Het Oog des Meesters (OdM), verschenen in 1985, was volgens mij de eerste Nederlandstalige pen-and-paper RPG. Het was een vertaalde versie van het Duitse Das schwarze Auge (DSA) en werd op de markt gebracht door uitgeverij Het Spectrum.
Eerst had je de Basisset, een doos met character sheets, een regelboek, en een boek met een soloavontuur om kennis te maken met de RPG-basisprincipes. O ja, en een geheimzinnig zwart scherm waarachter de Meester zijn aantekeningen kon leggen en dat van binnen was bedrukt met de belangrijkste regels.
Kort daarna lag De Instrumenten van de Meester in de winkel, met aanvullende regels en een speelbord met kartonnen poppetjes, maar die had je natuurlijk zelden echt nodig.
Als Meester kon je natuurlijk je eigen avonturen verzinnen, maar je kon ook boeken kopen met complete avonturen, inclusief het plot, plattegronden en monstertabellen.
Uiteraard was OdM sterk geënt op Dungeons & Dragons, met z'n 20-zijdige dobbelstenen en eigenschappen zoals Lichaamskracht en Behendigheid. OdM werkte echter niet zoals D&D met spells die je voor het slapengaan moest preparen, maar met Astraalpunten, een soort mana.
Ik vond OdM echt heel tof, ik zat op een gegeven moment zelfs in twee spelersgroepjes, bij de een was ik speler en bij de ander Meester. Je had ook een fanzine, Kobold.
Helaas was het fenomeen geen lang leven beschoren. Al na een jaar of twee trok Het Spectrum de stekker eruit en verdween OdM uit de winkels. In Duitsland werd DSA nog wel doorontwikkeld, en de nieuwe regels werden dan ook vertaald door fans en gepubliceerd in Kobold.
Als ik me niet vergis bestaat DSA vandaag de dag nog steeds en er zijn zelfs computer-RPG's met het DSA-regelsysteem.
Het Oog des Meesters, wie speelde het ook?