quote:Op dinsdag 19 juni 2007 09:36 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Ik snap niet wat daar raar aan is. Koop brengt tevens hogere bijkomende lasten met zich mee (WOZ, duurder onderhoud, duurdere verzekeringen). Het is dus logisch dat een huurprijs iets hoger kan zijn dan wat iemand aan hypotheek kan betalen.
quote:Die stijging van 2% vind ik niet zo absurd. Het gemiddelde inkomen stijgt net zo hard namelijk.
Vorig jaar nog met 2,8% gemiddeld.quote:Overigens zijn afgelopen jaar de huurprijzen helemaal niet gestegen.
Nou, het punt is: ik vind alleen het systeem krom. Ik denk dat je zelf mede een inschatting moet kunnen maken wat verantwoord is of niet. Het is toch raar dat je voor je hypotheek, waar ook gewoon een huis tegenover staat tot een bepaald maximum kan gaan, maar dat je daarna keurig netjes een extra krediet kan afsluiten tegen een rente van 12% per jaar?quote:Op dinsdag 19 juni 2007 19:35 schreef Stansfield het volgende:
Wat vind jij er dan van Five_Horizons? Is het een goed plan om wat geld te lenen bij mijn vader zodat ik al wat eerder een huis kan kopen. Dan te wachten totdat mijn vriendin klaar is met haar studie en een baan heeft?
Wat een onzin en generalisering. Vandaag nog gekeken in een nieuwbouw wijk voor minder dan 2 ton v.o.n. En dat is echt geen 'marokkanenbuurt'quote:Op dinsdag 19 juni 2007 10:24 schreef American_Nightmare het volgende:
Voor 2 ton nieuwbouw? Volgens mij kun je daarvoor alleen in een of andere marokkanenbuurt komen te wonen, en of dat nou zo'n goede investering is
De stijging van huizenprijzen is overigens niet gegarandeerd voor de toekomst.
Inderdaad. Er staat voldoende nieuwbouw te koop voor die prijs.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 19:53 schreef Gunner het volgende:
[..]
Wat een onzin en generalisering. Vandaag nog gekeken in een nieuwbouw wijk voor minder dan 2 ton v.o.n. En dat is echt geen 'marokkanenbuurt'
maar dat zal dan wel in een gedeelte van Nederland zijn waar jij niet dood aangetroffen wil worden, en dan heb ik het over midden-nederland (niet het uiterste zuiden en noorden)
Precies dat laatste is ook een van de redenen waarom ik nu al wel wat zou willen kopen.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 19:42 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nou, het punt is: ik vind alleen het systeem krom. Ik denk dat je zelf mede een inschatting moet kunnen maken wat verantwoord is of niet. Het is toch raar dat je voor je hypotheek, waar ook gewoon een huis tegenover staat tot een bepaald maximum kan gaan, maar dat je daarna keurig netjes een extra krediet kan afsluiten tegen een rente van 12% per jaar?
Zie ook mijn toegevoegde voorbeeld in mijn vorige post, over die 2 gezinnen.
Waarom zou jij niet nu al een woning kunnen kopen, terwijl je gemiddeld genomen zelf al gemiddeld 2% loonstijging hebt (wat bij jongeren vaak een stuk hoger is, zeker bij hoger opgeleiden) en daarnaast is je vriendin over een tijdje klaar.
Moet je dan wachten totdat alles 'volgens de norm' goed zit, maar dat tegen die tijd die woning ruim 8% in prijs is gestegen? (4 jaar, 2% per jaar= iets meer dan 8%) En dat in een land waar het aanbod van woningen nog steeds niet harder groeit dan de groei van de vraag oftewel: het tekort zal voorlopig blijven oplopen.
Oh nee? Schilderwerk, nieuwe kozijnen, nieuw dak, het zijn allemaal kosten die eens in de zoveel tijd terugkomen, maar gemiddeld per maand kom je toch op aardig wat centen uit, in ieder geval op meer centen dan wanneer je zou huren.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 17:58 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik besteed echt geen ¤50,- per maand (en stijgende dus) aan onderhoud, hoor.
Misschien is dat ook wel zo. Maar kopen brengt extra risico's met zich mee die niet iedereen zou moeten nemen IMO.quote:[..]
En dus is het probleemDan zou kopen dus veel voordeliger zijn, aangezien je het steeds ruimer krijgt i.t.t. huren.
Wat is het alternatief; dat mensen hun hele uitgavenpatroon op tafel moeten leggen tov de bank? Dan beginnen mensen weer te zeiken over schending van privacy enzo.quote:Wat zegt iemands inkomen over de mogelijkheden van lenen? Iets, maar zeker niet alles. Integendeel. Het rare is nu dat dat dus wél gebeurt.
Als toegevoegd voorbeeld:
2 gezinnen:
Beide inkomen: ¤40.000,-
Gezin A: 3 kinderen
Gezin B: geen kinderen
Ze kunnen dus op basis van dat inkomen allebei evenveel lenen. Logisch? Wil dat persé zeggen dat gezin B netto meer te besteden heeft? Nee. Misschien heeft gezin B wel een hele dure hobby. Misschien spaart meneer A wel bij voor zijn pensioen voor ¤100,- per maand. Dus: wat zegt het inkomen over wat je zou kunnen besteden aan je woning?
[..]
Ja en dat zijn geen beste buurten. Ik ken een aantal mensen die dachten in een goedkope nieuwbouwbuurt te gaan wonen, en die snel genoeg vetrokken omdat de buurt volledig bevolkt werd door buitenlanders.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 20:19 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Inderdaad. Er staat voldoende nieuwbouw te koop voor die prijs.
quote:Op dinsdag 19 juni 2007 22:42 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Oh nee? Schilderwerk, nieuwe kozijnen, nieuw dak, het zijn allemaal kosten die eens in de zoveel tijd terugkomen, maar gemiddeld per maand kom je toch op aardig wat centen uit, in ieder geval op meer centen dan wanneer je zou huren.
Dat kun jij vinden, dat kan ik vinden, maar ik vind niet dat iemand anders dat zou moeten bepalen.quote:Misschien is dat ook wel zo. Maar kopen brengt extra risico's met zich mee die niet iedereen zou moeten nemen IMO.
quote:Wat is het alternatief; dat mensen hun hele uitgavenpatroon op tafel moeten leggen tov de bank? Dan beginnen mensen weer te zeiken over schending van privacy enzo.
Mijn beroep? Ik zie even niet wat mijn beroep met het verlenen van hypotheken te maken heeft.quote:Er komen nu al genoeg mensen in de problemen met hun hypotheek, wat jij zegt is dat je mensen alleen meer wilt lenen, waardoor er dus nog meer mensen in de problemen komen. Het is duidelijk dat jij niet echt een objectieve kijk op de zaken hebt, wat ook niet echt verbazingwekkend is, gezien je beroep.
Die grenzen zijn in principe hard, tenzij. Dus er zijn grenzen en ik zeg: het moet individueel bepaald worden.quote:Overigens weet jij net zo goed dat die grenzen niet keihard gesteld zijn.
Owquote:Op dinsdag 19 juni 2007 22:45 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Ja en dat zijn geen beste buurten. Ik ken een aantal mensen die dachten in een goedkope nieuwbouwbuurt te gaan wonen, en die snel genoeg vetrokken omdat de buurt volledig bevolkt werd door buitenlanders.
2 ton is niet goedkoop. Mja de huizenprijzen in Nederland slaan echt nergens meer op. Als ik hier in het dorp wil blijven wonen moet ik toch zón 3 ton neertellen, goedkoper staat er gewoon niks te koop.quote:Op woensdag 20 juni 2007 07:24 schreef Gunner het volgende:
Ik ben dan ook wel benieuwd in welke plaatsen dat dan is.
Verder vind ik het opvallen dat 2 ton tegenwoordig al 'goedkoop' te noemen is.
Maar dan zal ik trouwens volgens jouw 'maatstaven' wel in een armoedige wijk wonen![]()
Tsjah, dan maar niet op het dorp wonen?quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:23 schreef BlaZ het volgende:
[..]
2 ton is niet goedkoop. Mja de huizenprijzen in Nederland slaan echt nergens meer op. Als ik hier in het dorp wil blijven wonen moet ik toch zón 3 ton neertellen, goedkoper staat er gewoon niks te koop.
Dus je gaat een tophypotheek afsluiten, je pa zijn lening aflossen en dan ook nog kosten voor het wonen maken?quote:Op donderdag 5 juli 2007 10:32 schreef Stansfield het volgende:
Even een schopje. Ik heb nu wat nieuwbouw op het oog voor 180.000. Zelf kan ik 110.000 lenen. Heb 30.000 spaargeld.
Het volgende senario lijkt mij ideaal.
zelf een hypotheek afsluiten van 110.000 euro. 20.000 euro eigen geld erin steken zodat ik dus nog 10.000 buffer over heb. En van mijn vader 50.000 lenen en dan de rente als gift terugkrijgen. Dat was zijn idee.
Is dat een beetje een gustige en haalbare constructie. Of zijn er veel gunstigere opties hiervoor?
Die hypotheek is 4,5x mijn salaris dus niet de top als ik 5,5 keer of meer je salaris. En het aflossen aan mijn pa kan wel redelijk flexibel. Dus ik denk dat dat wel moet lukken. Alleen moet ik de juiste bedragen nog even op een rij zetten allemaal.quote:Op donderdag 5 juli 2007 11:31 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dus je gaat een tophypotheek afsluiten, je pa zijn lening aflossen en dan ook nog kosten voor het wonen maken?
Ga je dat redden denk je?
Ik zou het idd heel goed narekenen allemaal, het klinkt mij nogal krap allemaal namelijk.quote:Op donderdag 5 juli 2007 11:45 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Die hypotheek is 4,5x mijn salaris dus niet de top als ik 5,5 keer of meer je salaris. En het aflossen aan mijn pa kan wel redelijk flexibel. Dus ik denk dat dat wel moet lukken. Alleen moet ik de juiste bedragen nog even op een rij zetten allemaal.
Het is volgens mij gewoon zo dat ik een hypotheek van 110.000 euro afsluit wat dus volgens de norm van de banken moet kunnen. En de rest is tussen mijn pa en ik en dat is redelijk flexibel. Ik zou ook de eerste 2 jaar ofzo niets kunnen afslossen aan mijn pa en dan daarna wanneer mijn vriendin klaar is met haar studie en ook een salaris heeft flink kunnen gaan aflossen.quote:Op donderdag 5 juli 2007 11:49 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik zou het idd heel goed narekenen allemaal, het klinkt mij nogal krap allemaal namelijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |