quote:
Thx voor de links, zal ze snel bekijken.
Ik zit zelf niet in die scene, maar wat ik weet is dat sjabloon-art door hardcore-spuiters niet echt gewaardeerd wordt. Maar misschien heb ik het helemaal mis.
![]()
Verder denk ik dat beide kunstvormen (sjabloon en "spontaan") als street art
kunnen worden aangemerkt; het meeste dat ik tegenkom vind ik gewoon gemakzuchtige troep, gemaakt door prutsers. De nieuwigheid is er sowieso vanaf, op zijn best is het een herhaling van zetten, met technisch vaardige hand gemaakt maar het voegt weinig tot niks toe aan de omgeving -- sterker, het lijkt alsof veel street artists een hekel hebben aan de wereld om hen heen, die wereld esthetisch willen
afbreken, kapot maken. Snobistisch anarchisme, entertainment for spoiled kids.
Banksy (en er zijn er meer) oriënteren zich op de omgeving, gebruiken die omgeving in hun werk, de omgeving is een
ruimtelijk onderdeel van hun werk. Er is in die zin over nagedacht. Plus dat er een duidelijke boodschap in het werk zit, een bedoeling -- of die nou ironisch, ernstig, sarcastisch of politiek geëngageerd is.
Wat ik trouwens ook erg tof vind, is
Laser 3.14:
![]()
![]()
![]()
![]()
Heel anders dan Banksy, veel meer basic en oldskool, maar het
idee is overheersend en de tags zijn subtiel en herkenbaar. Iemand die zijn handtekening zet ipv het hele vel vol te krassen als een opstandige kleuter.