rsmits | zondag 17 juni 2007 @ 17:06 |
Hallo, Wij willen een ijskast kopen met zo'n leuk ijsblokjesapparaat erin. Nu schijn je zo'n ijskast op de waterleiding te moeten aansluiten. Nu zit de waterleiding aan de overkant van de keuken :-( Kan je met een slang of leiding de waterleiding daar naartoe brengen ? Of blijft het water dan te lang "stilstaan" wat weer niet gezond is. Weet iemand dit ? Groet.. Richard | |
LPC-JP | zondag 17 juni 2007 @ 17:10 |
Loopt er aan de andere kant van de muur niet toevallig ook waterleiding waar je van zou kunnen aftakken? Dat scheelt een leiding in het zicht.. Ik zou sowieso voor een vaste leiding gaan, een slang is vaak niet gemaakt om altijd onder druk te staan. Als je toch bezig gaat met de waterleiding zet er dan een stopkraan in voor de aansluiting van de ijskast. Dat scheelt een hoop ellende als je de ijskast een keer wil/moet weghalen. | |
dr.dunno | zondag 17 juni 2007 @ 17:27 |
quote:wat hij zegt; neem anders gewoon een los apparaat voor ijsblokjes maken of leg van die rekjes in je vriesgedeelte, die dingen zijn ook goedkoper in gebruik. | |
Diepvriez | zondag 17 juni 2007 @ 17:38 |
quote:het water blijft toch zowiezo stil staan, ook in de leidingen. Of stroomt het terug? ![]() | |
ArnoKlaassen | zondag 17 juni 2007 @ 17:59 |
De stroom is ook een probleem, want dat ding moet op een aparte groep. | |
Marsepein | zondag 17 juni 2007 @ 21:37 |
Mogen zulke apparaten zonder deugdelijke terugslagklep en filter wel vast op het waterleidingnet worden aangesloten? | |
Edwink | zondag 17 juni 2007 @ 22:00 |
Nee er moet een in iedergeval een keerklep tussen. (welke klasse durf ik niet te zeggen)een filter niet ,het is eerdere om de levensduur te verlengen. En bij een bedrijfspand moest ik na controlle van het pwn ze aan brengen op deze manier, Eerst een stopkraan aftapper keerklep tapkraan zodat ze jaarlijks te contoleren zijn. Als of dat ooit gaat gebeuren maar dat terzijde. | |
JimmieTheSaint | zondag 17 juni 2007 @ 22:48 |
quote:Waarom zou een koelkast ingodesnaam op een eigen groep moeten? | |
Vonkenboer | maandag 18 juni 2007 @ 17:28 |
quote:Zo'n dikke amerikaanse koelkast met een combinatie van koelkast / vriezer en ijsblokjesmaakmachine hebben echt een eigen groep nodig; het vermogen zal zie zo rond de 2500 watt liggen | |
JimmieTheSaint | maandag 18 juni 2007 @ 18:53 |
quote:Nou wil ik best geloven dat het koelsysteem best wat energie verbruikt, maar 2500 Watt lijkt me wel erg overdreven. Heb vaak genoeg van die dingen geplaatst maar heb nog meegemaakt dat eentje z'n eigen groep nodig was. | |
Marsepein | maandag 18 juni 2007 @ 19:06 |
quote:Nou, ik twijfelde ook heel erg, dus even iets gecontroleerd. Willekeurig linkje naar amerikaanse koelkast Aansluitwaarde: 165 Watt. Ik denk dat je van een koelkast van 2500 Watt echt niet vrolijk wordt als Eneco de rekening door de bus werpt. | |
sybsyb | maandag 18 juni 2007 @ 21:35 |
quote:ja dan kun je er ook op koken ![]() | |
JimmieTheSaint | maandag 18 juni 2007 @ 21:48 |
quote:Ja, en dat is dan nog een energieklasse C, meestal zijn 't gewoon A of A+ klasse apparaten. Die verbruiken nog minder. | |
Vonkenboer | maandag 18 juni 2007 @ 21:51 |
quote:Toch komt het in de praktijk voor dat we een extra groep voor zo'n kast aansluiten. Een automaat kost maar 20 euro en het is een verhoging van het gebruiksgemak ![]() | |
sybsyb | dinsdag 19 juni 2007 @ 18:02 |
alleen als een groep overbelast is en er geregeld uit knalt anders merk je er geen mallemoer van | |
mcDavid | dinsdag 19 juni 2007 @ 18:16 |
quote:ik denk dat het probleem vooral is dat er anders nogal veel op 1 groep terecht komt. - oven - magnetron - waterkoker - koffiezetter allemaal apparaten die redelijk wat stroom kunnen vreten. En voor een koelkast lijkt het me niet handig als deze per-ongeluk uitvalt (en je hebt het pas 2 dagen later door). Voor de andere apparaten komt dat wat minder kritisch. | |
Marsepein | dinsdag 19 juni 2007 @ 18:38 |
De koelkast kan prima op de verlichtingsgroep, dan merk je snel genoeg of die het nog doet. | |
PiRANiA | dinsdag 19 juni 2007 @ 20:29 |
quote: ![]() | |
mcDavid | dinsdag 19 juni 2007 @ 20:30 |
quote:Mits de koelkast niet gereset wordt ofzo als deze even van de stroom af is. | |
Marsepein | dinsdag 19 juni 2007 @ 20:34 |
quote:Ah, je bent iemand van de onderbouwde reacties. Leg eens uit wat je precies bedoelt? Misschien was mijn post niet duidelijk. Als je de koelkast op dezelfde groep als de verlichting aansluit, dan merk je vaak binnen 24 uur dat de groep uit staat. Omdat je wel een keer dat licht aan doet. Zet je de koelkast bijvoorbeeld bij de oven of iets anders wat je misschien niet dagelijks gebruikt, dan kan het langer duren voordat je merkt dat de hele handel uitstaat. | |
JimmieTheSaint | dinsdag 19 juni 2007 @ 21:22 |
quote:gereset? hoe bedoel je? een koelkast doet maar een ding zodra je 'm op stroom zet (en de eventuele aan/uit knop op aan staat) en dat is koelen. Koelkast fabrikanten zijn echt niet gek, die houden ook wel rekening met eventuele stroomuitval. | |
Xortes | dinsdag 19 juni 2007 @ 22:15 |
Bedankt voor je topic want je hebt me op een idee gebracht. Ik ga binnenkort verhuizen naar een huis met grote leefkeuken waar een extra waterleiding zonder bijbehorende afvoer naar de andere kant van de keuken is gelegd. We hadden geen idee wat het nut van deze waterleiding zou kunnen zijn... Maar nu weten we het, de vorige eigenaar had waarschijnlijk een grote koelkast met ijsblokjesmaker (we hebben het huis nooit in bewoonde staat kunnen zien). Er zit overigens geen aparte groep voor de koelkast in de meterkast ![]() Maar goed, je kan dus een mooie waterleiding langs je keukenwand leggen naar de plek voor de koelkast, aftakken van de gewone waterleiding. | |
Metal_Mart | dinsdag 19 juni 2007 @ 22:25 |
Ik zit er ook aan te denken om een dergelijke koelkast te kopen. Nu wil ik alleen weten: is het ook mogelijk om de koelkast niet op de waterleiding aan te sluiten? Maar dat je gewoon het reservoir bijvult met water, mocht je ijsblokjes e.d. willen maken? | |
Nocturno | woensdag 20 juni 2007 @ 06:01 |
ik heb nu een jaar of 1 1/2 zo'n koelkast, zou niet meer zonder willen. het ijsblokjes systeem is erg ingenieus , hij vult een ijsklontjesbakje via de wateraansluiting zelf met water, en na bevriezing kiept hij het in een reservoir, tot dat dat reservoir vol is. bij mij zat er een filter in de koelkast zelf, maar die is na een half jaar aan vervanging toe, heb hem er toen uitgelaten aangezien het water bij ons niet hard is. ik kan kiezen uit klontjes of crushed, en gewoon (koud) water. ik heb het hele handeltje overigens gewoon met de bijgeleverde slang aangesloten (meter of 2 a 3 ) wel op een afsluitbare kraan op een aansluiting onder de spoelbak, daar zit ook de vaatwasser (op een andere kraan) op. er zit een hele dunne slang bij viel me op, maar nog geen lekken oid gehad. tis een bakbeest , en lawaaierig (eerste keer "blokjes kiepen"heb ik een half uur staan zoeken waar dat geluid vandaan was gekomen ![]() maar zou niet meer zonder kunnen.. met dit weer.. heerlijk ijs. en 's winters ideaal voor ijswater te maken voor over de absinth! | |
ArnoKlaassen | woensdag 20 juni 2007 @ 15:51 |
quote:Officieel hoort je elk electrisch apparaat dat met water werkt (wasmachine, droge, koelkast met ijsblokjesmachine) op een aparte groep aan te sluiten (van horen zeggen). | |
Vonkenboer | woensdag 20 juni 2007 @ 17:01 |
quote:Incl. de boiler / vaatwasser / wasmachine / wasdroger. Het is gewoon extra veiligheid en makkelijk bij het onderhoud *meestal kun je niet meer bij de wandcontactdoos komen om dan even de stekker er uit te wippen*. Dan heb ik het niet over het vermogen want een vaatwasser is ook bijlange na geen 3000 watt ![]() | |
bbtb77 | woensdag 20 juni 2007 @ 19:51 |
quote:Zou je dit eens kunnen opzoeken in de NEN 1010, want volgens mij gaat het daarin alleen over het vermogen. Daarnaast wordt over het algemeen aangenomen dat bovengenoemde apparaten een aansluitwaarde hebben van ongeveer 3000 Watt en worden daarom als voorzorg al op een aparte groep aangesloten. | |
Marsepein | donderdag 21 juni 2007 @ 14:10 |
quote:Dat klopt dus niet. Als de aansluitwaarde boven de 2500 Watt of 3000 Watt -dat weet ik even niet- dan hoort een apparaat op een apart afgezekerde groep. | |
Vonkenboer | donderdag 21 juni 2007 @ 18:05 |
Zwart op wit staat in de NEN1010 het volgende vermeld. ![]() Bepaling : 8.720.2.1.3 Verbruikende toestellen met een aansluitwaarde van 3 kVA of meer moeten zijn aangesloten op een afzonderlijke eindgroep. Bepaling : 8.720.2.1.4 Wandcontactdozen voor algemeen gebruik in keukens moeten over ten minste twee eindgroepen zijn verdeeld. Deze bepaling heeft als doel het gelijktijdig gebruik van keukentoestellen mogelijk te maken. Voorbeelden van dergelijke toestellen zijn: losse grill- en bakovens; magnetrons; koffiezetapparaten; waterkokers. Ik sluit als electromonteur niks anders dan voor alle witgoed apparten; ovens, combiovens, boilers, vaatwassers, etc., etc. standaard op eigen groepen aan ongeacht het vermogen. Het gemak hiervan is dat je weet dat je overige huisgroepen niet snel overbelast zullen raken omdat er weinig grote verbruikers over zullen zijn. En je kunt elektrische (inbouw) apperatuur makkelijk uitschakelen bij een defect of omdat de stroom eraf moet zonder dat de gehele / gedeelte van de woning zonder stroom zit. Beste blijft voor mij dus eigen groep zonder lassen rechtstreeks uit de meterkast naar apparaat. Zal dit ook altijd zo blijven maken, voorschrift of niet. ![]() Maar Marsepein heeft in principe gelijk ![]() |