Geen paniek, rustig ademhalen.
De baby's zijn er nu, gefeliciteerd! Het meest kritieke is al voorbij, en ze zien er goed uit. Wat moet je nu doen en wat niet?
- de baby's wegen. Regel een keukenweegschaal (liefst een digitale) en weeg ze even. Goede geboortegewichten voor een vierling zijn tussen de 70 en 120 gram. Als ze onder de 70 zitten en niet goed meedoen met de groep (of als ze sowieso niet goed meedoen, hou ze dan in de gaten). Cavia's onder de 50 gram maken meestal geen grote kans, maar als ik de foto's zo zie gok ik dat dat niet het geval is.
- de groep niet uit elkaar halen. Het gaat prima zo!! Zolang de volwassen caafs maar zeugen zijn is er niks aan de hand. lekker bij elkaar laten, ze kennen elkaar en ze helpen elkaar.
- Je hebt 3 weken om uit te vogelen wat de geslachten van de caafs zijn. Als er beren bijzitten, moeten deze met 4 weken en 300 gram bij de moeder weg. Het komt echter vaak voor dat ze met 3 weken al flink bezig zijn, als ze tussen de 3 en 4 weken de 275 halen dan kun je ze beter apart zetten. Bekijk de foto's op deze site op je gemakje, je zult zien dat ze erg handig zijn:
http://cavyspirit.com/sexing.htm- geef de cavia's gewoon eten zoals anders. Kleintjes mogen al vanaf dag 1 met het volwassen voer meeëten. Geef ze dus gewoon alles was ze normaal krijgen, dat is alleen maar goed!
- Als de beestjes anders toch gedumpt worden, zorg dan dat je zelf een goed huisje voor ze zoekt. Als je wilt kan ik je daar wel bij helpen (ook al ben ik zelf ook even een weekje op vakantie). Er zijn diverse fora waar je goede baasjes kunt vinden.
Tis dat ik niet in de buurt woon, anders kon ik even langskomen... zal zo eens zoeken of er een stalletje in de buurt zit, ik weet het zo 1 2 3 niet...
Hoe dan ook, raak niet in paniek en doe geen gekke dingen, babycaafs gaan vaak prima met de groep mee en je kunt niet veel fout doen. Het is niet erg om ze op te pakken, moeders zullen de jonkies nooit verstoten, tenzij ze zelf doodziek zijn of ze aanvoelen dat de jonkies uit zichzelf te zwak zijn (en daar hoef je je afhankelijk van hun gewicht ook geen zorgen om te maken).
I had a signature once. It was awful.