abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50574375
Met een metalen trekveer wil ik kabels gaan trekken door een loze leding van zolder naar de meterkast.
Maar na ongeveer 40cm stopt de trekveer. Muurvast. Nu zat er voorheen wel een testkabel in, die ik er probleemloos uit heb kunnen trekken.

Vermoedelijk zit er een verstopping. Een bocht zit er op die afstand vermoedelijk ook, maar daar zou de trekveer toch door moeten kunnen.

Wie heeft er een goede tip om de trekveer langs de verstopping te krijgen? Of om de verstopping te verwijderen?

Ik las in een andere topic iets over een veerpomp. Zou dat met kunnen helpen?
pi_50574452
Je kan eerst even proberen om de trekveer vanaf de andere kant erin te duwen, wellicht is de bocht aan de ene kant wat mooier dan vanaf de andere .
Vorige bewoners kunnen er per ongeluk doorheen hebben geboord (zoals bij ons ).
pi_50574701
Zulke dingen voorspellen meestal niet veel goeds. Waarschijnlijk een knik in de bocht. Probeer wat talkpoeder in de buis te blayzen. Eventueel met een verenpomp de trekveer erin duwen.

Van de andere kant proberen.
pi_50574801
Dat heb ik geprobeerd. Maar dan komt ie op dezelfde plek vast te zitten.
Het is een nieuwbouwhuis, dus er kan niets zijn aangericht door vorige bewoners.
pi_50574900
Hoe werkt zo'n verenpomp?
pi_50574927
quote:
Op maandag 18 juni 2007 13:20 schreef Duke13 het volgende:
Dat heb ik geprobeerd. Maar dan komt ie op dezelfde plek vast te zitten.
Het is een nieuwbouwhuis, dus er kan niets zijn aangericht door vorige bewoners.
maar wel door de bouwers
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_50575100
quote:
Op maandag 18 juni 2007 13:08 schreef Duke13 het volgende:
Met een metalen trekveer wil ik kabels gaan trekken door een loze leding van zolder naar de meterkast.
Maar na ongeveer 40cm stopt de trekveer. Muurvast. Nu zat er voorheen wel een testkabel in, die ik er probleemloos uit heb kunnen trekken.

Vermoedelijk zit er een verstopping. Een bocht zit er op die afstand vermoedelijk ook, maar daar zou de trekveer toch door moeten kunnen.

Wie heeft er een goede tip om de trekveer langs de verstopping te krijgen? Of om de verstopping te verwijderen?

Ik las in een andere topic iets over een veerpomp. Zou dat met kunnen helpen?
De leiding kan ook kapot gegaan zijn, zodat je op beton zit... Wat overigens vaak wel wil helpen is afwasmiddel... Beetje verdunnen met water en dat er doorheen laten gaan...
I need a job where my immense ego seems normal.
- Dogbert
pi_50575395
quote:
Probeer wat talkpoeder in de buis te blayzen.
quote:
De leiding kan ook kapot gegaan zijn, zodat je op beton zit... Wat overigens vaak wel wil helpen is afwasmiddel... Beetje verdunnen met water en dat er doorheen laten gaan...
Dit ga ik in deze volgorde maar eens proberen.
pi_50579977
GEEN afwasmiddel door de leiding halen. Dan gaat alles na een paar jaar echt plakken en krijg je er nooit meer wat door.

Verenpomp: http://www.bengshop.nl/detailitem.php?shop=5&art_id=482656

Hoe het precies werkt weet ik niet, misschien dat Vonkenboer nog even door dit topic raast.

[ Bericht 53% gewijzigd door Marsepein op 18-06-2007 15:47:28 ]
pi_50582938
quote:
Op maandag 18 juni 2007 15:41 schreef Marsepein het volgende:
GEEN afwasmiddel door de leiding halen. Dan gaat alles na een paar jaar echt plakken en krijg je er nooit meer wat door.

Verenpomp: http://www.bengshop.nl/detailitem.php?shop=5&art_id=482656

Hoe het precies werkt weet ik niet, misschien dat Vonkenboer nog even door dit topic raast.
Probeer ik het wel met het talkpoeder. Die plakboel lijkt me ook niks.

Verenpomp is wel prijzig. Ik zal eens kijken of het ergens te huur is. Ik weet namelijk niet of het werkt.
pi_50586851
Weet niet waar de leidingen lopen bij jou ,maar dit heb ik ook ondervonden bij een klant .
Kon er ook geen veer doorheen krijgen , toen heb ik een stofzuiger gepakt en aan de ene kant de stofzuiger mondstuk aan de buis vast getapt, en aan de andere kant heb ik toen dunne nylon metsel touw er in gedrukt en ja hoor het touw ging de buis in door de zuigkracht van de stofzuiger.
Toen dat gelukt was heb ik toen de trekveer aan de touw vastgemaakt en langzaam het touw weer eruit trekken met de trekveer eraan.
pi_50586904
Volgens mij kun je dat wel bij de lokale bouwmarkt huren, of anders bij Boels. Je kunt ook de truuk met het casettebandje gebruiken.
pi_50590686
Het talkpoeder heeft niet gehlopen. Nu kan ik inderdaad de truuk met stofzuiger wel eens gaan proberen.
  maandag 18 juni 2007 @ 22:14:47 #14
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_50594834
quote:
Op maandag 18 juni 2007 13:24 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

maar wel door de bouwers
Idd , beetje cement ofzo
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_50595836
Er zát dus een testkabel in

Ik had m'n nieuwe kabels daar aan vastgemaakt als ik jou was, maar dat is nu te laat. Ik zou het inderdaad met de casette-tape/stofzuiger proberen.
pi_50601745
Ken het probleem, heb precies hetzelfde in mijn nieuwbouwhuis.
Bouwers van tegenwoordig kijken niet meer zo nauw.
scheve muren, slechte afwerking, haastklussen etc. je krijgt het allemaal bij de prijs in.

heb mijn coax ook nog niet door de loze leiding, ga de truc met het touwtje en de stofsnuiver maar eens proberen, anders verenpomp.
even over plakkerige leidingen na afwasmiddelgebruik...
afwasmiddel lost op in water, maaklt de boel weer lekker glibberig.
Ik heb met afwasmiddel 3 stuks 1,5 kwadraats speakerdraad door een 5/8 ste buisje gepropt...ging geweldig.

Bart
pi_50602095
quote:
Op dinsdag 19 juni 2007 01:06 schreef pagathan het volgende:
Ken het probleem, heb precies hetzelfde in mijn nieuwbouwhuis.
Bouwers van tegenwoordig kijken niet meer zo nauw.
scheve muren, slechte afwerking, haastklussen etc. je krijgt het allemaal bij de prijs in.

heb mijn coax ook nog niet door de loze leiding, ga de truc met het touwtje en de stofsnuiver maar eens proberen, anders verenpomp.
even over plakkerige leidingen na afwasmiddelgebruik...
afwasmiddel lost op in water, maaklt de boel weer lekker glibberig.
Ik heb met afwasmiddel 3 stuks 1,5 kwadraats speakerdraad door een 5/8 ste buisje gepropt...ging geweldig.

Bart
Op één of andere manier zou ik toch niet graag water gieten in leidingen waar misschien ook nog eens 230-volt draden doorkomen.
pi_50603181
quote:
Op dinsdag 19 juni 2007 01:29 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Op één of andere manier zou ik toch niet graag water gieten in leidingen waar misschien ook nog eens 230-volt draden doorkomen.
Daarom wordt er in zulke gevallen ook aangeraden om de kabel door een natte spons te trekken. Dat glijdt voldoende maar het is niet zeiknat. En dat beetje water is zo verdampt.
pi_50609384
quote:
Op dinsdag 19 juni 2007 07:29 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Daarom wordt er in zulke gevallen ook aangeraden om de kabel door een natte spons te trekken. Dat glijdt voldoende maar het is niet zeiknat. En dat beetje water is zo verdampt.
Klinkt al een stuk logischer idd!
pi_50627709
quote:
Op maandag 18 juni 2007 22:34 schreef Blapiet het volgende:
Er zát dus een testkabel in

Ik had m'n nieuwe kabels daar aan vastgemaakt als ik jou was, maar dat is nu te laat. Ik zou het inderdaad met de casette-tape/stofzuiger proberen.
Dat heb ik geprobeerd, maar het kwam vast te zitten.

Met de stofzuiger heb ik er nu een visdraadje doorheen gekregen. Maar de trekveer komt met het visdraadje ook vast te zitten
pi_50628759
Geloof me, er zit een knik in. Kun je met het visdraadje een gewoon stuk VD draad er door trekken. EN met dat de kabel die er uiteindelijk door moet?
pi_50629440
quote:
Op dinsdag 19 juni 2007 21:04 schreef Marsepein het volgende:
Geloof me, er zit een knik in. Kun je met het visdraadje een gewoon stuk VD draad er door trekken. EN met dat de kabel die er uiteindelijk door moet?
Ik ga het proberen.
pi_50631427
Waarom heb je die testdraad er uit getokken?
De testdraad heeft als bedoeling dat wanneer je de buis wilt gaan gebruiken, hier de trekveer aan vast maakt, vervolgens de testdraad eruit trekt waardoor de trekveer er gelijk doorheen getrokken word, vervolgens bevestig je de nieuwe draad cq draden aan de trekveer en het geheel trek je weer terug.

Nu is het te laat voor je, maar in ieder geval een les voor de volgende keer.

Ps kun je aan de visdraad geen sterker touwtje bevestigen en zovoort totdat deze sterk genoeg is om wel je trekveer er doorheen te trekken.
pi_50632672
Nou, het is me uiteindelijk gelukt!

Eerst visdraad, dan speakerkabel en uiteindelijk de UTP kabel.
quote:
Waarom heb je die testdraad er uit getokken?
De testdraad heeft als bedoeling dat wanneer je de buis wilt gaan gebruiken, hier de trekveer aan vast maakt, vervolgens de testdraad eruit trekt waardoor de trekveer er gelijk doorheen getrokken word, vervolgens bevestig je de nieuwe draad cq draden aan de trekveer en het geheel trek je weer terug.

Nu is het te laat voor je, maar in ieder geval een les voor de volgende keer.
Het was eigenlijk de bedoeling er ook een coax doorheen te stoppen. Ik had de UTP en de coax aan de testkabel gehangen. Dat lukte uiteraard niet waardoor ik het met de trekveer ben gaan proberen.
Uiteindelijk ben ik nu blij dat ik in ieder geval de UTP er doorheen heb. Die coax is jammer.

In ieder geval iedereen bedankt voor de hulp! Ik heb er veel aan gehad!
pi_50634623
speaker, utp én coax klinkt ook best veel voor door een standaard buisje. Zeker als daar ergens een knik oid in zit!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')