abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 10 juli 2007 @ 22:40:06 #1
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_51342483
Of toch op z'n minst bijna ...
quote:
Jean Nelissen (Geleen, 1937) was een Nederlandse sportjournalist.

Hij was jarenlang chef sport bij dagblad De Limburger maar is vooral bekend als wielerverslaggever bij Studio Sport. De Neel, zoals zijn collega Mart Smeets hem steevast aanduidde, is een van de bekendste wielercommentatoren en -verslaggevers van Nederland.

Nelissen schreef 23 boeken, waaronder De bijbel van de Tour de France.


Hij ziet er met de dag slechter uit in de Avondetappe. Breng hier je eerbetoon aan hét monument van de Nederlandse sportverslaggeving ...
quote:
Tour-icoon: Ik drink niet, ik zuip

MAASTRICHT - Jean Nelissen verwelkomt vandaag de Tour in zíjn Limburg. Verslaafd aan de wielersport en aan een goed glas.

: ,,Alcohol wordt pas een probleem als je er niet meer de baas over bent.''

,,Mijn leven is een grote chaos. Maar ik heb veel plezier.’’

Lunchen met Jean Nelissen is geen broodje kaas met een kop koffie of een glas jus d'orange in een modaal eetcafé. Jean Nelissen zet om te beginnen een groot glas bier, een grappa en een cognac voor zijn neus, in een chic chateau nabij Maastricht. Daarna mogen in een langzaam tempo voor-, hoofd- en nagerecht doorkomen. Zolang de glazen maar gevuld blijven. En zijn sigaar blijft branden.

,,Ik drink niet,’’ zegt de 70-jarige Nelissen bijna verontwaardigd als hem halverwege het middageten wordt gevraagd hoeveel hij dagelijks consumeert. ,,Ik zuip. Ik begin ’s ochtends wanneer ik wakker word met een jenever. U kunt zich niet voorstellen dat ik een halve liter jenever drink en niet omval? Ik ben ambassadeur van een jenevergenootschap en weet heus wat ik doe.

,,Ik ben geen alcoholist. Ik luister goed naar mijn lichaam. Voor mij is het geen probleem. Het belemmert mijn werkzaamheden ook niet. Ik ben zelfs actiever dan ooit. Alcohol wordt pas een probleem als je er niet meer de baas over bent. Ik weet wat ik doe. Genoeg is genoeg. En mijn lichaam zegt nooit: Genoeg!’’

Nelissen werkt sinds juni 1969 bij de NOS. Het moest de eerste maal worden dat hij het NK wielrennen zou verslaan. Hij had zich voorbereid op Peter Post als winnaar, in die tijd zo'n beetje Nederlands beste renner. Het werd ene Treijters.

,,Daar zat ik dan,’’ weet hij nog. Hij redde zich eruit en groeide vervolgens uit tot dé stem van het Nederlandse wielrennen. Aan de zijde van Mart Smeets versloeg hij jaar in jaar uit de Tour de France. In 1968 was hij er als krantenverslaggever al bij toen Jan Janssen won, in 1980 omlijstte hij de zege van Joop Zoetemelk met de mooiste woorden. Hij is inmiddels 36 keer in de Tour de France geweest.

Vandaag had hij een fortuin kunnen verdienen, vertelt hij. Nelissen had best tijd voor een goedbetaalde schnabbel om de vips van Valkenburg te vermaken met live commentaar bij de aankomst van de derde etappe.

Maar de NOS is tegenwoordig huiverig voor bijverdienende werknemers. Nelissen tekende vorig jaar een contract waarin een boeteclausule is opgenomen die hem ervan moet weerhouden werkzaamheden te verrichten die de integriteit van de omroep in twijfel trekken.

,,Dit kost me in feite een tweedehands auto,’’ zegt de Limburger beteuterd. ,,Het was een aanbieding waar iemand anders maanden voor moet werken. Maar ja, door dat contract wordt het me verboden nevenactiviteiten te verrichten. En ik ga Maarten Nooter (de baas van Studio Sport, red.) niet voor het blok zetten.

,,Met pijn in mijn hart zeg ik nu: het is niet anders. Toch moet ik er nog maar eens een keer met de NOS over praten. Ik wil geen breuk, tenzij mij het te veel geld gaat kosten. Ik blijf de NOS gewoon trouw, ik laat niemand in de steek.’’

Dergelijke bijbaantjes geven aan dat de wielerwereld Nelissen nog lang niet zat is. In deze krant werd de voorbije jaren door lezers volop gediscussieerd of Nelissen niet terug kon komen om de Tour weer te verslaan. ,,Daar zeg ik niets over,’’ zegt de Limburger in eerste instantie.

Om vervolgens in zijn algemeenheid te antwoorden: ,,Ik vind het verschrikkelijk dat iedereen tegenwoordig zomaar op tv kan. De tv heeft een stap teruggezet door oud-renners het commentaar te laten verzorgen. In België zit er iemand met een stem van een meisje van twaalf. Ik ga geen namen noemen, maar dacht je nou echt dat je met zo'n stem vroeger een kans zou maken? Sopraantjes van elf, twaalf jaar, ik vind het verschrikkelijk.’’

Nelissen weigert om op 70-jarige leeftijd zijn zo geliefde sport vanuit de luie stoel te gaan volgen. ,,Ik heb nog volop ambities. Er zullen nog vele verrassende optredens volgen. Ik ben nog lang niet klaar. Het commentaar geven bij de Tour de France mis ik niet eens. Wat ik nu doe, die filmpjes maken voor De Avondetappe van Mart Smeets, vind ik eigenlijk veel leuker.

,,Ik begrijp ook niet dat mensen in ons vak op hun zeventigste stoppen. Wij journalisten hebben een beroep dat ondefinieerbaar is. Als je dat niet beaamt, ben je een halve vakman. Leeftijd speelt geen rol, de geest is de hoofdfactor. Wie geen innerlijke drive heeft, heeft ook geen ambitie.

,,Ik heb nog steeds een drive. Ik heb in mijn leven 25 boeken geschreven en ben er met nog drie bezig, waaronder een encyclopedie over Limburg. Ik heb duizend uren live commentaar gegeven, ik heb kranten volgeschreven. Ik ben nooit moe!’’

,,Ik ben veel weg en dat vindt mijn vrouw niet zo leuk. Maar ik ben zo'n jongen die nog steeds overal bij wil zijn. Ik geef toe, daardoor heb ik elementaire zaken in het leven verwaarloosd. Daar heb ik geen wroeging over, maar ik heb bepaalde mensen tekortgedaan.

,,Ik heb geen kinderen, nee. Dat was een bewuste keus. Ik zou dat kind te kort hebben gedaan. Ik heb vooral gewerkt. In veertig jaar tijd ben ik op alle continenten geweest. En ik heb er geen moment spijt van.

,,Vrouwen? Haha... daar ga ik liever niet op in. Ik ben van oudsher een jager. En dan bedoel ik: niet alleen op primeurs. Mijn leven is een grote chaos. Er is geen orde. Maar ik heb wel veel plezier. En geld? Dat is een vervelende vraag. Naar verhouding heb ik goud verdiend. Maar nog meer uitgegeven.’’

Vandaag komt de Tour de France in zijn zo geliefde Limburg aan. Nelissen is er trots op. ,,Wij mogen dan geen coureurs meer hebben, we hebben wel parkoersen. En die moeten we benutten. Max van Heeswijk is zo'n beetje de laatste goeie Limburgse coureur. Dit is ook geen provincie om wielrenners groot te brengen, daarvoor is het leven hier te bourgondisch. Kroegtijgers, dat lukt wel.’’

Nelissen is zelf ook liefhebber. ,,Ik was in 1999 in Verona voor het WK. Komen we een café binnen waar de restaurateur uit Sardinië blijkt te komen. Die wilde met mij een competitie beginnen wie het meeste grappa kon drinken. Na een uur wordt hij weggedragen door twee koks. Campione! riep ik.

,,Ach, laten we het niet overdrijven, ik kan redelijk wat op. Mijn nieren zijn zo gespierd gebleven sinds de tijd dat ik fietste. Maar toen dronk ik al whisky. Dertig jaar zuipen en ik mankeer niets. Als ik wil, loop ik de marathon. Op het moment dat ik niet meer van een grappa of een cognac kan genieten, moet ik me afvragen: heeft het leven dan nog zin?’’
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_51342513
... die TT!
Everything will be okay in the end.
If it's not okay, it's not the end...
pi_51342536
Waarom post je een foto van Henk Jan Smits
pi_51342547
Hele foute TT, schrok best wel ...
Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
[b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
Ray's Statshoekje - 2009/2010.
  dinsdag 10 juli 2007 @ 22:42:17 #5
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_51342593
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 22:40 schreef Cootz het volgende:
... die TT!
Met wat ongeluk wordt hij deze Tour nog actueel ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_51342594
Die man is inderdaad al overleden, alleen weet hij het zelf nog niet.

Maar is inderdaad een man die geboeid kan vertellen, en dat het met heel veel passie.
Vergeef mij de spelfouten, maar ik fok op een mobieltje
pi_51342652
pfffffffffff wat een titel , verander die ff zeg.. lag zelf bijna met een hartmakker naast mn stoel
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
  dinsdag 10 juli 2007 @ 22:43:50 #8
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_51342674
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 15:31 schreef RedFever007 het volgende:
Prachtige verslaggever, maar zoals hij dit jaar te zien is in 'Au Tour de Jean" is werkelijk
Schrijnend
Gisteren het dieptepunt toen Jean niet eens op de fiets kon klimmen
(bijna) In Memoriam: Jean 'de Neel' Nelissen
pi_51342779
quote:
Je zou er bijna wat achter zoeken dat Joost alwéér zo'n topic opent...
Everything will be okay in the end.
If it's not okay, it's not the end...
  dinsdag 10 juli 2007 @ 22:46:39 #10
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_51342793
Ongepast, dit soort topics.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_51342900
Ik schrok me kapot van die topictitel
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_51342949
Deze maar dicht.

Probeer het maar es opnieuw met een fatsoenlijke OP en TT.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')