abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 13 juni 2007 @ 21:27:10 #1
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_50426676
http://www.dse.nl/~evoluon/index-nl.html
quote:
Welkom op evoluon.org

Het Evoluon in Eindhoven was een museum over wetenschap en techniek, en van de plaats van de techniek in de samenleving. Het werd gebouwd en ingericht door Philips en voor het publiek opengesteld in 1966, ter gelegenheid van de viering van het 75 jarig bestaan van het concern. De vliegende schotel vorm van het gebouw maakte het tot een uniek architectonisch wonder wat verder nergens ter wereld is geevenaard. Het Evoluon werd in 1989 voor het publiek gesloten en is sindsdien niet meer voor het publiek toegankelijk. Het was een "hands on" museum. Het publiek keek niet alleen naar de tentoongestelde objecten, maar mocht er ook aankomen en er mee spelen. Veel mensen hebben in het Evoluon hun liefde voor de techniek ontdekt.
  woensdag 13 juni 2007 @ 21:31:15 #2
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_50426876
Ik zal het nooit vergeten, ik was een jaar of acht en ik ging naar het evoluon. Ze hadden daar een telefoon dat aangesloten was op een tv scherm. En als er iemand ergens anders ging zitten, bij zo'n zelfde telefoon, kon je elkaar zien.
GEWELDIG!
  † In Memoriam † woensdag 13 juni 2007 @ 21:33:57 #3
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_50427012
Het schijnt dat Philips er nog jarenlang bezoekers ontving, maar volgens mij staat het nu leeg. Ondanks het hoge gehalte aan vergane glorie zou het gebouw toch eigenlijk wel bewaard moten blijven.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  woensdag 13 juni 2007 @ 21:36:32 #4
182621 JamesBrownie
Op veler verzoek
pi_50427150
Ze zouden eigenlijk dat museum weer opnieuw moeten maken, precies hetzelfde, ik weet nog dat er een vorm va een baby was waarin een licht knipperde, je kon zo zien hoe vaak er op de aarde een kind geboren werd.
I am wondering today in the sun on a boat to Dover
How it comes that I feel so high
When I ought to feel lower
  woensdag 13 juni 2007 @ 21:37:30 #5
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_50427201
Het was volgens mij een vergader centre ofzo... wat ze er nu meedoen weet ik niet.
Ik heb overigens nog veel meer herinneringen aan het evoluon, en dan niet zozeer aan de binnenkant maar aan het park aan de buitenkant.

De geheime vijver waarvan ik dacht dat ik alleen wist dat ie bestond.
Die keer dat ik ging voetballen en viel en een gat in mn knie viel, heb nog steeds een litteken.
De gewone vijver....
  woensdag 13 juni 2007 @ 21:38:36 #6
182621 JamesBrownie
Op veler verzoek
pi_50427252
Ik niet, ik weet bijna niets meer, alleen die baby, en dat er altijd konijntjes zaten, maard ie zitten er nog steeds altijd, dus daar is niets aan verloren
I am wondering today in the sun on a boat to Dover
How it comes that I feel so high
When I ought to feel lower
  woensdag 13 juni 2007 @ 21:46:55 #7
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_50427606
ik wist helemaal niet dat het dicht was
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  woensdag 13 juni 2007 @ 21:48:13 #8
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_50427679
misschien was het dat ding met die spijlen, die geheime vijver, maar in mijn herinnering zat die geheime vijver aan de achterkant en kon je er naar toe lopen, en dat ding met die spijlen ziet er uit alsof je er niet kan komen

/edit: of zitten die spijlen aan de achterkant???
  woensdag 13 juni 2007 @ 21:48:40 #9
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_50427704


de foto die erbij hoort

hij is in ieder geval niet open voor publiek
  woensdag 13 juni 2007 @ 21:54:19 #10
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_50427972
Ben er vroeger ook wel eens geweest, ja!
Daar stond ook een vitrine met 't menselijk ader stelsel er in, kan ik me nog herinneren, zeer indrukwekkend! Leuke gadget en interessante ervaringen gezien en opgedaan! Voor die tijd!
....nachtrijder...Nachtzwelgje!
  woensdag 13 juni 2007 @ 21:55:49 #11
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_50428035
jep, dat met die spijlen is mijn 'geheime vijver'

erg duidelijk op deze foto...
Wat mij alleen niet duidelijk is, is hoe je daar moest komen..... het ziet er uit alsof het niet toegankelijk is, en toch weet ik zeker dat ik daar regelmatig over de rand naar beneden keek...
  † In Memoriam † woensdag 13 juni 2007 @ 21:59:02 #12
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_50428183
Is Nemo in Amsterdam eigenlijk niet een soort opvolger van het Evoluon?
Heropening van het museum in het Evoluon is geen garantie voor succes dus...

Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  woensdag 13 juni 2007 @ 22:01:30 #13
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_50428298

mijn geheime vijver was schijnbaar voor de regenafvoer
  woensdag 13 juni 2007 @ 23:02:39 #14
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_50431400
Ik ben er later nog wel eens geweest vanuit een stage bij Philips.

Tegenwoordig wordt het idd als conferentie centrum gebruikt door Philips. Ik vind dat het weer een publieke functie moet krijgen, .
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_50434162
Evoluon kun je huren voor vergaderingen, presentaties, eten etc etc. (bedrijf waar ik voor werk huurt er regelmatig ruimte)

J.
Da gao nie nou!
  donderdag 14 juni 2007 @ 08:06:24 #16
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_50438044
quote:
Op woensdag 13 juni 2007 22:01 schreef amaranta het volgende:
[afbeelding]
mijn geheime vijver was schijnbaar voor de regenafvoer
Klopt. Die tralies zijn stalen kabels met een kunststof buis eromheen, bedoeld als afwatering van de koepel.



Het Evoluon is nu een vergadercentrum, helaas. Van de collectie is niet veel meer over. Alles is verkocht en/of weggegooid. De kogelbaan die op de bovenste ring stond staat nu ergens bij de TU Delft. Vorig jaar op 10 september was het Evoluon weer even open voor het publiek en het was mooi om te zien dat het gebouw an sich gelukkig goed wordt onderhouden.

Vergeet op de Evoluon-site niet om de films te downloaden. Prachtig; ik heb volgens mij nog ergens de VLP van die film liggen.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_50439051
Evoluon.. goede herinneringen aan. Wat me vooral bijgebleven is is iets van een autorijgeval ( je zat in een stoel met een scherm ervoor en kon sturen en gasgeven ) en je kon een koptelefoon opzetten en als je dan praatte hoorde je het geluid een seconde vertraagd en dat zorgde er voor dat je dus bijna niet normaal meer kon praten. En als ik het goed heb kon je ook je reactiesnelheid testen, je moest drukken als je het lichtje zag ofzo... klinkt nu allemaal erg sneu maar voor die tijd was het cool
“The truth is that parents are not really interested in justice. They just want quiet.”
Amsterdam ... zo slecht nog niet
TACT: The ability to tell a man to go to hell and make him feel happy that he is on his way
  † In Memoriam † donderdag 14 juni 2007 @ 11:23:45 #18
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_50442996
quote:
Op donderdag 14 juni 2007 08:06 schreef Daffodil31LE het volgende:
Vergeet op de Evoluon-site niet om de films te downloaden.
Goeie tip! Ga ik zeker doen.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_50453108
quote:
Op donderdag 14 juni 2007 09:09 schreef Angelcakes het volgende:
Evoluon.. goede herinneringen aan. Wat me vooral bijgebleven is is iets van een autorijgeval ( je zat in een stoel met een scherm ervoor en kon sturen en gasgeven ) en je kon een koptelefoon opzetten en als je dan praatte hoorde je het geluid een seconde vertraagd en dat zorgde er voor dat je dus bijna niet normaal meer kon praten. En als ik het goed heb kon je ook je reactiesnelheid testen, je moest drukken als je het lichtje zag ofzo... klinkt nu allemaal erg sneu maar voor die tijd was het cool
Ja, dat was gaaf allemaal!!
Het was jarenlang m'n favoriete vakantie-uitje, zo'n dagje Evoluon.
Die hele 'Perceptie'-afdeling bovenin (over de zintuigen) vond ik erg boeiend, daar had je ook die koptelefoon-met-vertraging en die reactiemeter inderdaad. En die spraaksimulator die het woord 'koffie' uitsprak, gekleurde schaduwen, gezichtsbedrog en dergelijke...

O ja, en die eerste grammofoon, van Edison, die de tekst 'Mary had a little lamb' over de hele afdeling blèrde, haha...
Wat ik ook interessant vond was dat je daar zelf die computerschakelingen kon bedienen (0 en 1), en ook een beeldplaat van zo'n 30 cm (Videodisc, of Laserdisc of zoiets dergelijks noemden ze dat toen geloof ik). En dat bubbelende vat met vloeibare stikstof van -196 C, waarin ze een rubberballetje dompelden, waarna dit op de vloer in scherven uiteenviel alsof het aardewerk was....
Nou, daar kon ik m'n fascinatie voor wetenschap en techniek altijd weer heerlijk de vrije loop laten, haha.

Toen het dicht ging, ben ik maar uitgeweken naar het NINT in Amsterdam, en het Techniek Museum in Delft. Totdat helaas ook het NINT ermee ophield en vervangen werd door het NEMO (later New Metropolis), wat ik toch lang niet meer zo boeiend vond als het NINT eigenlijk.
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
  donderdag 14 juni 2007 @ 21:27:57 #20
31303 Frozen
Nothing in particular
pi_50465251
Evoluon!

Wauw, daar heb ik ook nog herinneringen aan!

Het bezoekersaantal werd bijgehouden op een groot vlak met neonlicht, boven de kassa's. Zodra je betaald had sprong de teller een cijfer verder.
Je had een auto waarin je kon zitten om je reactiesnelheid te testen: je zat voor een grote foto van een de achterkant van een auto. Zodra het remlicht ervan aanging, moest je zo snel mogelijk op de rem trappen.
Er was een klein rubberen buisje wat gedraaid zat: als je erin keek kon je wel zien wat aan het andere einde was, want de binnenkant was een soort van spiegel..?

Misschien schiet mij later nog wat meer te binnen.

Edit: ik zie op het linkje van de Haanstra film dat die grote neoncijfers er ook in voorkomen. ( Staat op foto )
Nothing is real and nothing to get hung about
pi_50469888
quote:
Op woensdag 13 juni 2007 21:59 schreef Cynix ® het volgende:
Is Nemo in Amsterdam eigenlijk niet een soort opvolger van het Evoluon?
Heropening van het museum in het Evoluon is geen garantie voor succes dus...

[afbeelding]
Nee, er was in de jaren 80 al een Nemo. Die zat toen in Amsterdam Oost (heette toen Nint). Sinds enkele jaren zitten ze in de nieuwe vestiging. Nint was trouwens ook heel gaaf.
  vrijdag 15 juni 2007 @ 14:26:27 #22
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_50486904
quote:
Op woensdag 13 juni 2007 23:02 schreef Frezer het volgende:
Ik ben er later nog wel eens geweest vanuit een stage bij Philips.

Tegenwoordig wordt het idd als conferentie centrum gebruikt door Philips. Ik vind dat het weer een publieke functie moet krijgen, .
Neuh, niet vanuit Philips. Ik geloof dat het een congrescentrum is vanuit een vastgoedclub.
Je kan het gewoon huren voor feesten, conferenties, beurzen en congressen. Ben er afgelopen jaar nog een aantal keer geweest voor verschillende gelegenheden (introductie van een Ford, feest van een Gyneacologenclub en een Embedded Systems beurs, behoorlijk uiteenlopende activiteiten dus).
Ik heb laatst iets gelezen dat de gemeente er een Fontys afdeling in wil gaan huizen. Al weet ik niet hoe ver ze met dat plan zijn.
  vrijdag 15 juni 2007 @ 15:15:58 #23
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_50488714
Ah, het is uberhaupt niet meer van Philips? Nou ja, die stage was ook nog van voor d'n oorlog, . Toen (lees: 9 jaar geleden) waren overigens al wel de meeste technologische snufjes weg, . Het was meer een tentoonstellingsruimte voor Philips producten geworden.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  vrijdag 22 juni 2007 @ 20:16:41 #24
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_50740703
Mijn eerste aanraking met techniek
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_50775912
Helaas heb ik het nooit van binnen mogen aanschouwen als zijnde techniek-museum, hoewel ik er vaak genoeg langs koerste in de Ford Sierra van 'ons vader'.

Volgens mij is het niet gesloten, maar wordt het gebruikt als een soort van conferentieruimte voor van die 'big-chief-receptions' enzo.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')