FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / wanneer isrijden op gas goedkoper?
hierissiedanzaterdag 14 juli 2007 @ 00:06
Ik moet een nieuwe auto hebben. Nu is er de keuze uit benzine en gas. Benzine rijd wat duurder dan gas. Maar gas is de wegenbelasting weer duurder... maar wie weet bij hoeveel kilometer het rendabel is om gas te gaan rijden ipv benzine. De auto die ik op het oog heb is een Clio op gas, maar weet dus niet of ik die wel aldanniet moet kopen?? wie weet raad?
Swetseneggerzaterdag 14 juli 2007 @ 00:07
http://www.lpg.nl/calculator.htm
Swetseneggerzaterdag 14 juli 2007 @ 00:08
http://www.bp.com/iframe.do?contentId=7002091&categoryId=9001182
Swetseneggerzaterdag 14 juli 2007 @ 00:09
http://www.gasfx.nl/
Swetseneggerzaterdag 14 juli 2007 @ 00:09
us als hij een g3 gasinstallatie heeft is het bij een gebruikte auto mét gasinstallatie vanaf 4000km verdienen geblazen.
hierissiedanzaterdag 14 juli 2007 @ 00:14
tis geen g3 instalatie
JaZekerZzaterdag 14 juli 2007 @ 00:27
www.autobelastingen.nl

vergelijking benzine-gas-diesel, met wegenbelasting, afschrijving.. vanalles
ChRiZzzaterdag 14 juli 2007 @ 00:33
http://autotelegraaf.nl/vanonzeredactie/?id=43989
GizartFRLzondag 15 juli 2007 @ 15:12
zwart gas rijdt het goedkoopste.
Repeatzondag 15 juli 2007 @ 15:14
Heel snel al.
hierissiedanzondag 15 juli 2007 @ 16:01
quote:
Op zondag 15 juli 2007 15:12 schreef GizartFRL het volgende:
zwart gas rijdt het goedkoopste.
zwart gas?
GizartFRLzondag 15 juli 2007 @ 17:06
quote:
Op zondag 15 juli 2007 16:01 schreef hierissiedan het volgende:

[..]

zwart gas?
Gastank in je auto laten bouwen, maar niet als gas op kenteken zetten.
Wegenbelasting voor benzine ( goedkoopste tarief), rijden op gas ( goedkoopste tarief).

Goedkoper kan niet.
Repeatzondag 15 juli 2007 @ 17:12
quote:
Op zondag 15 juli 2007 17:06 schreef GizartFRL het volgende:

[..]

Gastank in je auto laten bouwen, maar niet als gas op kenteken zetten.
Wegenbelasting voor benzine ( goedkoopste tarief), rijden op gas ( goedkoopste tarief).

Goedkoper kan niet.
Naaien ze je dan niet bij de APK bv?
Noway666zondag 15 juli 2007 @ 17:16
quote:
Op zondag 15 juli 2007 17:12 schreef Repeat het volgende:

[..]

Naaien ze je dan niet bij de APK bv?
Jep bij controles langs de weg, gebeurd zelden maar je bent dan wel goed de l*l.

Daarom schrijven sommige mensen vaak elkaars auto's over op elkaars naam en terug zodat de auto niet langer dan 3 maanden op hun naam staat.
Lightzondag 15 juli 2007 @ 17:25
quote:
Op zondag 15 juli 2007 17:06 schreef GizartFRL het volgende:

[..]

Gastank in je auto laten bouwen, maar niet als gas op kenteken zetten.
Wegenbelasting voor benzine ( goedkoopste tarief), rijden op gas ( goedkoopste tarief).

Goedkoper kan niet.
G3 is voor de wegenbelasting niet of nauwelijks duurder dan benzine. Hoef je ook geen rare grapjes uit te halen.
henkwayzondag 15 juli 2007 @ 17:28
gewoon auto kopen op LPG G3
ik rij met Saab voor 6 cent per km
soms 5,7 soms 6,2 komt dat ik de dagteller moet gebruiken om te tanken

Je moet er wel op letten dat je geharde kleppen hebt, of een Saab of Volvo kopen
die kunnen er beter tegen
en het beste systeem is Vialle Lpi die heeft geen verlies van vermogen door directe inspuiting

de meerkosten zijn 32 euro wegenbelasting per maand
met benzine rij ik 1:10 is 15 cent per km
dus ik verdien 8 cent per km
die 3200 cent heb ik na 400 km per maand terug
per jaar is dat 5000 km

Ik rij 25000 km per jaar dus ik verdien 20.000 x 8 cent =1600 euro per jaar, zeg 1500 euro afgerond

[ Bericht 4% gewijzigd door henkway op 15-07-2007 17:46:04 ]
Swetseneggerzondag 15 juli 2007 @ 17:35
quote:
Op zondag 15 juli 2007 17:06 schreef GizartFRL het volgende:

[..]

Gastank in je auto laten bouwen, maar niet als gas op kenteken zetten.
Wegenbelasting voor benzine ( goedkoopste tarief), rijden op gas ( goedkoopste tarief).

Goedkoper kan niet.
Landbouw/boten diesel....
henkwayzondag 15 juli 2007 @ 17:36
quote:
Op zondag 15 juli 2007 17:35 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Landbouw/boten diesel....
Auto stelen en benzine ook
Swetseneggerzondag 15 juli 2007 @ 17:36
quote:
Op zondag 15 juli 2007 17:36 schreef henkway het volgende:

[..]

Auto stelen en benzine ook
precies... dezelfde nuttige tips
henkwayzondag 15 juli 2007 @ 17:37
quote:
Op zondag 15 juli 2007 17:06 schreef GizartFRL het volgende:

[..]

Gastank in je auto laten bouwen, maar niet als gas op kenteken zetten.
Wegenbelasting voor benzine ( goedkoopste tarief), rijden op gas ( goedkoopste tarief).

Goedkoper kan niet.
Wil jij voor 20 euro per maand het risico lopen op een gigantische boete wegens economisch delict
menmulzondag 15 juli 2007 @ 21:42
vanaf ..... nog even wachten ........ nuuuuuuuuuuuuuuuuuu start
GizartFRLmaandag 16 juli 2007 @ 09:29
quote:
Op zondag 15 juli 2007 17:25 schreef Light het volgende:

[..]

G3 is voor de wegenbelasting niet of nauwelijks duurder dan benzine. Hoef je ook geen rare grapjes uit te halen.
Niet alle auto's zijn geschitk voor G3
Dan scheelt het aanzienlijk meer dan 20 euro per maand.

Ik zeg ook niet dat het legaal is, maar wel de goedkoopste manier om gas te rijden.
D-FENSmaandag 16 juli 2007 @ 15:49
Bij een auto tot 850Kg valt de extra wegenbelasting volledig weg tegen de G3 korting. Tot 950Kg betaal je ongeveer een tientje per kwartaal extra. Daarboven loopt het verschil helaas wat harder op.
Frumzelmaandag 16 juli 2007 @ 21:50
Vergeet niet de hogere verwachte kosten bij de garage met rijden op gas
vladmaandag 16 juli 2007 @ 22:02
quote:
Op maandag 16 juli 2007 09:29 schreef GizartFRL het volgende:

[..]

Niet alle auto's zijn geschitk voor G3
Dan scheelt het aanzienlijk meer dan 20 euro per maand.

Ik zeg ook niet dat het legaal is, maar wel de goedkoopste manier om gas te rijden.
(bijna) alle auto's na '95 met seq. of half seq. inspuiting kunnen voorzien worden van een G3 systeem maar inderdaad is de levensduur bij sommige motoren op gas wat beperkt
vladmaandag 16 juli 2007 @ 22:04
quote:
Op maandag 16 juli 2007 21:50 schreef Frumzel het volgende:
Vergeet niet de hogere verwachte kosten bij de garage met rijden op gas
hangt van de auto af, maar dat is lang niet bij elke auto het geval. Zijn maar een aantal motoren die echt grote problemen hebben met het rijden op gas
henkwaymaandag 16 juli 2007 @ 22:59
quote:
Op maandag 16 juli 2007 21:50 schreef Frumzel het volgende:
Vergeet niet de hogere verwachte kosten bij de garage met rijden op gas
Ik rij Saab op GAS en geen centje pijn, loopt als een zonnetje.
130.000 km met weinig kosten staat nu op 302.200
weinig of nauwelijks kosten onlangs APK 60 euro
bandje , uitlaatje, geen druppeltje olie .
Maar VIALLE Lpi dus minder heet.

[ Bericht 1% gewijzigd door henkway op 17-07-2007 00:09:36 ]
animal924maandag 16 juli 2007 @ 23:18
Mensen vergeten vaak dat een gassysteem in bijna alle gevallen een aanbouwsysteem is op je motor en vergeten dus ook dit extra systeem een beurt te geven bij de gasspecialist. De dealer of garage op de hoek weet hier vaak toch net ff te weinig van.
Dit kan resulteren in storingen en hoge kosten waardoor gas toch een beetje een slechte naam heeft.
Ik ben er ook geen fan (meer) van, "gas is om op te koken"
terwijl het toch wel een aantal voordelen heeft.
Je motorolie blijft veel schoner door het ontbreken van blowby van benzine(damp) langs de zuigerveren die in de olie in het carter terecht komen.
Sowieso minder slecht voor milieu dan benzine/diesel
Motor blijft inwendig ook veel schoner, geen koolafzettingen op kleppen/zuigerveren.
henkwaymaandag 16 juli 2007 @ 23:28
quote:
Op maandag 16 juli 2007 23:18 schreef animal924 het volgende:
Mensen vergeten vaak dat een gassysteem in bijna alle gevallen een aanbouwsysteem is op je motor en vergeten dus ook dit extra systeem een beurt te geven bij de gasspecialist. De dealer of garage op de hoek weet hier vaak toch net ff te weinig van.
Dit kan resulteren in storingen en hoge kosten waardoor gas toch een beetje een slechte naam heeft.
Ik ben er ook geen fan (meer) van, "gas is om op te koken"
terwijl het toch wel een aantal voordelen heeft.
Je motorolie blijft veel schoner door het ontbreken van blowby van benzine(damp) langs de zuigerveren die in de olie in het carter terecht komen.
Sowieso minder slecht voor milieu dan benzine/diesel
Motor blijft inwendig ook veel schoner, geen koolafzettingen op kleppen/zuigerveren.
Ik heb het speciaal aan de inbouwman gevraagd onlangs, speciaal opgebeld, en die zei nee, niks nodig geen extra onderhoud aan de gasinstallatie.
En ook niet aan de auto.

Hij had makkelijk een paar honderd euro aan mij kunnen verdienen, maar hij zei nee niet nodig ook geen filter
animal924maandag 16 juli 2007 @ 23:32
quote:
Op maandag 16 juli 2007 23:28 schreef henkway het volgende:

[..]

Ik heb het speciaal aan de inbouwman gevraagd onlangs, speciaal opgebeld, en die zei nee, niks nodig geen extra onderhoud aan de gasinstallatie.
En ook niet aan de auto.

Hij had makkelijk een paar honderd euro aan mij kunnen verdienen, maar hij zei nee niet nodig ook geen filter
raar.. hoe had deze meneer dit dan in gedachten?
Frumzelmaandag 16 juli 2007 @ 23:55
quote:
Op maandag 16 juli 2007 22:04 schreef vlad het volgende:

[..]

hangt van de auto af, maar dat is lang niet bij elke auto het geval. Zijn maar een aantal motoren die echt grote problemen hebben met het rijden op gas
Ik heb het ook maar van een ervaren garageman met veel ervaring in die dingen dus...
henkwaydinsdag 17 juli 2007 @ 00:03
quote:
Op maandag 16 juli 2007 23:55 schreef Frumzel het volgende:

[..]

Ik heb het ook maar van een ervaren garageman met veel ervaring in die dingen dus...
ja, die haalt een doekje over de tank en tikt er een keer op en kijkt even heel verstandig enmaakt een aantekening op het werkschema.
Onlangs een APK gehad en een garageherkeuring (kans een op honderd) en toen hebben ze wel een klepje open gedaan en gemompeld prima

Dus, onderhoud aan gasinstallatie, nee.
henkwaydinsdag 17 juli 2007 @ 00:08
quote:
Op maandag 16 juli 2007 23:32 schreef animal924 het volgende:

[..]

raar.. hoe had deze meneer dit dan in gedachten?
wabedoelu
animal924dinsdag 17 juli 2007 @ 10:21
kijk hier even onder het kopje periodiek onderhoud aan een LPG installatie.
Dan wordt het je wel duidelijk.
Tenzij je liever blijvende schade hebt aan de motor als gevolg van backfire bijvoorbeeld.

http://www.meganeclub.nl/tundes2/faq/backfire/index.html
Depraterdinsdag 17 juli 2007 @ 12:30
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 10:21 schreef animal924 het volgende:
kijk hier even onder het kopje periodiek onderhoud aan een LPG installatie.
Dan wordt het je wel duidelijk.
Tenzij je liever blijvende schade hebt aan de motor als gevolg van backfire bijvoorbeeld.

http://www.meganeclub.nl/tundes2/faq/backfire/index.html
Een Vialle Lpi systeem is dat niet een direct ingespoten systeem??

henkwaydinsdag 17 juli 2007 @ 12:35
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 10:21 schreef animal924 het volgende:
kijk hier even onder het kopje periodiek onderhoud aan een LPG installatie.
Dan wordt het je wel duidelijk.
Tenzij je liever blijvende schade hebt aan de motor als gevolg van backfire bijvoorbeeld.

http://www.meganeclub.nl/tundes2/faq/backfire/index.html
Ja dit zijn G3 onderhoud voor een gewone LPG.
Een Lpi heeft dat niet

[ Bericht 10% gewijzigd door henkway op 17-07-2007 12:42:20 ]
Herr.Flickdinsdag 17 juli 2007 @ 13:45
quote:
Op zondag 15 juli 2007 16:01 schreef hierissiedan het volgende:

[..]

zwart gas?
Net zoiets als groene stroom, maar dan anders!
Catch22-dinsdag 17 juli 2007 @ 14:37
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 10:21 schreef animal924 het volgende:
kijk hier even onder het kopje periodiek onderhoud aan een LPG installatie.
Dan wordt het je wel duidelijk.
Tenzij je liever blijvende schade hebt aan de motor als gevolg van backfire bijvoorbeeld.

http://www.meganeclub.nl/tundes2/faq/backfire/index.html
lpg op franse auto's is imo sowieso niet echt een aanrader.
henkwaydinsdag 17 juli 2007 @ 15:33
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 14:37 schreef Catch22- het volgende:

[..]

lpg op franse auto's is imo sowieso niet echt een aanrader.
Nee italiaanse ook niet, alleen Volvo en SAAB of japans of ford
Herr.Flickdinsdag 17 juli 2007 @ 15:42
vladdinsdag 17 juli 2007 @ 18:29
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 00:03 schreef henkway het volgende:

[..]

ja, die haalt een doekje over de tank en tikt er een keer op en kijkt even heel verstandig enmaakt een aantekening op het werkschema.
Onlangs een APK gehad en een garageherkeuring (kans een op honderd) en toen hebben ze wel een klepje open gedaan en gemompeld prima

Dus, onderhoud aan gasinstallatie, nee.
een APK eis is datr de afsluiter op de tank goed werkt, dus daar zal ie wel naar gekeken hebben. is wat anders als onderhoud
vladdinsdag 17 juli 2007 @ 18:31
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 12:30 schreef Deprater het volgende:

[..]

Een Vialle Lpi systeem is dat niet een direct ingespoten systeem??

direct ingespoten LPG systemen bestaan (nog) niet.
vladdinsdag 17 juli 2007 @ 18:33
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 15:33 schreef henkway het volgende:

[..]

Nee italiaanse ook niet, alleen Volvo en SAAB of japans of ford
Veel Duitsers en Fransen doen het goed op gas. Alleen Renault wat minder inderdaad, maar peugeot en citroën doen het prima.

Ford doet het juist enorm slecht. Na 6.000 Km zijn alle klepzittingen versleten
henkwaydinsdag 17 juli 2007 @ 19:03
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 18:31 schreef vlad het volgende:

[..]

direct ingespoten LPG systemen bestaan (nog) niet.
lezen:
quote:
Het Vialle LPi autogassysteem is uniek, omdat het werkt op basis van vloeibare brandstofinjectie. Autogas komt in vloeibare vorm en onder hoge druk de gastank van de auto binnen. Bij de meeste systemen wordt het vloeibare autogas vervolgens verdampt, voordat het in de motor wordt ingespoten. Bij Vialle LPi gebeurt dit niet. Dankzij een pomp, die in de gastank is geplaatst, wordt het autogas in vloeibare vorm in de motor ingespoten. Dit heeft een koelende werking op de motor, waardoor de motor minder zwaar wordt belast. Nog belangrijker is dat met dit systeem de motorprestatie en trekkracht van de auto volledig behouden blijft.
vladdinsdag 17 juli 2007 @ 19:07
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 19:03 schreef henkway het volgende:

[..]

lezen:
[..]
is misschien verwarrend stukje, maar het is geen directe injectie, want die systemen zijn nog niet op de markt.

LPI is, evenals de moderne andere lpg systemen, een ingespoten systeem. Dus met injectoren op het inlaatspruitstuk, die op het juiste moment een hoeveelheid gas inspuiten. Enige verschil is dat LPI vloeibaar inspuit en andere systemen gasvormig.

Directe gassystemen zou betekenen dat LPG direct in de motorruimte ingespoten wordt. Dit is op het moment technisch nog erg lastig. Er lopen genoeg onderzoeken e.d, maar er is nog geen productierijp systeem.


toevoeging:
quote:
Het koppelblok vormt de verbinding tussen de tank en de injectoren. Het koppelblok wordt onder de motorkap gemonteerd.De injectoren worden zo dicht mogelijk geplaatst bij de inlaatklep. De inbouwer dient het inlaatspruitstuk naar Vialle op te sturen waarna door Vialle zelf de injectoren worden geplaatst.


[ Bericht 12% gewijzigd door vlad op 17-07-2007 19:13:31 ]
henkwaydinsdag 17 juli 2007 @ 19:23
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 19:07 schreef vlad het volgende:

[..]

is misschien verwarrend stukje, maar het is geen directe injectie, want die systemen zijn nog niet op de markt.

LPI is, evenals de moderne andere lpg systemen, een ingespoten systeem. Dus met injectoren op het inlaatspruitstuk, die op het juiste moment een hoeveelheid gas inspuiten. Enige verschil is dat LPI vloeibaar inspuit en andere systemen gasvormig.

Directe gassystemen zou betekenen dat LPG direct in de motorruimte ingespoten wordt. Dit is op het moment technisch nog erg lastig. Er lopen genoeg onderzoeken e.d, maar er is nog geen productierijp systeem.
toevoeging:
[..]
Ok, goed stukje ja, mijn inbouwstation heeft mij als klant telefonisch verzekerd dat ik geen onderhoud aan de VIALLE Lpi LPG installatie hoef te doen en dat doe ik dus ook al 130.000 km niet, en met prima resultaat moet ik zeggen.
vladdinsdag 17 juli 2007 @ 19:26
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 19:23 schreef henkway het volgende:

[..]

Ok, goed stukje ja, mijn inbouwstation heeft mij als klant telefonisch verzekerd dat ik geen onderhoud aan de VIALLE Lpi LPG installatie hoef te doen en dat doe ik dus ook al 130.000 km niet, en met prima resultaat moet ik zeggen.
Klopt. Het zijn goede systemen, ook al is het een concurrent.

Ons systeem is nog wel voorzien van een filter, welke vervangen moet worden. Dat is het enige onderhoud, dus ook te overzien.
Herr.Flickdinsdag 17 juli 2007 @ 20:08
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 19:26 schreef vlad het volgende:

[..]

Klopt. Het zijn goede systemen, ook al is het een concurrent.

Ons systeem is nog wel voorzien van een filter, welke vervangen moet worden. Dat is het enige onderhoud, dus ook te overzien.
Bij de oudere systemen moest de sludge wel eens afgetapt worden, hoeft dat niet meer

En elke gasinstallatie heeft onderhoud nodig, slangklemmen aandraaien, wartels controleren, slangen controleren is toch ook onderhoud...
vladdinsdag 17 juli 2007 @ 20:13
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 20:08 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

Bij de oudere systemen moest de sludge wel eens afgetapt worden, hoeft dat niet meer
sludge komt (bij ons systeem) terecht in het filter. Wat jij bedoeld was idd bij oudere systemen, welke gebruik maken van een verdeelhuis. Hierbij hoopt zich onderin sludge op, mnu komt het in een filter terecht.
quote:
En elke gasinstallatie heeft onderhoud nodig, slangklemmen aandraaien, wartels controleren, slangen controleren is toch ook onderhoud...
gelijk heb je
Herr.Flickdinsdag 17 juli 2007 @ 20:23
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 20:13 schreef vlad het volgende:

[..]

sludge komt (bij ons systeem) terecht in het filter. Wat jij bedoeld was idd bij oudere systemen, welke gebruik maken van een verdeelhuis. Hierbij hoopt zich onderin sludge op, mnu komt het in een filter terecht.
[..]

gelijk heb je
Hoe zit het dan bij de concurrent, waar laat hij z'n sludge
vladdinsdag 17 juli 2007 @ 20:39
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 20:23 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

Hoe zit het dan bij de concurrent, waar laat hij z'n sludge
Die passen ook een filter toe, alleen weet ik niet hoe of waar hun hem plaatsen. Alleen het LPI systeem heeft geen last van sludge
T42vrijdag 20 juli 2007 @ 10:17
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 00:06 schreef hierissiedan het volgende:
Ik moet een nieuwe auto hebben. Nu is er de keuze uit benzine en gas. Benzine rijd wat duurder dan gas. Maar gas is de wegenbelasting weer duurder... maar wie weet bij hoeveel kilometer het rendabel is om gas te gaan rijden ipv benzine. De auto die ik op het oog heb is een Clio op gas, maar weet dus niet of ik die wel aldanniet moet kopen?? wie weet raad?
G3 lpg systeem is de belasting 10 euro duurder per maand dan de benzine versie. dus 1x tanken en je hebt dat terug.

mijn mercedes loopt op lpg maar die is bealsting vrij
Herr.Flickzaterdag 21 juli 2007 @ 10:51
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 10:17 schreef T42 het volgende:

[..]

G3 lpg systeem is de belasting 10 euro duurder per maand dan de benzine versie. dus 1x tanken en je hebt dat terug.

mijn mercedes loopt op lpg maar die is bealsting vrij
Dat klopt al helemaal niet!

Je krijgt met een G3 installatie gemiddeld een korting van 320,- euro korting per jaar op de wegenbelasting, of je nu een astra rijd, of een dikke mercedes..

Relatief gezien is een kleinere auto met G3 dus veel goedkoper dan een grote sloep, omdat de korting niet wijzigd!.

http://www.rekenwijzer.com/auto/belasting/kortinglpgg3.asp
Ridocarzaterdag 21 juli 2007 @ 13:09
quote:
Op zondag 15 juli 2007 17:16 schreef Noway666 het volgende:

[..]

Jep bij controles langs de weg, gebeurd zelden maar je bent dan wel goed de l*l.

Daarom schrijven sommige mensen vaak elkaars auto's over op elkaars naam en terug zodat de auto niet langer dan 3 maanden op hun naam staat.
Misschien ben ik wat wereldvreemd, maar hoe zit die constructie dan in elkaar? Ik bedoel, Wat heeft het korte bezit van een auto te maken met niet kloppende papieren?
henkwayzaterdag 21 juli 2007 @ 14:16
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 13:09 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Misschien ben ik wat wereldvreemd, maar hoe zit die constructie dan in elkaar? Ik bedoel, Wat heeft het korte bezit van een auto te maken met niet kloppende papieren?
Als je controle krijgt, je weet wel "Rij - en Kentekenbewijs alstublieft" en als er dan op je kenteken benzine staat, en je hebt gas in de auto dan ben je zwaaaaaaaaaar de klos. Heeeeeeeeeel zwaar, denk maar een 1500 euro minimaal.

Overigens heb ik net getankt en betaalde 23,50 euro voor de 451,5 km die ik gereden had, dus dat is 5,2 cent per km. Op benzine zou ik 152 cent op 1/10 = 15 cent kwijt zijn
per km "verdien" ik dus 9 cent
Het Mortorrijtuig belasting verschil op mijn auto is 52 euro per drie maanden zeg 20 euro per maand.
het omslagpunt is per maand 220 km of wel per jaar 3000 km
rij ik 23.000 km dan "verdien ik dus" 1800 euro
De LPG installatie verdien je dus in 1 jaar terug.
Het tweede jaar hou je per maand 150 euro netto meer in de pocket

[ Bericht 5% gewijzigd door henkway op 21-07-2007 14:30:32 ]