abonnement Unibet Coolblue
pi_51023520
quote:
Van Nul tot Nu
Van Wikipedia
Ga naar: navigatie, zoek
Van Nul tot Nu is een stripverhaal over de geschiedenis van Nederland. De reeks verscheen eerst in het weekblad Donald Duck en werd later in vier delen gepubliceerd door uitgeverij Big Balloon. De strips zijn in de jaren '80 uitgekomen. Een aantal jaar na het verschijnen van dit kwartet is er een enigszins afwijkend vijfde deel uitgekomen over de geschiedenis van het dagelijks leven. De scenario's werden bedacht door Thom Roep, Co Loerakker maakte de bijbehorende tekeningen.


[bewerk] Albums
Deel 1: De vaderlandse geschiedenis tot 1648
De eerste mensen in ons land, de Romeinen en de Bataven, kruistochten, Middeleeuwen, Bourgondische tijd, de Habsburgers, Tachtigjarige Oorlog.

Deel 2: De vaderlandse geschiedenis van 1648 tot 1815
De Gouden Eeuw, de Verenigde Oostindische Compagnie, rampjaar 1672, periode van neergang, Bataafse Republiek, Franse tijd, Slag bij Waterloo.

Deel 3: De vaderlandse geschiedenis van 1815 tot 1940
Opkomst van handel en industrie, onafhankelijkheid België, grondwetsherziening van 1848, ontstaan politieke partijen, Eerste Wereldoorlog, opkomst fascisme, begin Tweede Wereldoorlog

Deel 4: De vaderlandse geschiedenis vanaf 1940
Duitse Bezetting, jodenvervolging, bevrijding, Indonesië onafhankelijk, wederopbouw, koude oorlog, provo, oliecrisis, protestbewegingen, Europese Samenwerking.

Deel 5: De geschiedenis van het dagelijks leven
Wonen, eten, misdaad en straf en seksualiteit door de eeuwen heen. De geschiedenis van de gewone man en vrouw.

Hoe tof was deze strip wel niet, iedere week vol spanning op de Donald Duck wachten om vervolgens 2 (soms 4!!!) pagina's hilarische vaderlandsche geschiedenis tot je te nemen!









pi_51023566
Ja dat waren pas tijden
Echt jeugdsentiment
Weet iemand waar die boeken nog te koop zijn?
Only the dead have seen the end of the war - Plato
  zondag 1 juli 2007 @ 12:14:45 #3
157986 FitzChevalric_Ziener
Registrated Trademark
pi_51023584
Gewoon bij elke boekhandel, worden nog steeds gedrukt
BEAUTY, truth, and rarity,
Grace in all simplicity,
Here enclosed in cinders lie.
pi_51023633
Een leuke manier om wat op te steken van de vaderlandse geschiedenis...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  zondag 1 juli 2007 @ 12:19:43 #5
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_51023694
Geweldig om te lezen was dat
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_51023741
erg leuk, ik heb ze nu nog liggen. zo werd geschiedenis leuk
A king in the making, and the throne is for the taking
So I climb the mountain top and put my stake in
Got the weight of the world on my shoulder
Not a nigga nor a hoodrat bitch can stop me from taking it over
pi_51023807
quote:
Op zondag 1 juli 2007 12:14 schreef klotezooi het volgende:

Weet iemand waar die boeken nog te koop zijn?
http://www.comicstripshop(...)Van%20nul%20tot%20nu

bijvoorbeeld.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  zondag 1 juli 2007 @ 12:26:12 #8
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_51023843


Daar moet ik er ergens ook nog 2 of 3 van hebben. Ga weer eens zoeken waar
stupidity has become as common as common sense was before
pi_51023909
Ja die waren leuk altijd! Wij moesten op school altijd verplicht boeken lezen en strips mocht niet maar van nul tot nu wel.
-
pi_51024126
Van de week toevallig nog gelezen
pi_51024316
Boooooooooooooring!
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_51024571
ik heb ze gisteren nog gedownt , ik wilde ze graag nog eens lezen

echt leuk was dat
pi_51024869
Ik heb ze der ook nog liggen, 4 of 5 delen dacht ik. Dat is teminste geschiedenis op een leuke manier
pi_51026221
Ik heb deel 4.
  vrijdag 6 juli 2007 @ 15:45:56 #15
7168 Kptelmo
Syntax Error
pi_51203479
Ik heb deel 1 t/m 4 (en ook gevolgd in de Donald Duck). Zou lesmateriaal op scholen moeten zijn.
"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning." (Rich Cook)
pi_51205482
Ik heb er altijd van genoten in de DD. De geschiedenis verteld op een toffe manier.
pi_51213676
ik las dat ook altijd in de DD. misschien dat ik de boeken nog eens een keer ga aanschaffen
Follow your heart and your dreams won't be far behind
Life is too short to wake up with regrets. So love the people who treat you right. Forget about the ones who don’t. If you get a second chance, grab it!
pi_51304296
Ja, daar heb ik ook ooit alle delen van gekocht!
En de nodige lol mee gehad, haha. Die droge geschiedenisprut op school ging bij mij altijd het ene oor in en het andere weer uit, en die Van Nul Tot Nu-boeken waren voor mij dan ook de enige manier om er toch nog wat van mee te krijgen (en ook te onthouden)!
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')