Bianca en Ruud maken zich zorgen over de vissen. Het water is behoorlijk troebel en de vissen zijn niet echt actief. Volgens Bianca ligt het aan de planten.
Bianca: ”Die planten zijn behoorlijk ziek, die zijn gewoon dood. We proberen het goed schoon te maken, maar als het niet lukt dan zoeken ze het maar uit op de redactie. Als we thuis waren hadden we een monster naar de dierenwinkel kunnen brengen om het te laten onderzoeken, maar nu kan dat niet.”
Ruud: “We kunnen natuurlijk wel een monstertje aan de redactie geven.”
Bianca: “Het moet helemaal leeg hoor. Die vissen halen we er uit en mikken we in een emmer.”
Sabine kijkt bedenkelijk toe en maakt zich zorgen over haar Dirkje. “Dirkje zijn bedje wordt verschoond hè”, spreekt ze haar troetelvis toe.
Mona maakte zich gisteravond al zorgen over de vissen. Ze opperde dat het misschien aan de pomp lag. Die moet volgens haar af en toe stilgezet worden. Of ze gelijk heeft of niet, de anderen nemen haar niet echt serieus. Toch zijn ze vandaag bezorgd over de toestand van het aquarium.
Ruud spreekt de vissen lief toe. “Ja jongens het is voor jullie eigen bestwil.”
Ook Karin komt een handje helpen. “Volgens mij hebben we nooit zo veel werk gehad als aan die vissen.”
Bianca beaamt dit en gaat direct aan het werk. Ze vist de vissen een voor een uit het aquarium om ze over te zetten in een emmer. Ruud zuigt met een slang de rest van het water uit het aquarium. Mona en Sabine kijken met een vies gezicht toe.
Sabine: “Ja, schiet op, straks zit er een vis in je keel.”
En Mona: “Spuug uit. Je weet niet wat voor bacteriën er in zitten.”
Waarop Ruud laconiek zegt: “Als ik morgen ziek ben dan weten we waarom.”
Ruud en Bianca gooien het water van het aquarium over het gras en spuiten het aquarium schoon met de tuinslang.
Bianca: “Nou, dit is onze weekopdracht, het aquarium leeghalen.”
Sabine zegt plagend: “Nou leuk cadeau hè?”
Bianca: “Ja nou, ik ben er heel blij mee. Dit is operatie red de goudvis. Ik hoop dat er geen ziekte in zit, Ruud. Je hebt best kans dat die planten ziek zijn en dan heb je dit morgen weer. Dan gaat het allemaal terug hoor.”
Ze zetten de vissen terug in het aquarium, maar zetten er dit keer geen planten in. Ondanks haar sarcastische opmerkingen maakt Bianca zich wel veel zorgen. Ze blijft heel lang kijken hoe de vissen zich gedragen.
Maken de bewoners zich terecht zorgen of is het allemaal drukte om niets? Wij, van de Internet-redactie, gingen op zoek naar informatie. Waart er inderdaad een ziekte rond in de aquarium? Of heeft het euvel een meer voor de hand liggende oorzaak?
Bij onze zoektocht op het World Wide Web stuiten we op een artikel van Takashi Amano van Aqua Design Amano in Japan, en wat blijkt?
De aquariumplanten hebben gewoon wat tijd nodig om zich aan te passen aan de nieuwe omgeving, vandaar de algvorming. Het volstaat om een gedeelte van het water verversen. In principe hebben de bewoners alle benodigdheden gekregen om het de vissen naar de zin te maken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |