abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50388442
En als we dan toch voetbalrampen aan 't plaatsen zijn, hoort deze er ook bij .

Wikipedia
quote:
De SLM-ramp was een vliegtuigramp die op 7 juni 1989 plaatsvond in Suriname. Een toestel van de Surinaamse Luchtvaart Maatschappij (SLM) stortte neer bij Zanderij, tijdens een mislukte poging om bij mist te landen op Johan Adolf Pengel International Airport. Er vielen 176 slachtoffers. Het is de grootste luchtramp uit de Surinaamse geschiedenis.

Vlucht PY 764
Destijds leaste de SLM een Douglas DC8 Super 62, die naar de Surinaamse zwemmer Anthony Nesty was genoemd. Het toestel was al met vertraging uit Miami vertrokken, en vlucht PY 764 naar Paramaribo vertrok ook met grote vertraging vanaf Schiphol. Aan boord waren negen bemanningsleden en 178 passagiers. Dit waren voornamelijk Surinaamse Nederlanders die een bezoek wilden brengen aan familie, en een deel van het Kleurrijk Elftal dat in Suriname in een voetbaltoernooi zou uitkomen, plus de Draver Boys, een orkestje dat het elftal vaak begeleidde. Sommige spelers van het Kleurrijk Elftal zaten niet in het vliegtuig; Hennie Meijer en Stanley Menzo waren al met een eerdere vlucht vertrokken; Winston Haatrecht (SC Heerenveen) moest nog in de nacompetitie spelen en liet zich vervangen door zijn broer Jerry; Ruud Gullit, Frank Rijkaard, Bryan Roy, Aron Winter, Henk Fräser en eigenlijk ook de wél afgereisde Menzo hadden van hun clubs geen toestemming gekregen om naar Suriname te gaan en de eigenlijke aanvoerder van het Kleurrijk elftal, Marcel Liesdek, was in contractonderhandeling met zijn club.

Toen de Anthony Nesty bij Zanderij aankwam, hing daar, anders dan het weerbericht had voorspeld, dichte mist. Gezagvoerder Will Rogers besloot via het Instrument Landing System te landen, hoewel dit niet betrouwbaar was en hij voor zo'n landing ook geen toestemming had. De gezagvoerder brak drie landingspogingen af. De automatische waarschuwing dat het toestel te laag vloog, werd genegeerd. Bij de vierde poging raakte het toestel op 25 meter hoogte twee bomen. Het rolde om de lengteas en stortte om 04.27 uur plaatselijke tijd neer met het landingsgestel naar boven.

Uit onderzoek bleek dat de papieren van de bemanning niet in orde waren. Een van de leden van de cockpitbemanning had gelogen over zijn leeftijd. Bovendien was de gezagvoerder al formeel geschorst, wegens landen op een verkeerde baan. In totaal kwamen 176 inzittenden om, onder wie alle negen bemanningsleden. Onder de slachtoffers waren ook veertien leden van het Kleurrijk Elftal. Er waren slechts elf overlevenden.
  dinsdag 12 juni 2007 @ 22:04:08 #2
165848 SoupNazi
No soup for you!
pi_50389089
Ruud Gullit, Frank Rijkaard, Bryan Roy, Aron Winter, Henk Fräser en eigenlijk ook de wél afgereisde Menzo hadden van hun clubs geen toestemming gekregen om naar Suriname te gaan

Ik ben benieuwd hoe de Spaanse competitie er nu dan uit had gezien.
A.F.C. Ajax
  woensdag 13 juni 2007 @ 00:13:35 #3
67478 Radjesh
Dire Straits!
pi_50394647
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 22:04 schreef SoupNazi het volgende:
Ruud Gullit, Frank Rijkaard, Bryan Roy, Aron Winter, Henk Fräser en eigenlijk ook de wél afgereisde Menzo hadden van hun clubs geen toestemming gekregen om naar Suriname te gaan

Ik ben benieuwd hoe de Spaanse competitie er nu dan uit had gezien.
Ja inderdaad.
pi_50395746
dan was het behoorlijk dood geweest nu
Free people own guns! Slaves do not!
pi_50396441
Toen de Anthony Nesty bij Zanderij aankwam, hing daar, anders dan het weerbericht had voorspeld, dichte mist. Gezagvoerder Will Rogers besloot via het Instrument Landing System te landen, hoewel dit niet betrouwbaar was en hij voor zo'n landing ook geen toestemming had. De gezagvoerder brak drie landingspogingen af. De automatische waarschuwing dat het toestel te laag vloog, werd genegeerd. Bij de vierde poging raakte het toestel op 25 meter hoogte twee bomen. Het rolde om de lengteas en stortte om 04.27 uur plaatselijke tijd neer met het landingsgestel naar boven.

Uit onderzoek bleek dat de papieren van de bemanning niet in orde waren. Een van de leden van de cockpitbemanning had gelogen over zijn leeftijd. Bovendien was de gezagvoerder al formeel geschorst, wegens landen op een verkeerde baan. In totaal kwamen 176 inzittenden om, onder wie alle negen bemanningsleden. Onder de slachtoffers waren ook veertien leden van het Kleurrijk Elftal. Er waren slechts elf overlevenden.


te erg. dat er destijds zo laks werd omgegaan met dit soort risicovolle beroepen.
ongelovelijk
Hoe is het verder?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')