Ja ik ken iemand die Fins doet, maar daar heb ik niet zoveel aan want het lijkt stiekum toch niet op elkaar.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 15:19 schreef TNA het volgende:
Hongaars is een Fins-oegrische taal en is daarmee onbegrijpelijk en kut om te leren. Succes
Omdat er steeds meer handel is met (bijvoorbeeld) Hongarije. Misschien was een Slavische taal verstandiger geweest maar;quote:Op dinsdag 12 juni 2007 15:24 schreef davako het volgende:
waarom wil je die taal gaan leren dan?
Lijkt me duidelijk.quote:ThE_ED
uw troetelmagyaar
Het is toch allebei ....Fins-Oegrisch?quote:Ja ik ken iemand die Fins doet, maar daar heb ik niet zoveel aan want het lijkt stiekum toch niet op elkaar.
(Hongaars is Oegrisch, Fins is, eh, Fins.)
Inderdaad, Frans is echt vreselijk op dat vlak, die spelling is gewoon nooit aangepast.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 21:56 schreef Agrippina het volgende:
Overigens vind ik het fantastisch dat de uitspraak exact naar de letter is, en ook dat er geen mannelijke, vrouwelijke en onzijdige woorden zijn. Dat maakt het toch weer makkelijker. En wat ik ook nog niet heb gemerkt, is zoals bij 't Frans dat je gelijk doodgeslagen wordt met "de uitzonderingen", die allemaal afzonderlijk geleerd moeten worden.
Haha, laat dan de "ne" ook maar weg want dat zegt ook niemand meer... Ik vind Frans ook op veel andere vlakken vreselijk, mss ook juist wel omdat ik in Belgie woon, en me roterger aan Walen die geen Nederlands kunnen spreken.quote:Op zondag 1 juli 2007 18:16 schreef zuiderbuur het volgende:
Inderdaad, Frans is echt vreselijk op dat vlak, die spelling is gewoon nooit aangepast.
"Poerkwa ne peuvet iel pa eekrier komiel foo".![]()
Been there, done that, got the Pokolgép T-Shirt.quote:Op woensdag 18 juli 2007 02:31 schreef Aanvoerder het volgende:
Luister ook wat Hongaarse muziek tijdens het leren.
Tankcsapda is heerlijke rock/ metal en Unique is lekkere dance.
Als ik kon schelden in het Hongaars, dan deed ik dat nu.quote:Op woensdag 18 juli 2007 15:34 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Been there, done that, got the Pokolgép T-Shirt.
Tökfej!quote:Op woensdag 18 juli 2007 23:05 schreef Aanvoerder het volgende:
[..]
Als ik kon schelden in het Hongaars, dan deed ik dat nu.
Hier doen we vaak ee als het een "lange" e is, zelfde met aa en oo en uu. Maar het is idd wat minder strak geregeld in het Nederlands volgens mij. (Denk aan de (bijna) hetzelfde u klank in vurig en vuur.)quote:Op dinsdag 31 juli 2007 14:07 schreef zuiderbuur het volgende:
Ik weet het niet, is dat iets dat in het Nederlands ook zo scherp is?![]()
Het onderscheid tussen lang en kort is in het Nederlands steeds minder scherp aan het worden. In de Randstad hoor je totaal geen lengteverschil tussen "man" en "maan". In het AN hoort dit er wel te zijn, en in de meeste dialecten bestaat het ook gewoon, alleen het Randstads, dat vreemd genoeg de prestige heeft van "goed AN" te zijn (bv. Haarlems), is op dit punt dus echt afwijkend.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 14:07 schreef zuiderbuur het volgende:
Gisteren bladerde ik door een boek over Hongaars (uit nieuwsgierigheid) in de plaatselijke bibliotheek. Het viel me op dat er een groot onderscheid werd gemaakt (met aparte notaties) tussen lange en korte klinkers. Ik weet het niet, is dat iets dat in het Nederlands ook zo scherp is?![]()
Inderdaad. Als "Zuiderbuur" zijt ge waarschijnlijk wel op bekend met de Brabantse dialecten, waar ze "hut" als "huut" zouden uitspreken (als de "h" niet al wegvalt), en "bus" als "buus"... waar dan oorspronkelijk de "uu" moet staan (dus "muur") gebruiken ze wel dezelfde klank, maar spreken hem langgerekter uit. (Sommige dialecten hebben natuurlijk andere klanken in deze woorden, bijv. "mier" ofzo, maar m'n punt is denk ik duidelijk)quote:Op donderdag 16 augustus 2007 23:06 schreef zuiderbuur het volgende:
Voor mij is het duidelijk wat het verschil is tussen bijvoorbeeld "hut" en "muur". Dat is "u" en "uu". Maar bij Hongaars is het dus nog blijkbaar iets anders, "lang" en "kort" lijkt daar niet te slaan op echt een andere klank, maar gewoon de lengte van de klinker?![]()
Ikzelf praat zo niet maar ik ken inderdaad mensen die "buus" zeggen. Maar dat is dan ook dialect, het is in principe "fout".quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 00:55 schreef Plaas het volgende:
[..]
Inderdaad. Als "Zuiderbuur" zijt ge waarschijnlijk wel op bekend met de Brabantse dialecten, waar ze "hut" als "huut" zouden uitspreken (als de "h" niet al wegvalt), en "bus" als "buus"... waar dan oorspronkelijk de "uu" moet staan (dus "muur") gebruiken ze wel dezelfde klank, maar spreken hem langgerekter uit. (Sommige dialecten hebben natuurlijk andere klanken in deze woorden, bijv. "mier" ofzo, maar m'n punt is denk ik duidelijk)
In het Hongaars gebeurt dit dus ook.
Groot voordeel van Hongaars ten opzichte van Russisch is dat de klemtoon vast ligt: altijd op de eerste lettergreep.
In Hongarijequote:Op zondag 24 februari 2008 21:57 schreef zuiderbuur het volgende:
Misschien een domme vraag, maar zijn er nog eigenlijk plaatsen in Europa waar zowat iedere scholier nog steeds wat Hongaars op zijn bord krijgt op school?
Transylvanië misschien? Zuid-Slovakije? Vojvodina?
Hmm, zou kunnen dat het in Transsylvanië wel op school wordt gegeven, maar in Slowakije denk ik niet. Je hebt daar wel een grensregio waar wel etnische Hongaren wonen dus ik geloof het direct als men daar toch tweetalig is.quote:Ik heb ooit eens gesproken met een Slovaak (met zelf wat Hongaarse wortels) en die zei dat waar hij leefde (dichtbij de grens met Hongarije) iedereen de twee talen sprak?
Naast Hongarije.quote:
Wel daar zullen Hongaren nu wel in eigen taal naar school kunnen, maar zullen de Roemenen er ook een mondje Hongaars kunnen praten?quote:Hmm, zou kunnen dat het in Transsylvanië wel op school wordt gegeven, maar in Slowakije denk ik niet. Je hebt daar wel een grensregio waar wel etnische Hongaren wonen dus ik geloof het direct als men daar toch tweetalig is.
Moldaviërs? Dat zijn toch eigenlijk ook Roemenen? Ik dacht dat veel Moldaviërs het best zouden zien zitten om bij Roemenië te zijn. Ik dacht dat op de Hongaren na de Roma de grootste minderheid waren in Roemenië?quote:Geen idee hoe het nu is, maar de meeste buurlanden hadden het niet zo op het steunen van de Hongaarse identiteit van inwoners. Niemand heeft natuurlijk zin in een eventuele wens om weer bij Hongarije te gaan horen. Waarom denk je dat Roemenië de Kosovaarse onafhankelijkheid niet erkent? Omdat ze zelf ook verschillende etnische groepen in het land hebben. (Denk bv ook aan de Moldaviërs)
Ik zou het niet weten, ik gok eigenlijk van niet of nauwelijks.quote:Op maandag 25 februari 2008 19:45 schreef zuiderbuur het volgende:
Wel daar zullen Hongaren nu wel in eigen taal naar school kunnen, maar zullen de Roemenen er ook een mondje Hongaars kunnen praten?
De Roma zijn idd wel een grote minderheid, volgens mij idd de grootste na de Hongaren, maar die zijn veel meer verspreid, volgens mij. Sowieso hebben Roma niet echt een eigen streek van oudsher.quote:Moldaviërs? Dat zijn toch eigenlijk ook Roemenen? Ik dacht dat veel Moldaviërs het best zouden zien zitten om bij Roemenië te zijn. Ik dacht dat op de Hongaren na de Roma de grootste minderheid waren in Roemenië?
Langs de andere kant hoor ik zelf ook berichten dat ze sterk gerussificeerd zijn, en dat ze zich nog steeds meer richten op Oekraďne en Rusland. Dit zou zich uiten in de zielige kwaliteit van de wegen naar Roemenië, in vergelijking met die naar Oekraďne. Maar misschien hebben ze gewoon sinds de onafhankelijkheid niet het geld om zelf betere wegen te maken.quote:Op maandag 25 februari 2008 20:23 schreef ThE_ED het volgende:
Maar je hebt volgens mij bij nader inzien idd wel gelijk qua Moldavië, eerder is het wellicht zelfs zo dat Moldavië liever bij Roemenië zou horen gezien de politieke en economische verhoudingen nu. Toch schijnt het een bron van verdeeldheid te zijn, maar weliicht juist in contrast met andere groepen die zich niet identificeren met de Moldavische regio's.
Internet?quote:Op maandag 25 februari 2008 20:36 schreef zuiderbuur het volgende:
Ik hoor dat er interessante films in het Hongaars (zoals over de opstand in 1956) maar mijn paupervideotheek heeft ze niet
België->downloadlimietquote:Op maandag 25 februari 2008 20:44 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Internet?
"Fateless" schijnt wel een goede film te zijn, ook.
Ik spreek en schrijf vloeiend Hongaars. Tips kan ik je moeilijk geven behalve dat je ontzettend je best moet doen om de sz als s uit te spreken en de s als sj. Daar struikelen alle 'buitenlanders' over. Verder veel woorden leren, maak je niet druk om grammatica, dat is van latere zorg.quote:Op dinsdag 12 juni 2007 15:16 schreef ThE_ED het volgende:
Ik heb dan uiteindelijk toch maar besloten met Hongaars te gaan beginnen. Een beginnerscursus geleend en 2 woordenboekjes gekocht. (Waarom? Dat lijkt me duidelijk n00b!) Ik weet dat er wat Hongaarse fok!kers zijn, maar wie spreekt/schijft hier allemaal een beetje Hongaars en zijn er misschien nog tips?
Inderdaad, en de 'o' moet eigenlijk uitgesproken worden als eu, maar hij heeft voor een internationalere benaming gekozen, en ook wel terecht.quote:Op maandag 20 juli 2009 21:31 schreef zuiderbuur het volgende:
Maar om te beginnen zou het eigenlijk meer als "Sjarkozy" uitgesproken moeten worden.
Ëszre lehet venni, hogy jobb a magyarod, mint két évequote:Op maandag 20 juli 2009 21:36 schreef ThE_ED het volgende:
het is dan ook een ö en geen o
Het lijkt er alleen in grammaticastructuur enigzins op, meen ik, en sommige klanken. Verder niet idd.quote:Op maandag 20 juli 2009 21:19 schreef starla het volgende:
En nee, Hongaars lijkt voor geen meter op Fins, ondanks dat ze beide tot de Finoegrische taalfamilie behoren met onder andere het ests. Ik versta ze in elk geval niet.
Nou, eh...quote:Remélem élvezed majd a magyartanulást és hamarosan beszélgethetünk magyarul!
-edit- oeh, wat een oud topichogy megy a magyar TS?
oh ok, daar houd ik je aan !quote:Op maandag 20 juli 2009 21:39 schreef ThE_ED het volgende:
Nou, eh...
Ik heb het boekje destijds eerst nog weer aan mijn vader teruggeleend... maar ik ga deze herfst echt beginnen hoor.
Ga je me contrôleren?quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |