abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50521956
Ik kan best begrijpen dat negativiteit zich in stand houdt. Daarom is het juist zo belangrijk om zelf weer het positieve van dingen in te gaan zien. Misschien helpt dit?:

Maak een lijstje van 10 mooie dingen in je leven, dingen die echt belangrijk voor je zijn geweest en die je goed deden voelen over jezelf. Schakel desnoods hulp in van vrienden, familie, mensen die je kent, waarmee je leuke ervaringen hebt gedeeld. Een foto-album kan helpen.
Zodra je dan weer merkt dat je een negatieve gedachte hebt, denk je terug aan een mooie ervaring.
  zaterdag 16 juni 2007 @ 16:59:25 #77
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_50522253
Je moet dan wel overtuigd zijn dat het mooi is waar je aan denkt. Je kunt wel denken dat het mooi is maar overtuigd zijn ervan is een heel ander verhaal. Overtuigd zijn van je positieve gedachtes en dat eist training en dan is het wel nodig om iedere dag aan iets positiefs te denken. Totdat het positieve sterker gaat worden, en wordt het positieve sterker dan is overtuiging vanzelf eerder mogelijk.

Bij een gedachte dat het mooi is kan vanzelf de gedachte komen dat het niet mooi is. Twijfel alom.

Overtuigd positief denken kun je volgens mij dus aanleren door iedere dag even zo bezig te zijn. Niet meteen denken dat het na 1 dag gaat lukken, het kan maanden duren. Soms jaren. Met soms jaren bedoel ik een levensinstelling waarbij het structureel aanwezig is waarbij de kans op terugval minder groot is.

Aangeleerd gedrag en aangeleerd denken kun je altijd afleren denk ik.

Ben geen psycholoog maar ik spreek uit ervaring dus.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  zaterdag 16 juni 2007 @ 21:36:16 #78
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_50530134
quote:
Op vrijdag 15 juni 2007 22:09 schreef benzin het volgende:

[..]

1X, maar het heeft echt niets geholpen, het duurde veel te kort en heeft voor mijn gevoel niets opgelost, en nu pas over paar weken weer, dus ik denk dat ik daar maar mee stop.
[..]

Ja, dat weet ik, maar het is zo moeilijk echt iets te doen, het klinkt hartstikke simpel: Ga eens naar mensen toe, praat wat, doe leuk, heb schijt aan anderen, maar als ik het echt moet gaan doen wordt ik op dat moment zelf zo bang om ook echt iets te doen.
Na 1 gesprek kan je ook niet verwachten dat je problemen gelijk zijn opgelost. Wel vind ik het erg goed van je dat je die stap hebt genomen.

Wat anderen ook zeggen, geef het de tijd. Je zult anders moeten gaan leren denken, en dat is moeilijk en dat lukt je niet in een week.
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')