Geel is idd wel wat klassieker, zie je ook veel bij Franse auto's van vroeger trouwens:
![]()
Het mooi/niet mooi punt buiten beschouwing gelaten, moet ik zeggen dat de rechthoekige veel degelijker aanvoelen dan die ronde. Mooi zwaar en dik glas, kwaliteitsreflector van geblazen en opgedampt glas, degelijk afgekit, terwijl bij de ronde de behuizing van wat minder plastiek is, de reflector ook van plastic, en de mount is ook minder degelijk. Het rooster kan trouwens niet weg want dat houdt het glas op zijn plaats. De afdichting is van zo'n soort schuimrubber en is zeker niet zo duurzaam als kit.
De rechthoekige witte lampen zijn van dezelfde fabrikant, dus ik verwacht hetzelfde mindere niveau.
Dus op basis van dat winnen de gele duidelijk.
De ronde witte zijn zo...gewoon:
![]()
De gele hebben een speciale lichtbundel, omdat het breedstralers zijn:
![]()
En de gele zien er wel tof uit eigenlijk:
![]()
![]()
Nu ga ik wat opzoekingswerk verrichten naar het effect (en dus het nut) van dit soort lampen. Want als ze weinig bijdragen laat ik ze liever weg natuurlijk.
edit:
quote:
Bijna goed....breedstralers zijn inderdaad mistlichten, maar verstralers zijn vergelijkbaar met grootlicht.
Breedstralers zijn zoals Bart al zei, bedoeld om de zijkanten van de weg beter te markeren. Vooral bij dichte mist merk je het verschil, omdat breedstralers dan onder de mist doorschijnen en de weg zichtbaar maken. Daarom zitten ze ook altijd zo dicht mogelijk bij het wegdek gemonteerd, oftewel laag in het front. Dimlicht en grootlicht zal in die situatie vaak terugkaatsen door de mist, zodat je niets ziet.
Verstralers zijn juist bedoeld (de naam zegt het al) om ver vooruit te schijnen, bijvoorbeeld in het donker. Dit effect wordt groter naarmate de lampen hoger worden gemonteerd. Daarom zie je bij rallywagens de verstralers altijd op de grille, motorkap of zelfs het dak gemonteerd worden. Dus verstralers monteren op de plek van de breedstralers, onder de bumper, heeft weinig nut. Aannemende dat het uberhaupt mogelijk zou zijn.
Hou me te goede, maar ik meen zelfs dat het in NL verboden is om achteraf verstralers te monteren! Maar zeker ben ik daar niet van.
Dat is dus wel de functie die ik voor ogen heb, niet van de baan rijden door niks van de strepen te zien. Ik zie nu al moeilijk strepen als het nat is en donker. Maar ze moeten dus zo laag mogelijk gemoteerd worden.
Hmm
En terzijde:
ik heb gisteren en vandaag nogal wat complementjes gehad van de buren over de vooruitgang van het vehikel