abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50826159
Mijn inbouwdimmer hapert. Het is zo'n geval met een draaiknop. Het licht gaat aan/uit/aan/uit als je de draaiknop lichtjes aanraakt.

Is dit nog te fixen of kan ik dat ding beter weggooien en een fatsoenlijke aanschaffen ?
  maandag 25 juni 2007 @ 17:07:07 #2
168840 Sant
Jealousy is a Motherf*cker!!
pi_50826201
das beter dan dat je dimmer hapert!

maareh, dat laatste denk ik... of je dimmer is niet goed aangesloten... / je lamp is niet geschikt om te dimmen...
Geluk is een richting..... geen PUNT!!!!
Shit... Ik heb eigenlijk helemaal geen geweldige opmerking...
  maandag 25 juni 2007 @ 17:07:31 #3
168840 Sant
pi_50826218
en nou ff dimmen aub ;')
pi_50826281
Hij is goed aangesloten, gechecked. Het is echt de schakelaar/contact die problemen geeft.
En ik snap je grap niet
  maandag 25 juni 2007 @ 17:14:28 #5
168840 Sant
pi_50826450
quote:
Op maandag 25 juni 2007 17:09 schreef Sjummie het volgende:
Hij is goed aangesloten, gechecked. Het is echt de schakelaar/contact die problemen geeft.
En ik snap je grap niet
Ik ben een beetje flauw vandaag.. en dan is beetje nog erg zwak uitgedrukt!

Dan weet ik t niet, hebben wij thuis ook last van gehad.. zo'n dimmer die n eigen leven leidt, maar weet niet meer hoe dat toen opgelost is.. is je lamp nog wel ok / geschikt om te dimmen? of zeg k nu domme dingen?
pi_50826659
De dimmer is aangesloten op 3 inbouwspotjes in het plafond van de keuken. In deze spotjes zitten normale gloeilampen. Het heeft ook gewoon gewerkt, maar de laatste tijd hapert ie steeds vaker, ik dat dat die dimmer gewoon versleten is.
pi_50829784
Hoe zwaar zijn die gloeilampen die gedimd moeten worden, wat voor type dimmer is het, en wat is de minimale en maximale last die de dimmer kan dimmen?

Het lijkt of op een verkeerd type dimmer, of op een te lichte last die op de dimmer is aangesloten.
pi_50829845
quote:
Op maandag 25 juni 2007 17:14 schreef Sant het volgende:
Ik ben een beetje flauw vandaag.. en dan is beetje nog erg zwak uitgedrukt!
Je bent me vandaag inderdaad in meerdere topics opgevallen
pi_50836867
De loopbaan van de potmeter (de draaiknop) is aan 't inbranden.
Komt wel vaker voor als zo'n ding nagenoeg altijd in dezelfde stand staat. Versterkers hebben hier ook last van.
Potmeter 'n keer doorspuiten wil wel (kortstondig) helpen.
pi_50837148
Op de dimmer staat een plaatje van een gloeilamp en de tekst 60-300W.
Er zitten 3 lampen op van 25 watt elk. Als ik wat aan de draaiknop pruts gaan de lampen aan/uit/aan/uit.
Het dimmen gaat op zich goed.
Duw ik dan de knop naar links en naar rechts (zonder aan de knop te draaien) dan gaan de lampen uit/aan/uit/aan. Het lijkt er dus echt op alsof aan de binnenkant van de dimmer iets loos is.

Ik zie verder geen schroefjes ofzo om dat ding open te maken. De zekering is goed, contactjes van de zekering zijn ook schoon.

Vraag is dus of ik een nieuwe moet halen, en zoja wat voor 1. ZO'n prul van de bouwmarkt voor 2 tientjes gaat wsch. niet lang mee en die van Berker e.d. kosten een fortuin.

Ziehier mijn dimmer:
pi_50847701
Koop er eentje van een goed merk zit een wereld van verschil tussen. Niet alleen in levensduur, en evt bijgeluiden maar ook verbruikt de dimmer zelf mider elektriciteit.
pi_50859279
idd.. goede dimmers kosten 1 maal euro's
  dinsdag 26 juni 2007 @ 15:30:01 #13
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_50860495
quote:
Op maandag 25 juni 2007 21:52 schreef Treinhomo het volgende:
De loopbaan van de potmeter (de draaiknop) is aan 't inbranden.
Komt wel vaker voor als zo'n ding nagenoeg altijd in dezelfde stand staat. Versterkers hebben hier ook last van.
Potmeter 'n keer doorspuiten wil wel (kortstondig) helpen.
Dat dus.
Knop er af halen, en wat WD40 er in spuiten, een beetje heen en weer draaien en het is opgelost
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_50866469
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 14:57 schreef Ou-Tannu het volgende:
idd.. goede dimmers kosten 1 maal euro's
Slechte kosten ook 1 maal euro's

Ik zal de tip van het doorsmeren eens proberen. Bedankt
pi_50867529
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 18:15 schreef Sjummie het volgende:

[..]

* Ou-Tannu heeft al genoeg dimmers naar de schroot geholpen :/
pi_50882076
hierop inhakend (als Sjummie het ok vindt tenminste):

ik heb ook een dimmer met 3 halogeen spotjes, deze geeft een hoge zoem: zet je de spots helemaal 'open' (meest felle stand) dan is het het minst hoorbaar, maar niet helemaal weg.

Heb ik een slecht merk dimmer, of gewoon een verkeerd type?
En kan iemand tips geven welk merk / in welke winkel ik voor een redelijke prijs een fatsoenlijke dimmer kan krijgen? Denk zelf dat het voor een paar tientjes toch moet lukken?
Want vraag je bij de Gamma dan zullen ze zeggen dat die van hun eigen merk prima zijn natuurlijk
  woensdag 27 juni 2007 @ 04:12:30 #17
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_50886835
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 18:15 schreef Sjummie het volgende:

[..]

Uhmm, WD40 is een contactspray, geen smeermiddel
pi_50888633
WD40 is een chemisch ontroestings middel voor fero metalen met een kleine hoeveelheid smeermiddel op basis van petrochemische olie. C60, WL, 2000 en CRC contact cleaner zijn kontact sprays. Een kantact spray bevat oplos en ontvettingsmiddelen en een smeermiddel op basis van b.v. grafiet.

Dimmers die brommen en zoemen zijn laag frequent dimmers van een slechte kwaliteit (los gewonden speolen). Goede dimmers kosten (afhankelijk van het merk, het vermogen, waarvoor ze dienen en de functies die ze hebben) tussen de 60 en 500 euro.
pi_50890538
Maar waarmee kan ik nu het beste de dimmer "doorsmeren"
pi_50891308
Kontakt srpay b.v. te koop bij ww.conad.nl zoek op kontact spray en ge vind.
pi_50891647
losse spoelen kan je toch in insmeren met een beetje lijm?
  woensdag 27 juni 2007 @ 11:24:06 #22
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_50891866
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 10:42 schreef Sjummie het volgende:
Maar waarmee kan ik nu het beste de dimmer "doorsmeren"
WD40 werkt goed. Het verwijdert de koperaanslag en ander vuil op het loopvlak van de potmeter, wat waarschijnlijk de oorzaak is van je haperende dimmer
pi_50892654
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 11:17 schreef Ou-Tannu het volgende:
losse spoelen kan je toch in insmeren met een beetje lijm?
Dat is tegen het zoemen en trillen. TS is op zoek naar een oplossing voor het uitvallen van de verlichting. Dat komt ws door vuil, en dat los je op met WD40 (Letterlijk en figuurlijk)
pi_50896594
WD40 gebruik je voor het losmaken van vast geroesten bouten en moeren NIET voor het ontvetten en schoonmaken van koolstofbanen en voor het beschermen tegen roest van spullen! WD40 bevat zuren (net zoals cola bruikbaar is voor het losweken) die na verloop van tijd je er mee behandelde spullen kapot vreet. Ook bouten die met WD40 zijn los gemaakt moet je daarna schoonmaken en behandelen met een roest preventie olie/was/lak.
pi_50900115
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 11:45 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Dat is tegen het zoemen en trillen. TS is op zoek naar een oplossing voor het uitvallen van de verlichting. Dat komt ws door vuil, en dat los je op met WD40 (Letterlijk en figuurlijk)
maar als dimmer ook zoemt.. dan is het wel een oplossing..

aleen welke lijm dan eiks?
pi_50900594
Seconden lijm kan de lak laag van de speol oplossen waardoor je een vergrote kans op sluiting krijgt. Blankelak is een goede daarvoor of gewoon nagellak. Echter bij een goedkope dimmer is het niet alleen de spoel die bromt / zoemt maar de rest van de dimmer is ook niet al te best en kun je beter het hele ding vervangen door een goed exemplaar.
pi_50930655
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 15:13 schreef tnimble het volgende:
Seconden lijm kan de lak laag van de speol oplossen waardoor je een vergrote kans op sluiting krijgt. Blankelak is een goede daarvoor of gewoon nagellak. Echter bij een goedkope dimmer is het niet alleen de spoel die bromt / zoemt maar de rest van de dimmer is ook niet al te best en kun je beter het hele ding vervangen door een goed exemplaar.
ben ik met je eens reparatie van goedkope dimmers is zowiezo erg nutteloos lijkt me
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')