abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51350444
Gelukkig een hypothetische situatie, maar gisteren bijna realiteit.

Ik reed in mijn auto een rotonde op. Spitsuur, veel auto's en dit is een punt waar ook regelmatig fietsers oversteken. Fietspaden zijn hier gescheiden van de weg, aan beide kanten een eenrichtingspad.
Opeens komt er vanuit de tegenovergestelde richting over het fietspad een fietser aansuizen die voor mijn auto langs de rotonde opdraait. Fietser komt dus van de verkeerde kant (zie mijn - hopeloos amateuristische- plaatje voor verduidelijking).
Fietser wil rechtsaf, voor de lezer links, de rotonde op. Omdat hij van het verkeerde fietspand komt moet hij een grote bocht maken om dit te doen. Ik rijd inmiddels op de rotonde. Fietser komt tijdens zijn draai (zo'n 270 graden dus) op mijn weggedeelte, hij ziet mij, ik zie hem, we remmen allebei en hij rijdt zo met zijn voorwiel tegen de passagiersdeur.

Ik had mijn raampje al open en roep dat hij moet stoppen. Dat doet meneer niet en ik zet de achtervolging in (da's het voordeel van een rotonde ). Na zo'n 100 meter kan ik mijn auto voor hem op het fietspad zetten en hem zo laten stoppen. Daarna ga ik de schade aan mijn auto inspecteren. Gelukkig blijkt alleen een mooie afdruk van zijn bandenprofiel op mijn deur te staan die ik zo weg kan vegen en ik laat hem doorrijden. Ik hoop dat zijn voorwiel scheef is! We hebben geen adresgegevens uitgewisseld.

Mijn vraag: als ik nu schade had gehad, had ik dan kans gehad hiervan iets terug te krijgen?
Het is immers fietser tegen auto. Kwetsbare verkeerdeelnemer en zo. De fietser zat fout naar mijn mening, maar in dit geval waren alle getuigen al doorgereden en dan is het mijn woord tegen het zijne.

Hopelijk is het verhaal een beetje helder, ik ben benieuwd naar de reacties.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  woensdag 11 juli 2007 @ 09:16:03 #2
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_51351303
Hoe is de voorrang geregeld op de rotonde?
Ik meen dat fietsers minder beschermd zijn sinds fietsers van rechts voorrang moeten krijgen. Als hij tegen de richting in rijdt en tegen de voorrangsregels de rotonde betreed, lijkt het mij dat hij fout zit. Zonder bewijzen kom je echter niet heel ver, dus wat je gedaan hebt is zo'n beetje het beste wat je kunt doen..
  woensdag 11 juli 2007 @ 09:17:59 #3
133629 Mauro
Powered by Apple ©
pi_51351349
Stiekum kwam hij toch van rechts...
pi_51351489
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 09:16 schreef JaZekerZ het volgende:
Hoe is de voorrang geregeld op de rotonde?
Ik meen dat fietsers minder beschermd zijn sinds fietsers van rechts voorrang moeten krijgen. Als hij tegen de richting in rijdt en tegen de voorrangsregels de rotonde betreed, lijkt het mij dat hij fout zit. Zonder bewijzen kom je echter niet heel ver, dus wat je gedaan hebt is zo'n beetje het beste wat je kunt doen..
De weg die van onder naar boven loopt is een voorrangsweg. Maar op die rotonde heeft alle verkeer wat op de rotonde zit voorrang (haaietanden bij elke toegangsweg). Technisch gesproken zaten zowel hij als ik op de rotonde toen we botsten, maar ik reed eerder op de rotonde dan hem. Ik had al bijna een halve ronde gemaakt. Dus feitelijk had hij moeten wachten tot de weg vrij was voor hij de rotonde opreed, nog los van het feit dat hij aan de verkeerde kant van de weg reed.

En ja, hij kwam van rechts, dat was duidelijk te zien aan zijn bandensporen op mijn passagiersdeur.

Ik had me ook al bedacht dat ik, als ik schade had, zou proberen alleen zijn gegevens te vragen zonder die van mij aan hem te geven (hopelijk vergat hij in zijn schrik die te vragen, ik was een beetje boos op hem daar op dat fietspad ). Had ik achteraf kunnen bekijken of ik de schade ging claimen. Beetje vals, maar leek mij in dit geval wel de beste optie omdat hij naar mijn idee gewoon fout zat. Maar gelukkig hoefde dat allemaal niet.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  woensdag 11 juli 2007 @ 09:40:33 #5
64613 swaptor
Error-O-Rama
pi_51351783
Cat22: je zat op de rotonde, en al het verkeer op de rotonde heeft voorrang. Er van af gaan heb je dat dan weer niet indien je in de bebouwde kom bent, en/of als de fietsers en voetgangers buiten de bebouwde kom "in de rotonde" rijden.
Aangezien de fietser tegen jou aankwam terwijl je op de rotonde reed, en hij er op kwam denk ik dat hij verantwoordelijk gegouden kan worden voor de schade die hij berokkent.
  woensdag 11 juli 2007 @ 10:40:41 #6
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_51353291
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 09:25 schreef Cat22 het volgende:

[..]

De weg die van onder naar boven loopt is een voorrangsweg. Maar op die rotonde heeft alle verkeer wat op de rotonde zit voorrang (haaietanden bij elke toegangsweg). Technisch gesproken zaten zowel hij als ik op de rotonde toen we botsten, maar ik reed eerder op de rotonde dan hem. Ik had al bijna een halve ronde gemaakt. Dus feitelijk had hij moeten wachten tot de weg vrij was voor hij de rotonde opreed, nog los van het feit dat hij aan de verkeerde kant van de weg reed.

En ja, hij kwam van rechts, dat was duidelijk te zien aan zijn bandensporen op mijn passagiersdeur.

Ik had me ook al bedacht dat ik, als ik schade had, zou proberen alleen zijn gegevens te vragen zonder die van mij aan hem te geven (hopelijk vergat hij in zijn schrik die te vragen, ik was een beetje boos op hem daar op dat fietspad ). Had ik achteraf kunnen bekijken of ik de schade ging claimen. Beetje vals, maar leek mij in dit geval wel de beste optie omdat hij naar mijn idee gewoon fout zat. Maar gelukkig hoefde dat allemaal niet.
Dan kun je m beter een schadeformulier laten invullen? dan erkent hij ook schuld. Anders moet je met foto's aan de slag om je gelijk te krijgen en auto vs fietser gaat niet meevallen
pi_51355626
fietsers hebben (net als voetgangers) altijd het voordeel van zwakkere verkeersdeelnemer jammer genoeg.... het is krom, maar schade kan je heel moeilijk verhalen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')