zou ik kunnen testen.. want ik heb weer 4x 250gb in raid 0quote:Op zondag 17 juni 2007 20:22 schreef Keiichi het volgende:
Windows XP, daar noem je me wat![]()
Het schijnt zo te zijn dat de software implementatie van RAID onder FreeBSD stukken beter is als onder Linux.
Ik ben wel bezig met een test in een vmware, wat ik daar benchmark weet ik in ieder geval dat het echt werkelijk niet langzamer zou kunnen(Met 8 schijven die enkel images op 1 schijf zijn
)
Als die schijven toch niets te doen hebben kun je dat wel testenquote:Op zondag 17 juni 2007 20:23 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
zou ik kunnen testen.. want ik heb weer 4x 250gb in raid 0![]()
dat zou weer hogere performance kunnen leveren.. maar VMware is zowiezo al traag
Kun je niet beter iets meer betalen voor een mobo met hardware raid en dan een goedkoop sempron processorretje erop gooien? lijkt me dat je met die combo meer dan voldoende hebt. (evt denk ik dat je met de goedkoopste sempron sowieso (ook met software raid) al voldoende processorkracht hebt.quote:Op zondag 17 juni 2007 21:41 schreef Keiichi het volgende:
Mijn mini testopstelling.
FreeBSD 6.2 draaiende onder vmware met 1 core 1024mb mem. 8 schijven van 512mb in Raid5
Hostsysteem: E4300, 4196mb mem
Resultaat:
Version 1.93c ------Sequential Output------ --Sequential Input- --Random-
Concurrency 4 -Per Chr- --Block-- -Rewrite- -Per Chr- --Block-- --Seeks--
Machine Size K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP /sec %CP
freebsdvmware.se 1G 51 85 6640 9 9018 20 59 99 36539 57 2147 371
Latency 818ms 1392ms 1464ms 279ms 39588us 244ms
Version 1.93c ------Sequential Create------ --------Random Create--------
freebsdvmware.searc -Create-- --Read--- -Delete-- -Create-- --Read--- -Delete--
files /sec %CP /sec %CP /sec %CP /sec %CP /sec %CP /sec %CP
16 295 43 26169 99 1942 85 1072 78 25178 99 1902 82
Latency 2683ms 750us 72507us 157ms 910us 1960us
Niet heel erg onaardig.
Schrijven met 6.6Mbytes/sec met 9% CPU load
Lezen met 36.5Mbytes/sec met 57% CPU load
Maar goed, ik denk dat je op geen enkele manier zou kunnen zeggen hoe dit in een echte scenario, zonder para virtualisatie en virtuale harde schijfjes, zal uitpakken.
Tsja, hardware RAID is een ramp in mijn ervaring. Supporttools die op bijna geen enkel OS worden ondersteund; uren wachten in het RAID BIOS met je server plat terwijl hij aan het rebuilden is; disks die kapotgaan zonder dat je het merkt (ja, de server gaat piepen, daar heb je veel aan); vage array corrupties zonder enkele reden...quote:Op zondag 17 juni 2007 21:45 schreef cygnusx het volgende:
[..]
Kun je niet beter iets meer betalen voor een mobo met hardware raid en dan een goedkoop sempron processorretje erop gooien? lijkt me dat je met die combo meer dan voldoende hebt. (evt denk ik dat je met de goedkoopste sempron sowieso (ook met software raid) al voldoende processorkracht hebt.
...of wou je 2e hands spul gaan kopen?...
Jammer dat ik niet zo veel van AMD moet hebbenquote:Op zondag 17 juni 2007 22:09 schreef Ou-Tannu het volgende:
ik heb atm een Freebsd 6.2 (of 6.1) bak draaien op een A8N-SLI-Premium bord,
wel slechts 2x 4 sata aansluitingen ( 2 controllers :/ maar dat mag de pret niet drukken )
heb je leuk PCI-E2x gigabit onboard enzo
2 ide channels zijn dr goed voor :-)quote:Op zondag 17 juni 2007 22:16 schreef Keiichi het volgende:
[..]
Jammer dat ik niet zo veel van AMD moet hebben![]()
Een beetje jammer dat ik net 2 extra connectie nog nodig zou hebben. (Er gaat geen root filesysteem op een raid 5 weggezet worden hierDurf ik niet
dus daar komen 2 losse schijven voor waarvan de ene ge-rsync-t met de andere word)
Ik ben een zeikerd, maar ik wil ook voor in geval van nood ook wel CD of DVD drive eraan hebbenquote:Op zondag 17 juni 2007 22:21 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
2 ide channels zijn dr goed voor :-)
mijn server loopt nu op een 7 jaar oud 20 GB diskje
ach 2 ide poortjes.. 4 ide devices.. wat wil je nou nog meer?quote:Op zondag 17 juni 2007 22:44 schreef Keiichi het volgende:
[..]
Ik ben een zeikerd, maar ik wil ook voor in geval van nood ook wel CD of DVD drive eraan hebben(Kan er ook gewoon een extra sata of ide kaartje bijprikken
)
Oh zo, ik ging uit van 1IDE poort waar 2 devices op kondenquote:Op zondag 17 juni 2007 23:08 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
ach 2 ide poortjes.. 4 ide devices.. wat wil je nou nog meer?
binnenkort ga ik dr dus ff een 500GB sata disk in ketsen, kan de usb hdd tower er af, die is toch best traag blijkt..
kan me voor stellen.. 2 channels. kan je ook als master / slave opvattenquote:Op zondag 17 juni 2007 23:32 schreef Keiichi het volgende:
[..]
Oh zo, ik ging uit van 1IDE poort waar 2 devices op konden![]()
Ik heb trouwens foutje bij het testen gemaakt, ik had een hele mooi RAID0 gemaakt en geen raid 5![]()
![]()
![]()
![]()
hoe dom
![]()
![]()
Ik heb inmiddels al diverse arrays onderuit geheeld in vmware.quote:Op maandag 18 juni 2007 13:17 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
kan me voor stellen.. 2 channels. kan je ook als master / slave opvatten
ik zal VMWARE eens ophengelen
Praktisch gezien komt het op het zelfde neer.quote:Op maandag 18 juni 2007 14:10 schreef Ou-Tannu het volgende:
mjah..
zou het verschil maken tussen 4 losse disks welke door t OS geraid 5ed worden?
of uit de controller bios al raid 5 maken?
ja dat leek mij ook..quote:Op maandag 18 juni 2007 14:19 schreef Keiichi het volgende:
[..]
Praktisch gezien komt het op het zelfde neer.
Een hardware controller draait zijn eigen stukje software om raid5 voor elkaar te brengen ondersteund door een eigen processor die niets anders doet dan parity berekenen.
Dat stukje software is zeg maar gewoon een OS als het ware.
Maar goed, daarvoor was ik het topic begonnen om hiervan een beeld te krijgen welke processor minimaal goed genoeg zal zijnquote:Op maandag 18 juni 2007 14:22 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
ja dat leek mij ook..zolang er geen eigen cpu voor is zal de CPU t zelf moeten doen
4 schijven is een mooi beginquote:Op maandag 18 juni 2007 17:55 schreef Ou-Tannu het volgende:
nope
morgen op school eens overleggen als er het eea mogelijk is evt
alleen met meer dan 4 disks wordt lastig
vmware kan je idd geen disk realtime down gooienquote:Op maandag 18 juni 2007 18:39 schreef Keiichi het volgende:
[..]
4 schijven is een mooi begin![]()
Ik heb in mijn vmware nog niet voor elkaar gekregen op een juiste manier een diskfailure te simuleren, laat staan een hotspare toevoegen![]()
Ik probeer het met "gvinum setstate -f down disk_3" bijvoorbeeld. De bijhorend subdisk gaat ook doen. Daarna "gvinum setstate up disk_3". bijhorende subdisk blijft in status 'stale' en ik krijg verder niets voor elkaar. De plex blijft hoe dan ook degraded.quote:Op maandag 18 juni 2007 18:48 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
vmware kan je idd geen disk realtime down gooien![]()
wel bij een reboot :-)
Op ons werk hebben we net een nieuwe server ingericht met een 3ware 9550SX RAID kaart in RAID-5 modus (S-ATA schijven) en:quote:Op zondag 17 juni 2007 21:48 schreef soylent het volgende:
[..]
Tsja, hardware RAID is een ramp in mijn ervaring. Supporttools die op bijna geen enkel OS worden ondersteund; uren wachten in het RAID BIOS met je server plat terwijl hij aan het rebuilden is; disks die kapotgaan zonder dat je het merkt (ja, de server gaat piepen, daar heb je veel aan); vage array corrupties zonder enkele reden...
Er hoeft ook niet van de RAID array zelf geboot worden.quote:Op maandag 18 juni 2007 22:22 schreef Henno het volgende:
Software RAID-5 in FreeBSD (geom_raid5) heb ik weleens mee getest, nog niet serieus gebruikt. Het werkte prima, al kon ik natuurlijk niet booten van de array. Is het inmiddels stabiel genoeg? Laatste keer dat ik ermee bezig was zat alleen geom_raid3 nog in de officiële FreeBSD code.
mja booten van de Array lijkt me zowiezo niet handig?quote:Op maandag 18 juni 2007 22:44 schreef Keiichi het volgende:
[..]
Er hoeft ook niet van de RAID array zelf geboot worden.
Of het stabiel is? Ik ben nog aan het testen, maar momenteel krijgt een 3ware of areca controller een voorkeur al kosten deze manier enkele honderden euro's meer.
Wat ik begrepen heb is dat een de 6-release van FreeBSD vinum met geom gecombineerd is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |