abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 22 oktober 2007 @ 21:59:03 #251
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_54097445
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 21:54 schreef misteriks het volgende:

[..]

dat moet een lucky shot zijn; heb ooit eens een komma verkeerd gezet en heb er een uitnodiging voor het belastingskantoor aan overgehouden. Ik geef wel toe dat ik er op 5 -zweterige- minuutjes vanaf was ; misschien wel omdat de betreffende fiscalist 100% naamgenoot was

btw , in jouw geval; wat was het resultaat dan ?? bijbetalen of terugkrijgen ? of helemaal een zero opperatie ?? vreemd !
Ik heb toen exact hetzelfde moeten betalen dan het jaar voorheen. Maar ik was dat jaar nogal wat in het buitenland en eigenlijk die belastingsbrief gewoon vergeten. Maar dat is ze dus nooit opgevallen daar.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  maandag 22 oktober 2007 @ 22:15:02 #252
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_54097842
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 21:59 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Ik heb toen exact hetzelfde moeten betalen dan het jaar voorheen. Maar ik was dat jaar nogal wat in het buitenland en eigenlijk die belastingsbrief gewoon vergeten. Maar dat is ze dus nooit opgevallen daar.
da's nou net waar ik , en velen anderen, het al langer over hebben. waarschijnlijk werkte je nog steeds bij dezelfde werkgever ; of beter; die klojo's van de belastingen weten zelfs beter dan onszelf wat ons inkomen is / laat staan dat we die idiote brief elk jaar opnieuw moeten indienen
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
  maandag 22 oktober 2007 @ 22:24:38 #253
pi_54098134
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 22:15 schreef misteriks het volgende:

[..]

da's nou net waar ik , en velen anderen, het al langer over hebben. waarschijnlijk werkte je nog steeds bij dezelfde werkgever ; of beter; die klojo's van de belastingen weten zelfs beter dan onszelf wat ons inkomen is / laat staan dat we die idiote brief elk jaar opnieuw moeten indienen
volgens een collega die nog bij de belastingen gewerkt heeft is de kans groot dat als ze mijn belastingsbrief niet vonden dat ze vreesden dat ze die zelf ergens kwijtgespeeld waren (dat schijnt daar nog wel eens te gebeuren) en dat ze dus gezien ik nog altijd in dezelfde werk & leefsituatie zat doodgewoon voor het gemak hetzelfde als het vorige jaar 'aanrekenden' ... Een fout schijnt er sneller op te vallen als je je brief daadwerkelijk opstuurt (want dan gaan ze hem dus lezen) dan als je er geen stuurt. Al zou het nu met die nieuwe lottoformulieren die ze al bijna overal computergewijs lezen beter moeten meevallen.
pi_54099632
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 22:15 schreef misteriks het volgende:

[..]

maar ze weten niet wat je inkomsten aan intresten zijn (in principe dien je die ook op te geven). Ze weten dit enkel per rekening, dus je kàn door bij verschillende banken te gaan je bedrag per rekening laag genoeg houden waardoor ze het niet weten (om een of andere reden tellen ze niet samen, dus je verdeelt dan beter over 2 banken & vergeet gewoon dat je die intresten moet aangeven, komen ze toch nooit achter).
Ze weten niet of je eventueel aftrekbare schenkingen gedaan hebt, ze weten niet in hoeverre je onderhoudscontracten voor je chauffage hebt, in hoeverre je aan pensioensparen doet... het is dus wel logisch dat ze je telkens een belanstingsbrief laten invullen (en maar goed ook, als het geautomatiseerd zou gaan zouden de kleine "vergeetachtigheidjes" niet meer mogelijk zijn, het is alleen nog de vraag hoe lang het nog gaat lukken om het zo te doen...
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  maandag 22 oktober 2007 @ 23:19:33 #255
pi_54099706
quote:
Op maandag 22 oktober 2007 23:16 schreef Athmozz het volgende:

[..]

maar ze weten niet wat je inkomsten aan intresten zijn (in principe dien je die ook op te geven). Ze weten dit enkel per rekening, dus je kàn door bij verschillende banken te gaan je bedrag per rekening laag genoeg houden waardoor ze het niet weten (om een of andere reden tellen ze niet samen, dus je verdeelt dan beter over 2 banken & vergeet gewoon dat je die intresten moet aangeven, komen ze toch nooit achter).
Ze weten niet of je eventueel aftrekbare schenkingen gedaan hebt, ze weten niet in hoeverre je onderhoudscontracten voor je chauffage hebt, in hoeverre je aan pensioensparen doet... het is dus wel logisch dat ze je telkens een belanstingsbrief laten invullen (en maar goed ook, als het geautomatiseerd zou gaan zouden de kleine "vergeetachtigheidjes" niet meer mogelijk zijn, het is alleen nog de vraag hoe lang het nog gaat lukken om het zo te doen...
Men zou je een 'voorstel' kunnen doen die je dan eventueel kunt corrigeren en terugsturen ...
pi_54099897
nog meer papierwerk erbij? ik zie echt het probleem niet hoor, alsof het zo moeilijk is om die papieren in te vullen?

ik heb met mijn studies niets van fiscaliteit gezien, en ik vul de papieren van mijn ouders / zus al in als het op de belastingsaangifte aankomt, dus echt moeilijk kan dat niet zijn. Gewoon ff je tijd nemen en er naar kijken, het kan echt zoooooooo veel schelen. Mijn zus heeft ze vorig jaar ingevuld, en ze zou 130¤ moeten opleggen. Aangezien ik dat vreemd vond in haar situatie heb ik het zelf nog eens bekeken, wat inkomsten anders aangegeven (en nog binnen de regels, gewoon wat overdracht van inkomsten & de afbetaling op een andere manier) en ze kreeg bijna 1700¤ terug wat grotendeels te wijten was aan restauratiewerken aan haar huis die als "isolerende werken" gefactureerd waren (in realiteit tegen vocht), en dus in te brengen waren als "energiebesparende maatregelen" (aangezien isolatie eigenlijk eerder op warmte-isolatie duidt).

Als je dan moet beginnen corrigeren en doen kan je evengoed opnieuw beginnen, het enige wat ze kennen is wat je hebt van bruttoloon en wat je al afgedragen hebt, meer kennen ze niet. Als je dan met 1 persoon van de 2 zit die niet werkt kunnen ze al niets meer opsturen van "voorstel" want dan kan je zelf in zekere mate bepalen welk deel van het inkomen van de ene persoon dat je aan de andere toekent en welk deel je door die eerste persoon laat verdienen...
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_54183997
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 20:25 schreef Athmozz het volgende:

[..]

vergeet niet dat het niet echt superveel meer oplevert hoor.

Als je 23 dagen in juli, augustus & september gaat werken, dan mag je integraal je loon houden. Werk je meer dagen dan moet je daar RSZ + inkomstenbelasting over betalen (RSZ = 15%, inkomstenbelasting is 35% minimaal). Je verliest dus rond de 50%. 2 maanden werken of 1 maand werken geeft dus hetzelfde inkomen, dus je moet al 3 maanden gaan werken om er de winst uit te halen.

Hetzelfde voor het werk dat je van oktober tot en met juni doet. Als je 23 dagen werkt is dat vrijgesteld van RSZ en inkomstenbelasting. Ga je meer gaan werken moet je dat wel weer betalen, en kom je op minstens 46 dagen die je moet werken om evenveel over te houden of dat je 46 dagen werkt...

Als je dus 2 maanden in de vakantie werkt en 46 dagen gedurende de rest van het jaar, dan krijg je hetzelfde loon alsof je 1 maand in de vakantie en 23 dagen gedurende de rest van het jaar gaat werken. Ofwel juist zoveel werken, ofwel veel meer gaan werken.

als je dat als belg doet verlies je er enkel bij; je kindergeld van 1500¤ per jaar wordt dan ingetrokken en je ouders verliezen hun fiscale aftrek (goed voor nog eens ongeveer 1500¤). Als je die 3000¤ wil gaan compenseren aan 10¤ per uur, dan moet je al minstens 300u extra werken om dat verlies te compenseren, dus 40 dagen van 8 uur.

maw; 1 maand in de vakantie werken en 23 dagen gedurende de rest van het jaar betaalt wegens die belasting-vrij regeling voor studentenwerk even goed uit of 2 maanden in de vakantie en 86 dagen in het jaar werken. Best wél een big deal lijkt me
In grote lijnen klopt dit verhaal, maar er is nog een positief kantje. De bedrijfsvoorheffing die afgetrokken wordt door de werkgever krijg je terug als je minder dan 5500 euro belastbaar inkomen per jaar hebt. Je moet zelf pas belastingen betalen als je meer dan die 5500 euro belastbaar inkomen hebt en daar moet je al heel wat voor werken. Wat dus eerder is ingehouden krijg je achteraf terug (lees bij de volgende afrekening dus dik een jaar later. Maar ging in mijn geval om een 350 eur per gewerkte maand).

Kindergeld hangt af van het aantal uren dat je werkt, mag niet meer dan 80u per maand zijn, heeft niks met inkomen te maken.

Wat wel belangrijk is in België is als je meer dan 2200 euro verdient als kind van getrouwde ouders of 3500 als kind van een aleenstaande is dat je niet meer fiscaal ten laste bent en je ouders verliezen daardoor belastingsvoordeel. Maar ik vermoed dat dit deel geen rol speelt als je ouders geen belastingen betalen in België.
Het leven is wat je gebeurt terwijl je andere plannen maakt.
pi_54425600
Iemand (Whoopsydaisy?) Bekend met de verplichting om een verblijfsvergunning aan te vragen vorr studenten in Belgie?
Inspiratieloos!
  woensdag 7 november 2007 @ 11:59:14 #259
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_54425847
quote:
Op woensdag 7 november 2007 11:49 schreef it_was_me het volgende:
Iemand (Whoopsydaisy?) Bekend met de verplichting om een verblijfsvergunning aan te vragen vorr studenten in Belgie?
"verblijfsvergunning" is een beetje groot woord, je schrijft je gewoon in bij de gemeente waar je woont...
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
pi_54426015
quote:
Op woensdag 7 november 2007 11:59 schreef Mr_Moon het volgende:

[..]

"verblijfsvergunning" is een beetje groot woord, je schrijft je gewoon in bij de gemeente waar je woont...
En dat is voldoende?
quote:
Elke nieuwe buitenlandse student is verplicht zich te laten inschrijven in het vreemdelingenregister en een verblijfsvergunning aan te vragen.
de bron

Mijn vraag is eigenlijk of iemand hier ervarig mee heeft! Tips enzo!
Inspiratieloos!
  woensdag 7 november 2007 @ 12:12:17 #261
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_54426125
Als EU burger is dit dus gewoon een formaliteit, je gaat naar de gemeente, naar het het loket vreemdelingenregister, laat je inschrijven en een aantal weken daarna kan je je indentiteitskaart ophalen.
Je moet waarschijnlijk een bewijs van inschrijving van de universiteit of hoge school tonen, and that's it...
pi_54426198
quote:
Op woensdag 7 november 2007 12:12 schreef Mr_Moon het volgende:
Als EU burger is dit dus gewoon een formaliteit, je gaat naar de gemeente, naar het het loket vreemdelingenregister, laat je inschrijven en een aantal weken daarna kan je je indentiteitskaart ophalen.
Je moet waarschijnlijk een bewijs van inschrijving van de universiteit of hoge school tonen, and that's it...
Identiteitskaart als in Belgisch paspoort?
De bedoeling is niet dat er een uitschrijving van nl-schap komt.
Inspiratieloos!
  woensdag 7 november 2007 @ 12:27:12 #263
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_54426397
quote:
Op woensdag 7 november 2007 12:16 schreef it_was_me het volgende:

[..]

Identiteitskaart als in Belgisch paspoort?
De bedoeling is niet dat er een uitschrijving van nl-schap komt.
Nee, je houd je NL identiteit, paspoort e.d, je krijgt gewoon een identiteitskaart als zijnde EU burger woonachtig in België.
pi_54427152
Ja, de wijkagent is al bij me langsgeweest, maar ik heb nog steeds geen bericht dat ik dat ding op kan halen! En da's nu al zeker 4 weken geleden . Duurt het altijd zo lang in Brussel?
  woensdag 7 november 2007 @ 13:42:26 #265
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_54428145
quote:
Op woensdag 7 november 2007 13:03 schreef MLI het volgende:
Ja, de wijkagent is al bij me langsgeweest, maar ik heb nog steeds geen bericht dat ik dat ding op kan halen! En da's nu al zeker 4 weken geleden . Duurt het altijd zo lang in Brussel?

Ik heb in Luik 2 maanden moeten wachten, maar bel eens met je gemeente, mischien ligt hij al gewoon klaar...
  woensdag 7 november 2007 @ 14:24:57 #266
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_54429227
Dit ding dus:

In het frans staat er dus dat dit een verblijfsvergunning betreft voor een EU staatsburger...
Een vodje dat gewoon met een echte antieke typemachine in elkaar gezet wordt.
pi_54429561
quote:
Op woensdag 7 november 2007 14:24 schreef Mr_Moon het volgende:
Dit ding dus:
[ afbeelding ]
In het frans staat er dus dat dit een verblijfsvergunning betreft voor een EU staatsburger...
Oke ! Dank je voor de info!

By the way: Gemert? Hier Helmond, Eindhoven. Dochter Antwerpen
Inspiratieloos!
  woensdag 7 november 2007 @ 15:00:07 #268
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_54430147
quote:
Op woensdag 7 november 2007 14:36 schreef it_was_me het volgende:

[..]

Oke ! Dank je voor de info!

By the way: Gemert? Hier Helmond, Eindhoven. Dochter Antwerpen
Yep, Gimmert! geboren en getogen, maar inmiddels al wat jaren België. (Luik en Brussel)
pi_54433208
quote:
Op woensdag 7 november 2007 14:24 schreef Mr_Moon het volgende:
Dit ding dus:
[ afbeelding ]
En die tekst linksbovenaan wordt tegenwoordig doorgestreept. Heeft met 1 of andere vage rechtspraak te maken waardoor dit niet meer zou mogen. Afgelopen augustus heb ik ook weer een verse moeten gaan halen wegens wijziging in m'n burgerlijke staat. Ambtenaar even vriendelijk gevraagd of ze die ringetjes even niet wilden slaan, dan kon ik 'm tenminste fatsoenlijk laten lamineren. Geen enkel probleem.

Ach, binnenkort worden die stukken karton ook vervangen door pasjes van 't formaat Credit Card.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  woensdag 7 november 2007 @ 18:31:50 #270
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_54435305
quote:
Op woensdag 7 november 2007 17:04 schreef Daffodil31LE het volgende:

Ach, binnenkort worden die stukken karton ook vervangen door pasjes van 't formaat Credit Card.
Deze ook? Ik dacht alleen de identiteitskaarten van de belgen. Mijn vriendin heeft er inderdaad al eentje. Van mij mag het, want dit ding is niet makkelijk om in je portemonnee te hebben...
pi_54435628
quote:
Op woensdag 7 november 2007 18:31 schreef Mr_Moon het volgende:

[..]

Deze ook? Ik dacht alleen de identiteitskaarten van de belgen. Mijn vriendin heeft er inderdaad al eentje. Van mij mag het, want dit ding is niet makkelijk om in je portemonnee te hebben...
Volgens de ambtenaar van m'n woonplaats wel, ja. Voor zover ik heb begrepen zouden ze voor eind 2008 ermee gaan beginnen.

En van dat formaat, ach, de vroegere Belgische ID-kaarten (voor Belgen dus) waren ook al zo'n raar formaat, zodat je in België standaard een grotere portemonnee moest hebben.

Mijn blauwe kaart (geplastificeerd en daarna de ringetjes eringeslagen) zit gewoon in m'n NL paspoort.
  woensdag 7 november 2007 @ 19:24:21 #272
pi_54436582
quote:

[..]

Binnenkort ? Ik heb die al drie jaar ofzo ...
  woensdag 7 november 2007 @ 19:30:58 #273
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_54436789
quote:
Op woensdag 7 november 2007 19:24 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

voor ons kaaskoppen in belgië
pi_54436796
quote:
Op woensdag 7 november 2007 19:24 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Ben jij Belg of heb je een blauwe kaart?
pi_54494234
quote:

[..]

En die tekst linksbovenaan wordt tegenwoordig doorgestreept. Heeft met 1 of andere vage rechtspraak te maken waardoor dit niet meer zou mogen. Afgelopen augustus heb ik ook weer een verse moeten gaan halen wegens wijziging in m'n burgerlijke staat. Ambtenaar even vriendelijk gevraagd of ze die ringetjes even niet wilden slaan, dan kon ik 'm tenminste fatsoenlijk laten lamineren. Geen enkel probleem.

Dat meen je niet! Jij krijgt die kaart mee met de foto los?
Inspiratieloos!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')