Ik heb zelf ook vmbo gedaan, naar te zijn afgegleden van het vwo, jaar daarop naar de havo en nog geen motivatie hebbende om überhaupt iets te doen.
En vmbo is gewoon zo demotiverend door de meerderheid van de leerlingen zelf, dat je zelf ook niet zoiets hebt van, ik ga lekker leren.
En ik moet eerlijk zijn, mijn vmbo-diploma heb ik, zonder op te scheppen, met 5 uurtjes wiskunde te leren behaald.
En ik schaam mijzelf ook altijd nog als mensen vragen welk diploma ik behaald heb.
Het is het hele imago er omheen en de stereotypes die ermee verbonden worden.
Ik plaats mijzelf niet boven die personen, maar er is een wezenlijk verschil tussen het niet willen en niet kunnen.
Maar de meesten op het vmbo en dan voornamelijk onder de theoretische kant zijn gewoon dom en voorbestemd om niet hogerop te komen. ( uitzonderingen daargelaten ).
Het komt erop neer dat je er zelf iets van moet maken en je vooral niet laat meesleuren door de infantielen en ongeinteresseerden. En laat dat nou juist de overgrote meerderheid vormen.
Maar dat is mijn visie op dingen.
En het neerhalen van personen die vmbo doen is wel zo makkelijk, maar die generalisering houdt waarschijnlijk toch niet op.
Ik erger mijzelf er al tijden aan alle zogenaamde " VMBO
![]()
" topics.
Ik moest het gewoon even kwijt.
Enschede. Onze stad! Ons domein!