Een dag op proef is over het algemeen onderdeel van een sollicitateie en dus iets anders dan een proeftijd. Dus dan is het mogelijk.quote:Op zondag 8 juli 2007 21:05 schreef menesis het volgende:
Ik vind het vrij schofterig, maar mag zo'n tent zoiets zomaar maken?
Alleen mensen die echt héél erg om een baan verlegen zitten. Kans is dat ze niet zonder reden werkloos zijn: wil die opdrachtgever dat soort types echt aantrekken? Die is niet slim bezigquote:Op zondag 8 juli 2007 21:38 schreef Tinkepink het volgende:
snap niet dat iemand ermee akkoord gaat.
foutje van je zus lijkt me. ze had van tevoren moeten vragen naar haar eventuele loon en dan ja of nee kunnen zeggen. niet achteraf vragen gaan stellen.quote:Op zondag 8 juli 2007 21:05 schreef menesis het volgende:
Maar nu krijgt ze helemaal niets voor de 7 uur die ze daar heeft gewerkt (en de fooi zit in een pot)!
Maar wanneer is iets bijvoorbeeld een assessment en wanneer een proefperiode?quote:Op zondag 8 juli 2007 22:47 schreef Frankvbr het volgende:
eh het he;e proefdraaien mag toch helemaal niet. Zodra je 1 dag gewerkt hebt, heb je recht op een contract (volgens mij nog op onbepaalde tijd ook..)
Ja dat kan, mijn dochter heeft 2 dagen proefgewerkt als leerling kok en zou daarna worden gebeld of ze het wel of niet geworden was. In de tussentijd is zij natuurlijk ook bij andere zaken geweest en is ergens anders aangenomen. Toen werd ze gebeld door het eerste bedrijf of ze nog een keer wilde komen proefwerken, maar dat ze ervan uit moest gaan dat ze was aangenomen. Ik denk dat ze er een beetje gebruik van maken.quote:Op zondag 8 juli 2007 21:05 schreef menesis het volgende:
Mijn zus had een volle dag proef gedraaid bij een lunchroom/café en werd uiteindelijk niet aangenomen. Maar nu krijgt ze helemaal niets voor de 7 uur die ze daar heeft gewerkt (en de fooi zit in een pot)!
Ik vind het vrij schofterig, maar mag zo'n tent zoiets zomaar maken?
Een assessment duurt volgens mij op zijn hoogst een paar uur of zo, een proefperiode kan langer duren.quote:Op maandag 9 juli 2007 09:13 schreef 700MB het volgende:
[..]
Maar wanneer is iets bijvoorbeeld een assessment en wanneer een proefperiode?
Een beetje misbruik van maken bedoel je? Goedkope arbeidskrachten in drukke tijden....quote:Op maandag 9 juli 2007 09:38 schreef woniya het volgende:
[..]
Ja dat kan, mijn dochter heeft 2 dagen proefgewerkt als leerling kok en zou daarna worden gebeld of ze het wel of niet geworden was. In de tussentijd is zij natuurlijk ook bij andere zaken geweest en is ergens anders aangenomen. Toen werd ze gebeld door het eerste bedrijf of ze nog een keer wilde komen proefwerken, maar dat ze ervan uit moest gaan dat ze was aangenomen. Ik denk dat ze er een beetje gebruik van maken.
Maar krijgt die iemand betaald voor die halve dag, daar gaat het om....quote:Op maandag 9 juli 2007 13:57 schreef Katinkat het volgende:
Ik werk in de gezondheidszorg en wij laten iemand vaak een halve diesnt mee proefdraaien; dat is om diegene een indruk te laten geven van wat wij te bieden hebben, en voor ons een eerste indruk van die persoon. Het is zeker geen goedkope kracht want het is puur meelopen en meekijken.
nee dus. En waarom zou je daar ook voor betaald moeten krijgen? De werkzaamheden worden toch niet in het kader van een arbeidsovereenkomst verricht?quote:Op maandag 9 juli 2007 14:02 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Maar krijgt die iemand betaald voor die halve dag, daar gaat het om....
Nee, niet betaald; die persoon kijkt mee, doet (nog) niet hetzelfde werk als ik.quote:Op maandag 9 juli 2007 14:02 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Maar krijgt die iemand betaald voor die halve dag, daar gaat het om....
Dus in feite verspilt die persoon een paar uur van zijn leven met de kans op een baan, maar krijgt er geen cent voor betaald. Ik zou precies weten waar je die baan kan steken, dat kan ik je vertellen.quote:Op maandag 9 juli 2007 14:06 schreef Argento het volgende:
[..]
nee dus. En waarom zou je daar ook voor betaald moeten krijgen? De werkzaamheden worden toch niet in het kader van een arbeidsovereenkomst verricht?
Die persoon verspilt helemaal geen tijd; ik heb zelf ook op deze manier een avondje meegelopen en kon toen een goed oordeel vellen of ik op dei leefgroep wel zou willen werken.quote:Op maandag 9 juli 2007 14:15 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dus in feite verspilt die persoon een paar uur van zijn leven met de kans op een baan, maar krijgt er geen cent voor betaald. Ik zou precies weten waar je die baan kan steken, dat kan ik je vertellen.
Als ik bij jou solliciteren, maar ik krijg dan te horen dat ik eerst een halve dag onbetaald mee moet lopen, dan zeg ik meteen nee. Ik kan mijn tijd wel beter besteden.quote:Op maandag 9 juli 2007 14:26 schreef Katinkat het volgende:
[..]
Die persoon verspilt helemaal geen tijd; ik heb zelf ook op deze manier een avondje meegelopen en kon toen een goed oordeel vellen of ik op dei leefgroep wel zou willen werken.
je laatste zin snap ik effe niet.
Er zijn wel meer sollicitatieprocedures waar je wat meer tijd in moet steken zonder dat je de zekerheid hebt dat je de baan hebt. Als het dan zo belangrijk is om ook voor de proefdag betaald te krijgen, dan kun je maar beter vooraf even vragen hoe dat zit. Niet een dag meedraaien, op je geld gaan zitten wachten en verbaasd zijn als het geld niet komt. Het is immers niet logisch dat je loon krijgt terwijl er helemaal geen arbeidsrelatie bestaat.quote:Op maandag 9 juli 2007 14:15 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dus in feite verspilt die persoon een paar uur van zijn leven met de kans op een baan, maar krijgt er geen cent voor betaald. Ik zou precies weten waar je die baan kan steken, dat kan ik je vertellen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |