Overigens denk ik ook dat als de bewoners ook maar enige mogelijkheid kregen om te overleggen over de nominaties, het spel er heel anders uit zou zien. Ik vermoed dat er dan unaniem op een 'zwart schaap' en de populairste van de groep zou worden gestemd, zodat de kiezer weinig keuze heeft.
Verder is de klacht van Sabine("als ik jou hoor lachen, dan heb ik het gevoel dat je me uitlacht") een klassiek teken van onzekerheid (alles wordt al snel opgevat als bevestiging: "zie je wel, ze lachen me uit"). Nee, dan snel een plaatsje zoeken in de armen van Bart, die is tenminste makkelijk te manipuleren.. Zo zou Bart nooit Karin aangevallen hebben, maar doet hij dat nu wel (via Bianca), omdat hij daarmee hoopt zijn band met Sabine te verstevigen.
[Dit bericht is gewijzigd door MrMurphy (Datum 12 Oktober 1999).]
Op het ogenblik wordt er niet meer rechtstreeks gecommuniceerd maar alleen nog maar via andere personen of via slinkse opmerkingen.
"Maurice, waar is je vriendin?" was wel de duidelijkste. Bientje trapte daarmee nog eens na naar Karin en probeerde tegelijkertijd in haar afwezigheid Maurice een schuldgevoel op te dringen en dus de factie K/M/B uit elkaar te drijven.
Het wordt tijd dat Ruud en Willem ingrijpender maatregelen nemen. Bijvoorbeeld door een rondetafel gesprek onder hun leiding waarbij iedereen zijn kans krijgt zijn grieven te uiten en te werken aan oplossingen. Als dit niet de komende week gebeurt dan zal het toch eerste zijn wat er moet gebeuren als volgende week Mo... iemand verdwijnt.
Behalve dan het stukje over beta Willem. Ik denk dat hij inmiddels zich bij het kamp bianca/karin/maurice heeft geschaard. Dat merkte je aan de manier waarop hij Sabine belachelijk maakte over het zachte bed (wat hem uiteraard goedkeuring van de groep opleverde). Aan de ene kant wil hij er buiten blijven (hij irriteerde zich ook aan het stiekeme gedoe van Maurice & Karin: 'heeft Maurice ook een kut dan?') maar aan de andere kant vindt hij Sabine en Bart zo mogelijk nog irritanter.
Ruud houdt zich er inderdaad buiten, als een echte alpha betaamt.
Ik hoop maar dat deze ontwikkelingen zich verder doorzetten (en dat verwacht ik ook), want dit maakt het psychologische aspect natuurlijk veel interessanter en je hebt ook kans dat we nu karakteraspecten te zien krijgen die de bewoners tot nog toe angstvallig verborgen hebben (een goed voorbeeld hiervan is Sabine).
Het leuke is wel dat, zoals ik al eerder gezegd heb, de nominaties toch echt voor de verkiezing komen. Dat betekent dat al het gebrul over "die moet er uit, nee _die moet er uit" zinloos zijn totdat we weten waar we op kunnen stemmen.
En dat brengt me op het volgende positieve punt, namelijk dat dit helemaal niet zo voorspelbaar af gaat lopen als iedereen wel dacht want na mona verdwijnt bart en als sabine zich niet als de wiedeweerga aanpast zij daarna.
Bianca wordt namelijk misschien nu wel de tweede genomineerde maar wordt ze gered door mona. In de volgende stemronde weet ik niet wie er naast sabine genomineerd wordt, maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat het niet bianca is...
quote:
op 10-12-1999 om 03:15 AM schreef Moor het volgende:
En wat vond je van Ruud's ( de 'alpha') reactie om oproer-gedrag in de groep af te straffen met een kip ? Zuiver als signaal gezien (heb je gelet op Ruud's uitdrukking aan de ontbijttafel bij het verslag van Willem en Maurice over Bart's binnenkomst en de-deur-wijzing naar hun toe),
is dit een belangrijke vingerwijzing voor Bart. Nog een keer zo'n verstoring van de groeps-sfeer en je hebt bonje, broeder. Heel duidelijk als signaal, maar ik hoop dat Bart hem ook opvangt. Dat was m.i. ook de reden dat hij uitgebreid bij Biance de reikwijdte van het conflict ging uitvissen, omdat hij in eerste instantie de kippe-actie als agressie, en niet als waarschuwing interpreteerde.
