Dat komt doorgaans hierdoor.quote:Op donderdag 28 juni 2007 13:37 schreef pingu_ het volgende:
Hmz, ik heb soms hetzelfde bij "u heeft/hebt." Beide lijkt me goed, maar hoezo twee mogelijkheden?
Daar heb je gelijk in, maar als je het mij vraagt is het verschil in perceptie tussen je kan en je kunt dusdanig minimaal dat het haast te verwaarlozen is. Het wordt voor verreweg de meeste 'gebruikers' dan simpelweg "pick whichever you like best."quote:Op donderdag 28 juni 2007 13:52 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou het geen voorkeursgrammatica noemen.
Nou, ik vind 'je kan' nogal Vlaams klinken, en 'u kan' helemáál.quote:Op donderdag 28 juni 2007 13:58 schreef fptz het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in, maar als je het mij vraagt is het verschil in perceptie tussen je kan en je kunt dusdanig minimaal dat het haast te verwaarlozen is. Het wordt voor verreweg de meeste 'gebruikers' dan simpelweg "pick whichever you like best."
Denk je dat? Ik denk dat er toch veel mensen zijn met een duidelijke voorkeur voor het een of het ander, al dan niet afhankelijk van de context.quote:Op donderdag 28 juni 2007 13:58 schreef fptz het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in, maar als je het mij vraagt is het verschil in perceptie tussen je kan en je kunt dusdanig minimaal dat het haast te verwaarlozen is. Het wordt voor verreweg de meeste 'gebruikers' dan simpelweg "pick whichever you like best."
Vraag je naar persoonlijke voorkeur of naar wat correct is?quote:Op donderdag 28 juni 2007 14:21 schreef Iblis het volgende:
Zeg je ook 'u hebt u vergist', net zoals 'jij hebt je vergist'? Of zeg je 'u hebt zich vergist'?
Ik snap waar je heen wilt.quote:Op donderdag 28 juni 2007 14:21 schreef Iblis het volgende:
Zeg je ook 'u hebt u vergist', net zoals 'jij hebt je vergist'? Of zeg je 'u hebt zich vergist'?
Echt? Ik vind het vreselijk volks klinken. Het valt voor mijn gevoel in dezelfde categorie als "hunnie" en "als" zeggen als je "dan" moet zeggen.quote:Op donderdag 28 juni 2007 14:29 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ik snap waar je heen wilt.
Strikt genomen zou je inderdaad óf 'u hebt u vergist', óf' 'u heeft zich vergist' moeten zeggen.
'U hebt zich vergist' is een contaminatie van de tweede- en de derdepersoonsvariant. Maar ik vind die wel het mooiste klinken.
Maar dat is dus niet zo.quote:Op donderdag 28 juni 2007 14:33 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Echt? Ik vind het vreselijk volks klinken. Het valt voor mijn gevoel in dezelfde categorie als "hunnie" en "als" zeggen als je "dan" moet zeggen.
Het 'zich' niet, Frollo.quote:Op donderdag 28 juni 2007 14:36 schreef Frollo het volgende:
[..]
Jawel, het is fout. Op zich. Strikt genomen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |