Ik vind Willem ook rustig en beheerst overkomen, maar zeker ook zorgzaam, getuige zijn kookkunsten en het ontbijtje dat hij ooit voor "Sabientje" maakte. Die schopt het nog wel ver, denk ik.
Wat Bianca betreft: ik denk niet dat ze zich aanstelt. Ze probeert zich in te passen in een omgeving waar ze niet dagelijks mee te maken heeft. Ze gaat veel op stap, en het gezamenlijk liedjes zingen met gitaarbegeleiding is niet wat zij nou verstaat onder dagelijkse beslommeringen. Maar ze probeert steeds om de positieve kanten ervan te bekijken. Toen in het begin werd teruggefloten door BB wegens het openlijk stellen van TE kritische vragen, had ze de keuze om zich daaraan te conformeren of zich ertegen te verzetten. Ze heeft besloten zich gedeisd te houden, maar maakt zich intussen zorgen over hoe ze wordt uitgezonden door V, die haar natuurlijk als een lastpost beschouwt na dit incident.
Vervolgens het akkefietje met de hometrainer, waarbij er een video aan de bewoners werd getoond waardoor het HAAR schuld was dat de hometrainer stuk ging, dat droeg niet bij aan het gevoel dat ze lekker werd uitgebeeld door V. Dus toen Mona kwam, vroeg ze binnen enkele minuten na haar binnenkomst al om haar ideeën van welke "rol" iedereen speelde, omdat ze wist dat V bezig was haar via de publieke opinie eruit te werken. Die mening werd bevestigd toen Mona zei dat men haar "wisselvallig" vond. Nu is ze denk ik op een punt aangeland waarbij ze zeker weet dat Mona eruit gaat in de komende ronde en dat ze dus nog zeker drie weken blijft zitten in het huis. Daardoor kan ze denken: schijt aan de publieke opinie, ik ga nu aan mezelf werken. Dus is ze veel meer zichzelf, ze heeft de "bekende Nederlander-dip" en de "negatieve beeldvorming door V.-dip" gehad en ze kan er weer tegenaan.
Zien jullie dat ook zo?
van de BB-Site:
De bewoners van het Big Brother-huis mogen geen luxe hebben. Ze beschikken echter wel over een privé-masseur en maken daar regelmatig gebruik van. Zo ook Mona. Ze heeft echter één probleem. Haar voeten zijn zo gevoelig. Mona: “Meneer, ik word gauw opgewonden als ze aan mijn voeten zitten, hoe lost u dit op?” Ruud, altijd gevat, moet ontzettend lachen om deze opmerking. Mona heeft er alle vertrouwen in dat haar voeten bij Ruud in goede handen zijn. “Ik heb u uit de Gouden Gids gehaald. Misschien word ik wel een vaste klant bij u.” Alleen over de vergoeding moeten ze het nog eens worden. Mona: “ Ik ben particulier verzekerd, kan het ook in natura?”
Ik denk de Mona in de gaten heeft dat er nog één reddingsmogelijkheid is, namelijk door zich aan de zijde van de alpha-male te scharen. Zelfs Bart heeft nog niet zo onbeschaamd geflirt!
Ook leuk:
Sabine en Mona zijn zeer te spreken over de voetmassage van Ruud. “Ik voel me heerlijk, ik wil nog een keer”, roept Sabine uit. Ruud wil wel, maar Bart heeft commentaar. “Het is niet echt back to basic zo, hè?”, zegt hij vermanend.
Krijgen we hier te maken met bezittingsdrang?
Wat me opvalt is dat de beste lijstjes zo overtuigen omdat ze vanuit één premisse geschreven zijn. Ik zal wat voorbeelden geven. Wie uitgaat van het welbegrepen eigenbelang van de bewoners om de eindstreep te halen stelt pragmatiek voorop. In die varianten stemmen mensen hun belangrijkste concurrenten weg en laten de zwakke broeders lang zitten. Dus Bart dumpt Maurice, Sabine wil van Bianca af, Karin probeert Ruud te dumpen en Mona laten we dan juist allemaal zitten. In andere varianten domineren de sentimenten; daar stemmen de bewoners de minst sympathieke broeders en zusters weg met het idee dat je zo de kans op 100 dagen survival vergroot. Het gros nomineert dan Mona, Willem stemt Bianca weg, Karin Sabine en zo voort. Een derde richting is de congsi/cluster stroming. Daarin vormen Karin, Bianca en Maurice een blok, Ruud en Willem idem, Bart en Sabine een team dat op exploderen staat en is Mona een eiland. De congsi's stemmen dan tegen de rivaliserende groepen en iedereen tegen Mona.
Wat nog ontbreek is een speltheoretische benadering. Ik heb daar altijd al een hekel aan gehad, maar in feite is de situatie een schoolvoorbeeld van klassieke speltheorie. Voor wie op school daar niet mee geplaagd is: het draait dan om de meest pragmatische keuze per deelnemer vanuit de situatie van onvolledige communicatie. Klassieke voorbeelden die je dan altijd leerde waren het prisoner's dilemma en later werd ook de atoomwedloop tussen VS en Soviet Unie als voorbeeld genoemd: Als A dreigt met totale vergelding als B een bom gooit is het voor B niet doelmatig om het te doen, maar is A ook werkelijk bereid tot die onherroepelijke tegenaanval etc. Kortom een benadering die uitgaat van het eigenbelang, maar waarbij de inschatting van de reactie van de tegenpartij cruciaal is. Belangrijk in speltheorie is dat je niet WEET wat de ander zal doen en niet open overleg hebt.
Wel dat is in BB exact aan de orde. De deelnemers kunnen niet vrij overleggen door de permanente camera's dus ze kunnen geen gemeenschappelijke strategie vormen. Ze zijn ook niet zeker dat hun huidige congsi's blijven bestaan (ruzie's zijn denkbaar, mensen kunnen weggestemd worden, etc). Ze MOETEN dus hun eigen keuzes maken in onzekerheid over de keuze van de anderen. Ze doen het in de beslotenheid van de dagboekkamer, maar ze zijn niet zeker dat het besloten blijft (een relatief simpel voorbeeld: er zijn 7 bewoners die Mona nomineren en een wisselende tweede kandidaat: het Nederlands volk kiest een ander en Mona blijft zitten in het huis met de zekerheid dat iedereen tegen haar gestemd heeft; alle andere gevallen zijn ingewikkelder maar knagen net zo hard aan de gevormde beelden en congsi's).
Een verstandige bewoner is zich hiervan bewust en moet dus stemgedrag verzinnen dat én recht doet aan zijn eigen motieven én verstandig is in het licht van het stemgedrag van de rest van de groep én geen negatieve gevolgen heeft na de stemming voor de eigen positie. Het zou leuk zijn om eens een analyse te maken van het te verwachten gedrag van alle bewoners in dit licht. Hoe zeer ik ook altijd een hekel had aan speltheorie: het is voor veel onderwerpen een verrekt doelmatige benadering gebleken die tot goede voorspellingen leiden.
Deze post is al weer veel te lang uitgevallen. Ik zal mijn eigen poging voor het ideale lijstje maar laten rusten tot een andere post. Mijn excuses aan iedereen die ook dit geleuter weer per 14k4 naar binnen moest halen ;-)
En wat betreft die dubbele topic: je kan reeds geplaatst topic veranderen of deleten met behulp van het icoontje dat steeds rechtsboven elke message staat.
Bianca is al eeuwen op zoek naar zichzelf, en elke ervaring die daaraan kan bijdragen is haar zeer welkom. Ik denk dat zij echt bewust gekozen heeft voor de persoonlijke uitdaging,niet eens zozeer voor het geld.
Nee, dan de motieven van Willem. Waarom zou een pas gescheiden vader, die het erg naar zijn zin heeft als docent op een hotelschool, mee willen doen aan een Veronica-programma met allemaal jong grut van in de twintig? Om zichzelf te leren kennen? me dunkt dat hij dat ook wel zonder BB kan. Deze nuchtere Fries vind ik het moeilijkst te peilen. Zou-ie het echt voor het geld doen? Moeilijk te zeggen.
De motieven van Bart en Sabine zijn duidelijk: beetje avontuur en misschien nog wel een romance en een smak geld. SPannend! Ook Tara dacht dat het om een verlengde vakantie ging waar nog een jackpot bij inbegrepen was.
Martin had waarschijnlijk ook geld als motief, gemengd met een droom over zijn verloren jeugd of iets dergelijks, want hij mengde zich met het grootste gemak tussen het jonge grut en leuk zich echt uit te leven en te vermaken. Misschien heeft-ie het kind in hemzelf willen laten spelen en in BB was dat ongestraft mogelijk.
Maurice is opgegeven door een (zijn?) vriendin, wat alles typeert en geen toevoegingen meer behoeft. Hij ziet het geheel als één grote grap, doet gezellig mee en hoopt op die 250K. Net Australië, maar dan met geld in het vooruitzicht.
Mona is één groot dollarteken. Ze doet gezellig maar is het niet, waar de rest spreekt van persoonlijke uitdaging praat zij slechts over hoe moeilijk het is om in te vallen en hoe populair Ruud wel niet is bij de kijkers. Het is haar puur om het geld te doen. Daarom zal ze niet lang stand houden (ook al zou ze niet weggestemd worden), ze heeft zich geestelijk niet voorbereid op de slopende race die BB eigenlijk is. Je herkent de mensen die zich daar wel op hebben ingesteld: Ruud, Karin, Willem, Bianca.
De reden van Mona is duidelijk, ze zei het al: "mensen vinden me op Jessica lijken". In een klap beroemd, dat is haar doel. Helaas heeft ze niet door dat ze daar te weinig "Hollywood uitstraling" voor heeft.
Tara had hetzelfde motief, helaas voor haar zal het nieuwtje eraf zijn op het moment dat de volgende bewoner eruit gestemd is (zeker als dit Sabine blijkt te zijn).
Willem was zijn leventje even helemaal beu, en wist even niet hoe hij verder moest. Plots kwam daar de oproep van Veronica, de oplossing voor Willem. Weg uit zijn omgeving, de kans om dingen, zonder invloed van de mensen om hem heen, even op een rijtje te zetten.
Bart en Sabine hebben volgens mij een zelfde doel voor ogen gehad: makkelijk geld verdienen. Niet realiserend dat het niet zo makkelijk is. Beiden zijn vrijgezel, ze hoefden dus niet na te denken over hetgeen ze achterlaten. (In ieder geval minder dan de bewoners met een relatie en kinderen)
Wat Karin betreft sluit ik me aan bij voorgaande analyses. Een vrouw die nooit de kans heeft gehad om zichzelf te ontplooien, dat denkt ze tenminste. Volgens mij staat ze steviger in haar schoenen dan ze zelf denkt.
Bianca heeft het ook gedaan om zichzelf beter te leren kennen. Ze heeft wel spijt dat ze deze weg gekozen heeft, denk ik. En niet net als Maurice een jaar naar Australie is vertrokken.
Maurice: die is ingeschreven door iemand anders, hij durfde daar niet tegen in te gaan en dat is dan ook de enige reden waarom hij meedoet.
En waarom Ruud meedoet? Ik kan niets bedenken, ten opzichte van wie moet hij zich bewijzen? Hoe is zo'n "gevoelige man" in staat zijn Bibi alleen te laten? En wat gaat er gebeuren als hij een keer een woede uitbarsting krijgt? Pff, ik moet er niet aan denken, ik denk dat de muren niet blijven staan.
quote:
op 10-10-1999 om 12:55 PM schreef The Two Sisters het volgende:
<snip>
De droom van Bianca zoeken wij meer in de hoek van het tegendraadse panellid: samen met Mylene de la Haye en Adelheid Roosen filosoferen over de toekomst van de espresso-machine, of iets anders verheffends.
FF uitlachen, hoor Kostelijk, zo'n panel wil ik graag zien, wat kan TV toch heerlijk zijn, daar is zelfs de VPRO nog iets te serieus voor, om zoiets te bedenken. Jullie maken een grauwe zondag weer goed, TwoSisters, bedankt !
PS: klein ego-boostertje voor de posters: stel dat de BB-redactie werkelijk iemand permanent deze topics laat lezen/analyseren en zo probeert zelf meer vat te krijgen op de deelnemers, om nóg beter te manipuleren ?
Is het dan niet tijd dat we hen ook eens zand in de ogen gaan strooien ? Of ben ik weer eens te strijdbaar ?
Klopt, er bestaan ook nog: laag, gemeen, doortrapt, konkelend, stokend, verraderlijk, en bovenal: stiekum (op z'n brabants geschreven)
Eindelijk kwam gisteravond een barst in het populaire masker van Sabine. En voordat ze met open vizier op Karin afstapt, gaat ze eerst voor het fornuis support halen bij Mona: natuurlijk Mona, omdat ze verzekerd is van haar onmiddellijke bijval, bij iemand die zonder onderscheidt elke gelegenheid aangrijpt om te pleasen.
Dan de slaapkamer: voor de zoveelste maal geconfronteerd met Barts 'pasha'-houding (en na de vorige avond al letterlijk te zijn verjaagd uit diezelfde slaapkamer) probeert Karin deze keer de 'message' tot die hardnekkige casanova-kop van Bart te laten doordringen met provocerende humor.
En dat barst de bom onder het make-up-huidje van Sabine: haar rivale in 'vrijheid van intimiteit' wordt genadeloos en arrogant door haar toegesproken en beschuldig van.... ja hoor.... stiekemheid !!! Of all people: look who's talking !!! Na 3 weken van uiterst provocerend gedrag met Bart (uiterst provocerend in DEZE setting, waar een aantal hormonen-tijdbommen rondloopt) durft uitgerekend Sabine een medebewoonster van 'stiekemheid' te beschuldigen ???
En tegelijkertijd nog steeds staan flirten voor de camera met het beentje omhoog terwijl geen van de mede-bewoners toekijkt ?
Enfin, het was te verwachten, het nivo van de eerste conflicten was ook te verwachten: de ratjes zijn begonnen te bijten... En deze olievlek zal zich uitspreiden, tot 2 kampen: Ruud,Willem,Karin,Bianca en Maurice, tegenover Sabine, Mona en Bart. En de koude oorlog is gestart....
quote:
op 10-10-1999 om 04:49 PM schreef Moor het volgende:
FF uitlachen, hoorKostelijk, zo'n panel wil ik graag zien, wat kan TV toch heerlijk zijn, daar is zelfs de VPRO nog iets te serieus voor, om zoiets te bedenken. Jullie maken een grauwe zondag weer goed, TwoSisters, bedankt !
PS: klein ego-boostertje voor de posters: stel dat de BB-redactie werkelijk iemand permanent deze topics laat lezen/analyseren en zo probeert zelf meer vat te krijgen op de deelnemers, om nóg beter te manipuleren ?
Is het dan niet tijd dat we hen ook eens zand in de ogen gaan strooien ? Of ben ik weer eens te strijdbaar ?
quote:
op 10-10-1999 om 09:05 PM schreef lilith het volgende:
Moor, ik wilde graag terug komen op je interesse voor astro, maar de topics sluiten sneller dan het licht! Ik ben astroloog. In deze situatie is vooral gedrag zichtbaar en dat komt o.a. van de Maan: Bart-Kreeft (snel gekwetst), Sabine-Leeuw (wil graag dat anderen aan haar voeten liggen), Bianca, Ruud,Maurice (en Martin)-Waterman (non-conformistisch. Volgens mij heeft Karin Steenbok trekken (droge humor, leider) en Mona Kreeft (emotioneel manipuleren).
Lilith, hartelijk dank voor je reactie, eindelijk Misschien moet er toch een topic "Voer voor astrologen" komen, zodat anderen hem kunnen overslaan en het niet teveel irritatie bij niet-geïnteresseerden veroorzaakt als het door 'gewone psychologie' heen loopt. Wat vind je ?
Even nog over Sabine: die heb ik als zonneteken Weegschaal staan. Bedoel je daarom ascendant-aspekten of sterke Leo-invloeden in haar horoscoop ? Of heb je het over de actuele Maan-invloed op hun zonnetekens ?
Je ziet, ik ben nog een beetje verward om mijn voordeel te kunnen doen met je observaties. Graag hoor ik verduidelijking van je en alvast bedankt !
quote:
op 10-10-1999 om 09:36 PM schreef Moor het volgende:
Hoi Voyeur, bedankt voor je interessante analyse en theses. Wat die speltheorie-benadering betreft, denk je niet dat het in praktijk brengen daarvan toch alleen maar weggelegd is voor de dóórdenkers (om het nog maar even beleefd te zeggen, en niet over IQ en zo te praten).
En doordenkers zitten er wel een paar: Willem, Karin, Bianca, maar beslist geen dóórdenkers vind ik: Mona, Ruud, Bart, Sabine, Maurice.
Hiertoe ben ik gekomen bij het luisteren naar hun diverse motiveringen in de dagboekkamer bij de eerste stemming.
Het model wordt dan: een stemming waarbij sommigen spel-theoretisch denken, anderen in congsi's en wéér anderen puur op sympathie.
Best een ingewikkelde setting, vind je niet ?
De vraag is of het dan nog een bruikbaar kader is, zo het er dan nog een is, met zoveel 'parameters'. Soort kwadratuur van de cirkel
Moor, ik haal je reaktie even uit het Voer voor psychologen forumII want dat is helaas dicht. [jammer!] Ik ga er hier dan maar op verder; dit topic is toch volkomen verwant.
Je hebt volkomen gelijk overigens. Ik had zelf ook zo verder willen gaan. Mijn kritiek indertijd op al die speltheoretische benaderingen was juist dat het veronderstelt dat IEDEREEN doelmatig en pragmatisch is en dat is stomweg niet waar.
Ik leerde het toepassen in de internationale betrekkingen en juist daar is duidelijk geworden dat het model alleen deugt als alle spelers het ook volgen. [De negentiger jaren hebben dat ook aangetoond: Bijv. de oorlog tegen Irak verliep voor het westen geheel onbegrijpelijk; Saddam weigerde 'rationeel' te handelen: hij verstopte zijn tanks en parkeerde zijn vliegtuigen bij de vijand Iran; in feite zag hij winst en verlies anders dan verwacht]. Het model vereist dus minstens twee spelers met dezelfde inzet.
Om nu even terug naar BB te gaan. Ik denk dat Bianca, Karin, Willem, Sabine en Mona zich wel (intuitief) bewust zijn van de situatie en handelen vanuit het eerder omschreven perspectief. Het vereist namelijk geen intelligentie (anders zouden S en B wel uit de boot vallen), maar pragmatisch handelen op basis van welbegrepen eigenbelang. Zij zijn zich alle vijf bewust van hun doel (voor Bianca: blijven zitten=niet afgewezen worden, voor de andere 4 blijven zitten=winnen) en zij zijn zich ook sterk bewust van hun gedrag bij de nominaties.
Je hoeft niet intelligent te zijn om te weten dat je na de nominatie terug moet in de groep en verder zal moeten leven met minstens een van de door jou genomineerden. Dat stel begrijpt ook donders goed dat je toekomstige populariteit in de groep én bij het Nederlandse volk sterk beinvloed wordt door de keuzes die je gemaakt hebt.
De zekerheid dat je keuze geheim zal blijven hebben ze al helemaal niet meer: na het groepsbesluit ze openbaar te maken kunnen ze moeilijk terug. Bovendien heeft Veronica door het bijplaatsen van mona duidelijk gemaakt dat info van buitenaf onverwacht de groep in kan komen [in mijn herinnering was Sabine de eerste die 'opbiechtte' wie ze genomineerd had en wel direkt nadat Mona zei wat Tara onthuld had over de nominaties: sterk staaltje crisisbeheersing]. De akties van studenten, parachutisten etc. zullen bij de bewoners het besef dat er geen geheimen bestaan die binnen de dagboekkamer blijven nog vergroot hebben.
Resteren de 'onschuldigen': Maurice waarvan ik betwijfel of hij zich op die manier bewust is van zijn situatie, Bart waarvan ik zelf overtuigd ben dat hij het schoolvoorbeeld is van iemand die afwijkend handelt; hij bezit een zekere puurheid en hij zal voor zijn gevoel gaan en op emotionele motieven stemmen. Ruud tenslotte kan ik niet plaatsen. Hij is zeker een soort natuurmens die permanent op zijn gevoel afgaat; maar gevoel hoeft niet dom, aardig of solidair te zijn. Wat er in zijn hoofd gebeurt is buiten mijn scope.
Dus ja, het is lastig om zo te analyseren, maar het zou het beste resultaat moeten opleveren. Voor vijf mensen de ene benadering, voor twee a drie een andere. Misschien zien anderen de rolbezetting nog wat anders; daar heb ik de wijsheid zeker niet in pacht. Het idee om individueel na te gaan op wat voor gronden hij/zij nomineert zou heel dicht bij de beste voorspelling over de volgende nominatie moeten kunnen komen en zal ook zeker een van de beste voorspellers van het gedrag in de groep blijken.
Er is nog een andere cruciale factor voor de toekomst van de groep: persoonlijke kracht/onvermogen, maar daar over weer verder in een andere post als ik voor die tijd niet uit het forum gegooid wordt wegens verpesten van de bandbreedte
quote:
op 10-10-1999 om 09:36 PM schreef Moor het volgende:
Lilith, hartelijk dank voor je reactie, eindelijkMisschien moet er toch een topic "Voer voor astrologen" komen, zodat anderen hem kunnen overslaan en het niet teveel irritatie bij niet-geïnteresseerden veroorzaakt als het door 'gewone psychologie' heen loopt. Wat vind je ?
Even nog over Sabine: die heb ik als zonneteken Weegschaal staan. Bedoel je daarom ascendant-aspekten of sterke Leo-invloeden in haar horoscoop ? Of heb je het over de actuele Maan-invloed op hun zonnetekens ?
Je ziet, ik ben nog een beetje verward om mijn voordeel te kunnen doen met je observaties. Graag hoor ik verduidelijking van je en alvast bedankt !
Volgens mijn eigen theorie nomineert natuurlijk iedereen Mona; niet omdat ze haar per sé onaardig vinden (Ruud mag 'r best wel) of onnuttig voor het eigen kamp (Sabine heeft er wel een gelegenheids maatje in gevonden), maar omdat iedereen het kan rechtvaardigen naar de anderen én naar de buitenwereld. Ze zit er korter dan wij en ze voelt zich toch niet op haar gemak. Bovendien weet iedereen zeker dat veel meer bewoners Mona zullen nomineren.Tot slot zullen ze vermoeden dat de buitenwereld Mona ook niet zo top vindt. Simpel dus; iedereen heeft het gedaan, je ziet 'r niet zowieso waarschijnlijk niet meer terug en je kan je er zelfs geen buil aan vallen als ze de week erop toch weer aan tafel blijkt te zitten.
Het probleem is natuurlijk die 2e naam; daar gaat de pijn in zitten en daar breken de bewoners zich ongetwijfeld het hoofd over.
Willem: vindt Bart een eigenwijs knaapje, Sabine een slet die onrust veroorzaakt in de club en ziet Karin en Ruud (terecht) als de grootste concurrenten. Stemt ie op zijn gevoel gaat Bart eruit, kijkt hij naar de stabiliteit van de groep omdat ze nog een tijd mee moeten, mikt hij Sabientje eruit en probeert hij bekeken te stemmen dan moet hij Karin of Rud dus dumpen. Dat laatste is niet slim want hij weet dat Ruud toch niet door het volk gekozen wordt en dus heeft hij dan zijn maatje verraden. Nomineert hij Karin dan is er een kans op succes, maar blijft hij met Bianca en Maurice zitten die dan heftig anti Willem zullen zijn en zeker Bianca zal dat uitspelen. Als hij Sabine nomineert heeft hij een grote kans te falen: hij zal zich zeer bewust zijn dat veel blond haar en onstuimig uitpuilend wild vlees goed liggen bij de vox populi. Die blijft dus stevig zitten en samen met Bart kan ze het hem vervolgens best lastig maken (ze heeft meermalen getoond van zich af te kunnen slaan). Ook Ruud zal het niet waarderen. Kortom allemaal foute keuzes. Hij kiest derhalve voor Bart, want die heeft het minste aantal connecties in de groep; uiteindelijk zal de rest van de groep je er nooit zo hard over vallen. Hooguit vindt Sabbeltje het niet zó liieeef !, maar niemand in de groep gelooft dat het wilde vlees zal uitbarsten als de bijl iemand anders geraakt blijkt te hebben.
Sabine: zou Karin liefst dumpen voor haar eigen welbehagen, want wordt onzeker van haar. Op concurrentiegronden is Ruud een goede kandidaat om weg te stemmen; ze weet dat hij in de buitenwereld geliefd is en ze zal er zelf van uit gaan dat de keus uiteindelijk zal gaan tussen de mooiste vrouw en de populairste man. Als iedereen weet ze dat Ruud toch niet verdwijnt. Het zou dus dom zijn het te proberen. Voor de stabiliteit in de groep zou ze Bart kunnen overwegen; maar ook dat slaat heftig terug als het mislukt. Niets zo erg als gedwongen opsluiting met een afgewezen vent Sabine heeft daarmee een probleem; Maurice nomineren leidt tot vijandschap bij Bianca en Karin en dat zijn gevaarlijke tegenstanders. Bianca wil ze helemaal niet kwijt; dat is de beste vrouw om als gezelschap te houden en in the end run denkt ze daar moeiteloos van te winnen. Kortom Sabine nomineert Willem als 2e kandidaat. Hij valt toch al niet voor haar charmes. Blijft ie zitten is het naar hem te verantwoorden omdat hij zijn dochtertje zo miste en ze denkt dat hij vrij alleen staat binnen de groep en ze met die nominatie geen vijanden zal maken.
Met die twee hebben we de belangrijkste redeneringen. De rest van de pragmatische club kan mutatis mutandis wat korter.
Mona heeft een grappig probleem: ze mag niet op zichzelf stemmen. Ze moet twee kandidaten vinden; ze is zich het meest bewust dat de buitenwereld weer keert in de groep en niets geheim zal blijven. Ze zal weten dat er een grote kans is dat ze verdwijnt, maar wat nu als ze blijft zitten. Wie moet ze verraden? Ruud en Willem zijn lief voor haar, Sabine lijkt een maatje. Bianca, Bart, Karin en Maurice zijn duidelijk tegen haar. Ze moet er twee nomineren en één van de twee blijft gegarandeerd zitten. Bart is de veiligste keuze normaal, maar ze verliest dan maatje Sabine. En wie dan als tweede ? Mona volgt dus haar inschatting van het gezond verstand en haar afkeer van gekkigheid: ze nomineert Karin én Maurice in het vertrouwen dat Nederland daar net als haar buren massaal schande van zal spreken. Ze moet wel leven met de animositeit die er opvolgt daar er altijd één overblijft.
Karin wil Sabine kwijt omdat ze het een nitwit vindt, wil Sabine kwijt omdat ze een concurrente is en doet dat toch niet omdat ze weet dat Bientje de week erop gewoon weer op de bank zit en nog meer een lastpak zal blijken. Ze kiest voor Bart omdat hij simpelweg het meest geisoleerd staat in de groep. Dat Sabine haar daarna minder aardig vindt is hardly a topic at all voor Karin. She couldn't care less. Die weet zich toch wel sterker.
Bianca vindt Maurice een oetlul die nooit luistert, maar kan en wil Karin niet bruskeren. Zou Sabine moeten nomineren als ze een grote concurrent wil dumpen, maar ziet in dat het toch mislukt en dan breekt ze de broze band die ze nu nog wel heeft met S. Ze kan niet voor Bart kiezen omdat ze zeker weet dat ze dan Bientje fel tegenover zich heeft (wat mooi uitkomt want ze mag Bart wel; hij leest en hij denkt). Ruud is nu even uit den boze, blijft over de ogenschijnlijk geisoleerde Willem. Zie verder Sabine voor de afwikkeling.
Houden we nog over de niet-rationele stemmers:
Maurice: is hij zich bewust ? Zo ja waarvan ? Hij zal Karin volgen; hij nomineert dus Bart.
Ruud: tsja, het spijt me Oermensen, berggeiten en King Kong zijn allemaal reuze leuk om naar te kijken, maar hun gedrag voorspellen, daar waag ik me niet aan. Ruud lijkt mij een opportunist, maar ik kan me heftig vergissen. Gaat hij voor zijn hart kiest hij zijn antipode: het watje Maurice. Zou hij toch een bekeken type zijn en dus in de eerste groep thuishoren kiest hij voor Karin. Het motief ligt voor de hand. Ik gok erop dat hij Maurice voordraagt.
Bart: de minst begrepen kandidaat in alle fora over BB in my hardly humble opinion. Sensitief, zelfstandig, overlevingskracht en intelligent. Niemand is het me eens. Ik hou het dus maar kort. Hij kiest op zijn gevoel en komt niet toe aan het bekeken stemgedrag. Hij kiest voor Willem omdat het de natuurlijke kandidaat is voor een volstrekt anti-authoritair mannetje.
Samengevat met achter de naam het aantal nominaties:
Willem (3) -> Mona en Bart
Sabine (0) -> Mona en Willem
Mona (7) -> Karin en Maurice
Karin (1) -> Mona en Bart
Bianca (0) -> Mona en Willem
Maurice (2) -> Mona en Bart
Ruud (0) -> Mona en Maurice
Bart (3) -> Mona en Willem
Ofwel weer vijf nominaties en anders dan in alle andere lijstjes krijgt Willem best veel nominaties en blijft Maurice niet buiten schot. Als mijn methode klopt kan het publiek kiezen tussen Mona, Willem, Karin, Maurice en Bart. Ze zullen dus of Mona er uit mikken of Karin. Hoe erg ik dat ook vind; het zal tussen die twee spannen.
En nu maar zien of ik gelijk heb. Nog een weekje geduld......
Benieuwd wat al die andere slimmerikken in dit forum er van denken
Om nog maar niet te spreken van de mogelijkheid dat iedereen zo gaat denken. Straks stemt er niemand op Mona omdat ze denken dat de anderen dat wel zullen doen! Ben je lekker klaar mee!
Kamp 2:Sabine, Bart en Mona
En de neutrale zone zijn: Willem en Ruud.
De laatste twee zouden weleens de doorslag in de nominaties kunnen geven en mijn 'gevoel' zegt dat kamp 1 hiermee het beste weg komt(Een echte verklaring heb ik er niet voor).
Als iemand van een van beide kampen weggestemd wordt door het Nederlandse volk, denk ik dat de breuk zich doorzet waardoor de andere twee uit dat kamp of zelf weggaan of de volgende genomineerden zullen zijn.
--------------------------
" .......dan heb ik hier ook een irritatiegrens zitten....... en hier........ en hier....... " [quote Sabine]
Verder zou ik mij na zo'n proffesioneel verhaal niet meer aan een analyse durven wagen...goed werk
Toch waag ik me nog aan een kleine opmerking: denk je echt dat mensen als Mona en Sabine aan risicoanalyse doen en niet gewoon op hun gevoel kiezen? Vooral Sabine schat je m.i. te hoog in: ze heeft nog niet laten zien dat ze door kan denken (anders had ze zichzelf niet klem gezet met Bart) en ik denk dus dat ze gewoon op haar gevoel afgaat: Bianca en Karin wegstemmen dus. Mona stemt zeker niet op Ruud, dat is de enige bij wie ze aan kan kloppen. Dan wordt het eerder Karin en Maurice, zoals eerder gezegd, omdat ze vindt dat het "niet kan", net als haar buren.
Ruud is niet zo onvoorspelbaar als hij lijkt: ik denk dat hij gewoon op gevoel kiest: Maurice en Sabine of Sabine en Mona. Hij heeft toch iets met Mona, wat de anderen niet hebben. Dat zou hem ertoe kunnen brengen haar te "sparen" (zijn gevoel geeft dat in) en te kiezen voor de stoker in het gezelschap, Sabine. Die verziekt de sfeer voor hem en hij kan niet aanzien hoe ze Bart gebruikt (getuige de kip die hij gooide). Bart is net zo'n gevoelsmens als hijzelf en die wil hij niet kwijt. Dus kiest hij Maurice omdat hij daar niets mee kan/heeft.
Ik ben echt heel benieuwd of ze er even diep over nadenken als wij met zijn allen, hier in het forum!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |