abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51342452
OK, gisteren is hier in de tuin de bliksem ingeslagen. Gelukkig niet al te veel schade, een netwerkkabel, een netwerkkaart, een oude switch en het ergste een hd met foto's en mail....

En die gegevens wil ik er vanaf halen. Voor de volledigheid, het is een linux HD, partitietabel is me helaas onbekend. Vervanging stond op de planning, maar is helaas te laat.

Het volgende gebeurt. Ik kan booten, ik kom in het bios, maar met slechts die ene HD aangesloten, vind het BIOS geen IDE devices. De HD spint wel op. Ook in een andere pc wordt de HD niet gevonden.

Ik ga morgen de HD controleren op optische schade, er was immers ook een brok van de netwerkkaart afgesprongen. Dus er kan best fysieke schade zijn.

Voorals nog neem ik aan dat de controller kapot is.

Wat zijn mijn mogelijkheden? Ik heb weleens iets gehoord van een andere controller doneren uit een exact gelijke schijf.

Of bedrijven die alles er af halen voor je.

Iemand tips, linkjes of hulp?
  dinsdag 10 juli 2007 @ 22:41:25 #2
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_51342548
Bij dit bedrijf kan je op ¤400 rekenen, dus als het belangrijke foto's zijn is het nog te overwegen:
http://www.rse.nl/recovery.htm
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_51342753
400 Euro is nog te overzien .... het zijn echt belangrijke foto's en mails..... En daarna direct geld investeren in een goede back up.

Misschien heb ik de meeste foto's nog wel ergens staan, dus eerst maar eens spitten.

Het ziet er wel betrouwbaar uit, ga er eens over na denken.

Ws ziet de HD er zo ui:
pi_51343014
Je kan proberen de print te vervangen (liefst identiek).

Je zegt dat ie niet wordt gedetecteerd in andere pc, dan geef ik je weinig hoop, je kan nog op een andere pc proberen, eventueel via een USB <-> PATA connectortje, misschien zo.

Is je kabel wel in orde?

Ie spint op, hoe? Kraaaaaaaaakkraaaaaaaaak of mooi vloeiend?
pi_51343058
whow die is mooi verbrand....
pi_51343124
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 22:52 schreef Mark_Boelen het volgende:
whow die is mooi verbrand....
Dat is zijn foto niet, dat is ene van Google

En zo ziet je hdd er ZEKER niet uit als ie fried is

Dit is waterschade.
pi_51343297
Het ziet er in ieder geval niet best uut
pi_51343639
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 22:39 schreef Marsepein het volgende:
OK, gisteren is hier in de tuin de bliksem ingeslagen. Gelukkig niet al te veel schade, een netwerkkabel, een netwerkkaart, een oude switch en het ergste een hd met foto's en mail....

En die gegevens wil ik er vanaf halen. Voor de volledigheid, het is een linux HD, partitietabel is me helaas onbekend. Vervanging stond op de planning, maar is helaas te laat.

Het volgende gebeurt. Ik kan booten, ik kom in het bios, maar met slechts die ene HD aangesloten, vind het BIOS geen IDE devices. De HD spint wel op. Ook in een andere pc wordt de HD niet gevonden.

Ik ga morgen de HD controleren op optische schade, er was immers ook een brok van de netwerkkaart afgesprongen. Dus er kan best fysieke schade zijn.

Voorals nog neem ik aan dat de controller kapot is.

Wat zijn mijn mogelijkheden? Ik heb weleens iets gehoord van een andere controller doneren uit een exact gelijke schijf.

Of bedrijven die alles er af halen voor je.

Iemand tips, linkjes of hulp?
Als je het exacte model van je harddisk hier meldt kan ik eventueel kijken of ik er een printje voor kan regelen.
Ik verzamel die printjes op de zaak namelijk ivm datarecovery.
  dinsdag 10 juli 2007 @ 23:16:57 #9
90988 Angeren
The devil made me do it
pi_51344133
je kunt ook eerst een usb ide/sata adapter aanschaffen ( ¤ 50,0 ) en dan de HD er aan te hangen.
Als dat lukt, bespaar je je ¤ 350,-
https://www.dynabyte.nl/hardware.php?i=2852
I am dead. As of this moment we are all dead. We go into battle to reclaim our lives. This we do gladly because we are Jem'Hadar. Remember, Victory is life."
pi_51344221
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 23:16 schreef Angeren het volgende:
je kunt ook eerst een usb ide/sata adapter aanschaffen ( ¤ 50,0 ) en dan de HD er aan te hangen.
Als dat lukt, bespaar je je ¤ 350,-
https://www.dynabyte.nl/hardware.php?i=2852
Heeft geen enkel nut. De harddisk wordt namelijk in géén van beide PC's meer herkend zoals TS al zei.
pi_51344605
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 22:51 schreef Snakiej het volgende:
Je kan proberen de print te vervangen (liefst identiek).

Je zegt dat ie niet wordt gedetecteerd in andere pc, dan geef ik je weinig hoop, je kan nog op een andere pc proberen, eventueel via een USB <-> PATA connectortje, misschien zo.

Is je kabel wel in orde?

Ie spint op, hoe? Kraaaaaaaaakkraaaaaaaaak of mooi vloeiend?
USP <-> PATA gaat niet werken denk ik, andere computer en andere kabel is al geprobeerd. Het opspinnen klinkt volledig normaal.

En voor de duidelijk, dat is niet mijn foto.
pi_51344637
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 23:06 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Als je het exacte model van je harddisk hier meldt kan ik eventueel kijken of ik er een printje voor kan regelen.
Ik verzamel die printjes op de zaak namelijk ivm datarecovery.

Dit biedt hoop, ik geef morgenavobd even een berichtje. Ik verwacht wel dat het enige jaren oud is. Is dat een probleem?
pi_51344747
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 23:30 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Dit biedt hoop, ik geef morgenavobd even een berichtje. Ik verwacht wel dat het enige jaren oud is. Is dat een probleem?
Hoe ouder hoe beter. Van oudere modellen heb ik méér printjes dan van de nieuwere. Logisch; de nieuwe zitten nog in garantie en die sloop ik nog niet

Als je het morgen vóór 17:00 uur meldt ben ik nog op de zaak en kan ik nog even voor je kijken.
Donderdag en vrijdag ben ik namelijk vrij dus dan wordt het volgende week!

Ik hou dit topic wel in de gaten!
pi_51344788
Oei, voor 5-en wordt lastig, ik ga nu nog wel even schroeven
pi_51344818
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 23:33 schreef Marsepein het volgende:
Oei, voor 5-en wordt lastig, ik ga nu nog wel even schroeven
Oke, is prima! Dan kijk ik morgenochtend gelijk even voor je.
Printje overzetten is bij de meeste merken heel eenvoudig.
De schroefjes losdraaien waarmee de print vast zit en dan rechtstandig lostrekken.
Bij sommige merken is het "torx" (die gekke schroefjes met 6 kantjes) maar daar zijn wel schroevendraaiers voor te krijgen en desnoods in zo'n 5 euro bitsetje van de Gamma.

Nieuwe print er weer op leggen en netjes vastschroeven en klaar is klara.

En dan een schietgebedje.
Soms werkt het, soms doet het niets en soms is er een pluimpje rook.
pi_51345209
OK, het is een Western Digital, WD400.
Model: WD400EB-75CPF0
Date: 21 Jan 2004
DCM: HSCBNV2A

Geen fysieke schade te bespeuren.
pi_51345355
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 23:43 schreef Marsepein het volgende:

Oke, dat is een redelijk gangbaar model lijkt me. En buiten de garantie dus dat is ook gunstig.
Ik ga nu horizontaal maar zal morgen hier melden of ik iets gevonden heb!
pi_51349824
Ik heb een documantaire gezien over herstel van HDD's.

Ze konden zelfs schijven herstellen die totaal verbogen waren.
Er kwamen mensen met belangrijke data tot pr0nfilms .

Maar in ieder geval... Gezien je schijf compleet intakt is, weet ik bijna zeker dat je ALLE data terug kan krijgen
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img] Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:
Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]
pi_51352294
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 23:43 schreef Marsepein het volgende:

Heb er een stuk of 5 gevonden die van een WD400 zijn.
Heb je eventueel de gegevens die op de WDC chip staan die op de print zit?
pi_51357059
Dan moet ik het printje eraf halen, want het zit upside-down. EN helaas heb ik nu de schijf niet bij.

Ik hoop redelijk op tijd thuis te zijn en geef dan even een berichtje.

Man, ik vind het zo tof dat je nu al al die moeite neemt.
pi_51365921
OK, de boel zit met torx vast. En die heb ik niet, ik heb het met een kleine smalle geprobeerd, maar dan draai ik alles kapot. Ik heb op de zaak de torx liggen, dus ik neem morgen e.e.a. mee.

Wat ik op het printje zie zijn de volgende gegevens:

- KCEWV-094V-0F1
- 2060-001113-001 REV A
Sticker op de aansluiting:
- 2061-001113-701GC XS 1888 Z8GF K 0003280 4283
Drive Parameters:
- LBA 78165360

DS/N: MY - 02K044 - 12555 - 41L - 02EL
REVA00

Meer info lijk ik niet te hebben, voor nu dan.
  Moderator woensdag 11 juli 2007 @ 21:21:09 #22
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_51374937
voor in het vervolg: koop een surgeprotector, voor een paar euro ben je beveiligd tegen piekspanningen van blikseminslag, ik snap niet dat mensen dat niet allemaal doen, hier is alles via een surgeprotector...

je hebt ze in stekkerdoosvorm maar ook in enkele stekkervorm voor als je je huidige stekkerblokken niet wil vervangen.en wat goedkoper en wat duurder

ok red je nu je HD niet meer mee maar voor een volgende keer...
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_51375947
Je hebt helemaal gelijk, en zodra de data weer terug is (Ik ga er vanauit dat het te redden is) dan wordt er over 2 dingen beter nagedacht:
- Overspanningsbeveiliging
- Backups
pi_51385006
OK, ik heb de print verwijderd, de volgende chips zitten er op:

1:
WD70C23- GP
00-00 ST 2.3
LA9YF0343 F
TAIWAN

Nog een soort van revisienummer:
WDC (c)2001
4803

Inmiddels ben ik zover ingelezen dat als het PCB nummer hetzelfde is, en de print komt van eenzelfde schijf het 90% zeker werkt.

Het PCB nummer is: 2060-001113-001 (REV A)

Meer info nodig?
  Moderator donderdag 12 juli 2007 @ 09:13:10 #25
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_51385511
ik heb dit laatst ook gedaan met een doorgebrande schijf (een maxtor was dat). Print er af, goeie print erop en hij ging als een trein. De 1e keer moest ik alleen wel alle bestanden kopieëren naar een andere HD (kon ze niet rechtstreeks afspelen) maar later bleek dat niet meer nodig.
Die HD was trouwens door mijn eigen domme gepruts doorgebrand
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')