abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50992146
Heeft iemand ervaringen met het Orientatiejaar Film Academie / HKU dat door Open Studio in Amsterdam en Utrecht wordt aangeboden?

http://www.openstudio.nl/home/cursussen/courses.asp?group=1&code=5

http://www.hku.nl/hku/show/id=124533

Ik volg op dit moment Media en Cultuur (Film/TV Wetenschappen) aan de UvA. Het is veel theorie en weinig doen. Ben toch aan het kijken of een mix doen en praktijk niets is. Sinds ik aan de UvA studeer ben ik zelf wel met een camera gaan pielen en heb daardoor al een filmpje voor een lokale gemeente gemaakt. Dus het orientatiejaar lijkt me een goede weg om te zien of de doekant mij beter ligt... en of het uberhaupt voor mij is weggelegd. Ik zag dat het twee dagen in de week is, dus evt is er nog een bijvak te volgen bij de UvA om toch nog bezig te blijven.. ook voor toekomstige vrijstellingen.

Ik heb uiteraard al met Open Studio gesproken en ga volgende week naar een open dag, maar de informatie van de instelling zelf en die van de studenten verschilt altijd. Dus...

Ik ben eigenlijk benieuwd naar de kwaliteit van het onderwijs, de persoonlijke en individuele begeleiding, (iets wat ik wel verwacht voor 2600 euro) de ervaring die je opdoet... (is het echt de moeite waard?)
en eventuele andere dingen. Wie kan mij er iets over vertellen? Alvast bedankt!
pi_55729962
Sorry, geen ervaring met het oriëntatiejaar. Ik zou eerst ook het oriëntatiejaar gaan doen maar toen werd ik op een andere gedachte gebracht en ben ik de video & digitale media gaan doen.

Ik denk juist niet dat je het oriëntatiejaar moet gaan doen als je meer de doe-kant op wilt. Ze zijn daar echt ALLEEN maar bezig met het 'dus' oriënteren & voorbereiden op de toelatingen.
Bij mij zijn ze gewoon bezig met alle richtingen van het vakgebied film. Ik heb nu lessen scenario, regie, montage, camera enz.

We zijn eigenlijk steeds met een project bezig, het valt mij zeker niet tegen maar als je al ervaring hebt op het gebied van film zou ik het toch nog even goed gaan overwegen omdat je wel gewoon echt vanaf het begin begint.

De persoonlijke begeleiding vind ik (met nadruk op ik, ik weet niet of dat voor iedereen zo is) goed. Ik heb ook zeker veel geleerd op het filmgebied (aangezien ik er nog niks van af wist).

En het is ook gewoon een superleuke sfeer:)

Als je nog meer wilt weten zeg het maar..

Groetjes
pi_55767749
Ik denk dat 'ie 7 maanden later geen vragen meer heeft

Ik ga de 19e ook eens kijken op de open dag van de filmacademie. Open Studio klinkt ook leuk, maar het niveau lijkt me een beetje laag aangezien het voor mensen is die een hbo richting bv tvproductie ed willen gaan doen. En dat doe ik al..
pi_56195994
Ik vond dit topic toevallig weer. Toch nog reacties gekomen. Ik ben er uiteindelijk niet aan begonnen. De indruk die ik van de open dag kreeg was dat het niveau (voor mij) inderdaad te laag lag. Zowel met de doe, maar ook de psychologische/oriënterende kant was ik voor mijn gevoel al veel verder. Inmiddels heb ik al meerdere filmpjes gemaakt en heb ik definitief besloten dat ik verder wil in de film als documentaire maker. Vooral maatschappelijke onderwerpen en andere culturen trekken mij heel erg....
De UVA loopt nog steeds, maar ik weet vrijwel zeker dat ik het niet afmaak. Een minor filmwetenschappen of propedeuse lijkt me nog wel wat, maar ik zie echt geen toekomst als onderzoeker. Doodsaai.

Ik ben afgelopen weekend ook op de open dag geweest van de Filmacademie. Het was erg interessant. Al vond ik het buiten de presentaties om wat warrig/chaotisch. Echter tijdens de presentatie kon ik op stoom komen en heb ik op al mijn vragen antwoord gekregen. Ik ga dus een aanmelding doen voor Regie - Documentaire. Het schijnt een minder populaire kant te zijn van regie, dus wie weet...

Welke media opleiding doe je Lienelien? Ik ga zelf ook oriënteren op andere kunstacademies als St Joost. (Audiovisuele Media) Maar ik heb over de kunstacademies niet zulke goede verhalen gehoord. Over het algemeen lijkt er een sfeer van kleinering, in een hoek gedrukt worden en veel subjectieve kritiek te heersen en daar heb ik echt geen trek in. Objectieve kritiek ok, maar de rest nee. Dan ga ik liever verder aan de UVA. Ik ben namelijk geen kleine jongen meer (26 ) en wil dus ook volwassen behandeld worden. Een ander punt is dat ik slechte ervaringen met HBO opleidingen heb wat betreft samenwerken... de groepen zijn veel te groot. (soms 5-8 man) Bij de filmacademie wordt na het eerste jaar alles heel persoonlijk en individueel vertelden ze. Ideaal.. net zoals op de UNI.
pi_56200526
quote:
Op maandag 21 januari 2008 11:59 schreef Raven_ het volgende:

Welke media opleiding doe je Lienelien?
Ohh, dom! Ik fiets echt iedere dag langs de filmacademie, en al een paar weken lang zag ik staan dat er weer een open dag aan kwam. En toch helemaal vergeten

Ik zit nu in het 3e jaar van redactie- mediaproductie aan de HvA. Leuke opleiding, maar niet echt van een spetterend niveau oid. Vanaf volgende week ga ik een half jaar een minor productie voor tv volgen, en daar wil ik ook in verder. Heb een stage gedaan bij een productiehuis die tv programma's rondom films en films produceren.
Omdat ik alleen deze simpele hbo niet genoeg vind wil ik dus nog doorstuderen, maar geen 4 jaar meer, en ook niet alleen dodelijk saaie praktijk. Ik wil zoals jij idd ook geen onderzoeker worden Filmwetenschappen aan de uva trekt me ook erg, maar dan moet ik dus nog 3 jaar.. Twijfels, twijfels..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')