MBO'ers die denken dat hun opleiding heel wat is
Dat is zo vreselijk irritant. Ik werk dus met een collega en hij doet een mbo opleiding boekhouding ofzo doet. Ik weet niet eens hoe zijn opleiding heet en ik wil het ook niet weten. Maar goed hij doet dus de hele tijd stoer en hij denkt dat hij het echt helemaal gaat maken met deze opleiding. Hij vind zichzelf ook beter dan een wo'er die gewoon in een totale andere richting studeerd.
Soms komt hij dan ook met administratieve termen die ik in de 3e klas economie op het vwo heb geleerd. Echt vervelend is dat. Ik kan hem maar ook niet overtuigen dat het gewoon om het denkniveau gaat en niet wat voor boekhoud termen je op het mbo geleerd heb, want uiteindelijk zal je toch alleen maar ingehuurd worden om dom weg gegevens in te voeren. En als je 50ig bent lig je eruit en kom je niet meer aan de boek. Hij zegt dan ook altijd tegen mij weet je wel hoe je dan een bedrag moet overschrijven. Zeg ik ja je moet rekening nummer etc hebben en dan zegt hij fout je moet altijd om handtekening en bewijs vragen. Anders wordt je opgelicht. Ik probeer ook gewoon de hele tijd uit te leggen dat dat soort dingen door ervaring, training on the job wel komt. Vooral als je iemand hebt met een hoger denkniveau. Die snapt alles wat sneller. Maarja hij wilt gewoon niet luisteren. Ik kwam zelfs met een voorbeeld dat zijn afdelingshoofs helemaal geen economie of boekhoudkunde heeft gestudeerd maar rechten.
En als hij gewoon naar mij kijk. Binnen een dag had ik alles onder de knie en kon ik al gewoon facturen met dodelijke efficientie, precisie en snelheid in boeken. En door mijn algemene kennis heb ik gewoon beter inzicht in het systeem. Ik kan daardoor makkelijker problemen aanpakken en oplossen. Ook het abstracte en analytische denkvermogen dat ik tijdens mijn studie heb ontwikkeld helpt enorm
MBOers ze zijn gewoon te dom om dat te begrijpen
Oh ja HBOers die meer dan mij verdienen terwijl ik beter werk aflever en een hoger niveau heb