abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50934608

Velen zweren er bij dat Kraftwerk 'de' pionier was op het gebied van electronische muziek. Daar hebben ze helemaal gelijk in maar er waren er meer. Een daarvan is wat minder bekend, hoewel de muziek nooit in een optreden te horen is geweest is het tot op de dag van vandaag nog te horen.

De Dr. Who theme is een van de leaders die door deze afdeling gecomponeerd is, de originele uitvoering werd door Ron Gainer bedacht. De theme is sinds 1963 qua compositie onveranderd gebleven. Wel werd het per seizoen met andere klanken opgenomen. Waar je tegenwoordig een bandje alle synthesizers tegelijk kunt laten bespelen om het zo in 1 take op te nemen werd alles toen nog per instrument op band opgenomen en later samengevoegd.

Making the Dr Who Theme

Naast Dr Who werkte de afdeling uiteraard nog aan tientallen tot honderden andere composities. Onderstaande video is niet in de Radiophonic Workshop opgenomen, maar het ondersteundende stuk muziek is er wel voor gemaakt. Heerlijk nummer imho

BBC Radiophonic Workshop - Tomorrow's World Theme
quote:
A lot of people ask me what the music is for this clip, well the first one is the TV theme to a British programme called 'Tomorrows World' composed by Martin Cook and Richard Denton for the BBCs Radiophonics Workshop back in 1981.

Naast leaders werkte de afdeling ook aan de geluidseffecten voor de serie. 9 jaar geleden is de stekker eruit getrokken.
quote:
By the early 1990s, under the direction of John Birt, the BBC had made the decision to cut departments which couldn't make enough revenue to cover their costs. In 1991 the Workshop was given five years in which to break even but the cost of keeping the department, which required a number of engineers as well as composers, proved too much and so they failed. In 1995, despite being asked to continue, organiser Brian Hodgson left the Workshop closely followed by Dick Mills and Malcolm Clarke. By the end only one composer, Elizabeth Parker, remained and the Workshop closed in March 1998.
Documentaire: BBC Radiophonic Alchemists of Sound

Ik ga eens op zoek naar een paar goede albums van ze..

[ Bericht 2% gewijzigd door Beathoven op 28-06-2007 18:32:44 ]
  Licht Ontvlambaar donderdag 28 juni 2007 @ 16:58:04 #2
94264 Uzumaki_Naruto
Fearless Vampire Killer
pi_50942778
ik ken alleen White Noise - An electric storm
daar zaten ook leden van de BBC Radiophonic Workshop in

Dr. Who Theme
pi_50989739
Ja tof idd..

Het is toch ook mooi om op zo'n afdeling te werken, tapeloops maken e.d. Ze bouwden er hun eigen machines nog voor de tijd van de eerste productiesynthesizers.
pi_52497903
Nu ik toevallig een topic over de BBC in de lijst zag, bracht het me weer op dit topic.

Ik heb laatst maar eens een mailtje verstuurd naar de BBC met de vraag of ze het materiaal op de markt konden brengen. Van HAL9000s begreep ik dat er wel tweedehands werk van ze te krijgen is op vinyl maar dat is nogal schaars en duur.

Dus besloot ik maar eens een mailtje te sturen...
quote:
Dear Sir / Madam,

I've bought a CD last year called 'Rough Trade Shops electronic:01'. It
contains some obscure work with as well the first Dr. Who theme by the
BBC radiophonic workshop.

On youtube i've also found the 'Tomorrows world' theme (first track:
http://youtube.com/watch?v=wVzhImOvrh4 )out of the 80ies which is
great as well together with a documentary about the workshop.

I really like the early pioneers period of electronic music and in my
opinion the workshop is part of that period. But unfortunatly i couldn't
find any material of them in store or at online shops.

Is there a place where I can buy the music on CD or are there any plans
to release the compositions on a album in the future?
en de reactie
quote:
Thank you for your e-mail to BBC Information.

Unless music have been distributed and sold commercially, our copyright and contractual agreements only allow us to broadcast it, not supply copies or tapes. We regret that we're therefore unable to provide copies of the music you're looking for.

However, if you would like to make a suggestion for a commercial release, I would suggest you put it in writing to the below address who are responsible for the commercial release of all BBC products. Please write to:

BBC Worldwide Ltd
Woodlands
80 Wood Lane
London
W12 0TT

Please note that there must be adequate public interest before a release can be arranged.

You may wish to visit the BBC Shop for details of any new releases:

www.bbcshop.com

Thank you, again, for taking the time to contact the BBC.

Regards

Amy
BBC Information
Het zal dus alleen op de markt worden gezet als het rendabel is, dat is logisch. Ik vrees alleen dat de vraag naar de albums niet zo groot is vanwege de onbekendheid. Misschien dat ik er nog eens naartoe ga schrijven maar ik denk dat de reactie zich wel laat voorspellen
pi_52557072
Tijdens een excursie met school naar Londen ben ik ooit in de Radiophonic Workshop geweest. Dat was in 1997. Ik herinner me nog dat ze de actuele Top 10 van Engeland in een computer hadden staan en een stukje van de nummer 1 lieten horen. Dat was toen "Your Woman" van White Town. Dat nummer is nog steeds één van mijn favoriete tracks en er kleven herinneringen aan die terugvoeren naar die Londen-trip.
pi_52567157
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 12:58 schreef Elfletterig het volgende:
Tijdens een excursie met school naar Londen ben ik ooit in de Radiophonic Workshop geweest. Dat was in 1997. Ik herinner me nog dat ze de actuele Top 10 van Engeland in een computer hadden staan en een stukje van de nummer 1 lieten horen. Dat was toen "Your Woman" van White Town. Dat nummer is nog steeds één van mijn favoriete tracks en er kleven herinneringen aan die terugvoeren naar die Londen-trip.
Gaaf

In de documentaire over de workshop hoorde ik dat ze tot ergens tot laat in de jaren '80 nog zelf muziek produceerden. In de jaren '90 werd het een plaats voor archivering en top 40 muziek omdat het grootste deel van de opdrachtmuziek al was uitbesteed aan derden. In 1999 werd de studio definitief gesloten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')