abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51221376
Gaat erover dat er in onze historie overal en nergens 'jesussen' zijn geboren op 25 december en dat ze ook allemaal hetzelfde traject doorlopen zijn.
De jesussen komen voor in echt een stuk of 10-tal geloven als buddhisme christendom in het oude egypte, hindouisme etc.

Er wordt trouwens in gezegd dat dit op feiten gebasseerd is ..
Aangezien ik geen zin heb om op te zoeken wat er wel en niet van waar is gooi ik em gewoon in de groep
want de 1 weet het 1 en ander van het ene geloof en de ander weer van het andere geloof

video duurt 10 min en gaat lekker snel

http://www.youtube.com/watch?v=2aW2N46vf4Q
  zaterdag 7 juli 2007 @ 01:10:36 #2
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_51221403
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  zaterdag 7 juli 2007 @ 01:14:30 #3
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_51221502
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mithra%C3%AFsme
quote:
werd Mithras net als Jezus op 25 december geboren van een maagdelijke moeder, was hij de zoon van god, had hij 12 discipelen en een laatste avondmaal, en herrees hij na drie dagen uit de dood.
  zaterdag 7 juli 2007 @ 01:42:47 #4
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_51222139
ja hoi.. als ts al geen zin heeft om zich er in te verdiepen... waarom zouden wij dat dan doen
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  zaterdag 7 juli 2007 @ 01:48:30 #5
82464 mvingerhoets
Think about it!
pi_51222247
Het is alleen al bullshit omdat mocht jezus echt hebben rondgelopen ( grote kans in de vorm van een goedgezinde kruidendocter ) hij erg waarschijnlijk ergens in de zomer zou zijn geboren.
pi_51222254
''de 1 weet het 1 en ander van het ene geloof en de ander weer van het andere geloof''

Even afwachten op wat reply's dus? AryaMehr is daar een voorbeeld van.
  zaterdag 7 juli 2007 @ 02:16:38 #7
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_51222686
tvp
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_51223440
tvp
pi_51223960
Jezus is niet ergens in december geboren maar ergens in de lente/zomer, aangezien de schaapsherders nog bezig waren met hun schapen die in de wei liepen. In de winter blijven de schapen binnen.
  zaterdag 7 juli 2007 @ 04:50:44 #11
32346 Xebrozius
tactloze lul
pi_51223990
quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 01:09 schreef Dani-L het volgende:
Gaat erover dat er in onze historie overal en nergens 'jesussen' zijn geboren op 25 december en dat ze ook allemaal hetzelfde traject doorlopen zijn.
Op 25 december werd altijd het grootste Heidense ritueel uitgevoerd en het christendom heeft daar de geboorte van Jezus in heeft geplaatst... De oude geschriften vertellen namelijk niet over een exacte geboortedatum van Jezus. En je moet bedenken dat de Bijbel de eerste paar honderd jaar mondeling is overgedragen eer het op schrift werd gezet...
pi_51226353
quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 04:50 schreef Xebrozius het volgende:

En je moet bedenken dat de Bijbel de eerste paar honderd jaar mondeling is overgedragen eer het op schrift werd gezet...
De evangelieën niet hoor, die zijn een paar decennia na het overlijden van Jezus opgeschreven. Ik weet niet precies hoe dat met het oude testament zit, maar dat doet er hier niet toe.

Wat ik zelf erg interessant vind, is dat de Messias volgens de Joden niet Goddelijk zou zijn en dat Christenen toch telkens terugvallen op teksten en voorspellingen uit het oude testament. In de Romeinse en Griekse wereld was het vrij normaal om mensen als Goddelijk te zien, terwijl dit in de Joodse wereld ondenkbaar was. Ik krijg dan zelf een beetje het vermoeden dat de vergoddelijking van Jezus tot stand is gekomen door invloeden van Romeins en Grieks gedachtegoed.

Ik vond dit een erg interessante blog. De schrijver haalt hier verschillende theorieën erbij en bekijkt hoe waarschijnlijk het is dat vroeg-Christenen Jezus ook al als Goddelijk zagen.
pi_51235753
In zeitgeistmovie wordt hier ook over verteld,
het heeft me in ieder geval aan het denken gezet.
Got cat ?
pi_51235782
quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 04:50 schreef Xebrozius het volgende:

[..]

Op 25 december werd altijd het grootste Heidense ritueel uitgevoerd en het christendom heeft daar de geboorte van Jezus in heeft geplaatst... De oude geschriften vertellen namelijk niet over een exacte geboortedatum van Jezus. En je moet bedenken dat de Bijbel de eerste paar honderd jaar mondeling is overgedragen eer het op schrift werd gezet...
Inderdaad, en onze jaartelling loopt ook een paar jaar verkeerd aangezien Jezus een paar jaar later geboren is.
Got cat ?
pi_51235886
Het is de katholieke kerk die er de 25e van gemaak heeft. Zo heeft de katholieke kerk wel meer rare fratsen uitgehaald met christelijke doctrine, zoals de 10 geboden aanpassen en maria tot poort tussen hemel en aarde maken terwijl dit nautuurlijk Jezus Christus moet zijn. Maria is dus getransformeerd in de moedergodin van de heidense mythen, zoals ishtar, semiramis, isis, astarte, etc.
pi_51236131
quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 17:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het is de katholieke kerk die er de 25e van gemaak heeft. Zo heeft de katholieke kerk wel meer rare fratsen uitgehaald met christelijke doctrine, zoals de 10 geboden aanpassen en maria tot poort tussen hemel en aarde maken terwijl dit nautuurlijk Jezus Christus moet zijn. Maria is dus getransformeerd in de moedergodin van de heidense mythen, zoals ishtar, semiramis, isis, astarte, etc.
Ach ja, zo heeft elke stroming wel degerlijke "fratsen" uitgehaald. De 3-eenheid, Maria als maagd, de schepping uit het niets, Jezus als Goddelijk persoon...Een gnosticus vertelt een Christen dat deze de schrift verkeerd interpreteert, en een Christen legt een Jood weer uit dat er echt wel een 3-eenheid bestaat en Jezus de beloofde Messias was, en ook nog es Goddelijk. En elke stroming meent het bij het rechte end te hebben.

Ik ben ook wel benieuwd naar hoeveel verschillende messiaspretendenten er buiten Jezus waren rond Jezus zijn tijd, en hoeveel vergelijking er tussen valt te trekken.
pi_51396740
quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 04:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Jezus is niet ergens in december geboren maar ergens in de lente/zomer, aangezien de schaapsherders nog bezig waren met hun schapen die in de wei liepen. In de winter blijven de schapen binnen.
Ook in het midden Oosten? Lijkt me daar warm genoeg voor een stel schapen in de winter. Zeker aangezien schapen door God ontworpen zijn om kou te doorstaan.
Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand. - Albert Einstein
I'm here to lead, not to read.
  donderdag 12 juli 2007 @ 15:44:57 #18
100054 Quarks
little Eiffel! little Eiffel!
pi_51396961
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 15:37 schreef Forkbender het volgende:

[..]

Ook in het midden Oosten? Lijkt me daar warm genoeg voor een stel schapen in de winter. Zeker aangezien schapen door God ontworpen zijn om kou te doorstaan.
Enig idee hoe koud het 's Nachts in Palestina in december is?

De 25ste december werd voor het eerst halverwege de vierde eeuw genoemd, en wel om de volgende reden: de ontvangenis vond plaats op Nieuwjaar, en dat viel toentertijd op 25 maart.
Tel daar negen maanden bij op, en je komt uit op 25 december.
Zo sloeg de kerk twee vliegen in een klap: 25 december was een oude heidense feestdag ('dies solis invincti natalis') en het gehakketak over de ware geboortedag van de Heer was ook voorbij.

Maar waarom de ontvangenis nou juist op Nieuwjaar zou hebben plaatsgevonden, kon eigenlijk niemand uitleggen.
* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
pi_51398311
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 15:44 schreef Quarks het volgende:

[..]

Enig idee hoe koud het 's Nachts in Palestina in december is?
Nee. Maar je zou het vast niet vragen als het niet stervenskoud zou worden.

Toch blijft het vreemd dat schapen niet zomaar buiten zouden kunnen in de kou. Denk dat het eerder te maken heeft met die herders. De mietjes.

[edit]Net effe opgezocht. Het langjaarlijks gemiddelde van temperatuur in de winter in palestina ligt rond de 8 graden.
Het kan soms rond het vriespunt zijn. Er valt wel veel regen in de winter.
bron
Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand. - Albert Einstein
I'm here to lead, not to read.
pi_51399448
Wat dacht je van pasen? Pasen/easter/Ishtar = moedergodin = vruchtbaarheidsfeest. Iemand weleens over konijntjes en eieren zoeken gelezen in de bijbel?
pi_51400292
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 16:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat dacht je van pasen? Pasen/easter/Ishtar = moedergodin = vruchtbaarheidsfeest. Iemand weleens over konijntjes en eieren zoeken gelezen in de bijbel?
hehe, dat eitje komt anders bij de joden vandaan, vast onderdeel van de maaltijd met pasen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sederavond
pleased to meet you
pi_51400744
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 17:26 schreef moussie het volgende:

[..]

hehe, dat eitje komt anders bij de joden vandaan, vast onderdeel van de maaltijd met pasen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sederavond
Oh dat wist ik niet
  donderdag 12 juli 2007 @ 17:52:21 #23
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_51401121
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 16:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Pasen en het gebruik van eieren is overgenomen van de perzen, dus zeker niet door de christenen of de Joden.

[ Bericht 3% gewijzigd door AryaMehr op 12-07-2007 18:01:35 ]
pi_51401470
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 17:52 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Pasen en het gebruik van eieren is overgenomen van de perzen, dus zeker niet door de christenen of de Joden.
Dat bedoelde ik ook ja. Er klopt niets meer van de feesten.
  donderdag 12 juli 2007 @ 18:13:57 #25
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_51401797
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 18:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Dat bedoelde ik ook ja. Er klopt niets meer van de feesten.
Inderdaad.

Oorsprong van pasen:
quote:
Het begon allemaal in het oude Perzië en Egypte. Vrienden en familie gaven elkaar versierde eieren ten tijde van de nachtevening (equinox), voor hen het begin van een nieuw jaar. Het ei was een waar vruchtbaarheidssymbool, mede doordat men het miraculeus vond dat er iets levends uit kon komen. Christenen uit het nabijgelegen Oosten zagen in het ei een minder hormonale betekenis. Voor hen was het de tombe waar Jezus uit was ontsnapt. Ook zij mochten hun eieren graag kleuren, stuk voor stuk overwegend rood. De kleur moest het bloed van Christus voorstellen. Op deze manier konden alle gelovigen delen in het nieuwe leven van Christus. Naar het schijnt is de gewoonte de eieren te verstoppen een universeel gebruik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')