ik zou het aangeven, dat ik het op de bon mis en waarschijnlijk dus niet betaalt is, de volgende keer dat ik er kom of bellen of een mail sturen. Maar misschien ben ik wel gewoon te eerlijk. Het is dan aan de ander om het als nog in rekening te brengen, te laten zitten of aan te geven dat het toch betaalt is of wat dan ook.quote:Overigens... zit een beetje te tobben...
Heb dus afgelopen donderdag daar weer wat spul gehaald. Beitels slijp houder voor de beitels, diamanten slijpset met 3 levels en zo'n belgische wetsteen. Die wetsteen was ergens rond de 50 euro... Kijk ik thuis de bon nog eens na... nergens die steen op de bon.....
Is daty nu gevalletje mazzel of....toch nog ff gaan betalen...![]()
Leuk, ze zijn relatief makkelijk en snel te maken en werken uitstekend. Ik ben ook nog een versie ontworpen met een snel span sluiting. Die is alleen iets minder universeel omdat het klemberijk per 'slot' kleiner is. Misschien dat ik daar nog eens wat op bedenk.quote:overigens, die crea bea van Tnimble die ga ik even maken. Ik heb nog een nog een grenen balk van 2 meter liggen.
OM alles goed recht en vlak te houden heb je bij deze serre joints al het voordeel dat je werk vlak op de klem komt te leggen en hij vrijwel volledig zuiver parallel aandrukt. Met een paar kleine klemmen kun je het werkstuk ook nog strak tegen de serre joint drukken zoals Solingjan al aangaf.quote:Op maandag 16 juli 2007 23:22 schreef Gompy58 het volgende:
@ solling jan, daar ben ik me idd van bewust anders gaat het zwikken. Als ik de Ynimble constructie maak dan zal het idd stevig zitten en niet zwikken aangezien ik idd dan ook met een paar balkjes de boel recht houd.
Bijde methoden geven vergelijkbar zeideglans of mat effect. De methode met staalwol werkt iets makkelijker, de andere methode geeft sneller een egaal effect. Hoe langer je doorgaat hoe matter het wordt tot een grens. Daarna zul je met grovere structuur moeten verdergaan zoals staalwol 00 of b.v. het poeder vervangen door fijn zilverzand. Je gaat dan alleen risico lopen op krassen dus je moet dan zeer goed opletten dat je niet perongelukt gaat drukken. Experimenteer flink uit probeer op zo veel mogelijk manieren tot een resultaat te komen, genoeg rest stukjes of plekken uit zicht. Als het echt niets is krijg je het ook zo weer er af als het moet. (katoenen doek met flinkt wat alcohol (keton), aceton of sterke spiritus)quote:@ Tnimble, thn xvoor de info. Dat poetsen of zoeten.... ik wil graag een beetje matte/satijnen glans erop krijgen.. dat betekent ws zoeten ??? mijn gevoel zegt me dat gips of fijn kalk namelijk dof maakt.
Dat proef stukje, war 1 laag sealer goed is ingetrokken en alles heeft afgesloten, dat glimt me veel t e veel....
quote:@ClintOosthout
Daar heb ik even aan gedacht. Nadeel is dat je op die manier de kracht niet recht overbrengt. Althans dat is het gevoel dat ik heb.
Ik heb al een paar maanden de zijkant van m'n bank gespannen (hoe bedoellu lui) met een spanband (wel een zware met ratel), en het blijft zodanig strak staan dat je er nog steeds een (vrij) hoge toon uit krijgt als je even tokkelt...quote:Op maandag 16 juli 2007 23:22 schreef Gompy58 het volgende:
Misschien vergis ik me, maar een spanband van nylon rekt op en verliest aan kracht.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |