Je moet 320,48 invullen je kale huur. Als je het alleen wilt berekenen hoef je verder niks in te vullen. Mocht je het echt aanvragen dan kun je het in dat programma wel invullen maar nu heeft het weinig invloed...quote:Op woensdag 13 juni 2007 01:03 schreef Verhuisdoos het volgende:
-Ze vragen naar de huurprijs. Moet ik dan 320,48 invullen of 325, 59 (dat laatste is met glasfonds en gem. electra erbij)?
En erna vragen ze dan wat mn servicekosten zijn. Moet ik dan daar dat glasfonds+gemeenschappelijk electra=5,21 opgeven (nouja dat pakt ie niet, je moet het afronden blijkbaar, dus 5 euro ofzo dan maar)? Dat zijn toch servicekosten?
Zo snel mogelijk aanvragen! (http://www.toeslagen.nl/particulier/toeslagen/toeslagen-05.html) Het kan lang duren voor je het daadwerkelijk krijgt (Bij flatgenoten duurde het soms wel een half jaar). Je ontvangt het wel met terugwerkende kracht.quote:
Uw toetsingsinkomen bepalenquote:Op woensdag 13 juni 2007 01:03 schreef Verhuisdoos het volgende:
-Toetsingsinkomen 2007, moet ik dan gewoon 12 keer mn bruto maandloon doen=16680? Of bepaalt iemand het toetsingsinkomen voor jou en staat dat ergens op papier ofzo, ergens in belastingpapieren of ergens opvraagbaar bij bijv. de belasting?
Op www.toeslagen.nl kun je een proefberekening invullen. Hiervoor neem je 1390x13 maanden (dat is dan incl. vakantiegeld). Je kan het ook zo berekenen: 1390x12, en van de uitkomst 8% nemen en dat erbij optellen als vakantiegeld.quote:Op woensdag 13 juni 2007 00:38 schreef Verhuisdoos het volgende:
Ik ben een meid van 25 en ga binnenkort -voor het eerst- op mezelf wonen in een flatje.
Mijn loon is 1375 (of 1390 inmiddels sinds begin dit jaar?) bruto (ongeveer 1180 netto).
Mijn kale huur is dalijk 320,48.
Bovenop de kale huur komt nog: 3,81 gemeenschappelijk electra
1,30 glasfonds
Dus tezamen: 325, 59
Mijn vraag is: is het waarschijnlijk dat ik met mijn inkomen over deze totale huur huursubsidie krijg? En zoja, op welk bedrag mag ik dan ongeveer rekenen?
Huurtoeslag kan je nu al aanvragen, als je de ingangsdatum van je huur weet. Deze datum vul je in op de aanvraag als startdatum van de huurtoeslag. Huurtoeslag aanvragen kan op de site van toeslagen.nl. Het duurt gemiddeld 3 maanden voordat je een beslissing krijgt. Kom je daardoor in de problemen met het betalen van je huur, dan kan je de verhuurder vragen of je in afwachting van de huurtoeslag alvast de gematigde huur mag gaan betalen. Dat is dus de kale huur minus de huurtoeslag. De meeste verhuurders gaan hier tegenwoordig wel mee akkoord. Ik zou de huurtoeslag trouwens naar de verhuurder over laten maken, dat is makkelijker dan naar je eigen bankrekening. De verhuurder verrekent de huurtoeslag dan automatisch met de kale huur, waardoor jij iedere maand minder huur betaalt. Zodra de huurtoeslag rond is krijg je die met terugwerkende kracht vanaf de datum dat je huurcontract inging.quote:En dan heb ik nog een rij vragen over huursubsidie (ja, ik ben echt een n00b):
-Hoe vraag je precies huursubsidie aan?; Wanneer moet en mag ik dat doen; op het moment dat het contract is getekend? Op het moment dat ik de sleutel krijg? Nadat mn eerste huur is afgeschreven?
Hoe vraag ik huursubsidie aan; bij wie (belastingdienst ja) enzo, en wat moet je allemaal invullen?
Hoelang duurt het dan gemiddeld voor je iets terughoort en weet of je het krijgt? (belastingdienst kennende soms lang en met fouten??)
En is dit dan met terugwerkende kracht -stel het duurt 3 maanden voordat ik bericht terug krijg- ook over de maanden dat ik mn volle huur heb betaald? Of ben je die gewoon kwijt? Of moet je die maanden, wat je teveel hebt betaald, dan terugvragen aan de belasting op je T-biljet ofzo?
Krijg je huursubsidie maandelijks door de belastingdienst op je rekening gestort (net zoals bij de zorgtoeslag) of wordt het echt gewoon van je huur ingehouden? Of hoe werkt dat?
Zoals gezegd: je krijgt alleen huurtoeslag over de kale huur en sommige subsidiabele servicekosten, zoals de gem. elektrakosten. Niet over het glasfonds.quote:-Over welke componenten van je totale huurprijs gaat huurtoeslag nou. Ik hoor dat het alleen van de kale huur is (zonder je eigen gas, water licht erbij, dat lijkt me ook logisch), maar ook weer elders gehoord dat je op slechts een aantal van de componenten van je 'kale' huur huurtoeslag kon krijgen (bijv op gemeenschappelijk electra etc) maar juist NIET of maar heel weinig op je -echt- kale huur.
Ik heb weinig huurcomponenten; de kale huur maakt het meest uit in de kosten en daarnaast heb ik dan nog die 3,81 gemeenschappelijk electra en 1,30 glasfonds. Wil dat nu zeggen dat ik ook meer heel weinig huursubsidie krijg omdat het grootste deel van mijn huurprijs uit de kale huur bestaat en er weinig andere componenten zijn?
Dat klopt.quote:-Is het zo dat -als je al recht hebt op huursubsidie- mensen die nog minder verdienen MEER huursubsidie krijgen dan iemand die meer verdient? -lijkt me wel enigzins logisch-
Nee. Huurtoeslag is een landelijke regeling. Gemeente en verhuurder hebben niets te maken met de hoogte ervan.quote:-Is huursubsidie afhankelijk van de gemeente, of van de woningbouwvereniging waar je bij zit? Dus dat de een meer huursubsidie geeft/ meer posten opgeeft waarop gesubsidieerd mag worden?
Ik weet dat huursubsidie een belastingafdeling is tegenwoordig maar dus geen idee of gemeente of woningbouwvereniging hierin dan nog iets uitmaakt![]()
De (subsidiabele!) servicekosten zijn bij niemand zodanig hoog dat je daardoor veel meer huurtoeslag krijgt dan een ander. Je mag ook maar een bepaald maximum aan servicekosten meetellen voor de huurtoeslag, over het meerdere krijg je niks. Over de subsidiabele servicekosten valt overigens net zoveel huurtoeslag als over de kale huur.quote:Beetje wel lijkt me; tis natuurlijk zo dat de ene woning meer 'huurcomponenten' heeft dan de andere. Ik heb bijv. kale huur, gemeenschappelijk electra, en glasfonds (waarvan die laatste 2 dus maar een paar euro's). Andere woningen hebben miss nog wel meer 'huurcomponenten' erbij zitten. Aandeel stookkosten bijv. (nouja dat valt dan al niet meer onder de kale huur?).
En ik heb gehoord dat er over de echt kale huur het minste subsidie valt, en het meeste subsidie zit in die andere componenten van je 'kale huur', dus gemeenschappelijk electra en dat soort dingen. Of is dat laatste totaal niet waar?
Nee dan moet je weer DigiD hebben, en dat heb ik niet. Duurt ook weer lang als je dat aan moet vragen (afgezien van het feit dat ik niet eens goed weet wat DigiD is -behalve dat het een soort digitale handtekening is- en hoe het werkt). Ik ben nogal een digibeet dus daar waag ik me ook maar niet aan, ik hoor bovendien dat er bij de aangifte van 2006 veel problemen waren met DigiD enzo (zal nu wellicht verholpen zijn maar toch).quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:58 schreef Vivi het volgende:
Je kan trouwens gewoon de aanvraag digitaal doen heur, daarvoor hoef je geen formulier te bestellen.
vraag die sowieso maar aan, want dat is ook het enige waar je belastingaangifte mee kan doen tegenwoordigquote:Op woensdag 20 juni 2007 13:33 schreef Verhuisdoos het volgende:
[..]
Nee dan moet je weer DigiD hebben, en dat heb ik niet. Duurt ook weer lang als je dat aan moet vragen (afgezien van het feit dat ik niet eens goed weet wat DigiD is -behalve dat het een soort digitale handtekening is- en hoe het werkt). Ik ben nogal een digibeet dus daar waag ik me ook maar niet aan, ik hoor bovendien dat er bij de aangifte van 2006 veel problemen waren met DigiD enzo (zal nu wellicht verholpen zijn maar toch).
Ik heb anders nog gewoon papieren aangifte gedaan afgelopen maartquote:Op woensdag 20 juni 2007 13:44 schreef Crack_david het volgende:
[..]
vraag die sowieso maar aan, want dat is ook het enige waar je belastingaangifte mee kan doen tegenwoordig
Ik wilde al meteen reageren met: "nee, je krijgt niks terug". Maar heb inderdaad de berekening ook even gedaan en kwam ook op 12 euro uit.quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:53 schreef Verhuisdoos het volgende:
Net even proefberekening gemaakt op www.toeslagen.nl, en daar komt uit dat ik maar 12 euro huurtoeslag zou krijgenDat zou best kut zijn als het maar zo weinig is, ik had toch wel op iets rond de 50 euro gehoopt na mn vorige berekening. Wordt krap rondkomen zo
![]()
Oh wacht, dit had ik nog niet gezien... Die toeslagen tellen volgens mij wel mee, bij mij vroeger in ieder geval wel. Het beste is dus om gewoon het bedrag van je jaaropgaaf in te vullen. Dat bedrag is overigens van vorig jaar, dus het kan maar zo zijn dat je aan het eind van het jaar een gedeelte weer terug moet betalen. Beste is dus om wat hoger te gaan zitten dan je jaaropgaaf, en dan zal je waarschijnlijk op 0,00 huurtoeslag uitkomen. Maar dat had ik wel verwacht gezien je lage huur. Mijn maximale toeslag ooit was 180 per maand, maar toen was mijn salaris nog 20.000 p.j. en mijn huur 500 per maand.quote:Op woensdag 20 juni 2007 14:05 schreef Verhuisdoos het volgende:
Oja nog iets: mn bruto loon is onveranderd 1391 euro, maar ik krijg ook nog onregelmatigheidstoeslag over bepaalde uren, dus wat ik netto op mn rekening gestort krijg elke maand dat kan wisselen.
Maar dat boeit verder niet toch? T gaat om je vaste bruto loon neem ik aan wat je op moet geven.
Ik hoop het iig niet want anders krijg ik dus waars. nog minder dan die 12 euro![]()
Onregelmatigheidstoeslag wordt bij mijn weten gewoon bij je bruto loon opgeteld, het is een onderdeel van je belastbare inkomen.quote:Op woensdag 20 juni 2007 14:05 schreef Verhuisdoos het volgende:
Oja nog iets: mn bruto loon is onveranderd 1391 euro, maar ik krijg ook nog onregelmatigheidstoeslag over bepaalde uren, dus wat ik netto op mn rekening gestort krijg elke maand dat kan wisselen.
Maar dat boeit verder niet toch? T gaat om je vaste bruto loon neem ik aan wat je op moet geven.
Ik hoop het iig niet want anders krijg ik dus waars. nog minder dan die 12 euro![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |