FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Bedragen overgeboekt naar een verkeerde rekening
matthendrikszaterdag 7 juli 2007 @ 18:22
Hoi!

De situatie:
2 van mijn klanten hebben de factuur overgeboekt, maar niet naar mijn rekening.
Ze zitten beiden bij de Postbank en ik bij de ABN Amro....

Wat kan ik nu het beste doen?

Het is wel raar, aangezien mijn adresgegevens niet kloppen met het rekeningnummer. Wordt de betaling dan automatisch gebounced?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Matthijs.
matthendrikszaterdag 7 juli 2007 @ 18:23
Ik help al even gegoogled, maar kan alleen wat vinden over transacties tussen dezelfde bank...
Five_Horizonszaterdag 7 juli 2007 @ 18:27
Jij kunt niets doen, jouw klanten moeten gewoon overmaken naar jouw rekeningnummer. Dat is jouw fout niet.
Rewimozaterdag 7 juli 2007 @ 18:31
Hun eigen bank zal actie moeten ondernemen op verzoek van je klanten. En de Postbank checkt geen banknummers op naam. Alleen gironummers. De bank die het geld binnenkrijgt zou in principe het geld terug moeten storten naar je klanten als ze het niet kunnen plaatsen op rekening + naam.
scrub_nursezaterdag 7 juli 2007 @ 18:31
je hoeft bij n overboeking toch helemaal niet de bank van de ontvanger in te voeren? alleen het rekeningnummer en naam en adres? ik zie niet waar het met die klanten dan fout is gegaan??
Aliceyzaterdag 7 juli 2007 @ 19:20
Bij banken anders dan de postbank vindt de controle plaats door een elfproef op het rekeningnummer. Wanneer je een eenvoudige typefout maakt bij een bankrekeningnummer krijg je altijd een ongeldig nummer. Pas bij dubbele typefouten of gecompliceerde typfouten is er kans dat er een bestaand rekeningnummer ontstaat. Daarom voeren gewone banken geen naam/nummercontrole uit.

Praktisch gezien is het echter niet jouw probleem, maar het probleem van je klant.
Five_Horizonszaterdag 7 juli 2007 @ 19:24
quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 18:31 schreef Rewimo het volgende:
Hun eigen bank zal actie moeten ondernemen op verzoek van je klanten.
Die zal overigens niets (kunnen) doen. (storneren gaat niet bij een eigen overboeking)
GodsSonzaterdag 7 juli 2007 @ 19:59
Ik heb het een keer gehad met geld overmaken... Had het overgemaakt naar de verkeerde rekening (helaas wel een bestaande)
Moest naar de bank toe, daar werd mij verteld dat ze het gingen vragen of diegene het terug wilde storten via een brief. Heeft in totaal 2-4 weken geduurd voordat het geld terug op mijn rekening was. Degene aan wie het is overgemaakt moet het dus zelf terug storten, doet hij dat niet ben je nog lang bezig met het geld terug krijgen!
Succes!
Furiazaterdag 7 juli 2007 @ 20:09
quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 18:27 schreef Five_Horizons het volgende:
Jij kunt niets doen, jouw klanten moeten gewoon overmaken naar jouw rekeningnummer. Dat is jouw fout niet.
Precies. Het enige wat de bank (van je klanten welteverstaan) kan doen is een verzoek indienen bij de houder van de rekening waar het heen is gegaan, maar ze kunnen verder niet al teveel doen. Kans is aanzienlijk dat je klanten het bedrag nog een keer zullen moeten betalen.
Olepzaterdag 7 juli 2007 @ 20:16
Ik zelf ben bij de Rabobank en ik heb gehoord dat je binnen een bepaalde tijd het geld nog kan laten terugstorten als je naar de bank toegaat. Ik weet echter niet hoe dit precies zit.
capppzaterdag 7 juli 2007 @ 20:17
onverschuldigde betaling?
Loiszaterdag 7 juli 2007 @ 20:37
quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 20:16 schreef Olep het volgende:
Ik zelf ben bij de Rabobank en ik heb gehoord dat je binnen een bepaalde tijd het geld nog kan laten terugstorten als je naar de bank toegaat. Ik weet echter niet hoe dit precies zit.
Dit gaat alleen op voor een incasso, niet voor een overboeking die je zelf hebt gemaakt.

Zoals al eerder gezegd, jouw klanten moeten gewoon naar jou overmaken. Daarnaast moeten ze naar hun bank, kijken of ze het geld nog terug kunnen krijgen. Zij moeten maar hopen dat diegene waar ze het naar hebben overgemaakt het terug wil storten want zomaar terughalen kunnen de banken niet.
matthendrikszaterdag 7 juli 2007 @ 20:55
Dat het een onverschuldigde betaling is, is mij ook duidelijk... Ze kunnen beiden het geld terugvorderen.

Ik vraag mij alleen af hoe je achter de gegevens van de ontvanger kunt komen. Gezien het feit dat je alleen het rekeningnummer hebt.
Dorkquemadazaterdag 7 juli 2007 @ 22:33
quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 20:55 schreef matthendriks het volgende:
Dat het een onverschuldigde betaling is, is mij ook duidelijk... Ze kunnen beiden het geld terugvorderen.

Ik vraag mij alleen af hoe je achter de gegevens van de ontvanger kunt komen. Gezien het feit dat je alleen het rekeningnummer hebt.
Dat kan dus alleen hun bank voor hun regelen, helaas
Furiazondag 8 juli 2007 @ 00:54
quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 20:16 schreef Olep het volgende:
Ik zelf ben bij de Rabobank en ik heb gehoord dat je binnen een bepaalde tijd het geld nog kan laten terugstorten als je naar de bank toegaat. Ik weet echter niet hoe dit precies zit.
Ja, de enige ruimte die ze daarin hebben is in die drie seconden dat er staat "wordt verwerkt".
_-rally-_zondag 8 juli 2007 @ 13:25
Hoe komt het? Heb jij het verkeerde nummer doorgegeven?