Jesse_ | dinsdag 10 juli 2007 @ 12:14 |
Hoi! Ik ben eens begonnen met het maken van m'n fiets, maar nu heb ik twee vragen. Wat voor tang heb ik nodig om een stuur los/vast te draaien? En wat voor dopsleutel is de maat voor dat ding waarmee de voorband vast zit gedraaid? Alvast bedankt ![]() | |
vlad | dinsdag 10 juli 2007 @ 12:17 |
quote:klik | |
asmodai--nl | dinsdag 10 juli 2007 @ 12:18 |
dat ding waarmee de voorband vast zit gedraaid? Welk ding? Je as? Voor je stuur een bahco of een waterpomptang. da's tenminste wat ik ervoor gebruik. Koop ook even een boek "gereedschap voor dummies" en "hoe maak ik mijn fiets voor dummies" ![]() | |
FHR | dinsdag 10 juli 2007 @ 12:21 |
quote:Ik neem aan dat er een 'standaard' stuur op zit. Dan moet je met een sleutel 13 die bout op het stuur een stukje los draaien, daarna met hamer (niet te wild) een stukje omlaag slaan. Dan is het stuur zelf los en kan je het er uit trekken (beetje heen-en-weer wrikken, anders bout nog een keer stukje losdraaien en omlaag slaan). Als het stuur eruit is, kan je het balhoofdstel losdraaien, met bijv. een waterpomp tang. Dit is die grote ring (soms 2) waar je stuur doorheen loopt en die op het frame vast zit. Als je deze los draait, moet je wel opletten dat je kogeltjes (onder EN boven) niet verliest (en anders nieuwe kopen). Als je deze moeren eraf hebt, kan de hele voorvork eruit. En je band zit nergens mee vast gedraaid ![]() | |
Gurb | dinsdag 10 juli 2007 @ 12:24 |
quote:sleutel 15 is M10 ![]() maar ik heb ook wel eens wielmoeren gezien die met sleutel 14 of 17 vast en los te draaien waren en je stuur kan ook met een inbussleutel vast zitten ![]() | |
Jesse_ | dinsdag 10 juli 2007 @ 12:25 |
quote:In het midden van het stuur (er bovenop zeg maar) moet ik die bout een beetje los draaien? Dan die middelste ring met een bahco of waterpomptang, wat wrikken enzo en dan klaar? Dat stuur dan in een nieuwe fiets zetten is hetzelfde maar dan in de omgekeerde volgorde? | |
FHR | dinsdag 10 juli 2007 @ 12:33 |
quote:Typo... En inderdaad inbus kan ook, ik ging er vanuit dat het een wat oudere fiets was zonder hippe nieuwe stuurpen. | |
Yabadab | dinsdag 10 juli 2007 @ 12:35 |
Gebruik overigens geen waterpomptang. Daarmee krijg je op vakkundige wijze alle zeskanten mooi rond. ![]() Gebruik liever de juiste maar steek- of ringsleutels, desnoods een bahco. | |
FHR | dinsdag 10 juli 2007 @ 12:35 |
quote:Die ringen 'op' het frame (van het balhoofdstel) hoef je niks mee te doen zo lang het stuur er nog in zit. Het enige waar het stuur mee vast zit is die bout boven op het stuur. Die zit aan de onderkant vast met een conische 'moer'. Daarom moet je 'em een stukje omlaag slaan, dan gaat die moer omlaag en dus los. Je stuur kan er dan gewoon uit. Als je je voorvork er niet uit hoeft te hebben, moet je die andere ringen gewoon lekker laten zitten. En stuur bij een andere fiets erin: gewoon erin duwen en die bout aandraaien. En een waterpomp is inderdaad niet het allerhandigste voor het balhoofdstel, maar lang niet iedereen heeft een bahco of steeksleutel in dat formaat (of zin om die te kopen). Als je een beetje oplet, werkt een waterpomptang vaak ook. | |
Crazy-cicking-ikke | dinsdag 10 juli 2007 @ 12:37 |
waterpomptang fixt alles! | |
Jesse_ | dinsdag 10 juli 2007 @ 12:37 |
ik zal straks even een fototje maken, ik snap het zo niet helemaal ![]() | |
cyberbull | dinsdag 10 juli 2007 @ 12:42 |
voorwiel zal sleutel 15 zijn wss stuur draai je los of met een zeer grote sleutel of met een zogeheten baco of waterpomptang succes | |
Dangel | dinsdag 10 juli 2007 @ 12:50 |
Ik heb bij een fietsenmaker gewerkt, op de afdeling demontage ![]() ![]() | |
NT-T.BartMan | dinsdag 10 juli 2007 @ 13:13 |
quote:Euh? Paar slagen losdraaien met een waterpomptang en daarna met dezelfde waterpomptang een tik op de bout geven toch? Al zijn er inmiddels ook modernere sturen waarbji dat allemaal wat ingewikkelder gaat. | |
Jesse_ | dinsdag 10 juli 2007 @ 13:17 |
![]() Dit stuur moet er af. Zover ben ik nu: Ik moet bovenop het stuur een boutje losdraaien (waarmee weet ik niet). Als hij los is moet ik op het stuur slaan. En dan moet hij los zijn? Als hij los is moet hij hier op komen: ![]() Daar plant ik hem dan gewoon in en draai ik het bovenop vast en klaar? | |
NT-T.BartMan | dinsdag 10 juli 2007 @ 13:23 |
quote:Ieuw! Nieuwlichterij! | |
FHR | dinsdag 10 juli 2007 @ 13:41 |
quote:Ah, het is dus wel een 'nieuw' stuur. Die zit met een inbus-bout vast. Als je dat ding zo los draait, dat je de stuurpen kan verstellen (horizontale inbus in dat donkere stuk op de zijkant van de stuurpen) dan krijg je bij een bepaalde stand dat je 'in' de stuurpen omlaag kan kijken. Daar zit ook weer een inbus bout in. Die moet je dus een stukje los draaien en dan omlaag slaan (pas op dat je de kop niet beschadigd). Dan stuur eruit trekken (al heen-en-weer draaiend). Dan bij andere erin zetten, verticale inbus in de stuurpen aandraaien, stuur in de goede hoek zetten en de horizontale inbus vast draaien. Welke inbussen het precies zijn weet ik niet uit m'n hoofd, maar ik denk 5mm voor de horizontale en 5 of 6mm voor de verticale. Die onderste fiets, daar moet nog wel een extra moer op het balhoofd (en evt. een steun voor een koplamp). Die valt van precies over dat hele stuk schroefdraad van de stuurbuis heen. Die moet je dus even van je donorfiets halen met een bahco/steeksleutel/waterpomptang. Oh ja, wel even doen voordat je het stuur erin stopt ![]() | |
Jesse_ | dinsdag 10 juli 2007 @ 13:47 |
Oké, ik heb het gereedschap besteld. Hopelijk morgen meer ![]() En een koplamp heb ik nog liggen, die zal ik er dan voor de sier wel omheen doen ![]() | |
FHR | dinsdag 10 juli 2007 @ 13:53 |
quote:Bestellen? Dat haal je toch gewoon even bij de Praxis/Gamma/Halfords? Ik weet ook niet eens zeker zo uit m'n hoofd of ik de inbus-maten goed gezegd heb. Maar succes iig! | |
Jesse_ | dinsdag 10 juli 2007 @ 14:01 |
quote:Ik heb mn vader gevraagd om ze vanavond als hij op bezoek komt even mee te nemen ![]() |