Het gaat niet om het hebben van een relatie op zich binnen de groep, maar om de wijze waarop B. en S. de alpha hierin passeren, dwz. het niet openlijk bespreekbaar houden. "Stiekem" dus, in de woorden van henzelf.
Ik denk dat Bart meerdere redenen had om Bianca even apart aan te spreken:
- informatie vergaring
Hij wil erg graag weten wat er gebeurd is terwijl hij sliep of met Sabine in bed lag.
- bepalen van zijn status in de groep
Het lijkt wel of Bart af en toe een helder moment krijgt: "wat is nu mijn status in de groep?". Door Bianca uit te horen, en met de anderen te praten, kan hij uit hun reakties opmaken dat ze 'm nog wel pruimen. Maar zoals Moor al zei: hij heeft al 1 waarschuwing te pakken van silverback Ruud.
Dat is trouwens ook een van de redenen van het constante geroddel en gebabbel over elkaar: door het te hebben over de rest kan de vrager ook eea te weten komen over zijn postitie in de groep, en hoe deze te verstevigen. Ruud houdt van knuffelen? Dan knuffelt Bianca toch even als ze steun nodig heeft, zoiets.
- ronselen van manschappen/vrouwschappen
Hij is eigenlijk al te laat, maar als Bianca niet zo fel verdedigend gereageerd had vwb Karin ("ze is ECHT niet stiekum hoor!"), dan had-ie haar vast en zeker geprobeerd voor zich te winnen. Op die manier had het Sabine-legertje min of meer de overhand gehad.
Over het passeren van Alpha had ik nog niet eens nagedacht, ik dacht meer aan een machtsstrijd tussen de Beta's/sergeanten.
Alpha Ruud kwam pas in actie toen de samenhang van de groep in gevaar dreigde te komen.
More, Moor!
MrMurphy
Ik denk niet dat Sabine er over heeft nagedacht wat ze heeft aangericht, zowel in huis als daar buiten, met haar bekentenis tegenover Mona.
Ook lijkt Karin me niet het type om haar verhaal zo te timen. Ze zal waarschijnlijk dit verhaal nu pas verteld hebben omdat ze zich voldoende op haar gemak voelde met de mensen om haar heen om het te vertellen.
Toch is dit geen verschuiving in de verhoudingen, het is een complete aardverschuiving. Zowel in huis als daarbuiten.
Ik heb zeker nog een dag nodig om uit te vinden hoe het verhaal nu verder gaat, ik denk wel dat Sabine nu meer dan ooit de lul is. Ik denk ook dat Karin's gedrag hoewel nog steeds verketterd door veel nederlanders (ivm haar kinderen) nu minder invloed zal hebben in stemmingen over haar. Het publiek zal niet toe willen geven dat ze te vroeg een aanname heeft gedaan, maar wel haar mening bijstellen.
(Bij deze wil ik mezelf graag nog eventjes een klopje op mijn schouder geven omdat ik Karin al die tijd al te hand en te tand heb verdedigd. Mijn argument was steeds: jullie weten toch niet wat haar thuissituatie is?)
Schiet me maar af.
Ten eerste, denk ik dat het stemgedrag van de beller toch wel sterk afhangt van de manier waarop Veronica de bewoners in de dagen vak voor de 'vertrek dag' portreteert.
Veel mensen baseren denk ik hun keuze alleen op datgene wat er op tv getoond wordt (en hebben geen input van forums of Internet feeds).
Bellers kunnen hun keuze op een of meerdere van de volgende zaken baseren (lijst is verre van compleet, feel free to add) :
-de persoonlijke sympathie of antipathie jegens de verschillende bewoners (e.g. 'Sabine heeft Bart gebruikt, dus zij is stom en moet eruit')
- diegenen laten blijven die nog voor interessante tv kan zorgen (e.g. 'Maurice is kleurloos, dus weg ermee')
- locaal-nationalistische motieven (e.g. 'Lang leve Mona want zij komt uit Amsterdam net als ik')
- wie er volgens de beller het meest zichzelf is (geen spelletjes speelt), het meest integer overkomt
- uit medelijden
- uiterlijk/aantrekkelijkheid een rol laten spelen
Bij dit alles ben ik er natuurlijk wel van uitgegaan dat Veronica de beluitslagen (ook als is die van voor 6 uur) eerlijk laat meetellen. Misschien een slechte veronderstelling want ik weet uit ervaring dat bij menig tv-verkiezing waarbij de stem van het publiek zgn. telt van te voren als vast staat wie het gaat worden, ongeacht de uitkomst van de publieke opinie.
Volgens mij doen mannen dat niet snel. Je merkte in het begin ook enige terughoudendheid, er werden ook geen namen genoemd, totdat duidelijk werd dat ze er alledrie hetzelfde over dachten.
Is het nou eigenlijk jaloezie? Hoe reageert men normaliter in een groep onder dergelijke (of enigszins vergelijkbare) omstandigheden op de afzondering van 2 individuen? Zouden de andere heren zich storen aan het feit dat Sabine en Bart wel seksueel actief (voor zover ze dat doen dan) zijn en zij niet?
Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
quote:
op 10-13-1999 om 10:57 PM schreef weathergirl het volgende:
Volgens mij doen mannen dat niet snel. Je merkte in het begin ook enige terughoudendheid, er werden ook geen namen genoemd, totdat duidelijk werd dat ze er alledrie hetzelfde over dachten.
Mannen doen dit heus wel snel. Ze liggen een beetje in bed en gaan nog niet slapen. Wat is er anders om over te moeten praten.
Wat me wel opviel, was dat Maurice er dit keer bij was. Normaal gesproken zouden de 2 buddies het zonder hem besproken hebben, maar blijkbaar mag Maurice nu ook meedoen.
Het tussendoortje van Sabine gaat haar zeker op breken. Is het niet in het huis, dan wel als ze eruit komt. Heel Nederland heeft genoten van dit gesprek, en zal het niet snel vergeten.
Jammer voor Bientje, maar d'r toekomst is foetsie.
Willem vindt Ruud een veilige vent om mee te lullen, maar een overjarige patser; een man met meer praatjes dan ie waarmaakt. Ruud houdt van sport net als Willem, maar heeft een veel slechtere conditie. Ruud voetbalt net als Willem, maar Willem is handiger en sneller. Ruud houdt van sex en Willem zou ook wel willen; de trots op het rukken onder de dekens kan Willem echter niet meevoelen.
Ik heb kortom W nog zelden onder de indruk gezien van R. Hij gunt hem zijn licht onder de zon; hij is oud genoeg om te weten dat ruud zijn eigen graf veel sneller zal graven dan hij kan bewerkstelligen. Hij laat hem dus zijn gang gaan for the time being. Willem heeft bij tijd en wijle zijn ergernissen over de andere bewoners en deelt ze gemakkelijk met Ruud; wie niet! Ruud durft toch niet te kiezen; praat met iedereen mee en gelooft zelf dat hij een buddy relatie met Willem heeft. Veilige gesprekspartner, leuke vent om mee te ballen, goeie bewoner om nog een tijd om je heen te hebben en bij vlagen zeer geschikt om in te fluisteren dat sommige dingen niet kunnen. Ruud gaat er dan wel voor; probeert de kastanjes nog wel eens uit het vuur te halen. Maar meer dan een plesante en bruikbare leeftijdsgenoot is R niet in W's ogen. Zo ook heeft Ruud het niet zo op W. Elke dag koken is niet Ruud's ding en 'wat vind je er zelf van' past niet in het repertoire van de Neanderthaler.
Kortom, een mooi beeld van male bonding wat we hier in de fora schetsen, maar gebaseerd op de realiteit ?
[Dit bericht is gewijzigd door voyeur (Datum 14 Oktober 1999).]
Als Ruudje weet waar hij mee bezig is, en hij kan zo door gaan (misschien doet hij het onbewust)pakt hij zeker de hoofdprijs.
Ruud (mannelijk) en Willem (vrouwelijk)
Karin (mannelijk) en Maurice (vrouwelijk)
Bianca (mannelijk) en Ruud (vrouwelijk)
Sabine (vrouwelijk) en Bart (mannelijk) maar helaas een instabiel koppel, want 'verstands-huwelijk' vanuit Sabine gezien
Mona (vrouwelijk) en .... ? Ruud ? (mannelijk) alleen stabiel zolang Mona hem niet teveel 'op zijn zenuwen' werkt door heftige emoties te spiegelen die maken dat Ruud zich ongemakkelijk voelt (zijn eigen onderdrukte emoties als Weegschaal opgewoeld worden).
In deze visie zijn Mona, Bart en Sabine het meest in het nadeel om 'goed in hun vel' te zitten, en daardoor 't meest kwetsbaar in crisis. Ook de nominatie zal op zichzelf als 'crisis' ervaren worden: het is de "dood" van één BB-leven. Opvallend dat in de bespreking van het scenario voor de Krimi bij het zoeken van 'wie eerst vermoord zou worden', Sabine uitroept: "iemand van wie je het 't minst verwacht... Ruud!"
Verder liet deze (overigens zwaar door VOO geregisseerde) "Krimi" ongewild veel opgezouten emoties zien. Als ze zelf die video zouden krijgen en terugdraaien, worden ze beslist 'bang van elkaar'. Maar de bewustzijns-spanne is te kort, de strijd gaat voort en de survival mode veroorzaakt buiten proportie aandacht op details: wat kunnen we nog te eten kopen? Niemand denkt aan een korte hongerstaking om VOO te manipuleren: zodra dat bekend zou worden dwingt de publieke opinie VOO om in te gaan op wat voor wensen-pakket ook zij zouden stellen. Want dan kan iedereen in nederland plotseling vanuit zijn leunstoel roepen: "het is een schande, jonge mensen zó te laten verhongeren...!"
quote:
op 10-14-1999 om 01:03 AM schreef voyeur het volgende:
Zuurtje, Willem staat nu al hoger in de poll's (zelfs die van VOO). Als ze samen overblijven, -god verhoede het-, overacteert Ruud zich helemaal zelf het BB huis uit. "Goh, joh ik mis Martin en Mona en Sabine en Bart en Maurice en Karin zo enórm joh, dą kan je je gewoon niet voorstelle joh." Nee, Nederland kiest dan voor de pragmatische kok.
Zit iets in, maar Ruud is bij half Nederland toch nog de held. Het knuffelbeer gevoel zal bij de meeste Nederlanders toch nog niet verdwenen zijn en een hoop mensen houden toch hun 1e indruk vast.
Ligt er een beetje aan wat VOO gaat uitzenden natuurlijk, maar ik heb Willem nog niet zo veel gekkigheid zien uithalen, behalve de kok uithangen dan.
We zullen het wel weten over een dag of 70
Ze zitten nu al zo lang me elkaar opgescheept, dat ze wel doorhebben wat ze aan elkaar hebben. Sabine zei toch al over haar droom, dat ze thuis zat, vrijwillig, met enorm veel spijt. Dit getuigd van een diepe wens om toch te gaan en tegelijkertijd van een ontkenning.
Bij iedereen in de groep zal of een gevoel van zich niet laten kennen spelen, of ze willen gewoon blijven zitten.
Mijn vraag m.b.t. tussentijds vertrek komt voort uit de gedachte dat de spanningen lopende de tijd wel eens hoog op kunnen gaan lopen, Je ziet nu al dat er een spanning is ontstaan en dat de nominatie daar de oorzaak van is. Kan iedereen die steeds terugkerende spanning wel verdragen?? Uiteindelijk zitten ze daar allemaal voor het te winnen geldbedrag. Het kan met dat in het achterhoofd geen vriendenclubje zijn/blijven. Met andere woorden het zijn altijd rivalen van elkaar, en dat is geen basis voor een gezonde situatie die nog weken gaat duren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |