Begin jaren '80 kregen wij voor het eerst computerles op school. De school had een stuk of 15 Commodore VIC-20's aangeschaft voor dit doel (de voorloper van de Commodore 64).
De school vond dat ze nodig iets aan computer onderwijs moesten doen, maar ik had de indruk dat ze eigenlijk niet precies wisten WAT dat dan precies moest inhouden. De klas waar ik in zat was de eerste die deze computerles kreeg, dus wij waren eigenlijk proefkonijn.
Het computer onderwijs bestond dat jaar dus uit het leren van programmeren in BASIC, want men dacht dat dat de skill was die je moest opbouwen. De leraar die dit moest gaan doen was de leraar Nederlands, want een computertaal was tenslotte ook een taal
.
Aan het einde van het jaar kon iedereen simpele programmaatjes schrijven. Het nakijken daarvan moet enorm veel tijd gekost hebben van die leraar Nederlands, want die moest dus 30 ongestructureerde BASIC programma's boordevol 'GOTO' statements gaan debuggen
De jaren daarna is het computer onderwijs doorgegaan, maar er werd niet meer geprogrammeerd. De nadruk kwam te liggen op het 'omgaan' met computers. Nu ik er op terugkijk vind ik het wel interessant om te zien hoe op dat moment een redelijk vooruitstrevende school omging met het nieuwe fenomeen 'computer'. Het kan wat mij betreft zo in een aflevering van 'Andere Tijden'