abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 17 juni 2007 @ 23:08:32 #1
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_50561297
Tijdens de laatste keer dat ik m'n woning heb ingericht (stuccen, muren verven, vloerbedekking leggen) heb ik in een minder heldere bui besloten om het schilderwerk later te doen (plinten, deuren, kozijnen) later pas te doen. Deels omdat ik nog niet wist welke kleur ik die dingen wilde schilderen, deels omdat het een ontzettende partij werk is (zo'n beetje iedere deur heeft wel plekjes waar de verf er vanaf is gegaan), en je op een gegeven moment toch wel eens uit de zooi wilt.

Prima natuurlijk, maar nou loop ik wel tegen een klein probleem aan: hoe schilder je plinten aan de onderkant, zonder meteen over de vloerbedekking te gaan lopen druipen? Vloerbedekking opzijslaan gaat niet (zit vastgelijmd).

(het alternatief is natuurlijk 'plinten erafslopen en vervangen door nieuwe, geschilderde plinten', maar ik vrees dat ik dan weer stukken stucwerk eraftrek. Rinse, lather, repeat. )

Suggesties?

[ Bericht 4% gewijzigd door gronk op 17-06-2007 23:15:49 ]
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_50562379
quote:
Op zondag 17 juni 2007 23:08 schreef gronk het volgende:
Tijdens de laatste keer dat ik m'n woning heb ingericht (stuccen, muren verven, vloerbedekking leggen) heb ik in een minder heldere bui besloten om het schilderwerk later te doen (plinten, deuren, kozijnen) later pas te doen. Deels omdat ik nog niet wist welke kleur ik die dingen wilde schilderen, deels omdat het een ontzettende partij werk is (zo'n beetje iedere deur heeft wel plekjes waar de verf er vanaf is gegaan), en je op een gegeven moment toch wel eens uit de zooi wilt.

Prima natuurlijk, maar nou loop ik wel tegen een klein probleem aan: hoe schilder je plinten aan de onderkant, zonder meteen over de vloerbedekking te gaan lopen druipen? Vloerbedekking opzijslaan gaat niet (zit vastgelijmd).

(het alternatief is natuurlijk 'plinten erafslopen en vervangen door nieuwe, geschilderde plinten', maar ik vrees dat ik dan weer stukken stucwerk eraftrek. Rinse, lather, repeat. )

Suggesties?
Vloerbedekking afplakken met tape?

Anders zou ik het ook niet weten.
pi_50562660
heel voorzichtig niet slim inderdaad, de schilders zijn net naar bed, ik vraag t morgen even.
De Puta Madre
pi_50562861
Kun je tussen tapijt en plint geen stucloper schuiven? Of staat de plint niet op het tapijt, maar ligt het tapijt er tegenaan?

In het laatste geval zou ik er ductape plakken. En lang laten drogen voordat je het weghaalt.

Of een overzetplint - geschilderd en wel- er overheen zetten.

Kun je een foto van de huidige situatie plaatsen?
  maandag 18 juni 2007 @ 00:03:59 #5
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_50563178
quote:
Op zondag 17 juni 2007 23:53 schreef Marsepein het volgende:
Kun je een foto van de huidige situatie plaatsen?
http://www.flickr.com/photos/23966711@N00/562015885/
http://www.flickr.com/photos/23966711@N00/562015531/

Tapijt ligt er tegenaan, en het is trouwens een stukje vervelender dan ik dacht: die plint loopt nog minstens een halve centimeter door, onder 't tapijt. Onder het tapijt ligt een ondervloertje (van die groene isolerende viltplaten), en als ik me goed kan herinneren loopt die plint uiteindelijk door tot de betonvloer.
Risico van ducttape op de vloerbedekking is dat de verf langs de tape heenloopt, en door 't tapijt wordt opgeslurpt.

Overigens wel een typische beginnersfout, maar in de ijd dat ik dit deed had ik precies 8 dagen de tijd om 5 kamers compleet te schilderen (inclusief ophangen van glasvezelbehang, en het uitvinden van de juiste kleur)...

Anyway, volgens mij is het het handigste om die onderste plint gewoon te laten zitten, en langs de verticale zijde voorzichtig met dik schilderstape af te plakken (als je al te enthousiast tape eroverheen gooit heb je nog 't risico dat je de verf van de onderste plint aftrekt ), en dan hooguit de bovenkant van die onderste plint verft. Maar goed, ik heb geen idee of dat er een beetje uitziet, een halfgeverfde plint

Ik denk dat ik allang blij mag zijn als m'n vloerbedekking ongeschonden door die schilderklus heenkomt

[ Bericht 21% gewijzigd door gronk op 18-06-2007 00:15:06 ]
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_50563695
begin er maar niet aan, schilderstape houdt de verf niet tegen, en met duck tape trek je de halve vloerbedekking mee,
De Puta Madre
pi_50563788
er bestaat van dat plastic met een plakrand eraan.. (volgens mij hebben ze dat bij de bouwzaken )
dunne plakrand en dan kan je plastic van ongeveer een meter uitrollen over je tapijt

succes
Thank Drunk I'm a Goddess!
  maandag 18 juni 2007 @ 00:27:18 #8
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_50563815
quote:
Op maandag 18 juni 2007 00:23 schreef Killer_Mom het volgende:
begin er maar niet aan, schilderstape houdt de verf niet tegen, en met duck tape trek je de halve vloerbedekking mee,
Dat laatste wil ik wel geloven.
pi_50566944
Liggen de groene platen ook gelijmd?

Er zijn ook verfhulpjes, een soort driehoek die je in een hoek duwt, en waarlangs je schildert. Maar ik zou proberen een sruk stucloper zover mogelijk tussen tapijt en plint te duwen en dan met een kleine kwast, met weinig verf schilderen. Oefenen op een stukje wat 'onzichtbaar' is.

Als je de plint laat zitten en alleen de architraven wilt doen, maar bang bent dat je met de schilderstape de verf van de plinten afhaalt, er bestaat 'low-tack' tape, die hecht niet zo sterk.

Maar met een vaste hand, een kleine kwast en veel geduld kun je het ook uit de hand schilderen, tot een halve centimeter boven het tapijt. Dat laatste randje zite niemand, tenzij je een contrasterende kleur wilt. Maar dat lijkt me niet.
pi_50568319
Zou je het ook niet kunnen proberen met een kunststof hoeklijntje die je tussen de vloerbedekking en de plint duwt waarna je de plint kan schilderen. Je kan de hoeklijn iets indrukken om ook de plint lager nog te schilderen en je loopt dan niet de kans dat er verf op de vloerbedekking komt. Afplakken is natuurlijk geen optie dat houdt de verf nooit tegen gezien de structuur van vloerbedekking.
pi_50594406
Ik zou een spac mes kopen: (Deze is bedoeld om stuc mee glad te strijken)

Deze tussen je vloerbedekking en plint steken om een strakke afscheiding te maken en dan daarlangs schilderen. Dun opzetten en tot ietsjes boven je vloerbedekking zodat als je het spac mes weghaalt en de vloerbedekking terug veert het niet tegen je verf komt. Werkt dus inderdaad alleen als je met dezelfde kleur gaat.
pi_50601918
mijn schilders vinden van al die opossingen niks, niet te doen als je t strak geschilderd wil hebben.
dik lachen met een plastc balkje, . na iedere streek wachtetot t droog is. nope niet te doen
De Puta Madre
pi_50603757
Dan blijft alleen de optie overzet plinten nog over!
pi_50603996
Enige optie is overzet plinten. Zelf het er afhalen van de plinten gaat hier niet echt goed komen. Daarnaast is de bedoeling van plinten de randen van vloerbedekking (ttapijt, hout, enz) netjes af te werken door deze af te dekken. Dat is nu dus al bij je niet het geval.
  dinsdag 19 juni 2007 @ 08:53:54 #15
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_50604021
pi_50604249
De enige oplossing blijft volgens mij. Vloerbedekking wegtrekken.
Een beetje fatsoenlijke vloerbedekking scheurt niet direkt kapot.
Probeer een stukje. Snij anders met een lang breekmes in de hoek tussen vloerbedekking en plint door het ondertapijt. Optillen. wegduwen. Schilderen. drogen laten en terugleggen eventueel met wat lijm kit eronder.

Bij een nieuwe opzetplint ertegen heb je het probleem op de plaatsen waar geen plint zit. mn Bij die rondingen.
  dinsdag 19 juni 2007 @ 10:19:23 #17
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_50605777
Waar ik voor hoogstwaarschijnlijk voor ga is 'heel voorzichtig alleen de bovenkant aanstrijken in dezelfde kleur'. Het hoeft niet strak geschilderd, als de ergste oververfvlekken maar weg zijn.

BTW: als 't goed is ligt 't gelijmd op onderlegplaten; die liggen gewoon los. Het zou natuurlijk ook nog een optie kunnen zijn om het rijtje onderlegplaten langs de muur op te tillen en om te klappen met tapijt en al maar iets zegt me dat je dat *nooit* weer terug gaat krijgen, omdat 't tapijt best strak gelegd is, plus dat je dan een aardig risico hebt op een bobbel die je met geen mogelijkheid wegkrijgt..

[ Bericht 52% gewijzigd door gronk op 19-06-2007 10:44:57 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')