abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 15 juni 2007 @ 16:57:49 #1
51635 de_priester
Nil nequit amor
pi_50492322
De veneukelarijen van Theme Hospital door zijn opvolger

Wie kent hem nog! Theme hospital! Ik ben er van overtuigd dat de meeste mensen die een pc aangeraakt
hebben dit spel wel eens gezien hebben. In 1997 kwam dit fantastische spel op de markt, uitgegeven
door Bullfrog. Bullfrog stond toen al bekend om zijn aparte humor en dat werd meer dan waar gemaakt.
Van dikke hoofden die lekgeprikt moesten worden tot een te lange tong die afgesneden moest worden,
je kunt het zo gek niet bedenken of het stond er in.

Het spel was toen al voorzien van een behoorlijke dosis micromanagement. Achter de schermen kon
van alles aangepast worden en in geval van nood kon zelfs ingegrepen worden door personeel
simpelweg op te pakken en ergens anders weer neer te zetten. Een beetje á la dungeon keeper. (oh
heerlijke spellen, dungeon keeper 2 was ook zo leuk )

Het enige wat met de maatstaven van nu afweek waren de graphics.

how does it feel?

Een vervolg op theme hospital kwam er echter niet. Helaas, getuige topics als:
Waarom geen Theme Hospital 2??? en [PC] Theme Hospital:2 (vervolgtopic 'waarom geen..')

Tot nu toe....

Allereerst begon alles positief. 5 Juni werd hospital tycoon gelanceerd. Door codemasters...
Jippie! Laat ik maar eens dit spel gaan kopen downloaden.
Je gaat immers niet iets kopen als je er later geen hol aan vind. En bij gebrek aan demo,
en het feit dat de download maar 500 mb was, was de keuze snel gemaakt. Er begon me wel
al iets te dagen.... was het spel toen ook al geen 500 mb?

Even geïnstalleerd, en het viel me bij het begin scherm al op dat het er allemaal wel erg
simpel uitzag. Iets dat helaas wat verderop in het spel nog pijnlijker naar voren zou komen.

Maargoed, ik startte mijn eerste level. Op zich zag het er aardig uit, maar niet direct mooi.
Mooier dan sims al helemaal niet. Echt totaal geen details. Zie fototje hieronder. Nou weet
ik niet of die screeny is genomen op zn hoogste kwaliteit, maar ik heb zelfs op mijn gammele
systeem alles MAX staan, en het ziet er precies hetzelfde uit als op die screeny. Geen leuke
grafische details, aleen maar kale muren (simpel!), en misschien een heel simpel motiefje
dat je op sommige vlakken kan kiezen. Je kan de kleur van veel dingen instellen, maar het blijft
put.

*het zou toch niet sims achtig zijn he....

Meteen in het begin werd ik tewoord gestaan door een zuster en een dokter rechtsonderin
die me met lettertype punt 36 probeerden te vertellen hoe het moest. Op zich handig, want
er zit geen info file of controls overzicht bij. Zal wel in het boekje staan, maar dat terzijde.
Die verteller is alleen RETE irritant. Hij wouwelt namelijk. Dus een verteller die verteld als
wladadiedadadadieeeee wlaaa dia dai daaaa!!! En als je die stem uitzet heb je dus helemaal
geen special effects of geluiden meer. Je moet ook doen wat ze zegt de eerste 4 levels
anders kan je gewoon niet verder.

Een van de acties die je natuurlijk moet doen is het bouwen van afdelingen. Custom made?
Nooit van gehoord. Huppa! 8x8, 8x12, 12x8, 12x12, 16x12,12x16. Daar moet je het mee doen .
Kon je in theme hospital nog zelf eenkamertje slepen, kan dat hier niet meer. Simpel zullen we maar
zeggen. De kamer is leeg nu. Het eerste object dat je er in zet bepaalt de functie. Wil je de kamer
veranderen, dan zul je eerst de godganse kamer leeg moeten halen. Overigens zien de medische
apparaten er allemaal nogal kaal uit, een beetje simplistisch zelfs. Maar vooral groot.

De eerste patienten komen binnen. Allemaal met enorme grote specials om aan te geven
wat ze hebben. Niet gewoon een lange tong of dik hoofd, nee, enorme lichtflitsen, gaswolken, en
geluiden dragen ze bij zich. Tis echt zwaar overdreven allemaal. Bij mij was in level 3 mijn ziekenhuis
één grote chaos van grote groene bollen omdat elke keer dat zon poppetje 'exploding
neeze' (snotkoorts in nederlandse taalstand ) een groene stofbol maakt 2x zo groot als dat
poppetje zelf.

Nu aangekomen bij het micromanagement. Die is er eigenlijk niet.

Nee serieus, micromanagement? Te moeilijk! Gooi maar weg! Dokters kunnen zo lang rusten
als ze zelf willen, bijna niets is meer in te stellen. Zelfs geen salarissen meer of behandelingskosten!
Het enige dat je kunt doen is mensen aannemen op basis van gemeen-aardig lui-ijverig en hun
ervaring en salaris. Die mensen kun je ook niet meer oppakken en verslepen. nee, je moet ze
selecteren en ze a la sims opdrachten geven, waar de nadruk op onderlinge relaties staat.
2 Dokters die elkaar niet mogen werkt langzamer als dat ze elkaar wel mogen. Maar eigenlijk
boeit het geen reet. Je kunt gewoon je ziekenhuis volplempen met ruimtes en apparaten en
personeel, en speed op 3x zetten en 3 uur later terugkomen om next level te drukken. Dat
beetje dat je kunt regelen (als je het al wilt) doet er gewoon niet toe.

Doelstellingen die een ziekenhuis moet halen voor een volgend level zijn ook zo gepiept. Is het
ziekenhuis niet mooi genoeg? Een enorm ziekenhuis heeft genoeg aan 3 concierges, en dump
gewoon een stuk of 1000 planten neer, dan zit je zo op 80% (vaak genoeg) en je hoeft ze toch
geen water te geven.

En dan vergeet ik nog bijna de soap. De verhaallijn is namelijk een soap. Net alsof er elke keer wat spannends gebeurt. Is ook wel zo, want de 2 mannelijke dokters die ik heb hebben een liefdesverhouding (zonder mijn ingrijpen) met de voltallige staf van zusters, de overige vrouwelijke dokters, de ene vrouwelijke chirug, 2 pathologen, 1 fysiotherapeut, 1 techneut, en 3 receptionisten. Alleen van de concierge moeten ze het niet hebben. Maarja, die is dan ook al bejaard.

Conclusie? Hospital tycoon is wat mij betreft zo dood als een pier. Niet doen! Maak een echt vervolg
op theme hospital!!!

*deaud
kleine toevoeging:
Ik zit net te bedenken of ik niet iets vergeten bent wat je wel kunt besturen... maar nee.
je kunt mensen niet eens moedwillig doodkrijgen door ze het verkeerde medicijn te geven...

[ Bericht 1% gewijzigd door de_priester op 15-06-2007 17:03:59 ]
Imperare sibi maximum imperium est
pi_50492362
Wow tvp !!!! Dit moet ik even grondig doorlezen
You've just been F'd in the A
pi_50492420
okee bedankt, ik zat te twijvelen maar blijkbaar is het 20x niets
  vrijdag 15 juni 2007 @ 17:05:27 #4
51635 de_priester
Nil nequit amor
pi_50492584
Ik moet ook nog even toevoegen:
Mijn zus vond theme hospital geweldig.
Dit vond ze naar eigen zeggen 'schandalig'
pi_50493030
Theme Hospital was een super spel. Jammer dat ze het met deze zo verneukt hebben.
pi_50493542
Idd coole game was het, vroegah was alles beter...
Toevallig ook Pizza tycoon gespeeld?? De meest gore pizzacreaties in elkaar flansen, en die verkochten dan ook nog retegoed... LOL Wie weet verkrachten ze pizza tycoon ook binnenkort
COFFEE.EXE Missing---Insert Cup and Press Any Key
pi_50493588
dat betwijfel ik
pi_50493688
waarom hebben ze theme hospital niet gewoon grafisch opgelukt, gewoon dezelfde gameplay, alleen meer ziektes/geneesmiddelen etc. Dat allemaal in 3d (of prachtig 2d in hoge resoluties) Voeg daar veel edit-opties aan toe (kleding van dokters, schilderijtjes etc etc etc) en je had een topspel in handen
  vrijdag 15 juni 2007 @ 17:50:29 #9
109967 fhqwhgads
fuh-HOO-gwah-gahds
  Redactie Games vrijdag 15 juni 2007 @ 17:51:34 #10
140137 Wessiej
A.F.C.A.
pi_50493904
.....Kennedy
pi_50494105
quote:
Op vrijdag 15 juni 2007 17:40 schreef Markster het volgende:
waarom hebben ze theme hospital niet gewoon grafisch opgelukt, gewoon dezelfde gameplay, alleen meer ziektes/geneesmiddelen etc. Dat allemaal in 3d (of prachtig 2d in hoge resoluties) Voeg daar veel edit-opties aan toe (kleding van dokters, schilderijtjes etc etc etc) en je had een topspel in handen
Eens.

Dat wordt dus toch maar gewoon weer de oude Theme Hospital spelen. Die blijft immers toch leuk .
pi_50494118
was altijd lachen als heel je ziekenhuis ondergekotst werd
of mannetje met zo'n groot hoofd
pi_50495119
EA heeft enige tijd geleden Theme Park opnieuw uitgebracht op de Nintendo DS en die werd erg positief ontvangen. Maakt ook erg goed gebruik van de 2 schermen en het touch screen, dus ik hou mijn vingers gekruist voor een DS versie van Theme Hospital .
pi_50499087
quote:
Op vrijdag 15 juni 2007 17:59 schreef ijsmeis het volgende:

[..]

Eens.

Dat wordt dus toch maar gewoon weer de oude Theme Hospital spelen. Die blijft immers toch leuk .
echt wel, heb hem hier nog op cd liggen, blijf hem geweldig vinden
pi_50499122
quote:
Op vrijdag 15 juni 2007 18:34 schreef G-Mart het volgende:
EA heeft enige tijd geleden Theme Park opnieuw uitgebracht op de Nintendo DS en die werd erg positief ontvangen. Maakt ook erg goed gebruik van de 2 schermen en het touch screen, dus ik hou mijn vingers gekruist voor een DS versie van Theme Hospital .
Ik heb theme park gehad op de DS, niet geweldig hoor. Hij maakt idd best goed gebruik van het touchscreen, maar voor de rest is ie EXACT hetzelfde als de originele versie, en op sommige punten zelfs minder (kan niet meer in attracties bijvoorbeeld)

Ik heb hem dan ook teruggebracht
  vrijdag 15 juni 2007 @ 20:43:46 #16
51635 de_priester
Nil nequit amor
pi_50499492
centrale vraag: draait de ouwe nog op xp :S
pi_50499817
quote:
Op vrijdag 15 juni 2007 20:43 schreef de_priester het volgende:
centrale vraag: draait de ouwe nog op xp :S
volgens mij wel ja.
pi_50500166
quote:
Op vrijdag 15 juni 2007 20:34 schreef Markster het volgende:

[..]

Ik heb theme park gehad op de DS, niet geweldig hoor. Hij maakt idd best goed gebruik van het touchscreen, maar voor de rest is ie EXACT hetzelfde als de originele versie, en op sommige punten zelfs minder (kan niet meer in attracties bijvoorbeeld)

Ik heb hem dan ook teruggebracht
Ja, Theme Park op de DS is ook geen nieuwe game natuurlijk, anders hadden ze het wel een andere naam gegeven . Ik vind hem erg goed en door de intuitieve besturing ook een stuk leuker dan de oude PC versie.

Owh, en Theme Hospital werkt bij mij gewoon onder XP
  vrijdag 15 juni 2007 @ 21:26:52 #19
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_50500980
Bestond Bullfrog nog maar.....hoefde ik me nooit te vervelen
pi_50501184
Dit was echt een prachtig spel
  vrijdag 15 juni 2007 @ 21:39:12 #21
51635 de_priester
Nil nequit amor
pi_50501424
overigens was dit men eerste reviewtje hier.
enig commentaar?
  vrijdag 15 juni 2007 @ 21:46:12 #22
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_50501688
quote:
Op vrijdag 15 juni 2007 21:26 schreef RickoKun het volgende:
Bestond Bullfrog nog maar.....hoefde ik me nooit te vervelen
Inderdaad! Bullfrog FTW!
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  vrijdag 15 juni 2007 @ 21:50:10 #23
51635 de_priester
Nil nequit amor
pi_50501875
  vrijdag 15 juni 2007 @ 22:06:20 #24
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_50502506
quote:
Op vrijdag 15 juni 2007 21:50 schreef de_priester het volgende:
[afbeelding]
hou op, ik moet bijna huilen!
  vrijdag 15 juni 2007 @ 22:09:15 #25
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_50502615
quote:
Op vrijdag 15 juni 2007 22:06 schreef RickoKun het volgende:

[..]

hou op, ik moet bijna huilen!
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')