Ik moet zeggen dat ik het boek zelf nog niet gelezen heb. Ik kwam het artikel toevallig gisteren tegen tijdens het surfen, en het lijkt mij wel bijzonder interessant om te lezen.quote:Boek: 2e schutter bij moord Fortuyn
Nieuw boek presenteert document klokkenluider
In het lichaam van Pim Fortuyn zijn kogels gevonden van een verschillend kaliber. Naast de 9mm-kogels uit het wapen van Van der G. is er ook een 5.66mm-kogel gevonden in het lichaam van Fortuyn. Dit staat in een kopie van een KLPD-rapport dat door een klokkenluider is overhandigd aan Ine Veen die deze gegevens heeft gecontroleerd en verwerkt in haar boek Moord namens de 'Kroon'?. Volgens Veen blijkt hieruit dat een tweede schutter Fortuyn heeft beschoten. Over het boek en de conclusies heb ik gesproken met Jean Thomassen, de partner van Veen die op de hoogte is van de inhoud van het boek. Veen geeft geen interviews.
Op zondag zes mei, vijf jaar na de moord op Pim Fortuyn, wordt het eerste exemplaar van het boek Moord namens de 'Kroon'? [PDF] overhandigd aan professor Bob Smalhout die morgen over het boek een artikel zal publiceren in de Telegraaf. Het boek is geschreven door kunstenares Ine Veen die zich zegt te baseren op feiten die het resultaat zijn van jarenlange research en het laten uitvoeren van contra-expertise.
In het boek wordt ingegaan op diverse complottheorieën rondom de moord op Fortuyn, waaronder die betreffende het Mishima Cyber Command, een organisatie die zich voordoet als een ondergrondse Japanse onderzoekscel, maar waar volgens Veen minimaal twee leden van de AIVD en de CIA achter schuilgaan. Een van de theorieën van het cybercommando MCC wordt door Veen nieuw leven in geblazen met behulp van een rapport van een klokkenluider en door Veen geïnitieerd onderzoek: Volkert van der G. was mogelijk niet de enige schutter. Een theorie over een tweede schutter suggereert dat deze bekend was met de moordplannen van Van der G., deze doorgang heeft laten vinden, zich er middels een aantal professionele schoten van heeft verzekerd dat de moord succesvol zou zijn en dat Van der Graaf ervoor verantwoordelijk zou worden gehouden. Het zou gaan om een Syriër met de naam Abu Fatah die vervolgens in een blauwe BMW geëscorteerd door de politie naar Schiphol werd gebracht, een theorie van het MCC die al een jaar na de moord op Fortuyn bekend was.
Op basis van haar bevindingen houdt schrijfster Ine Veen het voor mogelijk dat Pim Fortuyn door twee mensen is beschoten. Meerdere getuigen hoorden twee schoten en zagen pas daarna hoe Van der G. een aantal schoten loste op het lichaam van Fortuyn. Fortuyn zou daarbij in de bovenkant van zijn hoofd zijn geraakt terwijl aan de onderkant van zijn hoofd vervolgens geen grote wonden waarneembaar zijn. Volgens Veen blijkt hieruit dat er of met een licht kaliber is geschoten (lichter dan dat van de Firestar waarmee Van der G. schoot) of dat de hoofdwond niet het gevolg is van een schot dichtbij, dus op afstand gelost door iemand anders dan Van der G. Beide mogelijkheden suggereren volgens Veen dat er een tweede schutter is geweest die voorafgaand of tegelijkertijd met Volkert van der G. heeft gevuurd op Fortuyn.
Volgens Veen heeft deze tweede schutter mogelijk op het nabijgelegen electriciteitshuisje gelegen en heeft deze daarna mogelijk het electriciteitshuisje geopend teneinde de slagbomen te saboteren, waardoor de ambulance niet snel bij Fortuyn kon komen. Deze theorie was, op de sabotage van de slagbomen na, eind 2002 al te lezen op de webpagina's van het mysterieuze cybercommando. Het online rumoer rondom deze organisatie of wat het ook was, ging uit als een nachtkaars toen bleek dat alle beloftes uitbleven over te leveren bewijzen.
Tweede complot
Veen houdt rekening met een tweede complot, dat draait rond de ‘green bricks'. Jaarlijks zou in Europa 13 miljoen ton kankerverwekkende stoffen uit vliegas niet worden vernietigd, maar worden verwerkt in zogenoemde ‘green bricks' en in geïmpregneerd hout dat vervolgens via de verkoop bij consumenten zou belanden. Een document van twee kilo hierover samengesteld door Ad van Rooij, de man achter de website SDN.nl, zou aan Fortuyn zijn gestuurd vlak voor zijn dood. Eerder had Van Rooij dit pakket al aangeboden aan twee 'verslaggevers' voor het hierboven genoemde cybercommando, toen die bij hem op bezoek kwamen, zo bleek uit een telefoongesprek dat ik had met Van Rooij. Volgens Van Rooij zijn de verslaggevers geen verslaggevers, maar twee mensen die schuilgaan achter het Mishima Cyber Command, te weten Marco Waterring van de AIVD (die zichzelf zou hebben voorgesteld als Hans Vermeulen -foto- en volgens sommige bronnen eigenlijk Jan Peter Mante heet, die zichzelf ook wel Yuri Rosenbaum noemt en een Japanse vrouw heeft) en ene Allan Weaver van de Amerikaanse inlichtingendienst CIA.
Een van de opstellers van het rapport over de twee verschillende kalibers dat aan Veen is overhandigd door een klokkenluider, is volgens Veen ene meneer Vermeulen. De vraag is nu of er een relatie is tussen deze naam en de persoon van Waterring. Een andere vraag is of Waterring (deels) schuilgaat achter het cybercommando. Onduidelijk is ook nog of het cybercommando een manier is om als klokkenluider officiële informatie naar buiten te brengen of dat het een desinformatiecampagne betreft.
De moord op Fortuyn zou moeten hebben voorkomen dat de aanstaande premier iets met de informatie over de green bricks zou gaan doen. Een andere theorie over de moord op Fortuyn is dat Fortuyn het slachtoffer is geworden van een samenspel tussen Amerikaanse en Nederlandse belangen in het JSF-project: Fortuyn zou als premier een onberekenbaar, mogelijk zelfs negatief element zijn bij het realiseren van Nederlandse deelname aan de ontwikkeling, bouw en afname van de Joint Strike Fighter.![]()
Als ik het goed begrijp, maar bind me er niet op vast wat heb het boek nog niet gelezen, heeft Volkert ook daadwerkelijk op Fortuyn geschoten. Maar voordat Volkert de trekker overhaalde schijnt er dus al twee keer geschoten te zijn door die schutter op het dak. Uit een verklaring van chauffeur Smolders blijkt dit ook. Hij zei eerst twee geschoten gehoord te hebben, toen hij de autostoelen aan het goed zetten was, en vervolgens zag hij Volkert pas aankomen lopen.quote:Op maandag 18 juni 2007 10:31 schreef Demon_Hunter het volgende:
Dan zou Ruud de Wild dus ook in het Complot moeten zitten ? ze hebben toch duidelijk gezien dat ie werd neergeknalt ofniet ?
wat is daar 'verdacht' aan?quote:Op maandag 18 juni 2007 10:28 schreef Urquhart het volgende:
.... kan ik niet ontkennen dat er wel bepaalde verdachte omstandigheden blijven (zoals het hek van het Mediapark wat juist op dat moment toevallig storing had, waardoor de ambulance er niet door kon).
Rightquote:Veen houdt rekening met een tweede complot, dat draait rond de ‘green bricks'. Jaarlijks zou in Europa 13 miljoen ton kankerverwekkende stoffen uit vliegas niet worden vernietigd, maar worden verwerkt in zogenoemde ‘green bricks' en in geïmpregneerd hout dat vervolgens via de verkoop bij consumenten zou belanden.
nee, niet direkt zeg je dat, maar je suggereert het wel heel duidelijk, of niet?quote:Op maandag 18 juni 2007 11:04 schreef Urquhart het volgende:
Ik zeg niet dat die storing direct een verband heeft met een mogelijk complot.
denk niet dat een fundamentalist als volkert uitspraken van melkert en consorten nodig had om een bepaald idee te rechtvaardigen, allemaal achteraf gelul.quote:Op maandag 18 juni 2007 11:13 schreef LENUS het volgende:
Ik denk niet dat er een ander verhaal achter zit, behalve een een malloot die gevoelig was voor de demoniserende toespraken van melkert en consorten.
Ik houd de mogelijkheid wel open. Maar ik snap je punt dat er altijd wel een complot van te maken is.quote:Op maandag 18 juni 2007 11:20 schreef RM-rf het volgende:
[..]
nee, niet direkt zeg je dat, maar je suggereert het wel heel duidelijk, of niet?
Misschien nam hij een aanslag in overweging en hebben Melkert en consorten een rode loper voor hem uitgerold. Het blijft speculeren.quote:Op maandag 18 juni 2007 11:20 schreef Iago het volgende:
[..]
denk niet dat een fundamentalist als volkert uitspraken van melkert en consorten nodig had om een bepaald idee te rechtvaardigen, allemaal achteraf gelul.
en begint alvast met 'verantwoordelijken' aan te wijzen'....quote:
quote:In het lichaam van Pim Fortuyn zijn kogels gevonden van een verschillend kaliber. Naast de 9mm-kogels uit het wapen van Van der G. is er ook een 5.66mm-kogel gevonden in het lichaam van Fortuyn. Dit staat in een kopie van een KLPD-rapport dat door een klokkenluider is overhandigd aan Ine Veen die deze gegevens heeft gecontroleerd en verwerkt in haar boek Moord namens de 'Kroon'?. Volgens Veen blijkt hieruit dat een tweede schutter Fortuyn heeft beschoten. Over het boek en de conclusies heb ik gesproken met Jean Thomassen, de partner van Veen die op de hoogte is van de inhoud van het boek. Veen geeft geen interviews.
[..]
Maar door deze contacten kwam ze in contact met allemaal mensen die iets van Pim Fortuyn wisten. Op een gegeven moment kreeg ze van alles en nog wat toegestuurd. Allerlei rapporten waarvan ze zei: die ken ik niet. Ine heeft alle boeken die van Pim Fortuyn zijn en alle boeken over Pim Fortuyn in de kast staan. Die weet eigenlijk alles wel terug te vinden, ook van alles dat er gezegd wordt. Op een gegeven moment is ze gestuit op een paar rapporten. Daar is sprake van twee verschillende soorten munitie die gebruikt zijn. Dat gaat natuurlijk een beetje moeilijk als er maar één schutter is.
lees meer
Hoho, ik beschuldig helemaal niemand. Ik plaats hier gewoon een artikel over een nieuw verschenen boek, wat ik zelf wel interessant vind. Ik wijs dus helemaal niemand als schuldige aan, buiten Volkert van der Graaf op dit moment. Er zijn wel verdachte omstandigheden rond deze moord, maar die zou je ook kunnen afdoen als toevalligheden in de trant van de Wet van Murphy, zoals je al aangaf.quote:Op maandag 18 juni 2007 11:28 schreef RM-rf het volgende:
[..]
en begint alvast met 'verantwoordelijken' aan te wijzen'....![]()
als je iets kunt aanwijzen als iets dat gewoon een normale omstandigheid kan zijn .. is er toch niks 'verdachts' aan?quote:Op maandag 18 juni 2007 11:35 schreef Urquhart het volgende:
Er zijn wel verdachte omstandigheden rond deze moord, maar die zou je ook kunnen afdoen als toevalligheden in de trant van de Wet van Murphy, zoals je al aangaf.
Juist in verband met de moord is het verdacht. Tuurlijk is een stroomstoring van hek an sich niets verdachts, maar in combinatie met een moord wordt het al toevalliger, al dan niet verdacht. Maar ik geef toe dat het je de betekenis van het voorval vooral zelf moet invullen. Maar naar mijn weten is er ook nooit meer aandacht besteed aan het hoe en waarom van die stroomstoring.quote:Op maandag 18 juni 2007 11:57 schreef RM-rf het volgende:
[..]
als je iets kunt aanwijzen als iets dat gewoon een normale omstandigheid kan zijn .. is er toch niks 'verdachts' aan?
Als je gaat beweren dat die storing wél verdacht was, zul je ook moeten aangeven in welke zin het juist abnormaal was dat dit voorkwam... Dàn is het verdacht ...
maar nu breng je het als 'suggestieve verdenking', zonder eigenlijk enige onderbouwing, omdat het iets is dat ook onder normale omstandigheden zal kunnen voorkomen en enkel in die omstandigheid kennelijk een 'betekenis' kreeg ....
gevoelsmatig heeft t toegevoegde waarde, aangezien verklaringen van volkert nauwelijks bevredigend zijn, en met een tweede schutter het idee wordt gesuggereerd dat mogelijk fortuyn niet werd vermoord door 'alleen maar' een doodgewone burger, maar dat iets anders belangrijkers erachter zit. dit komt meer overeen met de status die fortuyn in de ogen van vele mensen nog steeds heeft.quote:Op maandag 18 juni 2007 12:11 schreef teamlead het volgende:
maar wat is de toegevoegde waarde van die 2e schutter dan
Een goede sluipschutter die zorgt voor een dodelijk schot, een patsy om de volledige schuld op af te schuiven.quote:Op maandag 18 juni 2007 12:11 schreef teamlead het volgende:
maar... .volkert is natuurlijk niet de onschuldige voorbijganger die erin geluisd werd. Hij heeft wel degelijk de trekker een aantal keren overgehaaldquote:Op maandag 18 juni 2007 12:17 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Een goede sluipschutter die zorgt voor een dodelijk schot, een patsy om de volledige schuld op af te schuiven.
Tenminste, ik vermoed dat de theorie zo in elkaar zit.
Dat is ook zo, maar juist door die samenhang met de moord zal er altijd aanleiding tot speculatie van een complot-theorie zijn. Dat is niet te voorkomen.quote:Op maandag 18 juni 2007 12:09 schreef RM-rf het volgende:
wat die dingen verdacht maakt is dat het in samenhang met die moord staat .... niet de voorvallen 'los' die domweg gewoon dagelijkse normale dingen zijn.
Ik begrijp, na wat achtergrondverhalen over dit boek op het internet gelezen te hebben, dat de rol van de schutter als volgt is. Deze zou ingehuurd zijn van de toenmalige BVD om Fortuyn te vermoorden. Diezelfde toenmalige BVD zou op de hoogte zijn geweest van plannen van Volkert, maar hem zijn gang hebben laten gaan.quote:Op maandag 18 juni 2007 12:11 schreef teamlead het volgende:
probleem is dan dat onze 'patsy' wel erg gemotiveerd en volledig efficient en doortastend aan de gang is gegaan en zijn schoten van korte afstand door het hoofd van het slachtoffer genoeg waren om deze mors en morsdood te laten neervallen ....quote:Op maandag 18 juni 2007 12:17 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Een goede sluipschutter die zorgt voor een dodelijk schot, een patsy om de volledige schuld op af te schuiven.
Tenminste, ik vermoed dat de theorie zo in elkaar zit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |