abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50803611
Misschien een domme vraag,
maar daarvoor ben ik ook vrouw natuurlijk..

Ik heb sinds een half jaartje me rijbewijs en nu eindelijk genoeg centjes
om me eerste autootje te gaan kopen!
Heb alleen nog maar schakel gereden,
maar heb nu een automaat op het oog.

Ik heb een oud topic gelezen waar veel mensen
de voorkeur gaven aan automaat rijden.
Staat ook wel 1 en ander in uitgelegd,
maar ik ben er nog niet helemaal haha!

Dus...
Wat DOET een automaat precies?
Ik had begrepen dat je hem alleen maar in D hoeft te zetten
en rijden maar..
Maar nu zie ik P en N

Wanneer zet ik hem in Parkeerstand en wanneer in Neutraal?

En ik zie D4, D3, D2, D1
Garage meneer zegt dat ik gewoon D4 moet gebruiken,
en de rest was voor in de bergen enzo?
Beetje wazige uitleg vond ik zelf?

Heb wel een proefrit gemaakt, was wel even raar,
maar kan er wel aan wennen denk ik.

Zou het alleen ook wel fijn vinden als ik een beetje weet wat ik er mee kan...

BVD
  zondag 24 juni 2007 @ 23:20:18 #2
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_50803710
1 keer een automaat gereden. Vond het niks bijzonders. Ik ergerde me zelf aan het verlies van controle over m'n toerental. Ik rij veel in de stad, lange stukken over de nassaukade bijvoorbeeld (Amsterdam) dan wil ik ook gewoon rustig in z'n 4 kunnen rijden (of 's nachts zelfs in z'n 5). Lekker stil en bespaart benzine.

Bij zo'n automaat heb je maar elk toerental te slikken wat dat ding uitkiest.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_50803846
Heerlijk rijden!
pi_50803880
Ja kijk daar ben je me dus al kwijt?
Hoezo kiest ie een toerental?

Ben echt geheeeeeel onwetend! haha
pi_50803889
Geef mij maar een schakelbak
Wie een kuil graaft voor een ander is een werknemer.
  zondag 24 juni 2007 @ 23:26:47 #6
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_50803934
quote:
Op zondag 24 juni 2007 23:25 schreef RoosRoos het volgende:
Ja kijk daar ben je me dus al kwijt?
Hoezo kiest ie een toerental?

Ben echt geheeeeeel onwetend! haha
Dat ding heeft dus waarschijnlijk dezelfde versnellingen als een schakelbak maar dat ding doet dus het schakelen voor je. Hij registreert gewoon te hoge toerentallen en schakelt dan door naar de volgende versnelling of bij lage toerentallen dus de vorige.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  zondag 24 juni 2007 @ 23:28:02 #7
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_50803969
D3, D2 en D1 zijn bergversnellingen. Ook in een automaat kun je schakelen, net als dat je in een schakelauto meer gas moet geven als je tegen een helling staat.
Die automaat "weet" niet dat je tegen een helling staat. Daarom moet je hem dus in een bergversnelling zetten.
Als je in Nederland woont kun je het beste van de bergversnellingen afblijven, je hebt ze niet nodig.
pi_50803992
de p is voor power. Dat is zeg maar de turbo-stand. N staat voor niet-normaal, als in "niet normaal, zo snel!". Eigenlijk moet het NN zijn, maar dat past in vele gevallen niet op het pookje.

Nu serieus. dacht dat bij D1, D2, D3 ,D4 de D staat voor Drive (rijden, 100% zeker van) en de getal voor de hoogste versnelling die de automaat kan kiezen. 1 = eerste versnelling, 2 = tweede enz.

N is Neutraal, in z'n vrij zeg maar en P is parking (parkeren), dit is de stand die je gebruikt als je de auto weg zet. Maar waarom zou je in een automaat gaan rijden? Je hebt toch niet voor niks al roerend je rijbewijs gehaald? Had je net zo goed voor een beperkte rijbewijs kunnen gaan, zodat je enkel in een automaat mocht rijden.
  zondag 24 juni 2007 @ 23:29:03 #9
104871 remlof
Europees federalist
pi_50803998
Het voordeel van in een automaat rijden is wel dat je 's zomers je linkerbeen uit het raam kan hangen
pi_50804009
Gossiemokke, niet zo snel replyen mensen. Zo snel type ik ook weer niet!


pi_50804019
P= parkeerstand
R= achteruit
N= neutraal, je vrijstand zoals je die kent uit een handgeschakelde bak
D= drive of eigenlijk gezegd vooruit
D4,D3,D2,D1 is eigenlijk de versnellingen van de vooruit. Zet je m in D1 dan heb je eigenlijk de 1e versnelling van vooruit geselecteerd.dus handig als je bv in bergen rijd waarbij je veel tractie nodig hebt maar weinig snelheid. D4 is de 4e versnelling van vooruit. Dit betekend niet dat je m alleen in de 4e versnelling hebt maar dat ie bij de eerste versnelling begint en dat ie automatisch opschakelt naar de 4e versnelling
pi_50804024
(Hmm, 10 mensen waren me al voor geweest)

P= Parkeerstand,
N=Neutraal, of ' in z'n vrij' zoals bij een schakel wagen.
R=Reverse.

Verder heb ik alleen een D (Drive) en een S (Sport).

Die D1, D2 zijn idd voor in de bergen. Dan blijft hij opeen hoger toerental rijden. Is fijn om de berg op te komen, en juist om af te remmen als je naar beneden rijdt.

Ik vind automaat super rijden. De oude 4 traps (4 versnellingen automaten) of de nieuwe 6 traps. Gewoon voet opp het gas of de rem, en de automaat bepaalt de versnelling wel. Waarom zou je die zelf willen bepalen? Een automaat is per definitie iets onzuiniger dan een schakelwagen. Dat is de consequentie.

Veel succes met je keuze. ;-)
pi_50804039
te laat...
pi_50804041
aah dank u!

Zat er net met mams over te kletsen,
2 vrouwen die dus allebei niks van auto's weten,
kan al niet veel wordne natuurlijk.
En zij zei: dan trekt ie beter op als je die bergversnellingen gebruikt.
Dus toen had ik al bedacht dat we die dus gingen gebruiken..

Maar beter van niet dus!
Tnx
  zondag 24 juni 2007 @ 23:32:03 #15
61387 ne0n
Geile Beer.
pi_50804088
quote:
Op zondag 24 juni 2007 23:29 schreef remlof het volgende:
Het voordeel van in een automaat rijden is wel dat je 's zomers je linkerbeen uit het raam kan hangen
Proud Supporter of Royal Antwerp F.C. !
pi_50804118
Een automaat schakelt voor je.
Je hebt geen koppeling en dat been kan dus lekker niks doen.

In principe heb je in het dagelijks leven alleen maar de D-stand nodig om te rijden. De P (uiteraard) is van Parkeren, kortom daar zet je hem in als je de auto geparkeerd hebt.
In de P stand gaat deze ook op soort van parkeerrem waardoor hij (als alles goed is) niet achteruit rolt op een helling bijvoorbeeld.

De N-stand staat voor Neutraal, kortom hij staat "open" , hetzelfde idee als daat je de koppeling in hebt gedrukt bij een schakelauto, of als je een schakelauto niet in de versnelling hebt staan. Hierbij kan de auto dus vrij (van een helling ) rollen.

De extra standen (vaak aangeduidt als "1"en "2" of D1 en D2) zijn standen die je kan gebruiken als je wat meer kracht nodig hebt bij het trekken van een zware lading bijvoorbeeld, of als je een helling/berg op wilt of iets dergelijks.
Hierbij schakelt een automaat niet verder dan de 1ste (D1) of 2de versnelling (D2).

Ikzelf vind en automaat heerlijk in het dagelijks verkeer, vooral als je veel file of in de stad rijdt. Verder heb je natuurlijk een minder "sportief" gevoel omdat je niet de volledige controle hebt over het moment waarop hij schakelt, dit itt een handgeschakelde auto.
Verder is hij 9 van de 10 keer minder zuinig dan een handgeschakelde auto.

Verder heb je, vooral bij nieuwere auto's, zogenaamde semi-automaten (of half-automaten). Deze werken normaal exact zoals hierboven beschreven, alleen kan je ze in een extra stand zetten waarbij je met de versnellingspook of met flippers aan het stuur zelf kan schakelen, alleen hoef je dan nog steeds niet te koppelen met je voet, je kan alleen dan wel bepalen wanneer en hoe je schakelt.

Een heel verhaal, hopelijk is het ietsje duidelijker zo.

-edit-
owja, als je ook nog eens achteruit wilt, dan moet je hem in de R-stand zetten.

[ Bericht 2% gewijzigd door Flex82 op 24-06-2007 23:47:20 ]
Dura lex sed Lex
pi_50804141
Nou ja het is niet zozeer dat ik niet wil schakelen,
maar meer dat ik de auto zag, en dat ik meteen d8: die wil ik hebben.
Dus dat het een automaat is nam ik maar gewoon voor lief haha
pi_50804168
quote:
Op zondag 24 juni 2007 23:25 schreef RoosRoos het volgende:
Ja kijk daar ben je me dus al kwijt?
Hoezo kiest ie een toerental?

Ben echt geheeeeeel onwetend! haha
Je klinkt wel lekker blond. Ben je blond?
pi_50804223
Hahaha ja ik voel me ook lekker blond,
maar ben het niet :p
  zondag 24 juni 2007 @ 23:35:46 #20
104871 remlof
Europees federalist
pi_50804227
quote:
Op zondag 24 juni 2007 23:33 schreef RoosRoos het volgende:
Nou ja het is niet zozeer dat ik niet wil schakelen,
maar meer dat ik de auto zag, en dat ik meteen d8: die wil ik hebben.
Dus dat het een automaat is nam ik maar gewoon voor lief haha
Wat voor een auto is het dan?
pi_50804231
quote:
Op zondag 24 juni 2007 23:33 schreef Yay het volgende:

[..]

Je klinkt wel lekker blond. Ben je blond?
Kickje naar R&P een idee?
pi_50804290
Een Honda Civic

Heb niet bijzonder veel centjes,
en was echt het allermooiste wat ik na een halve dag
barrels bekijken tegenkwam...
Vind hem wel stoer
  zondag 24 juni 2007 @ 23:39:30 #23
104871 remlof
Europees federalist
pi_50804335
Ik heb jaren regelmatig in de Honda Civic automaat van m'n moeder gereden. Reed erg relaxed inderdaad
pi_50804338
quote:
Op zondag 24 juni 2007 23:35 schreef RoosRoos het volgende:
Hahaha ja ik voel me ook lekker blond,
maar ben het niet :p
Ah gelukkig ik houd niet van blondjes... Welke haarkleur heb je dan wel?
  zondag 24 juni 2007 @ 23:39:39 #25
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_50804345
De automaat van Honda Civic is goed. Bijna net zo zuinig als schakelen.

Welk jaar?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')