abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 10 december 1999 @ 15:40:00 #1
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_20323
Ik plaats deze post bewust hier en niet in D&S, omdat ik het meer over de morele kant wil hebben:
Gisteren op het nieuws: Het is wetenschappers gelukt om met synthetisch materiaal een levende bacterie te creeren.
Ik vind dat een angstaanjagende gedachte. Met de snelheid waarop dit soort zaken zich ontwikkelen kunnen we dus over een jaar of tien, twintig de eerste synthetische mens verwachten? (als de mensheid tegen die tijd tenminste niet is weggevaagd door een of ander schadelijk dan wel dodelijk micro-organisme dat door een stel laboratoriumkwakzalvers 'per ongeluk' is ontwikkeld).
We weten nog zo weinig van reeds bestaande ziektes en organismen (ik noem een ebola, dat het komende decennium nog wel van zich zal laten horen op niet mis te verstane wijze, mark my words), maar laten we er zelf vooral nog maar een paar bijbouwen...
Waarom is het toch dat de wetenschap zich alleen maar bezighoudt met de vraag of iets kan, ipv met de vraag of iets uberhaupt zou moeten of mogen???
Ik vind het getuigen van een arrogantie die door de natuur ongetwijfeld een keer zal worden afgestraft...
Wat vinden jullie?
V

[Dit bericht is gewijzigd door Verbal (Datum 10 December 1999).]

Ja inderdaad, V. ja.
pi_20324
Ik vind dit echt "eng"
Is er ook zoiets als te ver gaan met onderzoeken en ontwikkelen ?????

Er zijn dingen die niet bedoeld zijn voor de mens maar voor eventuele (ik ben niet gelovig namelijk. Hogere machten.

[20:25] [Knut] Een vrouw met een kerst fetish...
[20:26] [Knut] Niet zo letterlijk dat ik haar met baard om moet HOHOHOEN
[20:26] [Knut] maar je snapt het idee wel.
pi_20325

Doodeng, maar misschien vallen syntetische mensen best mee? Zullen wel erg opgewekt en gelijkmatig van humeur zijn. Als je een beetje zielloosheid niet erg vindt?

Jusqu'ici tout va bien...
pi_20326
wie weet wat synthetische mensen voor gedrag zullen hebben. worden die mensen niet gek als ze horen dat ze geen ouders hebben en dat ze niet 'normaal' zijn geboren maar uit een stukkie namaak. die mensen zullen het psychish erg moeilijk hebben.

Maar laten we eerst de jaar wisseling maar eens doorkomen

Het leven is geen lolletje maar net een krentenbolletje

vrijdag 10 december 1999 @ 16:23:00 #5
2033 An-ja
Chronisch nat.
pi_20327
Ik vind het een beetje een raar idee hoor!
Waarom moet het nou? Ik vind het eng.
Yes I suck. And swallow.
pi_20328
quote:
op 12-10-1999 om 04:13 PM schreef Patrick het volgende:
wie weet wat synthetische mensen voor gedrag zullen hebben. worden die mensen niet gek als ze horen dat ze geen ouders hebben en dat ze niet 'normaal' zijn geboren maar uit een stukkie namaak. die mensen zullen het psychish erg moeilijk hebben.

Hier zijn geloof ik al verschillende Films en Tv series aan gewijd(of is het geweid) Ik denk dat je dan van die effecten krijgt zoals Data /1 of 9/ in de startrek series

pi_20329
Ik had het hier net met een collega over.
Hij kwam met een punt waar wel wat voor te zeggen valt.

Er zijn enorme wachtlijsten voor transplantatie organen. Als men eenmaal syntetisch mensen kan maken kan je die organen toch gebruiken. Quote Collega :
Ik zit te wachten tot ze een mens kunnen klonen en dan het liefst zonder hersens zodat men hier roofbouw op kan plegen voor de organen.

pi_20330

Wat ik in dit soort zaken altijd het meeste enge vind, is dat als eenmaal iets kan, het niet meer weg te denken is. Stel nou dat ze zo'n mens of een echt zoogdier of weet ik het zo zullen na maken. Dan kan de overheid op een gegeven moment wel zeggen van Ho, tot hier en niet verder, maar de kennis is er dan al wel. 100% alles gecontroleerd worden kan nooit en je maakt mij niet wijs dat iedereen dan ook zomaar zegt, OK ik stop. En je kunt ook nooit uitsluiten of voorkomen dat er mensen misbruik maken van dit soort kennis en technologien.
Ik vraag me overigens ook af waarom er onderzoek gedaan wordt naar het maken van een levende bacterie uit synthetisch materiaal. In mijn ogen kunnen die wetenschappers zich veel beter bezig houden met het vergaren van kennis over en oplossingen voor dingen als Ebola, Aids, Legionella, Nekkramp enz. Op dat soort vlakken is er nog zo veel werk te doen.....Ik zie ze dus liever daar aan werken dan aan het maken van allerlei Dolly's en dat soort onzin.

O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
  vrijdag 10 december 1999 @ 17:03:00 #9
156 Ted
Te kaal voor woorden
pi_20331
Ik vind dit allemaal héél eng, maar ben bang dat wij proletariërs hier weinig aan kunnen doen
God only made so many beautiful heads..[br]The rest he covered with hair...[br] ow en click eens op een banner!!!
  vrijdag 10 december 1999 @ 17:23:00 #10
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_20332
quote:
Quote Collega:Ik zit te wachten tot ze een mens kunnen klonen en dan het liefst zonder hersens zodat men hier roofbouw op kan plegen voor de organen.

... dit is nou een van die dingen die ik DOODENG vind. Zie je het al voor je: hele koelruimtes vol met 'lijken' die intraveneus gevoed worden en naar hartelust 'geoogst'.
De mensheid is ECHT op de verkeerde weg...
V
----------
'You ask me if I have a God complex?
Let me tell you something... I AM God!'
Ja inderdaad, V. ja.
pi_20333
Hmmmm misschien leuk om een levende auto te bouwen? Een soortement van Herbie.... Lijkt me stukken gezelliger rijden als een of andere t*ringjunk weer eens je autoradio gestolen heeft....

Beter nog, hij zou zichzelf kunnen verdedigen door een taart van onder de motorkap te lanceren.... moet je die junken zien rennen! hahahaha!

Cam Clown of the Week:

http://www.camclown.cjb.net

Admin zaterdag 11 december 1999 @ 01:25:00 #12
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_20334
Hmm... Hier zou een aardige discussie over religies over kunnen ontstaan. God was toch de enige die van iets doods iets levends kon maken ? Dat heb ik iig wel steeds voor m'n kiezen gekregen in discussies over geloof etc. Dat zou het bewijs zijn dat wij door een God geschapen zijn etc. bladiebla.
Nu kan dus over 100 jaar iedereen God zijn. Soort magnetronnetje waar je van een ouwe fietsband een huisdiertje maakt in luttele seconden. Vraag me af of er dan na 6 dagen huisdiertjes creeren ook een rustdag moet worden ingelast trouwens
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_20335
quote:
op 12-10-1999 om 04:36 PM schreef Knut het volgende:

Er zijn enorme wachtlijsten voor transplantatie organen. Als men eenmaal syntetisch mensen kan maken kan je die organen toch gebruiken. Quote Collega :
Ik zit te wachten tot ze een mens kunnen klonen en dan het liefst zonder hersens zodat men hier roofbouw op kan plegen voor de organen.

In principe kan dat al , maar dan met organen uit varkens (die dieren staan HEEL dicht bij de mens genetisch gezien)

pi_20336
Wat ook eng is: over 2 jaar ofzo, is een super computer uitgerekent en kent hij het hele menselijke DNA van binnen en buiten...

Dan kan men dus gaan klooien aan je DNA, ofwel ouders kunnen hun 'ideale' kind samenstellen. blauwe ogen? 1.90m? geen erfelijke ziektes? okidoki, je gaat gewoon een kind sjoppen, GVD!!

das pas eng. ik heb gezegt

pi_20337
quote:
op 12-10-1999 om 05:03 PM schreef Ted het volgende:
Ik vind dit allemaal héél eng, maar ben bang dat wij proletariërs hier weinig aan kunnen doen

Alleen als iedereen zo denkt. Als we nou met z'n allen naar zo'n lab gaan en we gooien eieren door de ruiten en gooien wat auto's om, misschien hebben ze dan door dat dit niet iets is wat de meerderheid van de bevolking wil. En dan gaat het nog niet eens om het theologische vraagstuk. Mensen gaan zich dan misschien zelfs wel afvragen of er niet een of ander ruimtevolkje al niet eens eerder hetzelfde gedaan heeft met ons als proefkonijnen ofzo.
Gaan we over een paar honderd jaar (of eerder) leven op een andere planeet uitzetten om te kijken hoe dat evolueert... tsjk... het bestuderen van de ontwikkeling van leven als levensdoel.

Ik heb een vuur gemaakt, je vindt as als je terukomt, as.
  zaterdag 11 december 1999 @ 20:06:00 #16
89 Toiletman
lang weggeweest!
pi_20338
Zeer goede topic, stom van me dat ik niet meer op het forum kwam, want dit is dus een onderwerp dat me echt heel erg interresseert.
Er was laatst een thema-avond bij de VPRO over de toekomst van het menselijk lichaam, kijk hier maar even: http://www.vpro.nl/lichaam

Even wat interressante dingen uit die serie:
Ene professor DeGaris is bezig met het maken van een zogenaamd 'artilect' een kunstmatig brein bestaand uit synthetische neuronen, hij heeft nu de 1e generatie gebouwd die 60000 neuronen bevat, hij is dees nu het gedrag van een poes aan het aanleren. De 1e generatie heeft capaciteiten veel kleiner dan de mens, de 2e generatie zal die ook nog hebben, maar hij verwacht met de 3e generatie een kunstmatig brein te maken dat slimmer is dan dat van de mens. Hij verwacht ook dat tegen 2050 de capaciteiten van het menselijk brein in een chip van 1 vierkante centimeter zijn te maken, en tegen die tijd dus de mens overbodig word en de wereld geregeerd zal gaan worden door deze 'artilects' en daar waarschuwt hij nu dus voor. Bij die site van de vpro staat een link naar de site van DeGaris.

Ik vind deze ontwikkelingen niet eng, maar ben er eerder blij mee.... maar 'k zal hier wel alleen in staan denk ik? 'K zie de overgang van biologisch naar synthetisch echt als een soort 'next step' in de evolutie, en 'k heb ook veel liever dat het zo gebeurt door een AI dan dat de mens allerlei shit gaat klonen, want ik ben er van overtuigd dat het hopeloos mis zou gaan in de wereld als de mens de macht zou hebben om leven te creeren zoals zij het wil. Dus van mij mogen die 'artilects' snel komen, voordat de mens de aarde zelf naar de klote helpt.

Reacties zijn zeer welkom
(PS: ga vanavond The Matrix weer eens huren bij de videotheek )

Only Dead Fish Go With The Flow
  zaterdag 11 december 1999 @ 20:10:00 #17
89 Toiletman
lang weggeweest!
pi_20339
Nog even een kwootje van die prof Degaris, toen hem gevraagd werd waarom hij dan niet stopte met zijn onderzoek naar 'artilects':
It's the Creation of Gods here that I'm working on.
Om even terug te komen op het topic en ook op dat wat Danny zei.... hoe denken gelovige mensen hier eigenlijk over??
Only Dead Fish Go With The Flow
  zondag 12 december 1999 @ 01:10:00 #18
272 R@b
No-nonsens
pi_20340
quote:
op 12-11-1999 om 01:25 AM schreef Danny het volgende:
Hmm... Hier zou een aardige discussie over religies over kunnen ontstaan. God was toch de enige die van iets doods iets levends kon maken ? Dat heb ik iig wel steeds voor m'n kiezen gekregen in discussies over geloof etc. Dat zou het bewijs zijn dat wij door een God geschapen zijn etc. bladiebla.
Nu kan dus over 100 jaar iedereen God zijn.

Ach het creeeren van een bacterie is nog iets anders dan het scheppen van een hele wereld, natuurlijk. Maar het ontkracht wel het bewijs dat de mens door God geschapen is, en bevestigd de evolutie theorie. De evolutie theorie gaat er toch van uit dat uit de oersoep onder invloed van bliksem voilet licht etc. het eerste levende organisme is ontstaan?. In ieder geval kunnen ze in reageerbuisjes op die manier al eiwitten laten ontstaan, de bron van het leven(DNA bestaat er uit).

Het is jammer voor de gelovigen onder ons maar beetje bij beetje wordt het bijbelse scheppingsverhaal ontkracht. Wat niet wil zeggen dat er geen GOD bestaat. De Aarde moet toch ook op een of andere manier zijn ontstaan, en de theorie van de oerknal is wel erg prematuur. En dan nog..wie of wat zat er achter een oerknal ???

Bang voor dit soort ontwikkelingen ben ik niet. Wel alert, alles kan misbruikt worden. Maar voor degenen die bang zijn voor het creeeren van monsterlijke dingen, je kunt nooit iets ""maken"" wat ook niet uit de gewone evolutie had kunnen ontstaan (lees desgewenst schepping ipv evolutie)

Maar inderdaad Danny hieruit kan een razend interessante discussie ontstaan.

Waarom leven Wij ?? (Wim T. Schippers)

Rob

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_20341
quote:
op 12-11-1999 om 08:10 PM schreef Toiletman het volgende:
"... hoe denken gelovige mensen hier eigenlijk over??..."

ik ben 'gelovig' (ga zlef nooit naar de kerk, lees nooit de bijbel en denk ook niet zovaak er over na, maar geloof wel dat Jezus en God en de schepping etc bestaan, daar heb ik ook goede argumenten voor, maar daar kan je een onderwerp appart over doen

En ik denk dat God dit absoluut nooit zo heeft bedoeld dat de mens gaat klooien met AI en daarmee zichzelf eigelijk overbodig maakt.. Er is al een zondevloed geweest en ik ben van mening dat het voor die zondevloed nog veeel erger met de mens gesteld was, anders waren wij nl al weggespoeld, niet? enfin, ik vind dus wel dat ze doormogen gaan met die 'artilects' maar ze moeten stoppen wanneer het te veer gaat (maar wat is té ver??) ook ben ik ervan overtuigd dat het voordelen heeft voor de mens... is iemand dat met me eens, dat het ook voordelen kan hebben?

pi_20342
Ik maak me persoonlijk helemaal niet zo druk om deze berichten. Blijkbaar is het de meesten nog niet duidelijk dat een maken van een bacterie uit synthetisch materiaal wel een hele andere tak van sport is dan het maken van een synthetische mens. Na jaren van onderzoek kennen we nu pas de base-sequentie van een menselijke chromosoom, en dat is ook nog eens de kleinste! Dus het schrikbeeld waar men het hier over heeft hoeven we over tien jaar niet te verwachten.
Probleem met deze onderzoeken is altijd dat de politiek behoorlijk achter de feiten aanloopt met regelgeving. Want na de berichten uit Engeland (waar doktoren zonder toestemming van de ouders babyharten hadden verwijderd) blijkt wel weer dat dat zeker nodig is.
En dan nog iets: voor veel mensen is het niet te begrijpen, maar al dit soort onderzoeken (ook het 'zelf' maken van een bacterie) is van ontzaggelijk groot belang voor het fundamentele onderzoek. En wanneer men meer inzichten kan verkrijgen kunnen andere onderzoeken naar erfelijke ziektes en virussen weer verder. Als er geen fundamenteel onderzoek was geweest dan was op dit moment elke lichte virus of bacterie-aandoening nog steeds dodelijk geweest!

Ik zie trouwens ook niet wat er mis is met het uitbannen van erfelijke ziektes. Als je dat zegt heb je waarschijnlijk niemand in je directe omgeving gekent met zo'n ziekte. En dan zou het toch erg fijn zijn als er een medicijn bestaat voor deze ziektes?

[Dit bericht is gewijzigd door Led (Datum 12 December 1999).]

zondag 12 december 1999 @ 17:50:00 #21
1078 Machiel
Ookwel Machielovic
pi_20343
Dat ze synthetisch een bacterie maken zie ik het nut totaal niet van in. Dit soort dingen zijn zeker erg gevaarlijk! Kijk maar naar bijv. de killerbee ze wilden een bepaald soort bijen creëren maar die muteerde tot een zwaar agresief soort bijen. Oftewel daar moeten we niet aan beginnen!

Maar onderzoek naar ons DNA kan zeker heel possitieve gevolgen hebben bijv. de spierziekte Duchenne die ik heb te bestrijden. Gellukig kunnen we tegenwoordig het leven hiermee erg draaglijk maken met geavanceerde techniek.

En dat we over niet al te lange tijd zelf ons nageslacht kunnen creëren vind ik een walgelijk idee.

It's my life.. It's now or never! I aint gonna live forever...
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 12 december 1999 @ 19:56:00 #22
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_20344
Geen groei zonder pijn.
pi_20345
Swets, met je korte reactie raak je de kern van de zaak. Helemaal mee eens!
pi_20346
quote:
op 12-12-1999 om 05:50 PM schreef Machiel het volgende:
Dat ze synthetisch een bacterie maken zie ik het nut totaal niet van in. Dit soort dingen zijn zeker erg gevaarlijk!

Precies, daar zie jij het nut niet van in. Ik wel. Het betekent namelijk dat deze onderzoekers erin geslaagd zijn om een stabiel organisme te maken, en dat we er niet ver vanaf zijn om erachter te komen hoe het komt dat dit organisme stabiel is. En als je dat weet, dan ben je al een heel stap verder in het onderzoek naar niet stabiele organismen en cellen! En daar profiteren wij dan (en dat zou jij toch moeten weten) allemaal van!

[Dit bericht is gewijzigd door Led (Datum 12 December 1999).]

zondag 12 december 1999 @ 21:09:00 #25
904 L-X
The Lover X
pi_20347
Toch ben ik wel benieuwd in hoeverre ze deze experimenten gaan voorzetten. Ik denk toch dat ze (overheid/research facilities) wel een verklaring schuldig zijn aan de mensen. Dit raakt ons toch ook. Ik ben benieuwd.....
It takes a minute to have a crush on someone,
an hour to like someone,
and a day to love someone,
but it takes a lifetime to forget someone.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')