abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 juli 2007 @ 13:58:19 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_51129427
quote:
* Frankrijk wil versoepeling begrotingsregels

Frankrijk wil meer tijd van de Europese Unie om de begroting op orde te brengen. Volgens minister Jouyet van Europese Zaken is dat nodig om hervormingen te kunnen doorvoeren. Jouyet zei dat in een vraaggesprek met de Financial Times. President Sarkozy wil onder meer belastingen verlagen en hervormingen doorvoeren in het hoger onderwijs. Die maatregelen kosten geld en daardoor kan het financieringstekort niet verder omlaag.
De EU-landen die de euro hebben ingevoerd, moeten in 2010 hun begroting in evenwicht hebben. Sarkozy wil dat die deadline twee jaar wordt uitgesteld. De Franse president heeft zichzelf uitgenodigd op een vergadering van de Europese ministers van Financien, komende maandag, om zijn plannen toe te lichten.

Bron: wereldomroep
Het stabiliteitspact werld toch al niet nageleefd, maar nu veegt Frankrijk er dus definitief ze kont mee af.

Euro
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 4 juli 2007 @ 13:59:43 #2
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_51129489
Ik heb toch al zo een hekel aan Fransen.
  woensdag 4 juli 2007 @ 14:01:52 #3
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_51129583
Gelukkig kopen andere landen onze eurootjes wel.
Zyggie.
pi_51129594
In frankrijk staan alle prijzen ook nog in francs aangegeven....

Maar het is wel hufterig.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_51129752
Tja, wij altijd maar het braafste jongetje van de klas spelen. Terwijl de grote jongens gewoon doen en laten wat ze willen.
Daarom heb ik nou nooit een euro gewild of een grondwet. De EU is gewoon veel te ver doorgeschoten en had gewoon lekker EEG moeten blijven.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_51129865
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 14:05 schreef Boris_Karloff het volgende:
Tja, wij altijd maar het braafste jongetje van de klas spelen. Terwijl de grote jongens gewoon doen en laten wat ze willen.
Daarom heb ik nou nooit een euro gewild of een grondwet. De EU is gewoon veel te ver doorgeschoten en had gewoon lekker EEG moeten blijven.
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
pi_51129903
Eigenlijk is Frankrijk gewooneen vervelend Oost-Europees land op de verkeerde plek inEuropa, wat afgestoten moet worden richting Groenland.

* kolonel-knalpiemel schep opzoekt
God created the world, but the Dutch created The Netherlands.
Sadly the Dutch didn't expand their motorways, maybe God will one day
pi_51130079
Dat is het vervelende van de euro, dat de waarde van de munt ook afhankelijk is van het (wan)beleid van andere Europese landen en dat de afspraken die erover zijn gemaakt, achteraf toch minder hard en vaststaand lijken te zijn.
  woensdag 4 juli 2007 @ 14:28:07 #9
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_51130653
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 14:14 schreef rutger05 het volgende:
Dat is het vervelende van de euro, dat de waarde van de munt ook afhankelijk is van het (wan)beleid van andere Europese landen en dat de afspraken die erover zijn gemaakt, achteraf toch minder hard en vaststaand lijken te zijn.
En toch wil je de instanties die de afspraken vastheid geven ondermijnen.
Zyggie.
pi_51134440
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 14:28 schreef Zyggie het volgende:

[..]

En toch wil je de instanties die de afspraken vastheid geven ondermijnen.
hahahaaha.

Denk je echt dat als er wel een grondwet zou zijn landen als Frankrijk, Duitseland en Engeland zich dan wel ineens aan afspraken zouden houden. Jongen, wakker worden. Die lui hebben lak aan ons als het ze uitkomt. Ze hebben lekker hun eigen belangen en gebruiken de EU gewoon zoals het ze uitkomt. Toen, nu en in de toekomst. Dan kun je nog zo'n mooie grondwet hebben (en deze was verre van dat), als het ze niet uitkomt dan zullen ze het echt niet doen. heb je de afgelopen jaren niets geleerd.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_51136395
de euro zuigt enorm. ik was altijd positief maar daar komt verandering in zo langzamerhand. de arme landen in europa zijn een aanslag op onze welvaart geworden. hoe kan het ook anders. economisch gezien is het ook logisch natuurlijk.
  woensdag 4 juli 2007 @ 17:10:27 #12
33189 RM-rf
1/998001
pi_51136833
quote:
De Franse president heeft zichzelf uitgenodigd op een vergadering van de Europese ministers van Financien, komende maandag, om zijn plannen toe te lichten.
een kleine correctie, als dit toegestaan wordt, wat overigens met het afwenetelen van de strafmaatregelen tegen de duitse overtredingen van het Stabiliteitspact ook precies zo gegaan is ...

zijn het de Ministers van Financieen van de Lidstaten zelf die dat doen, de 'schuld' moet je dààr dus leggen (in het geval van Duitsland in 2003 was de nederlandse minister van Financieen Zalm zélf, die januskop die in de media later zat af te geven op het niet instellen van strafmaatregelen, juist datgene wat hij zelf had kunnen voorkomen)

Uiteindelijk heeft de Europese Commissie én het Europarlement nog een rechtzaak ingesteld, maar hierbij bevestigde het EU-Hof enkel dat het de Lidtstaten zelf zijn die strafmaatregelen moeten doorvoeren, en dat de Commissie daar géén zeggenschap over heeft...

Het is en prima voorbeeld van de Januskop-politiek van de EU.... uiteindelijk zijn het de Lidstaten zélf die de dienst uitmaken en die voeren voral beleid door dat hen enkel in nationale zaken voordeeltjes oplevert en geen algeheel Europees belang dient ...
de verantwoordelijkheid ervoor schuiven de nationale ministers weer makkelijk door naar 'De EU in Brussel'....

Pogingen om Europese macht aan die nationale regeingen der Lidstaten te ontnemen, en de EU gewoon zélf meer inspraak te geven in overkoepelende zaken, ook om juist op te treden tegen individuele lidstaten die geen enkel belang hechten aan een ander dan hun binnelandse belangen, lopen juist wer spaak op de door de eigen ministers opgewekte aversie tegen het falen van Europees beleid, waar eigenlijk de lidstaten zelf voor verantwoordelijk zijn.

Overigens , op dit moment heeft de Euro weinig te leiden van eventueel 'verzwakkende' politieke bemoeienis met financieel beleid.... Momenteel kan het juist een verlichting zijn die een verdere stijging tov de Dollar verhindert, de Euro is wat dat betreft eerder een erg 'sterke' munt (ook doordat het financiele budgetbeleid in Europa veel restrictiever is)..

wat wel desatreus kan zijn is dat de pat-positie en de politieke houdgrep die nationale regeringen van lidstaten over de EU hebben, niet opgelost kan worden.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  woensdag 4 juli 2007 @ 17:49:06 #13
78918 SeLang
Black swans matter
pi_51137984
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 17:10 schreef RM-rf het volgende:

[..]

een kleine correctie, als dit toegestaan wordt, wat overigens met het afwenetelen van de strafmaatregelen tegen de duitse overtredingen van het Stabiliteitspact ook precies zo gegaan is ...

zijn het de Ministers van Financieen van de Lidstaten zelf die dat doen, de 'schuld' moet je dààr dus leggen (in het geval van Duitsland in 2003 was de nederlandse minister van Financieen Zalm zélf, die januskop die in de media later zat af te geven op het niet instellen van strafmaatregelen, juist datgene wat hij zelf had kunnen voorkomen)

Uiteindelijk heeft de Europese Commissie én het Europarlement nog een rechtzaak ingesteld, maar hierbij bevestigde het EU-Hof enkel dat het de Lidtstaten zelf zijn die strafmaatregelen moeten doorvoeren, en dat de Commissie daar géén zeggenschap over heeft...

Het is en prima voorbeeld van de Januskop-politiek van de EU.... uiteindelijk zijn het de Lidstaten zélf die de dienst uitmaken en die voeren voral beleid door dat hen enkel in nationale zaken voordeeltjes oplevert en geen algeheel Europees belang dient ...
de verantwoordelijkheid ervoor schuiven de nationale ministers weer makkelijk door naar 'De EU in Brussel'....

Pogingen om Europese macht aan die nationale regeingen der Lidstaten te ontnemen, en de EU gewoon zélf meer inspraak te geven in overkoepelende zaken, ook om juist op te treden tegen individuele lidstaten die geen enkel belang hechten aan een ander dan hun binnelandse belangen, lopen juist wer spaak op de door de eigen ministers opgewekte aversie tegen het falen van Europees beleid, waar eigenlijk de lidstaten zelf voor verantwoordelijk zijn.

Overigens , op dit moment heeft de Euro weinig te leiden van eventueel 'verzwakkende' politieke bemoeienis met financieel beleid.... Momenteel kan het juist een verlichting zijn die een verdere stijging tov de Dollar verhindert, de Euro is wat dat betreft eerder een erg 'sterke' munt (ook doordat het financiele budgetbeleid in Europa veel restrictiever is)..

wat wel desatreus kan zijn is dat de pat-positie en de politieke houdgrep die nationale regeringen van lidstaten over de EU hebben, niet opgelost kan worden.
Het hebben van een monetaire unie terwijl er geen politieke unie is gaat uiteindelijk leiden tot de ondergang van de euro.
Tot nu toe is het echter nog een relatief sterke munt doordat de US$ zo zwak is en bijna de hele rest van de wereld buiten de EU haar munt mee verzwakt om competatief te zijn tov de US$. Een andere zeer belangrijke reden voor de relatief sterke euro is dat de ECB (nog) een politiek onafhankelijke positie heeft. Maar ik vrees dat dat in de toekomst nog weleens gaat veranderen, onder druk van een aantal grote landen die nu ook al het stabiliteitspact aan hun laars lappen.
Mijn reisverslagen
  woensdag 4 juli 2007 @ 18:02:20 #14
33189 RM-rf
1/998001
pi_51138493
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 17:49 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het hebben van een monetaire unie terwijl er geen politieke unie is gaat uiteindelijk leiden tot de ondergang van de euro.
tja, ieder systeem zal vroeger of later ook 'ineen kunnen storten, de EMU is echter al wel wat ouder en een ineenstorting staat zeker niet voorheen...

sterker nog, de miubnt zelf staat er redelijk goed voor ...

de politieke zwakte en de onzin van nationale regeringen die uit puur eigenbelang en met het najagen van binnelandse kortzichtige populariteitswinst (zie Polen bij de laatste europese top) afbrak-politiek bedrijven .. tja, dat kan voor de Politieke Unie een flink probleem worden...

Ik vermoed zelfs echter dat het compleet ineenstorten van de Politieke Unie, de Euro prima zou kunnen doorstaan, het zou zelfs nog meer voordelen kunnen opleveren, namelijk ook het ineenstortten van het misbruik van die politieke unie om eigen belangen te behartigen en geen overkoepelende europese belangen...
In dat geval vermoed ikeerder dat de euro nog 'sterker' zou worden en de landen minder mogelijkheden tot een ruim begrotingsbeleid, en als ze dat zouden willen, geen andere keuze hebben dan uit de EMU te vallen, wat voorheen (pre-euro) al gebeurt is, en prima mogelijk is: daarvoor zijn uitstekende oplossingen denk- en uitvoerbaar.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  woensdag 4 juli 2007 @ 18:16:31 #15
78918 SeLang
Black swans matter
pi_51139093
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 18:02 schreef RM-rf het volgende:
Ik vermoed zelfs echter dat het compleet ineenstorten van de Politieke Unie, de Euro prima zou kunnen doorstaan, het zou zelfs nog meer voordelen kunnen opleveren, namelijk ook het ineenstortten van het misbruik van die politieke unie om eigen belangen te behartigen en geen overkoepelende europese belangen...
In dat geval vermoed ikeerder dat de euro nog 'sterker' zou worden en de landen minder mogelijkheden tot een ruim begrotingsbeleid, en als ze dat zouden willen, geen andere keuze hebben dan uit de EMU te vallen, wat voorheen (pre-euro) al gebeurt is, en prima mogelijk is: daarvoor zijn uitstekende oplossingen denk- en uitvoerbaar.
Voorwaarde is natuurlijk dat de ECB echt onafhankelijk kan blijven. Maar ik heb grote vrees dat als het een keer economisch echt slecht gaat dat dan politici het monetaire beleid willen beinvloeden (inflatie laten oplopen om schulden weg te werken, dat soort dingen) en dat de onafhankelijkheid van de ECB dan overboord gaat. Je ziet die druk nu al, tewijl de economie nog steeds draait als een tiet.
Mijn reisverslagen
  woensdag 4 juli 2007 @ 18:25:06 #16
33189 RM-rf
1/998001
pi_51139418
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 18:16 schreef SeLang het volgende:

[..]

Voorwaarde is natuurlijk dat de ECB echt onafhankelijk kan blijven.
enkel als de huidige impasse van bemoeienissen van nationale belangen en 'nationale regeringsleiders' in de EU doorzet, zal dat probleem waarschjnlijk groeien....

Op zeer breed europees terrein is er echter een grondige realisatie dat de problemen van de Politieke EU liggen bij de te grote macht die de 'nationale regeringen van de Lidstaten' hebben en die worden ook steeds verder afgebouwd...
zelfs al kan dat ook tot veel tegenstand leiden, zoals bv doordat het referendum van juist te nationalisatische Fransen die europese grondwet niet wilde goedkeuren, precies vanuit die gedachtes, ze willden de macht die franktrijk nu kan hebben om hoogstnoodzakelijke aanpassingen te blokkeren (die juist Frankrijk hard kunnen treffen, verdere afbouw landbouwsubsidies, opgeven Straatsburg als zetel van het parlement, en het idee van vel politieke bemoeinis bij de Centrale Bank, een politiek die de fransen sterk aanhingen) nog niet opgeven ...

Uiteindelijk is dat een proces dat de Fransen niet kunnen blijven blokkeren, en _als; _als_ ze dat wel blijven doen, kan dat het einde vande Politieke Unie betekenen, Dat overigens ook een zegen voor de 'onafhankelijkheid' van de Centrale Europese Bank is, dat is dé perfecte oplossing voor een overschot aan politieke bemoeienissen, zonder een politieke EU heeft frankrijk daar helemaal niks te zeggen meer en dan is het hooguit de vraag of ze in de euro willen blijven, de euro overleeft het uitvallen van de Fransen echter prima (en ja, muntkopelingen kunnen prima bstaan zonder politieke eenheid)
  woensdag 4 juli 2007 @ 18:29:08 #17
78918 SeLang
Black swans matter
pi_51139580
Eigenlijk klinkt dat allemaal zo gek nog niet
Mijn reisverslagen
pi_51161675
In 1998 vond ik dat hele groei en stabiliteitspact al onzin en ik vind het nog steeds onzin. Regeringen die elkaar onderling sancties op gaan leggen? I don't think so. Ik vond het ook geen drama toen het de facto bij het oud vuil werd gezet en ik geloof ook niet dat dit de euro per se ondermijnd. Laat de markt zijn werk maar doen. Als Frankrijk op deze weg doorgaat betekent het gewoon dat er op den duur op Franse staatsleningen een extra risico-premie gerekend gaat worden. Tuchtiging door de markt kan niet zo makkelijk worden afgewend door vriendjes die elkaar geen gezichtsverlies willen bezorgen.

Overigens denk ik over de politieke unie dat het probleem niet is teveel EUropa, maar eerder te weinig EUropa. Waardoor alle lidstaten hun eigen stokpaardjes met veel meer kracht kunnen afdwingen. Hoogtepunt was en blijft voor mij hoe de Portugezen afdwongen dat in een EU verordening over jam de wortel tot een fruitsoort werd gemaakt.
  donderdag 5 juli 2007 @ 23:57:29 #19
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_51186446
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 11:46 schreef HiZ het volgende:
In 1998 vond ik dat hele groei en stabiliteitspact al onzin en ik vind het nog steeds onzin. Regeringen die elkaar onderling sancties op gaan leggen? I don't think so. Ik vond het ook geen drama toen het de facto bij het oud vuil werd gezet en ik geloof ook niet dat dit de euro per se ondermijnd. Laat de markt zijn werk maar doen. Als Frankrijk op deze weg doorgaat betekent het gewoon dat er op den duur op Franse staatsleningen een extra risico-premie gerekend gaat worden. Tuchtiging door de markt kan niet zo makkelijk worden afgewend door vriendjes die elkaar geen gezichtsverlies willen bezorgen.
Waarom denk je dat de lire zo'n belabberde munt is geworden voordat de Euro kwam? Italie had er ook nogal een handje van wat Frankrijk nu aan het doen is. Nadeel is dat vroeger slechts de eigen munt werd geschaad, nu gata het om de complete Eurozone.
pi_51187143
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 14:10 schreef kolonel-knalpiemel het volgende:
Eigenlijk is Frankrijk gewooneen vervelend Oost-Europees land op de verkeerde plek inEuropa, wat afgestoten moet worden richting Groenland.

* kolonel-knalpiemel schep opzoekt
het is meer Amerika in Europa, een belastingverlaging financieren door het tekort op te laten lopen...

[ Bericht 1% gewijzigd door zakjapannertje op 06-07-2007 01:09:24 ]
pi_51188221
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 23:57 schreef Richie_Rich het volgende:

[..]

Waarom denk je dat de lire zo'n belabberde munt is geworden voordat de Euro kwam? Italie had er ook nogal een handje van wat Frankrijk nu aan het doen is. Nadeel is dat vroeger slechts de eigen munt werd geschaad, nu gata het om de complete Eurozone.
dat had te maken het feit dat politici gingen over het monetaire beleid. Dat is met de huidige ECB niet meer het geval. Een van de leuke bijwerkingen van de inertie van de EU is dat ELKE verandering in de principes waarop de dingen gebaseerd zijn pas mogelijk zijn als iedereen het er helemaal over eens is. En dan kan meneer Sarkozy dus wel roepen dat het anders moet, maar dat wordt het niet. Namelijk omdat het in een aantal andere landen politieke zelfmoord zou zijn om de ECB onder politiek toezicht te zetten.

De schade die er wordt opgelopen door overheidstekorten wordt dus helemaal niet uitgesmeerd over de hele eurozone. De regering die de fout ingaat krijgt gewoon te maken (alsof ze een doodordinair bedrijf zijn met een matige jaarrekening) met een lagere kredietwaardigheid. En moet dus meer betalen als er geld wordt geleend dan de regeringen die hun zaakjes wel voor elkaar hebben.

Wat je nu in de EU ziet ontstaan is een soort van Canadese monetaire unie. En die werkt overigens prima.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')