abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51365961
Hallo allemaal,

Ik ben even benieuwd naar jullie mening omtrent hetvolgende:
Ik heb een laptop van mijn werkgever gekregen. Bij overdracht van de laptop is er alleen een ontvangstbewijs opgesteld door de werkgever en door mij ondertekend. Hier zijn geen verdere afspraken in gemaakt aangaande verzekering en eigen risico. Nu is de laptop uit mijn auto gestolen, waarbij de laptop in een afgesloten omgeving lag en niet zichtbaar was voor de buitenwereld. Mijn werkgever houd mij nu volledig aansprakelijk voor de restwaarde (euro 1100) van deze laptop aangezien de werkgever geen verzekering heeft afgesloten hiervoor. Is dit terecht? Het is een Dell Latitude D520, dus volgens mij willen ze zelfs de BTW doorberekenen aan me...

Ben heel benieuwd naar wat jullie hiervan (kunnen) zeggen.
  woensdag 11 juli 2007 @ 17:05:22 #2
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_51366012
Ik heb hier een D610 met (afgesproken overigens) een vervangingswaarde van 450 euro alssie uit mijn auto gejat wordt. Lijkt erop dat die werkgever erop uit is om je te naaien .

Stond er op dat ontvangstbewijs niets qua voorwaarden enzo? Ons is duidelijk verteld dat wanneer laptop gejat wordt uit je auto het je 450 euro kost. (Laptop in auto laten liggen is gewoon dom) En wanneer ie op andere wijze ontvreemdt wordt kost het me niets.
pi_51366020
Heb je hem ook thuis in gebruik en doe je er prive ook dingen erop
  woensdag 11 juli 2007 @ 17:06:25 #4
121315 LENUS
UFC undisputed 2009
pi_51366044
Behoort tot de eigendommen van je werkgever, wat is nu redelijk en wat is nu billijk? jij hebt in ieder geval je plicht vervult en de laptop zo goed mogelijk opgeborgen. Jij bent in dit geval niet verantwoordelijk voor de schade.

Beetje idiote werkgever heb jij trouwens.
JFK: "Ask not what your country can do for you; ask what you can do for your country".
pi_51366098
Dit valt onde de diefstal verzekering van je werkgever hij lult uit zijn nek niet verzekerd.
Als vanacht iemand inbreekt op kantoor en pc's meeneemt issie zeker ook niet verzekerd
Cuore Sportivo
  woensdag 11 juli 2007 @ 17:08:31 #6
36431 bleiblei
pi_51366108
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 17:06 schreef LENUS het volgende:
Behoort tot de eigendommen van je werkgever, wat is nu redelijk en wat is nu billijk? jij hebt in ieder geval je plicht vervult en de laptop zo goed mogelijk opgeborgen. Jij bent in dit geval niet verantwoordelijk voor de schade.

Laptop in auto laten liggen is gewoon dom. Veel van die gastjes weten in welke auto ze moeten zijn op welk tijdstip. Als je je auto neerzet bij een supermarkt na werktijd en je stapt uit in pak maar zonder laptop breken ze je auto geheid open in bepaalde wijken/stadsdelen in Nederland.
  woensdag 11 juli 2007 @ 17:08:41 #7
167456 JimmieTheSaint
This white powder
pi_51366110
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 17:06 schreef LENUS het volgende:

Een laptop in je auto laten liggen lijkt me niet de beste plek om 'm op te bergen eigenlijk.
On my sleeve.....
  woensdag 11 juli 2007 @ 17:08:46 #8
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_51366112
Wat staat er precies op het ontvangstbewijs ?

En hoe onzichtbaar was de laptop - lag ie in de achterbak ?
Dan maak je goeie kans met normale verzekeringen.

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2762
zzz
pi_51366218
mijn werkgever voert aan dat ik de laptop (zakelijk gebruik) in bruikleen heb en daardoor veratnwoordelijk ben ervoor. Zij zijn niet verzekerd ervoor en ik ben ook sterk van mening zelf dat ze het daardoor mijn probleem proberen te maken.

Ik heb alleen voor ontvangst getekend, zonder gekend te zijn in waarde van de laptop dan wel afspraken over aansprakelijkheid. Dit is wel het geval bij mijn zakelijke auto en mijn zakelijke mobiele telefoon, waar ik ook een prive gebruik bij aan heb gegeven en euro 11 per maand voor betaal.

En ben het uiteraard ermee eens dat het niet slim is om de laptop in de auto te laten liggen, denk dat we daar niet heel erg lang bij stil hoeven te staan.
  woensdag 11 juli 2007 @ 17:14:24 #10
31101 _Led_
pi_51366281
Je werkgever denkt gewoon dat jij probeert die laptop achterover te drukken.
zzz
pi_51366301
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 17:08 schreef alki het volgende:
Dit valt onde de diefstal verzekering van je werkgever hij lult uit zijn nek niet verzekerd.
Als vanacht iemand inbreekt op kantoor en pc's meeneemt issie zeker ook niet verzekerd
Laptops die onbeheerd in een auto liggen zijn vaak uitgesloten van de verzekering. Bij mijn werkgever wel in ieder geval.
  woensdag 11 juli 2007 @ 17:14:58 #12
21112 ArnoKlaassen
The Magnificient One
pi_51366308
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 17:08 schreef alki het volgende:
Wat een onzin. Als je het niet weet zeg dan niks. Dit valt niet onder diefstal. Die laptop is verzekerd op lokatie, dus thuis of op kantoor. Niet voor vervoeren. TS heeft de fout gemaakt om de laptop in de auto te laten liggen met alle risico's van dien. De werkgever heeft dus het recht deze op de werknemer te verhalen.

Of het billijk is om te nieuwwaarde te verhalen lijkt me niet, maar het is niet meer dan normaal dat de werkgever de werknemer aansprakelijk stelt. TS dient voor de laptop als een goed huisvader te zorgen. Een laptop in je auto laten liggen is een teken van respectloos omgaan met het materiaal en moedwillig het risico lopen.

Ik zou gewoon proberen wat te onderhandelen met de werkgever. Als de laptop 2 jaar oud was dan lijkt mij 1/3 van de nieuwprijs redelijk
  woensdag 11 juli 2007 @ 17:23:23 #13
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_51366565
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 17:03 schreef frusty_werknemer het volgende:
Mijn werkgever houd mij nu volledig aansprakelijk voor de restwaarde (euro 1100) van deze laptop aangezien de werkgever geen verzekering heeft afgesloten hiervoor. Is dit terecht? Het is een Dell Latitude D520, dus volgens mij willen ze zelfs de BTW doorberekenen aan me...
Wanneer aanvankelijk de voor de laptop betaalde BTW is teruggevraagd (wat mogelijk is wanneer de laptop gebruikt is voor doeleinden waarvoor BTW berekend wordt (bv. verrichten van niet-vrijgestelde diensten aan klanten)), hoef je die niet terug te betalen na diefstal (art. 15 lid 7 onderdeel a Wet op de omzetbelasting '68). BTW doorberekenenlijkt me dus sterk.
Los daarvan staat hier een voor jou hoopgevend stukje:
quote:
Voorbeelden
Laptop
De werkgever heeft zijn werknemer een laptop ter beschikking gesteld, om ‘s avonds en in het weekend mee naar huis te nemen. Aan het einde van de dag bergt de werknemer de laptop op in de kofferbak van zijn auto. Hij sluit de kofferbak af en vier uur later, als hij zijn auto ophaalt, blijkt dat de kofferbak is opengebroken en zijn laptop is gestolen. De werkgever stelt dat de werknemer de gestolen laptop moet vergoeden. Dit gaat de rechter te ver. Het is immers niet te wijten aan opzet of bewuste roekeloosheid van de werknemer dat de laptop uit de auto is gestolen. De auto was immers op slot en de laptop was van buitenaf niet zichtbaar.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  woensdag 11 juli 2007 @ 17:45:30 #14
6373 thaduck
!! nu Tha_Duck !!
pi_51367171
Nasty.. Bij ons heb je eigen risco van:
¤ 279 voor je mobiele telefoon
¤ 179 voor je laptop
¤ 135 voor je auto

En dat staat allemaal in de contracten/overeenkomsten die je tekent bij ontvangst. Maar in de praktijk wordt het nooit doorbelast, tenzij je het echt gortig maakt. Ik heb zelf een auto kort gereden en niets betaald en een collega (slopert) heeft al 4 laptops gesloopt (bewust en opzettelijk) en die rekenen ze ook niets.

Maar als er in je overeenkomst niets staat, dan hoef je volgens mij niets te betalen. Maar dat weet ik niet 100% zeker.
tegenwoordig bekend als Tha_Duck
  woensdag 11 juli 2007 @ 17:46:07 #15
6373 thaduck
!! nu Tha_Duck !!
pi_51367188
Je werkt trouwens niet hier toch? Van de week een D520 gestolen uit een auto en een D510 uit een huis
tegenwoordig bekend als Tha_Duck
pi_51367902
De waarde van de laptop word niet alleen bepaald door de hardware, maar ook door de software welke erop geinstalleerd is.
Vraag eens naar de specificatie welke je werkgever hanteert, als je moet betalen, dan mag je ook wel weten waar je precies voor betaald.
Met alleen een prijs hoef je geen genoegen te nemen, je kan dus gewoon om een specificatie en desnoods aanschafbonnen vragen, je moet wel de juiste gegevens hebben om te kunnen onderhandelen over welke kosten precies voor jouw zijn.
pi_51368728
Als de werkgever zijn laptop niet verzekert en er geen sprake is van opzet of roekeloosheid, dan is het het probleem van de werkgever.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_51371674
Volgens mij valt deze diefstal onder de verzekering van de auto. Juist wanneer je de waardevolle spullen uit het zicht, dus in de kofferbak, hebt opgeborgen én de auto is minstens WA beperkt caso verzekerd, wordt (waarschijnlijk de dagwaarde) van de laptop vergoed.
  woensdag 11 juli 2007 @ 20:22:18 #19
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_51372682
Van een servicemonteur wordt afaik ook niet verwacht z'n gereedschap uit te auto te halen, en dat heeft ook een aanzienlijke diefstalopbrengst en is (in kist) vrij makkelijk mee te nemen door een dief. En een laptop is nu ook weer niet zo klein dat je die overal waar je komt toch wel even in je zak kunt steken terwijl je bij de auto weg bent.

Aan de andere kant: "auto op slot, buit eruit".

Lastig..
Vampire Romance O+
pi_51372863
Mja, je moet ook wel eens ergens heen voordat je thuis bent.... kan je wel met je laptop gaan rondzeulen, maar dat slaat ook nergens op natuurlijk ... als het ding in je kofferbak ligt en niet te zien is, kunnen ze je weinig maken lijkt me?
  woensdag 11 juli 2007 @ 20:38:44 #21
21112 ArnoKlaassen
The Magnificient One
pi_51373325
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 20:26 schreef Xcalibur het volgende:
Mja, je moet ook wel eens ergens heen voordat je thuis bent.... kan je wel met je laptop gaan rondzeulen, maar dat slaat ook nergens op natuurlijk ... als het ding in je kofferbak ligt en niet te zien is, kunnen ze je weinig maken lijkt me?
Feit is gewoon dat dat ding jouw in bruikleen is gegeven en je er dus verantwoordlijk voor bent. Ik neem hem iig altijd mee, juist omdat dit soort dingen vaak gebeuren en ik heb geen zin om net als TS in een discussie te belanden omtrent een afkoopsom.
  woensdag 11 juli 2007 @ 20:40:02 #22
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_51373373
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 20:38 schreef ArnoKlaassen het volgende:

[..]

Feit is gewoon dat dat ding jouw in bruikleen is gegeven en je er dus verantwoordlijk voor bent. Ik neem hem iig altijd mee, juist omdat dit soort dingen vaak gebeuren en ik heb geen zin om net als TS in een discussie te belanden omtrent een afkoopsom.
Hmm, ja, en als het ding juist door het meenemen beschadigd raakt? Is ook zonder al te veel fantasie ook goed mogelijk.
Vampire Romance O+
pi_51373778
TS Scan anders het ontvangst bewijs eens in of typ het over?
  woensdag 11 juli 2007 @ 22:14:11 #24
36431 bleiblei
pi_51377087
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 20:22 schreef MouseOver het volgende:
Van een servicemonteur wordt afaik ook niet verwacht z'n gereedschap uit te auto te halen, en dat heeft ook een aanzienlijke diefstalopbrengst en is (in kist) vrij makkelijk mee te nemen door een dief. En een laptop is nu ook weer niet zo klein dat je die overal waar je komt toch wel even in je zak kunt steken terwijl je bij de auto weg bent.

Aan de andere kant: "auto op slot, buit eruit".

Lastig..
Vergeet niet dat een laptop voor een maro... bepaald type personen makkelijke/sneller/beter te verpatsen is dan een gereedschapskist. Het is een feit dat een laptop in een auto geheid weg is. Bij mijn werkgever is het zelfs bekend dat die lui een bepaald type auto achtervolgen om vervolgens de auto open te breken als de bestuurder zonder laptop uitstapt.
  woensdag 11 juli 2007 @ 23:21:24 #25
31101 _Led_
pi_51379571
zijn er sporen van braak ?
Hebben ze je achterbak of je portier opengebroken, of je ruit ingeslagen, om die laptop te stelen ?

Of komt het neer op jij die je baas vertelt "hij is weg", en that's it ?
zzz
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')